Verkar gälla bilar från 2015 och framåt om det blir av
http://www.svd.se/naringsliv/motor/skat ... 248212.svd
Ny fordonsskatt på G
Re: Ny fordonsskatt på G
undrar om det går igenom..... som tur ät kommer det bara att gälla bilar som säljs efter 2015....
Re: Ny fordonsskatt på G
det där är det mest dummaste förslag, bilar beskattas redan idag enligt utsläppsskatten, jag betalar 3600kr/år för min S210:a så jag betalar redan för dessa såkallade miljöbilarnas förmån.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Ny fordonsskatt på G
Vad säger man? Det är fascinerande att bilarna har gått och blivit den största miljöboven som man till varje pris måste ta död på, varför? Till viss del är jag med på tåget men bilarna är redan nu hårt beskattade och väldigt rena, finns det inte mycket annat i samhället som påverkar miljön men som flyger under radarn?
Egentligen tycker jag miljön är viktig, men det är påfund som detta som får mig att ledsna totalt.
Egentligen tycker jag miljön är viktig, men det är påfund som detta som får mig att ledsna totalt.
FD; S320
Re: Ny fordonsskatt på G
jabbal wrote:Vad säger man? Det är fascinerande att bilarna har gått och blivit den största miljöboven som man till varje pris måste ta död på, varför? Till viss del är jag med på tåget men bilarna är redan nu hårt beskattade och väldigt rena, finns det inte mycket annat i samhället som påverkar miljön men som flyger under radarn?
Egentligen tycker jag miljön är viktig, men det är påfund som detta som får mig att ledsna totalt.
Jag tycker att detta är fel väg att gå, att beskatta bilarna hårdare. Se till att tåg/busstrafiken blir bättre och billigare så kan till och med jag sätta mig på ett tåg till sthlm. Som det ser ut nu så finns det ingen ekonomisk vinst på att ta tåget till stockholm istället för bil. Buss är uteslutet då det tar alldeles för lång tid jämfört med bil.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Ny fordonsskatt på G
pasi wrote:jabbal wrote:Vad säger man? Det är fascinerande att bilarna har gått och blivit den största miljöboven som man till varje pris måste ta död på, varför? Till viss del är jag med på tåget men bilarna är redan nu hårt beskattade och väldigt rena, finns det inte mycket annat i samhället som påverkar miljön men som flyger under radarn?
Egentligen tycker jag miljön är viktig, men det är påfund som detta som får mig att ledsna totalt.
Jag tycker att detta är fel väg att gå, att beskatta bilarna hårdare. Se till att tåg/busstrafiken blir bättre och billigare så kan till och med jag sätta mig på ett tåg till sthlm. Som det ser ut nu så finns det ingen ekonomisk vinst på att ta tåget till stockholm istället för bil. Buss är uteslutet då det tar alldeles för lång tid jämfört med bil.
Håller helt med dig...hetsjakten på bilismen är bara löjlig numera. Jag förstår tanken, men nu är det som om politikerna blivit helt besatta av tanken att döda bilismen till varje pris när det finns så mycket annat som kan göras för miljön...
FD; S320
Re: Ny fordonsskatt på G
I Frankrike blev detta en väldigt kostsam reform, eftersom folk valde snålare bilar så att de fick skattelättnader, och inte tillräckligt många valde törstiga bilar för att finansiera systemet.
Men det är väl bra att folk köper mindre och motorsvagare bilar? Är ganska trött på alla stora buffliga V70 som till varje pris skall tränga sig framför min Mercedes hela tiden.
Men det är väl bra att folk köper mindre och motorsvagare bilar? Är ganska trött på alla stora buffliga V70 som till varje pris skall tränga sig framför min Mercedes hela tiden.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Ny fordonsskatt på G
Idiotförslag och papperstiger ur miljöhänsyn. Jag kommer gladeligen att köpa motorstarkt om jag vill ändå, det sämsta i mina ögon är att vi får ännu fler undermotoriserade stora bilar (hatobjektet V70 drive med semesterpackning tex) som inte orkar upp i motorvägshastighet på påfarten.
Förr pratades det nästan alltid om körglädje i testerna av vanliga familjebilar, det läser man inte lika ofta om. Det är en viktig detalj för trafiksäkerheten anser jag. När vi människor har tråkigt är vi alltid mindre engagerade och slarvar mer, inte så vettigt i trafiken.
Så trist att det enda regeringsalternativet på pappret efter två mandatperioder visade sig vara lika stora kappvändare som sossarna.
Förr pratades det nästan alltid om körglädje i testerna av vanliga familjebilar, det läser man inte lika ofta om. Det är en viktig detalj för trafiksäkerheten anser jag. När vi människor har tråkigt är vi alltid mindre engagerade och slarvar mer, inte så vettigt i trafiken.
Så trist att det enda regeringsalternativet på pappret efter två mandatperioder visade sig vara lika stora kappvändare som sossarna.
Re: Ny fordonsskatt på G
Körglädje är överskattat. Det upptäckte jag ganska snart när jag köpt min första mercedes.
Jag skulle vilja veta vad olika forummedlemmarna tycker i två frågor:
1. Behöver vi, som samhälle, minska konsumtionen av fossila bränslen? Kanske är okej som det är?
2. Om vi antar att svaret på fråga ett är ja (även om du svarade nej), är skatter och pålagor ett okej sätt att göra det? Finns säkert andra sätt, ex. ransoneringskort som under kriget.
Jag skulle vilja veta vad olika forummedlemmarna tycker i två frågor:
1. Behöver vi, som samhälle, minska konsumtionen av fossila bränslen? Kanske är okej som det är?
2. Om vi antar att svaret på fråga ett är ja (även om du svarade nej), är skatter och pålagor ett okej sätt att göra det? Finns säkert andra sätt, ex. ransoneringskort som under kriget.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Ny fordonsskatt på G
Det stora problemet här i landet är ju att folk prompt ska ha stora bilar fastän de inte behöver det. Då får man ju bastarder som V70 med en 1,6l motor som nätt och jämnt orkar hålla landsvägsfart om det är fler personer än föraren i den.
Man kan ju fundera över hur många som lika gärna kunde köra småbil/golfklass och sen vartannat år när de behöver åka till bygghandeln hyra en skåpbil i några timmar.. Men nej, vi måste ha en stor kombi för det är ju så praktiskt sen när den (kanske) behövs..
Man kan ju fundera över hur många som lika gärna kunde köra småbil/golfklass och sen vartannat år när de behöver åka till bygghandeln hyra en skåpbil i några timmar.. Men nej, vi måste ha en stor kombi för det är ju så praktiskt sen när den (kanske) behövs..
Flängde runt i en W124 E280 kombi, byggd 1993. Mysigt.
numera renault- och saabägare
numera renault- och saabägare
Re: Ny fordonsskatt på G
En bil med färre än åtta cylindrar har väl i princip ingen motor alls?
Och vem tycker att en liten eländans shoppingvagn som V70 är en stor bil?
En liten attans trång tvålkopp är det....
De där tomtarna verkar inte vara riktigt rätt avnavlade....
Och vem tycker att en liten eländans shoppingvagn som V70 är en stor bil?
En liten attans trång tvålkopp är det....
De där tomtarna verkar inte vara riktigt rätt avnavlade....
Re: Ny fordonsskatt på G
torake wrote:Körglädje är överskattat. Det upptäckte jag ganska snart när jag köpt min första mercedes.
Jag skulle vilja veta vad olika forummedlemmarna tycker i två frågor:
1. Behöver vi, som samhälle, minska konsumtionen av fossila bränslen? Kanske är okej som det är?
2. Om vi antar att svaret på fråga ett är ja (även om du svarade nej), är skatter och pålagor ett okej sätt att göra det? Finns säkert andra sätt, ex. ransoneringskort som under kriget.
Nej, vi behöver inte minska konsumtionen av fossila bränslen. Det är önskvärt om vi kan göra det men vi behöver inte göra det.
Jag är dock inte emot att man försöker minska konsumtionen / beroendet, absolut inte. Däremot upplever jag en form av missriktad desperation från politiker och i synnerhet då de med miljöpolitiken i fokus. Bilar skulle helst av allt, om man hårddrar, förbjudas totalt och får man bara igenom den "lilla" reformen kommer världsfreden som ett brev på posten.
Så är det inte, man pratar om att miljön är ett globalt problem och faktum är att om vi här hemma minskar förbrukningen av fossila bränslen med 5% har det ingen som helst påverkan på...någonting. Noll och intet, så länge kineserna bygger kolkraft, så länge fartygstransporter är mer eller mindre orenade, så länge fler och fler kemikalier återfinns i människokropparna...men där gör man ingenting. Vi stoppar i oss hur mycket gifter som helst, men detta pratar man knappt om?
FD; S320
Re: Ny fordonsskatt på G
1) Nej! (Det är väl bättre att vi kör upp bensinen och har skoj, än att de förbenade kineserna gör det)
2) Nej!
2) Nej!
Re: Ny fordonsskatt på G
Egentligen borde all beskattning av fordonen ske genom en skatt
på bränslet. Ingen årligt fordonsskatt. Det skulle premiera de som
avstod från att köra mycket. Folk skulle kunna ha bil för enstaka
ärenden eller helgresor. Snål bil = billigt att köra. Stor bil = dyrt att köra.
Stor bil som rullar hundra mil om året = billigt att köra (Min egen 215)
Men de som bor med långt till jobbet skulle inte få det alltför kul...
Hobbybilisterna kommer undan hyfsat billigt.
Jag funderade ett tag på om man avsåg årsskatten eller en engångsavgift,
men som det står skrivet verkar det vara årsskatt.
En Toyota Prius skulle då få en årlig bonus på 28.800. Köper man en sådan
och bara kör då och då skulle pengarna kunna ticka in år efter år.
Efter sisådär 15 år borde bilen kunna gå med vinst. Bara att låta
den stå påreggad i en lada någonstans. Entusiastförsäkra den etc.
Vi som har äldre bilar skulle klara oss. Skatten skulle inte kunna
införas retroaktivt. F-n tro't.
Tyvärr är det ju så att dagens bilar får en allt sämre kvalitet. Senast
i dagens GP skrivs det om ett nära nog obefintligt rostskydd.
Och: en obefintlig rostskyddsgaranti. Ett enda stort "F*ck you"
från biltillverkaren när rosten blommar i hjulhuskanterna.
Den som inser detta, inser också att det finns roligare saker
att lägga pengarna på än verkstadsräkningar och köper således
någon två-cylindrig asiatisk skrammelburk.
No Thrills. No Frills. No Problems.
på bränslet. Ingen årligt fordonsskatt. Det skulle premiera de som
avstod från att köra mycket. Folk skulle kunna ha bil för enstaka
ärenden eller helgresor. Snål bil = billigt att köra. Stor bil = dyrt att köra.
Stor bil som rullar hundra mil om året = billigt att köra (Min egen 215)
Men de som bor med långt till jobbet skulle inte få det alltför kul...
Hobbybilisterna kommer undan hyfsat billigt.
Jag funderade ett tag på om man avsåg årsskatten eller en engångsavgift,
men som det står skrivet verkar det vara årsskatt.
En Toyota Prius skulle då få en årlig bonus på 28.800. Köper man en sådan
och bara kör då och då skulle pengarna kunna ticka in år efter år.
Efter sisådär 15 år borde bilen kunna gå med vinst. Bara att låta
den stå påreggad i en lada någonstans. Entusiastförsäkra den etc.
Vi som har äldre bilar skulle klara oss. Skatten skulle inte kunna
införas retroaktivt. F-n tro't.
Tyvärr är det ju så att dagens bilar får en allt sämre kvalitet. Senast
i dagens GP skrivs det om ett nära nog obefintligt rostskydd.
Och: en obefintlig rostskyddsgaranti. Ett enda stort "F*ck you"
från biltillverkaren när rosten blommar i hjulhuskanterna.
Den som inser detta, inser också att det finns roligare saker
att lägga pengarna på än verkstadsräkningar och köper således
någon två-cylindrig asiatisk skrammelburk.
No Thrills. No Frills. No Problems.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 29 guests