Är det här Sveriges framtid?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby torake » Thu 15 Aug, 2013 15:42

CE 36 wrote:
torake wrote:Fast våra kärnkraftverk funkar ju inte heller smällkalla vinterdagar, de brukar tas ur drift lagom till dess med något skitfel på nått hjälpaggregat...

Man får inget gratis, alla former av elproduktion förändrar landskapet och naturen - oftast i proportion mot hur mycket elkraft som kan genereras. Kraftverksdammar typ de i Lule älv är inget man städar bort enkelt, inte heller kärnkraftverk och urangruvor.


Visst, men den skadan är redan skedd och på plussidan kan man väl säga att dom bidragit till att bygga Sveriges välfärd. Idag minskar elförbrukningen pga effektiviseringar i hemmen och utflyttning av industrin, så vi behöver ingen vindkraft. Dessutom kräver vindkraft en helt ny infrastruktur som redan finns vid vatten- och kärnkraftverk, så det är både billigare och skonsammare mot miljön att förnya den elproduktionen...


Fast att vi inte behöver vindkraft är väl inte samma sak som att man inte bör bygga vindkraftverk? Om man kan bygga en mojäng som producerar något som går att sälja och mojängen går totalt sett med vinst så är det väl inte så mycket att fundera över? Elektricitet kan man inte ha för mycket av. (eller, ja visst kan man det, i teorin, men vi är långt ifrån där)
Visst, vissa tycker att det är fult, men jämfört med ett miljonprogramshus eller en motorväg så tycker jag personligen att det är mer okej att ha några vindsnurror utanför fönstret.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

nostalgi
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 115
Joined: Mon 01 Apr, 2013 12:51

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby nostalgi » Thu 15 Aug, 2013 16:21

torake wrote:Fast att vi inte behöver vindkraft är väl inte samma sak som att man inte bör bygga vindkraftverk? Om man kan bygga en mojäng som producerar något som går att sälja och mojängen går totalt sett med vinst så är det väl inte så mycket att fundera över?


Fast går verkligen vindkraft med vinst, om man bygger utan subventioner från staten?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby torake » Thu 15 Aug, 2013 17:02

nostalgi wrote:
torake wrote:Fast att vi inte behöver vindkraft är väl inte samma sak som att man inte bör bygga vindkraftverk? Om man kan bygga en mojäng som producerar något som går att sälja och mojängen går totalt sett med vinst så är det väl inte så mycket att fundera över?


Fast går verkligen vindkraft med vinst, om man bygger utan subventioner från staten?


Det är mycket svårt att få ett vettigt svar på den frågan eftersom alla talar i egen sak. Men jag har för mig vi har en som jobbar som vindkrafttekniker här på forumet...?

Sen finns det ju olika typer av subventioner - städning i hemmet är ju subventionerad, liksom renovering och tillbyggnad av hus. Även restauranger, jordbruk etc är subventionerat, m.m. De räknas ju ändå som att de går plus totalt sett.

En tumregel jag hittar är att ett vindkraftverk under sin livstid producerar 14ggr så mycket energi som gick åt att bygga det så om man väljer som samhälle mellan att bygga vindkraftverk eller att städa hemma hos lata svenssons så är det rent siffermässigt bättre att göra det tidigare.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby torake » Thu 15 Aug, 2013 17:20

Hittade här en annan grej på tal om energi - kraftvärmeverk. Vad tror ni om det då? Det blir ju en hög skorsten och rök, speciellt på vintern väldigt synlig, men det är lite mera klös i ett sånt verk, och relativt lätt att städa bort när man inte behöver det längre Nackdelen är att det måste stå nära bebyggelse eller industri och att man måste köra långtradare med ved till det.


Image
(Assbergsverket kraftvärmeverk i Mark)

Bättre eller sämre än vindkraft?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
w123-4-ever
Expert
Expert
Posts: 469
Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
Location: Gävleborg Sandviken

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby w123-4-ever » Thu 15 Aug, 2013 19:59

Sverige har enormt mycket större problem än några vilsna svenskar med för mycket fritid :lol:
Välkommen till verkligheten :-(
http://www.youtube.com/watch?v=dXhb-5E13-s
http://www.youtube.com/watch?v=NSX58PbcQ_4
Image
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby torake » Thu 15 Aug, 2013 20:19

Jaha då kom invandrarfrågan här också. Tack och adjö.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby Dieselpower » Thu 15 Aug, 2013 20:25

Förvisso är ju invandrarfrågan viktig men det var ju inte det vi diskuterade i den här tråden. :?

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby CE 36 » Thu 15 Aug, 2013 21:53

torake wrote:
CE 36 wrote:
torake wrote:Fast våra kärnkraftverk funkar ju inte heller smällkalla vinterdagar, de brukar tas ur drift lagom till dess med något skitfel på nått hjälpaggregat...

Man får inget gratis, alla former av elproduktion förändrar landskapet och naturen - oftast i proportion mot hur mycket elkraft som kan genereras. Kraftverksdammar typ de i Lule älv är inget man städar bort enkelt, inte heller kärnkraftverk och urangruvor.


Visst, men den skadan är redan skedd och på plussidan kan man väl säga att dom bidragit till att bygga Sveriges välfärd. Idag minskar elförbrukningen pga effektiviseringar i hemmen och utflyttning av industrin, så vi behöver ingen vindkraft. Dessutom kräver vindkraft en helt ny infrastruktur som redan finns vid vatten- och kärnkraftverk, så det är både billigare och skonsammare mot miljön att förnya den elproduktionen...


Fast att vi inte behöver vindkraft är väl inte samma sak som att man inte bör bygga vindkraftverk? Om man kan bygga en mojäng som producerar något som går att sälja och mojängen går totalt sett med vinst så är det väl inte så mycket att fundera över? Elektricitet kan man inte ha för mycket av. (eller, ja visst kan man det, i teorin, men vi är långt ifrån där)
Visst, vissa tycker att det är fult, men jämfört med ett miljonprogramshus eller en motorväg så tycker jag personligen att det är mer okej att ha några vindsnurror utanför fönstret.


Vindkraft subventioneras via våra elräkningar och sen exporteras den med förlust, dvs vi subventionerar energi till främst Tyskland som stänger sina kärnkraftverk. Själva behöver vi ingen vindkraft och nu byggs många med utländska pengar, dvs vi ger bort hela vinsten och får nöjet att ha vindkraftverken i vår natur. Kapital- och miljöförstöring utförd av våra politiker som dessutom har fingrarna i syltburken...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby SUMO » Fri 16 Aug, 2013 01:13

CE 36 wrote:
CE 36 wrote:Fast våra kärnkraftverk funkar ju inte heller smällkalla vinterdagar, de brukar tas ur drift lagom till dess med något skitfel på nått hjälpaggregat...

Visst, men den skadan är redan skedd och på plussidan kan man väl säga att dom bidragit till att bygga Sveriges välfärd. Idag minskar elförbrukningen pga effektiviseringar i hemmen och utflyttning av industrin, så vi behöver ingen vindkraft. Dessutom kräver vindkraft en helt ny infrastruktur som redan finns vid vatten- och kärnkraftverk, så det är både billigare och skonsammare mot miljön att förnya den elproduktionen...


Vindkraft subventioneras via våra elräkningar och sen exporteras den med förlust, dvs vi subventionerar energi till främst Tyskland som stänger sina kärnkraftverk. Själva behöver vi ingen vindkraft och nu byggs många med utländska pengar, dvs vi ger bort hela vinsten och får nöjet att ha vindkraftverken i vår natur. Kapital- och miljöförstöring utförd av våra politiker som dessutom har fingrarna i syltburken...


Nu börjar det mer låta som om "någon" placerat ett vinkraftverk i din "comfort zone" och därmed gjort dig bitter över den saken, snarare än att du serverar långa banor med väl underbyggda argument mot vinkraften som företeelse..

Men vad vet jag..? :wink:
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby CE 36 » Fri 16 Aug, 2013 09:55

SUMO wrote:
Nu börjar det mer låta som om "någon" placerat ett vinkraftverk i din "comfort zone" och därmed gjort dig bitter över den saken, snarare än att du serverar långa banor med väl underbyggda argument mot vinkraften som företeelse..

Men vad vet jag..? :wink:


Alla vindkraftverk som ansluts till elnätet är onödiga, det behövs inte mer argument än så. Har du något bra att lyfta fram?

Sen måste jag erkänna att jag tvingats avstå från att köpa flera hus bara för att slippa vindkraftstörningar, men det har ju bara drabbat säljarna...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby Dieselpower » Fri 16 Aug, 2013 12:14

Nu har aktivisterna passerat alla gränser....
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... ID=7799282

:twisted: :twisted: :twisted:

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby Cpt Tuttle » Fri 16 Aug, 2013 16:36

Jag brukar säga som så att det är tur att rep är billigt för vi kommer ha drivit den här världen till att vara omöjlig att leva i innan det är dags för mig att duka under av ren ålderdom...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby Feliks » Fri 16 Aug, 2013 17:22

Cpt Tuttle wrote:Jag brukar säga som så att det är tur att rep är billigt för vi kommer ha drivit den här världen till att vara omöjlig att leva i innan det är dags för mig att duka under av ren ålderdom...

Hahah det var nog det bittraste jag läst på länge :mrgreen: Blir inte livet väkdigt jobbigt med den attityden?
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby Mimmi » Fri 16 Aug, 2013 23:23

torake wrote://Image
(Assbergsverket kraftvärmeverk i Mark)

Bättre eller sämre än vindkraft?



Hej!

Lustigt sammanträffande vad beträffar bilden! :-D

Mark är min hemkommun, jag bor i centralorten Kinna med ca 17.000 innevånare.
Vid vissa väderlekstyper ser jag röken från Assbergsverket, men den stör mig inte alls. Att röken är vit och väl synlig beror på att den är fuktig, den renas (tvättas) bla annat i stora scrubbers.

Assbergsverket är fastbränsleeldat (med olja som back-up, men den behövs kanske bara 1 - 2 ggr /år). Eftersom det är så välplacerat längs huvudgatan i ett industriområde och med endast en knapp km till stora riksvägen, rv 41, stör inte bränsletransporterna någon enda människa.

Som en kuriositet kan jag nämna att vd på kraftvärmebolaget heter Frost... :-)
Last edited by Mimmi on Sat 17 Aug, 2013 00:55, edited 1 time in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Är det här Sveriges framtid?

Postby Henrik » Sat 17 Aug, 2013 00:52

Feliks wrote:
Cpt Tuttle wrote:Jag brukar säga som så att det är tur att rep är billigt för vi kommer ha drivit den här världen till att vara omöjlig att leva i innan det är dags för mig att duka under av ren ålderdom...

Hahah det var nog det bittraste jag läst på länge :mrgreen: Blir inte livet väkdigt jobbigt med den attityden?


Komplexitet.. det har fått civilisationer att gå under förr :-D Detta kan knappast expandera hur länge som helst.

Hela västvärlden med flera är ju påväg åt precis samma håll som Romarriket mer eller mindre.. :-) Uppvisar samma tendenser. Konsumtion har tagit över som substitut för de ursprungliga värdena som vi nu decennie efter decennie allt oftare får betala för med pengar istället, direkt eller indirekt.. med fler och fler lager emellan innan vi kan komma åt det vi i grunden är ute efter.
Det har blivit så utstuderat att sakerna runt omkring börjar bli självändamål i sig. Substitut med diverse bieffekter. Allt mer "onödig" aktivitet i systemet. Blir därmed ett alltmer stressat samhälle.. och planet.. både mentalt o fysiskt. Vi har ju fått en hel värld med "knarkande" människor i princip som man kan dribbla bort med lite TV-underhållning.. och som inte klarar sig själva längre utan är totalt absolut beroende.. av sitt knark.. som bankerna dessutom hittar på och sedan hyr ut. Den maktförskjutning bort från vanligt folk som just nu pågår har världen förmodligen aldrig nånsin tidigare skådat. Med tanke på att hela vår existens har sitt ursprung lokalt.. med människor vi har naturlig koppling till.. på naturlig väg.. i naturlig miljö.. så går det I-N-T-E år rätt håll för tillfället. Vi behöver bygga om.. bygga rätt. Glöm allt vad centralisering heter. Systemet orkar inte med det längre, det är uppenbart. Brist på energiresurser. Det är bara o se på oljepriset.. som seglar runt på historiska rekordnivåer trots att världekonomin hackar högst betänkligt.


Däremot... gäller det förståss att försöka göra nåt positivt av detta :) Men det är omöjligt att rymma från fängelset om man inte ens fattat att man sitter inne :) Det måste börja där. De första stadierna.. förlöjligande.. förnekelse.. ilska.. o allt vad det är, brukar vara övergående första stadier bara :-) Ser man inga problem så kan man heller aldrig skapa nåt bättre.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests