Bilprovningen säljs ut

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Bateman » Tue 02 Oct, 2012 02:21

Innan beslutet om privatisering och utförsäljning av Bilprovningen så åkte ansvarig minister m.fl. politiker till vårt grannland Finland för att ta del av deras erfarenheter. De finska kollegorna avrådde då svenskarna från att sälja ut Bilprovningen, eftersom det i Finland hade blivit både sämre tillgänglighet och mycket högre priser (dubblerades ganska snabbt) efter att man hade privatiserat sin bilprovning.

Man behöver inte vara något snille för att räkna ut hur det här slutar. Det är väl ganska passande att jämföra med Apoteket, som har en ganska snarlik roll i samhället (ett "nödvändigt ont" och samtidigt en service för medborgarna). Göran Hägglunds argument FÖR avregleringen och utförsäljningen:

"Konkurrens leder till lägre priser" -Sanningen är att receptfria läkemedel blev dyrare direkt i samband med avregleringen och priserna har fortsatt att öka.
"Tillgängligheten kommer att öka när vem som helst kan öppna ett Apotek". -Myndigheten Tillväxtanalys har nyligen gjort en utredning som visar att inte ETT ENDA nytt apotek har öppnat i glesbygden. I princip samtliga nya apotek har öppnats i närheten av ett befintligt. I själva verket är det fler människor som har fått LÄNGRE till närmaste försäljningsställe av medicin än vad det är människor som har fått KORTARE väg. Nästa år är det fritt fram för de privata kedjorna att lägga ner apotek som de köpte från staten och flera kedjor har flaggat för att man kommer att stänga apotek som inte är tillräckligt lönsamma. (Glesbygden, landsbygden, mindre orter). Vissa privata apotek använder till och med detta som utpressning och kräver miljontals kronor i statligt stöd om de ska fortsätta driva dessa apotek.
Sen att apoteken inte anser sig ha "råd" att lagerhålla mediciner eller att anställa tillräckligt många farmaceuter ökar inte direkt tillgängligheten till nödvändig medicin.

Statliga Apoteket AB var väldigt effektivt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, man hade ett unikt inköpssystem där läkemedelsbolagen fick tävla om att hålla lägst pris och innan privatiseringen kunde svenska Apoteket hålla bland de lägsta läkemedelspriserna i Europa gentemot kunderna. Ev. vinster gick tillbaka till staten för återinvesteringar i välfärden.

Idag går flera miljarder kronor i statliga ersättningar till de privata apoteken för de receptbelagda mediciner som de säljer. De privata apoteken håller just nu på att driva igenom ett krav om att få sätta fria priser på receptbelagda läkemedel, då man tycker att man tjänar för lite idag. Flera kedjor är registrerade i skatteparadis.

Apoteket AB ansågs i flera undersökningar som ett av Sveriges mest pålitliga och ansedda företag av svenska folket, t.ex. hamnade man i en undersökning på första plats före IKEA. På bara fyra år har (enl. undersökningar) folkets tillit till apoteken raserats. Mediciner finns inte i lager, kunder får fel mediciner, läkemedels- och hälsosortimentet minskar till fördel för smink och andra mer vinstgivande produkter.

Det är omöjligt att beräkna kostnaden för privatiseringen av Apoteket, hittills är det definitivt ett tvåsiffrigt miljardbelopp.

Ibland är det dyrt med valfrihet.

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby jarlh » Tue 02 Oct, 2012 21:06

Amen!

jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby jabbal » Wed 03 Oct, 2012 12:50

Bateman; väl formulerat.
FD; S320

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Dieselpower » Wed 03 Oct, 2012 15:15

Börjar vara mycket propaganda för sin egen politiska uppfattning nu. :|

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Wed 03 Oct, 2012 15:43

Dieselpower wrote:Börjar vara mycket propaganda för sin egen politiska uppfattning nu. :|


Tycker Batemans inlägg är välformulerat och verkar vara baserat på fakta (men jag har ju givetvis inte kontrollerat dessa fakta). :thumbright:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Dieselpower » Wed 03 Oct, 2012 16:49

torake wrote:
Dieselpower wrote:Börjar vara mycket propaganda för sin egen politiska uppfattning nu. :|


Tycker Batemans inlägg är välformulerat och verkar vara baserat på fakta (men jag har ju givetvis inte kontrollerat dessa fakta). :thumbright:


Möjligt att det finns fakta i inlägget med det är ganska vinklat och eftersom hela tråden numer gått åt blockpolitik så väljer jag att avstå från att ge min syn på saken.

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Bateman » Wed 03 Oct, 2012 19:37

Det var egentligen inte meningen att försöka föra fram någon politisk åsikt även om jag förstår att det kan framstå så.

Jag sympatiserar inte med något av blocken, jag har heller inget emot privata företag och entreprenörer (har själv en firma tillsammans med brorsan vid sidan av min anställning).

Jag har en del insyn i apoteks/läkemedelsbranchen och tycker att likheterna med Bilprovningen är skrämmande. Som någon uppfattade så försökte jag basera mitt inlägg på fakta, men för att inlägget inte skulle bli en c-uppsats så är det klart att jag valde de mest intressanta delarna från de undersökningar och rapporter som jag hänvisar till.

Att det finns exempel på privatiseringar och avregleringar som har blivit misslyckanden är väl inget kontroversiellt, sen om det är sossar eller moderater som stått bakom spakarna spelar väl ingen roll. Varför har Sverige de sämst underhållna järnvägarna i Sverige? Till stor del för att privata aktörer numer tar hand om vinsten från de mest lönsamma sträckorna, medan SJ och framförallt länstrafiken tvingas köra de olönsamma sträckorna som samhällsservice. Hur bra fungerar den avreglerade elmarknaden? Dessa exempel står ju sossarna bakom medan det i dagsläget är moderaterna som på tvivelaktiga grunder i princip skänker bort offentliga verksamheter med tanke på vad de är värda.

För inte så längesedan så kom ju en rapport från Svenskt näringlivs egen forskningsavdelning som gick ut på att det inte fanns några bevis eller belägg för att verksamheter inom välfärden (sjukvård, skolor, äldreomsorg osv) som sålts ut och drivs privat fungerar bättre eller ger ett mervärde för medborgarna. (Sen försökte SN tysta ner chefsforskaren som avgick i protest). Ändå kostar denna "valfrihet" samhället åtskilliga miljarder varje år.

Så utan att blanda in "partier", "block" eller "färger" så var det jag ville framföra att jag tycker att det är sorligt hur man slösar med skattemiljarder och förstör väl fungerande verksamheter "bara för att".

Dessa pengar kommer att behövas snarare än vi tror, vill ni sova dåligt i natt så googla "FN HDI 2030". HDI = Human development index och är ett slags "mjukt" BNP och ett värde på befolkningens levnadsstandard och livskvalitet baserat på ett antal faktorer (läs mer på t.ex. Wikipedia). FN förutspår att Sverige kommer att falla från en 15:e plats (vi låg sjua för några år sedan) till 45:e plats år 2030. I prognosen är Sverige ett av de få länder som överhuvudtaget får ett sämre HDI i reella tal. Enligt prognosen kommer Sverige att betraktas som ett u-land och länder som Libyen, Lettland och Mexico kommer att vara bättre att leva i. Detta är som sagt en prognos, varken mer eller mindre, men den omnämndes inte alls i svenska medier, däremot uppmärksammades Sveriges fall runt om i Europa. Anledningen står nog att finna i rapporten, den behandlar nämligen det ämne som svenska medier är livrädda för att skriva om. Kortfattat kan man säga att vår förut så väl fungerande välfärd byggde på att de flesta i arbetsför ålder bidrog till samhället, men nu växer gruppen med människor som överhuvudtaget aldrig arbetar eller betalar skatt, från att de föds/kommer till Sverige tills de dör här, väldigt snabbt. Allt färre ska försörja allt fler helt enkelt.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Dieselpower » Wed 03 Oct, 2012 20:20

Bateman wrote:googla "FN HDI 2030". HDI = Human development index och är ett slags "mjukt" BNP och ett värde på befolkningens levnadsstandard och livskvalitet baserat på ett antal faktorer (läs mer på t.ex. Wikipedia). FN förutspår att Sverige kommer att falla från en 15:e plats (vi låg sjua för några år sedan) till 45:e plats år 2030. I prognosen är Sverige ett av de få länder som överhuvudtaget får ett sämre HDI i reella tal. Enligt prognosen kommer Sverige att betraktas som ett u-land och länder som Libyen, Lettland och Mexico kommer att vara bättre att leva i. Detta är som sagt en prognos, varken mer eller mindre, men den omnämndes inte alls i svenska medier, däremot uppmärksammades Sveriges fall runt om i Europa. Anledningen står nog att finna i rapporten, den behandlar nämligen det ämne som svenska medier är livrädda för att skriva om. Kortfattat kan man säga att vår förut så väl fungerande välfärd byggde på att de flesta i arbetsför ålder bidrog till samhället, men nu växer gruppen med människor som överhuvudtaget aldrig arbetar eller betalar skatt, från att de föds/kommer till Sverige tills de dör här, väldigt snabbt. Allt färre ska försörja allt fler helt enkelt.


Men detta beror ju knappast på att bilprovningen säljs ut eller att apoteksmonopolet tagits bort.
Men ska man säga orsaken till detta så bryter man mot forumets regler och kommer dessutom att bli kallad rasist. :|

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Bateman » Wed 03 Oct, 2012 20:31

Dieselpower wrote:
Bateman wrote:googla "FN HDI 2030". HDI = Human development index och är ett slags "mjukt" BNP och ett värde på befolkningens levnadsstandard och livskvalitet baserat på ett antal faktorer (läs mer på t.ex. Wikipedia). FN förutspår att Sverige kommer att falla från en 15:e plats (vi låg sjua för några år sedan) till 45:e plats år 2030. I prognosen är Sverige ett av de få länder som överhuvudtaget får ett sämre HDI i reella tal. Enligt prognosen kommer Sverige att betraktas som ett u-land och länder som Libyen, Lettland och Mexico kommer att vara bättre att leva i. Detta är som sagt en prognos, varken mer eller mindre, men den omnämndes inte alls i svenska medier, däremot uppmärksammades Sveriges fall runt om i Europa. Anledningen står nog att finna i rapporten, den behandlar nämligen det ämne som svenska medier är livrädda för att skriva om. Kortfattat kan man säga att vår förut så väl fungerande välfärd byggde på att de flesta i arbetsför ålder bidrog till samhället, men nu växer gruppen med människor som överhuvudtaget aldrig arbetar eller betalar skatt, från att de föds/kommer till Sverige tills de dör här, väldigt snabbt. Allt färre ska försörja allt fler helt enkelt.


Men detta beror ju knappast på att bilprovningen säljs ut eller att apoteksmonopolet tagits bort.
Men ska man säga orsaken till detta så bryter man mot forumets regler och kommer dessutom att bli kallad rasist. :|


Nja, det är klart att om det blir dyrare och krångligare att äga bil och svårare att få tag på mediciner så sjunker ju levnadsstandarden.

Men det sista menade jag bara att vi verkligen inte har råd att bränna skattepengar hur som helst om någon nu trodde det. :-) Jag lägger inga övriga värderingar i rapporten utan sammanfattade bara FN:s slutsats.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Dieselpower » Thu 04 Oct, 2012 06:39

Torake och alla andra som nu bekymrar er för skattepengarna så lämnar landet borde ju sluta handla era bildelar m.m i utlandet.
Bidra ni också till välfärden genom att handla hos svenska firmor som betalar skatt och moms i Sverige. :wink:

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Thu 04 Oct, 2012 15:06

Dieselpower wrote:Torake och alla andra som nu bekymrar er för skattepengarna så lämnar landet borde ju sluta handla era bildelar m.m i utlandet.
Bidra ni också till välfärden genom att handla hos svenska firmor som betalar skatt och moms i Sverige. :wink:


Ha ha - jag skall genast börja köpa alla mina däck hos den där däckhandlaren som skällde ut mig. :mrgreen:

Nej allvarligt, jag vill inte sitta på några höga hästar här, jag skiter i skattepengarna faktiskt. Det som stör mig mest är det där att jag var tvungen att öda en halv semesterdag och åka ända till Vinsta för att besikta min jäkla släpvagn. :|

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby jabbal » Tue 09 Oct, 2012 09:30

Dieselpower wrote:Torake och alla andra som nu bekymrar er för skattepengarna så lämnar landet borde ju sluta handla era bildelar m.m i utlandet.
Bidra ni också till välfärden genom att handla hos svenska firmor som betalar skatt och moms i Sverige. :wink:

Nja, om jag ska köpa en reservdel känns det förstås bättre om jag kan köpa den för 100kr än 170kr, likaså känns det förstås bättre om så mycket av mina skattekronor stannar i mitt närområde än i skatteparadis. Reservdelarna handlar ju om att jag köper där det påverkar min privatekonomi minst, men skattepengarna måste jag ju betala hur jag än gör....självklart vill jag att dessa pengar går till något jag eller mina medmänniskor här hemma har nytta av.
FD; S320

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby jarlh » Fri 24 Oct, 2014 10:09

Besiktning igår, 390 kr - hutlöst!

Är det någon som kommer ihåg vad det kostade för ett par år sedan, innan det blev konkurrensutsatt (eller vad det nu heter på privatiseringsspråk).

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Fri 24 Oct, 2014 11:02

Informationen finns i tråden - 300kr.

Min släpvagn har jag inte orkat åka land och rike kring för att besikta, så den står nu med körförbud. Men jag har pratat med den lokala Carspect-stationen och de lovade att om jag kommer in med den mitt på dagen en dag mitt i månaden och de har tid över, då kan de besikta den. :roll: Kan inte boka en tid för den, dock.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Lasse-SL-500 » Fri 24 Oct, 2014 12:15

Jag upplever det som precis tvärtom : förr -- innan avregleringen -- var det nästan omöjligt att få tag i en besiktningstid här i Stockholm. Flera månaders väntetid, eller så fick man åka till en annan del av landet för att besiktiga bilen. Numera har jag hittat tider antingen samma dag eller ett par dagars väntan. Stor förbättring i min värld.

Det är också så att vi ser inte hela kostnaden för monopolet Bilprovningen eller monopolet Apoteket -- vi betalade även via skattsedeln för att hålla igång dessa monopol. Nu är det väl meningen att de ska vara självärande - bära sina egna kostnader. Man kan se på kostnader för läkemedel att något har gjort att det är mycket dyrare i Sverige än i USA t ex. Jag var i USA för ett par veckor sedan, och passade på att köpa med mig Ibuprofen (Ipren) - det är 17 gånger dyrare i Sverige än i USA av någon anledning.

Om det nu är bra med monopol: borde det inte införas monopol på allting? T ex ett statligt däckmonopol, så att inte folk köper dåliga däck av misstag? Och att det blir ordning på däckshandeln - statligt?

Det kanske kan bli så om något år med tanke på den nya regeringen? Däckstyrelsen - det enda ställe i Sverige där man får köpa bildäck? Och det är däckstyrelsen som bestämmer vilka däck som Svensson får köpa?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests