Bateman wrote:Nej, inte direkt. Det kan ju inte ens politikerna som beslutade om privatiseringen vara. Finland fanns ju redan som avskräckande exempel.
Det har öppnat en massa nya stationer men väldigt få har fått kortare väg att åka till närmaste besiktning.
I princip samma sak som hände med apoteken, de nya öppnade i närheten av de gamla, olönsamma apotek på landsbygden stängde och överlag blev receptfria mediciner dyrare.
vi har uppfattat din åsikt. Redan före V70tdis inlägg hade du skrivit detta TRE gånger. Nu är det alltså FJÄRDE GÅNGEN!
Jag hör däremot till dem som i allra högsta grad uppskattar förbättringen av besiktningsverksamheten. Det finns idag aktörer utanför de tre som gamla Svensk Bilprovning delades upp på. Dessa har ju tyvärr kvar den gamla statliga odugligheten i väggarna.
Dels är minst en av de riktiga nykomlingarna betydligt mera kundorienterade och jag har erfarenhet av den firman på tre orter, Ängelholm, Varberg och Kinna, och på samtliga platser är besiktningsteknikerna åtskilligt bättre att ha att göra med än de förstelnade gamla surpupporna från den statliga firman. Vakna och uppmärksamma med goda råd även utanför protokollet. Förra året var det en som sa att han inte riktigt var nöjd med högra hjullagret på släpvagnen, men varken ljud eller glapp var så att anmärkning kunde vara aktuellt, men han visste att vi brukade dra vagnen till och från Österrike varje sommar, så han rekommenderade att vi skulle öppna och titta på det. Tack för det! Lagret var svartanlöpt och det hade jag definitivt inte velat köra långt med.
I fredags var jag iväg och fick besiktigat min lilla Merca. Besiktningsteknikern var mycket bekant med oss och visste precis viken bil det var som skulle checkas in, och jag visste att jag sett honom förr. Vid genomgång av mitt besiktningsprotokollarkiv såg jag att han besiktigat den bilen för fyra år sedan på en annan ort! Protokollet blev för övrigt givetvis rent.
Visst har priset gått upp en aning genom reformen, men kostnadsökningen är ju ändå inte många ören per km. En besiktning kostar ju mindre än en halv tank bensin. Däremot har väntetiderna sjunkit, till och med drop in finns, och servicenivån har stigit flerfaldigt. Jag betalar mer än gärna nån extra hundring för den förbättrade servicenivån.
Även beträffande apoteken har jag endast sett fördelar så här långt. Ungefär samma fördelar som beträffande bilbesiktningen.
MB 400SE -92
BMW K100RS -85
Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)