Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Tue 03 Jan, 2012 22:51

Ni som kan mkt här. Fick termostaten utbytt på en nyinköpt bil. Temperaturmätaren visar 80gr som varmast. Nu har jag satt i pappskivor o den är 80 gr nu med. Kör jag med fläkten på är tempen ca bara 70gr. Ska det inte vara 90 gr på en jumpy?
Tack, A

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby pasi » Wed 04 Jan, 2012 18:35

hej! vet inte just jumpy, men jag hade en peugeot 306:a som hade liknande symptom(bensinare dock), det var först på motorvägskörning som tempen steg till 90-100grader, vid stadskörning så stannade den på runt 70 grader. det var värmepaketet som var kasst, igentäppt. Bytte den så vart problemet borta.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby Göran W » Wed 04 Jan, 2012 20:48

På dieseln kan det vara svårt att nå högre. Har du inte original kylarskydd till den? Har den original värmaren (värmer även under körning)?

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Wed 04 Jan, 2012 22:55

Göran W wrote:På dieseln kan det vara svårt att nå högre. Har du inte original kylarskydd till den? Har den original värmaren (värmer även under körning)?


orginal kylarskydd vet jag inte vad det är men om du menar grillen såvisst den är där :roll: . Antar du menar ett tillbehör för vintern eller? Så 80 gr på sommaren är ok på den bilen, trodde de kanske skulle vara 90gr normal arbetstemperatur? Jag har värmare till den men den är manuell dvs trycka på en knapp för att starta, känns lite löjligt att köra med den på för jämnan på under höst-vinter under körningen. Men jag får väl köra med den på när mätaren bara hålller 70gr när jag har full fläkt o värme på.

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby Göran W » Wed 04 Jan, 2012 23:12

De flesta citroën har original vinterskydd (ibland både ett "övre" och ett "nedre") till respektive öppning framför kylaren. Tyvärr blir de ofta liggande i förste ägarens garage för vidare transport till soptunnan när ägaren glömt bort vad de var till...... :cry: Ibland vet inte ens citroenhandlaren vad det är eller att det finns. :roll:

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Thu 05 Jan, 2012 01:10

Göran W wrote:De flesta citroën har original vinterskydd (ibland både ett "övre" och ett "nedre") till respektive öppning framför kylaren. Tyvärr blir de ofta liggande i förste ägarens garage för vidare transport till soptunnan när ägaren glömt bort vad de var till...... :cry: Ibland vet inte ens citroenhandlaren vad det är eller att det finns. :roll:


ok vad jag misstänkte då. Finns ingen sån på min bil. Men då försöker jag täcka den nedre delen med nån slags plast o de kanske hjälper lite. Den delen täckte jag just inte pga att det är krångligare. Måste sätta nåt utanför s.a.s.

Tack för infot

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby MB_Star » Thu 05 Jan, 2012 22:23

värmaren i din bil är till för att gå helatiden du kör bilen när det är kallare än +4 grader.

i vissa har man monterat knapp för att stänga av den så den inte startar i onödan om det är massa småvändor man ska göra.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Fri 13 Jan, 2012 02:11

MB_Star wrote:värmaren i din bil är till för att gå helatiden du kör bilen när det är kallare än +4 grader.

i vissa har man monterat knapp för att stänga av den så den inte startar i onödan om det är massa småvändor man ska göra.


Aha, nödlösning av citroen? Är väl inte alla som har det? Tack för infot, A

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby MB_Star » Sat 14 Jan, 2012 11:03

anderswien wrote:
MB_Star wrote:värmaren i din bil är till för att gå helatiden du kör bilen när det är kallare än +4 grader.

i vissa har man monterat knapp för att stänga av den så den inte startar i onödan om det är massa småvändor man ska göra.


Aha, nödlösning av citroen? Är väl inte alla som har det? Tack för infot, A


Dom flesta nya dieslar har det...Även mb har det i sina cdi modeller

Du kan få lite info här på PDF

Modellen som är tillsatsvärmare heter "thermo top Z" (C modellen är parkeringsvärmaren.)

http://www.eurovan.howto.cz/wp-content/uploads/thermo_top_z_c.pdf
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Sun 15 Jan, 2012 13:55

MB_Star wrote:
anderswien wrote:
MB_Star wrote:värmaren i din bil är till för att gå helatiden du kör bilen när det är kallare än +4 grader.

i vissa har man monterat knapp för att stänga av den så den inte startar i onödan om det är massa småvändor man ska göra.


Aha, nödlösning av citroen? Är väl inte alla som har det? Tack för infot, A


Dom flesta nya dieslar har det...Även mb har det i sina cdi modeller

Du kan få lite info här på PDF

Modellen som är tillsatsvärmare heter "thermo top Z" (C modellen är parkeringsvärmaren.)

http://www.eurovan.howto.cz/wp-content/uploads/thermo_top_z_c.pdf


Kanon tack, en följdfråga till nu när jag läst den.Hur effektiv ska tillsatsvärmaren vara? Tillsatsvärmaren värmer motorn bra typ 60gr på under halvtimmen när det är kallt (ca -2gr)vid sk kallstart. Men isen består på rutorna. Även om motorn är driftsvarm o jag stänger av motorn men fortsätter med hjälpvärmaren på så blir det kallt i kupen (men inte svinkallt. Men det kanske bara är 10gr på luften som kommer ut från kupen. Direkt när jag startar motorn märker man snabbt att det blir varmare. Borde det inte räcka med hjälpvärmaren bara?

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby MB_Star » Mon 16 Jan, 2012 20:43

Jag förstog inte riktigt hur det serut hos dej...

Alltså original hade din bil en värmare som går under körning för att få upp motortempen.
Den startar via en signal som den får från D+ på generatorn alltså när generatorn laddar så får den plus på kabeln in i värmaren som startar! dock sitter en tempgivare på kabeln som gör att den inte startar när det är varmare än +4 grader ute.
Denna modell kallas thermo top Z

vissa Z har eftermonterat en knapp som man kan välja själv om den ska gå eller ej.
tex på vår eller höst.

Men :
Sedan som tillval har många valt att eftermontera en parkeringsvärmarsats med digitalt tidur på instrumentbrädan. det syns även på värmaren om där sitter en cirk-pump på vattenslangen.
då sitter oftast även ett fläktrelä kopplat som kan tvångsköra coupe fläkten utan att tändningen är på.
Denna modell är en uppgraderad thermo top Z

Sen finns Thermotop C
Som man brukar montera i bilar som inte behöver tillsatsvärme utan bara är ute efter att använda den som motor/koupevärmare

Så hur ligger det till för dej?
Har du något tidur?
kan du starta värmaren utan att starta bilen?
går coupefläkten då?

Mvh M
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Tue 17 Jan, 2012 21:26

MB_Star wrote:Jag förstog inte riktigt hur det serut hos dej...

Alltså original hade din bil en värmare som går under körning för att få upp motortempen.
Den startar via en signal som den får från D+ på generatorn alltså när generatorn laddar så får den plus på kabeln in i värmaren som startar! dock sitter en tempgivare på kabeln som gör att den inte startar när det är varmare än +4 grader ute.
Denna modell kallas thermo top Z

vissa Z har eftermonterat en knapp som man kan välja själv om den ska gå eller ej.
tex på vår eller höst.

Men :
Sedan som tillval har många valt att eftermontera en parkeringsvärmarsats med digitalt tidur på instrumentbrädan. det syns även på värmaren om där sitter en cirk-pump på vattenslangen.
då sitter oftast även ett fläktrelä kopplat som kan tvångsköra coupe fläkten utan att tändningen är på.
Denna modell är en uppgraderad thermo top Z


Sen finns Thermotop C
Som man brukar montera i bilar som inte behöver tillsatsvärme utan bara är ute efter att använda den som motor/koupevärmare

Så hur ligger det till för dej?
Har du något tidur?
kan du starta värmaren utan att starta bilen?
går coupefläkten då?

Mvh M

jo jag har den med tidur o då startar cupefläkten när denna stlälls in på tid eller när jag trycker på knappen.. Däremot är automatiken bortkopplad det vet jag, så jag får starta den manuellt när det behövs under körning. Dock så är den inte så effektiv på att värma bilen. Men den kanske måste ha en timme på sig för det har bara testat en halvtimme o då e isen kvar på rutan. Den slår av sig självt efter en timme. Men som sagt motortemperaturen går hyffsat fort att få upp till 60gr.
mvh A

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby MB_Star » Fri 20 Jan, 2012 15:16

Låter konstigt att inte det blir varmt i bilen... det ska ju bli bastu där inne!
Dieselvärmaren är på 5000W ! vanlig Coupevärmare är på ca 2000W

Funkar cirkpumpen?
den brukar sitta väl åtkomligt under huven nära värmaren.
Går den inte det så går värmaren igång men sen ganska fort tror den att den värmt klart och övergår till sparlåga eller stängs av för att sen starta igen när den svalnat lite.

Du kan testköra pumpen direkt med plus och minus om du plockar av kontakten.
den bruna är minus.

Är värme reglaget öppet så vattnet kan cirkulera?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Sun 22 Jan, 2012 01:07

MB_Star wrote:Låter konstigt att inte det blir varmt i bilen... det ska ju bli bastu där inne!
Dieselvärmaren är på 5000W ! vanlig Coupevärmare är på ca 2000W

Funkar cirkpumpen?
den brukar sitta väl åtkomligt under huven nära värmaren.
Går den inte det så går värmaren igång men sen ganska fort tror den att den värmt klart och övergår till sparlåga eller stängs av för att sen starta igen när den svalnat lite.

Du kan testköra pumpen direkt med plus och minus om du plockar av kontakten.
den bruna är minus.

Är värme reglaget öppet så vattnet kan cirkulera?


Testade värmaren nu. Den värmer upp både utloppsslangen till övre delen av motorn till termostaten och returslangen från motorn. Dem blir typ asvarma. Toppen vid oljepåfyllningen är metallen varm. Däremot slangen till kupen kall eller njae anings värme i den. Väldigt varmt vid xpansionskärlet o där gör ju ingen värme nytta.... Tog en bild på värmaren o beteckning.....

http://dl.dropbox.com/u/21256558/webaston.JPG

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby Göran W » Sun 22 Jan, 2012 01:48

Låter väl inte som att pumpen fungerar där, nej.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests