Bilprovningen säljs ut

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Dieselpower » Fri 21 Sep, 2012 20:32

torake wrote:
Dieselpower wrote:Men varför ska det bli billigare?

Du säger ju att du inte vill att kollektivet skall betala... jag tror jag inte riktigt förstår dig.

Förklara tydligare vad det är som blir bättre, ur ett ekonomiskt perspektiv.


Det jag menar är att om man vill ha en bilprovningsanläggning i sorsele då ska man också betala vad det kostar att driva anläggningen i form av högre avgift för att besikta i Sorsele där underlaget är litet.
Som det är nu fördelas överskottet från vissa anläggningar till anläggningar som går med ett underskott.

Är det ett billigare bilägande man är ute efter så kan man ju gå på det som verkligt kostar i bilägandet nämligen fordonskatt där en liten del av det vi betalar kommer tillbaka till oss i form av vägbyggen/underhåll.
Sen denna helvetes moms som vi betala på det beskattade bränslet.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Fri 21 Sep, 2012 20:43

Dieselpower wrote:
torake wrote:
Dieselpower wrote:Men varför ska det bli billigare?

Du säger ju att du inte vill att kollektivet skall betala... jag tror jag inte riktigt förstår dig.

Förklara tydligare vad det är som blir bättre, ur ett ekonomiskt perspektiv.


Det jag menar är att om man vill ha en bilprovningsanläggning i sorsele då ska man också betala vad det kostar att driva anläggningen i form av högre avgift för att besikta i Sorsele där underlaget är litet.
Som det är nu fördelas överskottet från vissa anläggningar till anläggningar som går med ett underskott.


Jo den biten har jag förstått, men om nu avgiften skall höjas i Sorsele eller stationen skall tas bort så måste det ju generera någon fördel i en annan ända eller hur? Jag ser inga sådana fördelar.

Före: Jag betalar 300kr i stockholm, sorselebon betalar 300kr i sorsele, bilprovningen går med vinst som går in i statskassan.
Efter: jag betalar fortfarande 300kr i stockholm, men sorselebon får krångligare och vinst går inte in i statskassan.

Vad är bättre?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Dieselpower » Fri 21 Sep, 2012 22:04

torake wrote:Före: Jag betalar 300kr i stockholm, sorselebon betalar 300kr i sorsele, bilprovningen går med vinst som går in i statskassan.
Efter: jag betalar fortfarande 300kr i stockholm, men sorselebon får krångligare och vinst går inte in i statskassan.

Vad är bättre?


Valfriheten som de flesta av oss kommer att få.
Att kunna åka till AB Svensk Bilprovning eller annan aktör för att besikta.
Så vitt jag vet så betalar företagen skatt på sin vinst.

Johan B
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 366
Joined: Fri 02 Mar, 2007 16:23

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Johan B » Fri 21 Sep, 2012 22:25

Dieselpower, du får skilja mellan pickar och morötter! :wink:

På en kontrollbesiktning skall de kontrollera bilens trafiksäkerhet och eftersom sätena bak är kvar i bilen du länkade bilden från, så lär de inte bry sig det minsta...och varför skulle de göra det - i teorin kan man ju fortfarande transportera personer i baksätet.

Tror du på allvar att nyetablerade besiktningskedjor kommer att vara mer nitiska och "fälla" fler fordon i kontrollbesiktningen än den gamla bilprovningen? Då kommer dessa stationer blixtsnabbt att få ett rykte om sig att vara extra tjuriga och då väljer många kunder att besiktiga bilen på stationer där man "ser lite mellan fingrarna" istället...

Om jag måste slanta upp kanske mer än 100% extra för att få exakt samma tjänst utförd av någon annan än just svensk bilprovning, då avstår jag hellre den "förmånen".

Jag har inte förstått vitsen med att kunderna skall betala en massa extra bara för att få "valfrihet".
Exakt vari ligger fördelen att själv få välja om du får exakt samma tjänst utförd, men den bara blir dyrare?
Nej, i de flesta fall handlar det nog mer om ett ideologiskt mantra - valfrihet till varje pris! :roll:


Mvh
Johan B

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Dieselpower » Fri 21 Sep, 2012 22:34

Johan B wrote:Dieselpower, du får skilja mellan pickar och morötter! :wink:

På en kontrollbesiktning skall de kontrollera bilens trafiksäkerhet och eftersom sätena bak är kvar i bilen du länkade bilden från, så lär de inte bry sig det minsta...och varför skulle de göra det - i teorin kan man ju fortfarande transportera personer i baksätet.


Ja det är ju väldigt trafiksäkert med ett stålrör framför nyllet :roll:

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby jarlh » Sat 22 Sep, 2012 12:44

Dieselpower wrote:Så vitt jag vet så betalar företagen skatt på sin vinst.


Nja, lite grann skatt, på Cypern...

http://www.dn.se/ekonomi/bilprovningen- ... ypernbolag

Som boende i Sverige kan man tycka att det är trevligare ifall svenska vinster i svensk verksamhet ger skattepengar som går till våra daghem, sjukhus, skolor etc.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Sat 22 Sep, 2012 12:57

Finns bara ett ord för detta: skandal.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby snowman » Sun 23 Sep, 2012 09:59

jarlh wrote:
Dieselpower wrote:Så vitt jag vet så betalar företagen skatt på sin vinst.


Nja, lite grann skatt, på Cypern...

http://www.dn.se/ekonomi/bilprovningen- ... ypernbolag

Som boende i Sverige kan man tycka att det är trevligare ifall svenska vinster i svensk verksamhet ger skattepengar som går till våra daghem, sjukhus, skolor etc.



Visst vore det trevligt om alla företag verksamma i sverige betalade all skatt här också, men tyvärr fungerar det inte på det viset.

Om du ska bojkotta alla företag som är uppdelade i bolag utomlands så får du nog ta och börja odla all din mat själv, kläderna du har på kroppen sy hemma från ull från egna får och bilen, ja den får du nog avskaffa till förmån för en häst.

Ikea är ett bra exempel, dom är ju pursvenska, skattar dom allt i sverige?

Ett annat exempel som är rätt så skrämmande, 95% av den svenska importen och exporten sker via sjöfart, Hur många procent går på svenska fartyg?
Det är inte många promille kan jag säga, och rederierna som äger båtarna är förövrigt registrerade på postboxar i panama, liberia och cayman island.
Ett land som är mer eller mindre helt beroende av import och export saknar i princip en handelsflotta, undantaget vissa specialfartyg som bogserbåtar mm.

Nu är det förviso relativt lungt i vår del av världen men det kan snabbt ändras, och i ett sånt läge är det en fråga om nationens säkerhet och oberoende att kunna ha en fungerande import och export.

för övrigt så har SVD näringsliv bett om ursäkt då dom gett en felaktig bild av det hela, en journalist i jakt på ett scoop kan i bland gå lite för fort fram.

Artikeln rättades av SvD Näringsliv 16 juli 2012. Bolaget hette Opus Produx i den tidigare versionen, vilket rättades till det nuvarande namnet Opus Group AB. I dag kontrolleras 15,4 procent av aktierna i Opus Group av ett bolag på Cypern. Cypernbolaget kontrollerar därför inte hela Opus Group som den tidigare versionen gav uttryck för. SvD Näringsliv ber om ursäkt.


http://www.svd.se/naringsliv/skattepara ... 338706.svd


Min syn på det hela är posetiv, jag är helt övertygad om att det kommer att gynna kunden i det långa loppet.
Bättre tillgänglighet på tider, kvällsöppet, helgöppet mm
Fler tjänster, t ex helhets lösningar för företag, hämtning och lämning av fordon
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Sun 23 Sep, 2012 11:55

Det finns ju exempel på både lyckade och mindre lyckade avregleringar. Telefoni och mobiltelefoni blev ju jättebra tycker jag, medan elmarknaden och järnvägen blev mindre bra.
Just nu lutar det väl åt att denna kommer att bli som elmarknaden - valfrihet och flera operatörer men högre priser och mera krångel (inte för alla men för vissa)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby jarlh » Wed 26 Sep, 2012 14:21

Jaha, jag som trodde jag var principfast och allt då jag bokade om besiktning till idag för att hinna innan ägarbytet, för att nästa gång byta station. Men så fick jag garanterat den snyggaste besiktningstjejen i hela landet, t.o.m. den sötaste tjejen jag sett på länge!

Jag kommer aldrig kunna byta station efter det här. Det är ju fusk...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby torake » Wed 26 Sep, 2012 15:26

jarlh wrote:Jaha, jag som trodde jag var principfast och allt då jag bokade om besiktning till idag för att hinna innan ägarbytet, för att nästa gång byta station. Men så fick jag garanterat den snyggaste besiktningstjejen i hela landet, t.o.m. den sötaste tjejen jag sett på länge!

Jag kommer aldrig kunna byta station efter det här. Det är ju fusk...


pics or it didn't happen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Paco » Wed 26 Sep, 2012 17:08

torake wrote:
jarlh wrote:Jaha, jag som trodde jag var principfast och allt då jag bokade om besiktning till idag för att hinna innan ägarbytet, för att nästa gång byta station. Men så fick jag garanterat den snyggaste besiktningstjejen i hela landet, t.o.m. den sötaste tjejen jag sett på länge!

Jag kommer aldrig kunna byta station efter det här. Det är ju fusk...


pics or it didn't happen.

Image

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby jarlh » Thu 27 Sep, 2012 09:35

Bild på besiktningsprotokollet kan ni få, men tyvärr tog jag ingen bild på den söta personalen.

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Göran W » Thu 27 Sep, 2012 18:08

jarlh wrote:Bild på besiktningsprotokollet kan ni få, men tyvärr tog jag ingen bild på den söta personalen.

Vilken station??? :mrgreen:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bilprovningen säljs ut

Postby Marie » Thu 27 Sep, 2012 21:51

Göran W wrote:
jarlh wrote:Bild på besiktningsprotokollet kan ni få, men tyvärr tog jag ingen bild på den söta personalen.

Vilken station??? :mrgreen:


Framgår väl om han lägger in bild på protokollet :mrgreen:


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests