Bilprovningen säljs ut

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Fri 24 Oct, 2014 13:39

Lasse-SL-500 wrote:Det är också så att vi ser inte hela kostnaden för monopolet Bilprovningen eller monopolet Apoteket -- vi betalade även via skattsedeln för att hålla igång dessa monopol.

Nej. Som jag redan sagt gick bilprovningen med överskott innan avregleringen:

viewtopic.php?f=2&t=70578&start=15#p663538

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby doolar » Fri 24 Oct, 2014 13:50

jarlh wrote:Besiktning igår, 390 kr - hutlöst!

Är det någon som kommer ihåg vad det kostade för ett par år sedan, innan det blev konkurrensutsatt (eller vad det nu heter på privatiseringsspråk).


295 kr hos Carspect om du bokar och betalar via internet. Jag tycker det har blivit lite mer rim och reson i prissättningen, drop in och vid populära tider är det dyrare, vid låg belastning och bokat är det billigare. Så driver man sund verksamhet.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Dieselpower » Fri 24 Oct, 2014 15:48

Jag undviker att sätta min fot på AB Svensk Bilprovning om det är möjligt, andra aktörer vet vad service innebär :thumbleft:
När man slutar leka är man inte vuxen, då är man död!

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Mercafreaket » Fri 24 Oct, 2014 17:54

Var o besiktigade firmabilen (MB Vito LB-reg) häromveckan hos Opus, 530 spänn. Hepp... Dessutom en halvtimme senare pga strul med nya datastystemet. Vem betalar för den halvtimmens förlorade arbetsinkomst? Nu drabbade det inte mig så spec mkt då det var ont om jobb visso...
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Bateman » Fri 24 Oct, 2014 22:14

Lasse-SL-500 wrote:
Det är också så att vi ser inte hela kostnaden för monopolet Bilprovningen eller monopolet Apoteket -- vi betalade även via skattsedeln för att hålla igång dessa monopol. Nu är det väl meningen att de ska vara självärande - bära sina egna kostnader. Man kan se på kostnader för läkemedel att något har gjort att det är mycket dyrare i Sverige än i USA t ex. Jag var i USA för ett par veckor sedan, och passade på att köpa med mig Ibuprofen (Ipren) - det är 17 gånger dyrare i Sverige än i USA av någon anledning.


När det gäller Apoteket så är det väl ganska uppenbart att den här nya konkurrensutsatta marknaden kostar skattebetalarna oerhört mycket (mer). Det statliga Apotekets inkomster har minskat till förmån för bl.a. aktörer registrerade i skatteparadis. Här har vi privata företag som lever på våra skattepengar men själva inte betalar skatt i Sverige.
Priserna på läkemedel har stigit trots löftet om att konkurrens = lägre priser. Det har öppnats fler apotek, men i princip alla nya apotek har öppnats inom gångavstånd från ett befintligt apotek. Inga nya apotek på landsbygden har öppnats och de landsbygdsapotek som staten sålde ut till privata aktörer måste staten nu gå in och stödja med miljontals kronor, för att de privata aktörerna inte anser att de är tillräckligt lönsamma.

Det statliga apoteksmonoplet hade ett välutvecklat inköpssystem där man lät medicintillverkarna som erbjöd generika buda mot varandra och den med lägst pris fick ensamrätt på att sälja sitt läkemedel under en begränsad, tills man gjorde en ny "upphandling". Det statliga apoteket hade bland de lägsta marginalerna på receptbelagda läkemedel i Europa, vilket givetvis gynnade skattebetalarna då all receptbelagd medicin subventioneras av staten.

De privata aktörerna höjde redan från början dessa marginaler och har i omgångar pressat staten för att kunna få ta ut ytterligare marginaler (dvs få högre subventioner av staten).
Sedan avregleringen har förtroendet för apoteksbranschen minskat, löneutvecklingen har avstannat, personaltätheten är sämre, personalen upplever en försämrad arbetsmiljö, lagerhållningen har försämrats, fler kunder får fel läkemedel osv.

Så priset för en fri marknad med konkurrens och valfrihet är i det här fallet väldigt högt. Men apoteksmarknaden är ju speciell då den egentligen är en del av sjukvården och är helt beroende av statens subventioner.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Bullmerca » Sat 25 Oct, 2014 00:26

Bateman wrote:
Lasse-SL-500 wrote:
Det är också så att vi ser inte hela kostnaden för monopolet Bilprovningen eller monopolet Apoteket -- vi betalade även via skattsedeln för att hålla igång dessa monopol. Nu är det väl meningen att de ska vara självärande - bära sina egna kostnader. Man kan se på kostnader för läkemedel att något har gjort att det är mycket dyrare i Sverige än i USA t ex. Jag var i USA för ett par veckor sedan, och passade på att köpa med mig Ibuprofen (Ipren) - det är 17 gånger dyrare i Sverige än i USA av någon anledning.


När det gäller Apoteket så är det väl ganska uppenbart att den här nya konkurrensutsatta marknaden kostar skattebetalarna oerhört mycket (mer). Det statliga Apotekets inkomster har minskat till förmån för bl.a. aktörer registrerade i skatteparadis. Här har vi privata företag som lever på våra skattepengar men själva inte betalar skatt i Sverige.
Priserna på läkemedel har stigit trots löftet om att konkurrens = lägre priser. Det har öppnats fler apotek, men i princip alla nya apotek har öppnats inom gångavstånd från ett befintligt apotek. Inga nya apotek på landsbygden har öppnats och de landsbygdsapotek som staten sålde ut till privata aktörer måste staten nu gå in och stödja med miljontals kronor, för att de privata aktörerna inte anser att de är tillräckligt lönsamma.

Det statliga apoteksmonoplet hade ett välutvecklat inköpssystem där man lät medicintillverkarna som erbjöd generika buda mot varandra och den med lägst pris fick ensamrätt på att sälja sitt läkemedel under en begränsad, tills man gjorde en ny "upphandling". Det statliga apoteket hade bland de lägsta marginalerna på receptbelagda läkemedel i Europa, vilket givetvis gynnade skattebetalarna då all receptbelagd medicin subventioneras av staten.

De privata aktörerna höjde redan från början dessa marginaler och har i omgångar pressat staten för att kunna få ta ut ytterligare marginaler (dvs få högre subventioner av staten).
Sedan avregleringen har förtroendet för apoteksbranschen minskat, löneutvecklingen har avstannat, personaltätheten är sämre, personalen upplever en försämrad arbetsmiljö, lagerhållningen har försämrats, fler kunder får fel läkemedel osv.

Så priset för en fri marknad med konkurrens och valfrihet är i det här fallet väldigt högt. Men apoteksmarknaden är ju speciell då den egentligen är en del av sjukvården och är helt beroende av statens subventioner.


Men Hägglund tycker att det blivit toppen! :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=O4fY-nz8yrA

:-D
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Dieselpower » Sat 25 Oct, 2014 09:53

Mercafreaket wrote:Var o besiktigade firmabilen (MB Vito LB-reg) häromveckan hos Opus, 530 spänn. Hepp... Dessutom en halvtimme senare pga strul med nya datastystemet. Vem betalar för den halvtimmens förlorade arbetsinkomst? Nu drabbade det inte mig så spec mkt då det var ont om jobb visso...


Tycker du det är dyrt? 424kr ex moms.
Vad debiterar firman du jobbar åt?
Förseningar kan inträffa och det inträffade även innan avregleringen.

Jobbar man med datorer så kan man tydligen debitera 1200kr/tim + moms utan att folk reagerar men så fort det handlar om fordon så får det inte kosta något trots att det kan behövas utrustning för miljoner.
När man slutar leka är man inte vuxen, då är man död!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Sat 25 Oct, 2014 11:25

Dieselpower wrote:Tycker du det är dyrt? 424kr ex moms.
Vad debiterar firman du jobbar åt?
Förseningar kan inträffa och det inträffade även innan avregleringen.

Jobbar man med datorer så kan man tydligen debitera 1200kr/tim + moms utan att folk reagerar men så fort det handlar om fordon så får det inte kosta något trots att det kan behövas utrustning för miljoner.


424 plus moms för hur många minuter? Jämför äpplen med äpplen. När jag debiterar en timme har jag jobbat en timme, inte 20 minuter.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Lasse-SL-500 » Sat 25 Oct, 2014 11:59

Bullmerca wrote:
Bateman wrote:När det gäller Apoteket så är det väl ganska uppenbart att den här nya konkurrensutsatta marknaden kostar skattebetalarna oerhört mycket (mer). Det statliga Apotekets inkomster har minskat till förmån för bl.a. aktörer registrerade i skatteparadis. Här har vi privata företag som lever på våra skattepengar men själva inte betalar skatt i Sverige.
Priserna på läkemedel har stigit trots löftet om att konkurrens = lägre priser. Det har öppnats fler apotek, men i princip alla nya apotek har öppnats inom gångavstånd från ett befintligt apotek. Inga nya apotek på landsbygden har öppnats och de landsbygdsapotek som staten sålde ut till privata aktörer måste staten nu gå in och stödja med miljontals kronor, för att de privata aktörerna inte anser att de är tillräckligt lönsamma.

Det statliga apoteksmonoplet hade ett välutvecklat inköpssystem där man lät medicintillverkarna som erbjöd generika buda mot varandra och den med lägst pris fick ensamrätt på att sälja sitt läkemedel under en begränsad, tills man gjorde en ny "upphandling". Det statliga apoteket hade bland de lägsta marginalerna på receptbelagda läkemedel i Europa, vilket givetvis gynnade skattebetalarna då all receptbelagd medicin subventioneras av staten.

De privata aktörerna höjde redan från början dessa marginaler och har i omgångar pressat staten för att kunna få ta ut ytterligare marginaler (dvs få högre subventioner av staten).
Sedan avregleringen har förtroendet för apoteksbranschen minskat, löneutvecklingen har avstannat, personaltätheten är sämre, personalen upplever en försämrad arbetsmiljö, lagerhållningen har försämrats, fler kunder får fel läkemedel osv.

Så priset för en fri marknad med konkurrens och valfrihet är i det här fallet väldigt högt. Men apoteksmarknaden är ju speciell då den egentligen är en del av sjukvården och är helt beroende av statens subventioner.


Men Hägglund tycker att det blivit toppen! :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=O4fY-nz8yrA

:-D


Jag håller inte med - jag tycker det är mycket bättre nu än förr.

Men om du kan presentera några konkreta siffror som underlag för din ståndpunkt, istället för personliga åsikter, så kanske jag ändrar mig?

Angående klippet så tycket jag: Det är inte lätt att argumentera mot dumhet. Kvinnan i klippet är ju uppenbart trögfattad: hon ställer en fråga och får ett svar. Men en minut senare avbryter hon honom och påstår förnärmat "Men du svarar ju inte på frågan!".

Personligen skulle jag vilja slippa apotek och recept i större utsträckning - jag vill inte ha någon improduktiv "storebror" som inbillar sig att han/hon behövs och att jag ska betala hans lön för att han vet bättre än jag, och vars enda existensberättigande är att vara besserwisser. Som i resten av världen, åtminstone inom läkemedel som är lågrisk; anti-inflammatoriska, antihistaminer och antibiotika.

Som exempel, vår hund: han fick ont i tassen i somras. Troligen biten av en fästing och hade fått en inflammation i området kring såret. Tid hos veterinär krävs för att få recept på Metacam. Meningslöst eftersom jag lika gärna hade kunnat köpa det själv - om jag fått - som i andra normala länder. I vårt fall kostade besöket 2000 kr, för att få recept på något jag lika gärna kunnat köpa själv. Bortkastade pengar och vansinnigt tycker jag, allt för att hålla en myndighet och ett skrå under armarna.

Men i Sverige är folk vana vid att bli curlade av staten, och extremt ovana vid att ta eget ansvar. Ovana att tänka själva. Många tycks se eget ansvar som en fara, något farligt?

Helt sjukt - jag såg på mitt Facebookflöde ett inlägg från ett par som ville att någon skulle erbjuda sig att rädda deras hund från att bli avlivad. Det visade sig bero på att idioterna *själva* bestämt sig för att separera, och ingen av dem "hade tid" att ta hand om hunden. Så de hade bestämt sig för att avliva honom.

Så avliva sin hund går bra att bestämma på egen hand, men inte att köpa anti-inflammatoriskt?

Jag tycker man borde avliva de där hundägarna istället, som inte fattar att man måste ta ansvar för sina familjemedlemmar. :mrgreen: 0X

http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Sat 25 Oct, 2014 13:07

Metacam går bara att köpa på recept även i england. Vilka länder i europa säljer den receptfritt?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Lasse-SL-500 » Sat 25 Oct, 2014 13:54

torake wrote:Metacam går bara att köpa på recept även i england. Vilka länder i europa säljer den receptfritt?


Jag vet inte faktiskt, jag bara antog det. Jag vet att det säljs receptfritt hos min bror i USA, och jag bara trodde att det var receptfritt i de flesta länder, men jag kanske hade fel?

Inte klokt i så fall -- att vanligt antiinflammatoriskt (ungefär som Iprén för hundar) ska kräva recept.

Jag är dock inte blind förespråkare för avregleringar. Jag är socialliberal till åsikterna - inte konservativ - och ser att det finns områden/branscher i Sverige där det av olika anledningar inte fungerar. Elbolagen t ex, eller bankerna - två tydliga exempel på branscher som blivit sämre för konsumenterna efter avreglering. Det märks om inte annat på de groteska vinster som bolagen har kunnat ta ut. Det hade inte kunnat gå ifall marknaden fungerade som den ska.

Delvis beroende på liten marknad, få och dominerande aktörer. Man behöver inte vara särskilt konspiratorisk för att ana kartellverksamhet. Och för att marknader ska fungera så krävs även en befolkning som är mogen för det, som ställer krav och byter leverantör om man blir missnöjd. Jag tror vi är så vana vid att bli curlade av staten, att det kan ta en generation innan vi som helhet är mogna att leva i ett sådant samhälle.

En tredje bransch (utöver elbolag och banker) som jag personligen tycker är märklig i Sverige, är fastigheter. Delvis pga den onormala ekonomi som vi har, med extremt låga räntor, har drivit upp priserna på fastigheter och gjort fastighetsägare och banker till vinnare medan konsumenter förlorar på det. En extremt hög hyra för en verkstad t ex : det tas ut på konsumenterna, det blir dyrt att serva bilen där. Och verkstadsägaren har svårt att tjäna något, om det mesta går åt till att betala hyran. Kolla fastighetsbolagen (Norrporten, Locum, Vasakronan, Fabege, Akademiska hus, Stockholmshem på Ratsit -- de sitter tysta i bakgrunden och håvar in enorma vinster.

Rätt eller fel? Det kan inte jag svara på, det är politik och alla tycker olika. Men personligen tycker jag det verkar hindra samhällsutvecklingen. En statlig bilprovning kan t ex hålla andra priser, eftersom staten äger lokalerna och kanske inte tar ut mer än självkostnadspris i hyra, medan en kommersiell aktör pressas på höga hyror?

Trevlig helg på er allihopa! :-D
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Sat 25 Oct, 2014 15:52

Lasse-SL-500 wrote: Och för att marknader ska fungera så krävs även en befolkning som är mogen för det, som ställer krav och byter leverantör om man blir missnöjd. Jag tror vi är så vana vid att bli curlade av staten, att det kan ta en generation innan vi som helhet är mogna att leva i ett sådant samhälle.

...

Trevlig helg på er allihopa! :-D


Alla matematiska och statistiska modeller som sätts upp för att kunna förutspå hur en marknad reagerar på förändringar förutsätter att människor är rationella varelser som försöker köpa bra grejer till bra pris, men förvånansvärt ofta har det visat sig slå fel eftersom det är så många andra faktorer som spelar in, som man inte kan förutsäga. T.ex. att människor inte alltid är så rationella som man vill tro.

Att driva ett land är oerhört svårt, det finns aldrig några enkla lösningar på något. Det enda jag tror man kan göra är att skynda långsamt, att göra små förändringar och ordentligt utvärdera resultatet. Samt givetvis dra lärdom av vad som händer i andra länder och inte falla i samma grop. Tyvärr rimmar det dåligt med alla som vill ha förändring nu!!! Genast!!! Stäng kärnkraftverken! Stoppa invandringen! Minska bidragen! Öka bidragen! Sälj ut allmännyttan! Stoppa vinsterna i välfärden! :-D

Men det blir ju lite omväxling i alla fall! :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Mercafreaket » Sat 25 Oct, 2014 20:54

Dieselpower wrote:
Mercafreaket wrote:Var o besiktigade firmabilen (MB Vito LB-reg) häromveckan hos Opus, 530 spänn. Hepp... Dessutom en halvtimme senare pga strul med nya datastystemet. Vem betalar för den halvtimmens förlorade arbetsinkomst? Nu drabbade det inte mig så spec mkt då det var ont om jobb visso...


Tycker du det är dyrt? 424kr ex moms.
Vad debiterar firman du jobbar åt?
Förseningar kan inträffa och det inträffade även innan avregleringen.

Jobbar man med datorer så kan man tydligen debitera 1200kr/tim + moms utan att folk reagerar men så fort det handlar om fordon så får det inte kosta något trots att det kan behövas utrustning för miljoner.

Som hantverkare så debiteras en kund med 340 kr/halvtimmen +moms, avtalskunder får lägre pris.

Bilprovningen tar c:a 5-10 minuter. Räkna med 10 minuter/bil... Effektiv timpenning blir då c:a 2500 kr +moms
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby SUMO » Sat 25 Oct, 2014 22:10

Lasse-SL-500 wrote:
torake wrote:Metacam går bara att köpa på recept även i england. Vilka länder i europa säljer den receptfritt?


Jag vet inte faktiskt, jag bara antog det. Jag vet att det säljs receptfritt hos min bror i USA, och jag bara trodde att det var receptfritt i de flesta länder, men jag kanske hade fel?

Inte klokt i så fall -- att vanligt antiinflammatoriskt (ungefär som Iprén för hundar) ska kräva recept.

Jag är dock inte blind förespråkare för avregleringar. Jag är socialliberal till åsikterna - inte konservativ - och ser att det finns områden/branscher i Sverige där det av olika anledningar inte fungerar. Elbolagen t ex, eller bankerna - två tydliga exempel på branscher som blivit sämre för konsumenterna efter avreglering. Det märks om inte annat på de groteska vinster som bolagen har kunnat ta ut. Det hade inte kunnat gå ifall marknaden fungerade som den ska.

Delvis beroende på liten marknad, få och dominerande aktörer. Man behöver inte vara särskilt konspiratorisk för att ana kartellverksamhet. Och för att marknader ska fungera så krävs även en befolkning som är mogen för det, som ställer krav och byter leverantör om man blir missnöjd. Jag tror vi är så vana vid att bli curlade av staten, att det kan ta en generation innan vi som helhet är mogna att leva i ett sådant samhälle.

En tredje bransch (utöver elbolag och banker) som jag personligen tycker är märklig i Sverige, är fastigheter. Delvis pga den onormala ekonomi som vi har, med extremt låga räntor, har drivit upp priserna på fastigheter och gjort fastighetsägare och banker till vinnare medan konsumenter förlorar på det. En extremt hög hyra för en verkstad t ex : det tas ut på konsumenterna, det blir dyrt att serva bilen där. Och verkstadsägaren har svårt att tjäna något, om det mesta går åt till att betala hyran. Kolla fastighetsbolagen (Norrporten, Locum, Vasakronan, Fabege, Akademiska hus, Stockholmshem på Ratsit -- de sitter tysta i bakgrunden och håvar in enorma vinster.

Rätt eller fel? Det kan inte jag svara på, det är politik och alla tycker olika. Men personligen tycker jag det verkar hindra samhällsutvecklingen. En statlig bilprovning kan t ex hålla andra priser, eftersom staten äger lokalerna och kanske inte tar ut mer än självkostnadspris i hyra, medan en kommersiell aktör pressas på höga hyror?

Trevlig helg på er allihopa! :-D


Ditt resonemang kring nivåer på lokalhyror kontra vem som är äger bolagen och bolagens vinster framstår som en aning förvirrat när man vet att iaf hälften av de exempel du ger är antingen statliga, landstingsägda eller kommunala..
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Bullmerca » Sat 25 Oct, 2014 22:48

Lasse-SL-500 wrote:
torake wrote:Metacam går bara att köpa på recept även i england. Vilka länder i europa säljer den receptfritt?


Jag vet inte faktiskt, jag bara antog det. Jag vet att det säljs receptfritt hos min bror i USA, och jag bara trodde att det var receptfritt i de flesta länder, men jag kanske hade fel?

Inte klokt i så fall -- att vanligt antiinflammatoriskt (ungefär som Iprén för hundar) ska kräva recept.

Jag är dock inte blind förespråkare för avregleringar. Jag är socialliberal till åsikterna - inte konservativ - och ser att det finns områden/branscher i Sverige där det av olika anledningar inte fungerar. Elbolagen t ex, eller bankerna - två tydliga exempel på branscher som blivit sämre för konsumenterna efter avreglering. Det märks om inte annat på de groteska vinster som bolagen har kunnat ta ut. Det hade inte kunnat gå ifall marknaden fungerade som den ska.

Delvis beroende på liten marknad, få och dominerande aktörer. Man behöver inte vara särskilt konspiratorisk för att ana kartellverksamhet. Och för att marknader ska fungera så krävs även en befolkning som är mogen för det, som ställer krav och byter leverantör om man blir missnöjd. Jag tror vi är så vana vid att bli curlade av staten, att det kan ta en generation innan vi som helhet är mogna att leva i ett sådant samhälle.

En tredje bransch (utöver elbolag och banker) som jag personligen tycker är märklig i Sverige, är fastigheter. Delvis pga den onormala ekonomi som vi har, med extremt låga räntor, har drivit upp priserna på fastigheter och gjort fastighetsägare och banker till vinnare medan konsumenter förlorar på det. En extremt hög hyra för en verkstad t ex : det tas ut på konsumenterna, det blir dyrt att serva bilen där. Och verkstadsägaren har svårt att tjäna något, om det mesta går åt till att betala hyran. Kolla fastighetsbolagen (Norrporten, Locum, Vasakronan, Fabege, Akademiska hus, Stockholmshem på Ratsit -- de sitter tysta i bakgrunden och håvar in enorma vinster.

Rätt eller fel? Det kan inte jag svara på, det är politik och alla tycker olika. Men personligen tycker jag det verkar hindra samhällsutvecklingen. En statlig bilprovning kan t ex hålla andra priser, eftersom staten äger lokalerna och kanske inte tar ut mer än självkostnadspris i hyra, medan en kommersiell aktör pressas på höga hyror?

Trevlig helg på er allihopa! :-D


Jag bor i en mindre ort med ca 5000 invånare 3mil utanför Jönköping där vi tidigare innan avregleringen hade ett statligt Apotek. De hade alltid de receptbelagda medicinerna på lager och hade även öppet lördagar året runt. Nu har vi ett Kronan apotek där jag vid flera tillfällen fått vänta ett antal dagar för att hämta mitt recept plus att de mellan maj och september har stängt klockan 17 och stängt lördagar för det var inte lönsamt. Så för min del har det inte blivit bättre.
CLS350CDI 4Matic


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests