Köpte original stänkskydd runtom till min W211 för att alla säger att det är så bra att ha om man är rädd om bilen... (Speciellt om man har en rostbenägen merca).
Men nu när jag har monterat dem blir jag osäker. Dels kan skydden i sig vibrera/röra sig lite och i glipan mellan skydden och plåten så är det ju som gjort för att det ska fastna sand/grus som sen nöter sönder lacken. Dessutom är det omöjligt att göra rent där emellan utan att montera bort skydden vilket inte är gjort i en handvändning.
Minns nu en Saab som jag hade för många år sen, där jag tog bort stänkskydd som hade suttit i 5-6 år, och lacken var inte fin där under!
Kanske man ska sätta genomskinlig stänkskyddsplast direkt på de utsatta ställena istället? Eller sätta sådan plast under stänkskydden? Eller vad har ni för tips?
Stänkskydd, mer skada än nytta?
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
För oss som har upplevt tiden då det var lag på stänkskydd är det åtminstone för mig helt obegripligt att folk i dag kan montera sådant frivilligt och dessutom tycka att det ser snyggt ut. Min erfarenhet är att stänkskydd gör mer skada än nytta. Stänkskydden var på sin tid till för att dämpa hjulsprutet till bakomvarande trafik ända till man tog sitt förnuft till fånga och insåg att det inte hade någon som helst verkan snarare tvärtom. Vi var väl de enda i Europa som hade dessa kvar vill jag minnas.
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Nja, när lagen försvann var det med blandat resultat. De flesta bilmodellerna var inte skapade för att klara sig utan stänklapparna och rosten på "skinkorna" efter grusblästring var legio. På moderna bilar handlar det om att lyckas montera så att vatten och damm inte leds in i fickor. Måste dessutom gå att spola rent vid tvätt.
Visst var det mindre stenskott förr!? Och mindre blästerskador på vindrutorna.
Jag tillhör dessutom den underliga skara som tycker att det var vackrare MED stänklappar!
Visst var det mindre stenskott förr!? Och mindre blästerskador på vindrutorna.
Jag tillhör dessutom den underliga skara som tycker att det var vackrare MED stänklappar!
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Jag skulle då gärna montera stänkskydd, både vid fram- och bakhjul, för att minska "blästringen" av tröskel och bakre stötfångarsidor. Och jag var med på den tiden då "det begav sig" och har då aldrig upplevt stänkskydden som något negativt, utan tvärtom som en mycket bra särregel vi hade i Sverige, liksom jag upplevde strålkastartorkarna som en bra särregel.
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Jag tycker nog de gör god nytta, trötsklarna blästras ju ordentligt på rätt så kort tid och även om de flesta bilar nu har kåpor av plast över trösklarna som kanske tål slitaget bättre (?) så är min erfarenhet att den smuts som samlas bakom stänklappen orsakar mindre skada än sde blästrade trösklarna gör.
FD; S320
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Små stänkskydd som skyddar lacken på den egna bilen kan behövas på vissa bilmodeller, men i övrigt är dom inte kul. Problemet förr när alla hade stänkskydd var att det stänkte upp smuts och småsten åt sidorna som träffade mötande bilar. Så är det fortfarande med lastbilar och bussar som har stänkskydd. Som bakomvarande tycker jag att det är bara bra att hålla ett avstånd som är stänksäkert.
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Marie wrote:Jag skulle då gärna montera stänkskydd, både vid fram- och bakhjul, för att minska "blästringen" av tröskel och bakre stötfångarsidor. Och jag var med på den tiden då "det begav sig" och har då aldrig upplevt stänkskydden som något negativt, utan tvärtom som en mycket bra särregel vi hade i Sverige, liksom jag upplevde strålkastartorkarna som en bra särregel.
Strålkastartorkarna saknar jag på bruksbilen. Särskilt i kombination med xenon som inte genererar någon värme. Den här högtrycksspolningen är bättre än inget, men inte stött på någon bil där den varit lika effektiv som torkarna var. Sen är de fula oftast såklart, men på långturen upp till Trondheim så har jag hellre fula torkare än dålig sikt.
På sommar/hobbybilen klarar jag mig bra utan både spol och torkare, det bara kladdar ner.
Stänkskydden har jag inte reflekterat över direkt, tror det bara är att flytta problemet till ett annat ställe antingen på din egen bil eller någon annans.
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Marie wrote:Jag skulle då gärna montera stänkskydd, både vid fram- och bakhjul, för att minska "blästringen" av tröskel och bakre stötfångarsidor. Och jag var med på den tiden då "det begav sig" och har då aldrig upplevt stänkskydden som något negativt, utan tvärtom som en mycket bra särregel vi hade i Sverige, liksom jag upplevde strålkastartorkarna som en bra särregel.
+1
-
- Guru
- Posts: 5512
- Joined: Mon 17 Jan, 2005 01:00
- Location: sollefteå Västernorrland
- Contact:
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Har runtom på en 124 men bara bak på en annan å den utan stänkisar fram blir full med salt å skit ända up till dörrutorna längs hela sida. Så visst gör dom trots allt nytta:D
Dieselsmoke, dangerous curse
- Christian Sjuntorp
- Halvproffs
- Posts: 151
- Joined: Sun 01 Apr, 2012 19:36
- Location: Trollhättan/Sjuntorp
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Hade original stänkskydd på min W211-03 och när jag hade bort ena stänkisen o innerskärmen i somras så
hade det inte skaft eller hänt någonting, bara en liten hinna av smuts som var lätt att tvätta bort.
Rätta mig om jag har fel nu men är inte framskärmarna av aluminium??
Hursomhelst skyddar det från blästring av nederdelen av dörrarna samt tröskeln så fram är det
inte fel att ha, bak spelar mindre roll tycker jag.
hade det inte skaft eller hänt någonting, bara en liten hinna av smuts som var lätt att tvätta bort.
Rätta mig om jag har fel nu men är inte framskärmarna av aluminium??
Hursomhelst skyddar det från blästring av nederdelen av dörrarna samt tröskeln så fram är det
inte fel att ha, bak spelar mindre roll tycker jag.
Nuvarande:
Saab 9-3 SC Aero V6 -09
Volvo 945 2,3s -95
Tidigare:
Mercedes E240 Avantgarde -03
Volvo V70 Glt -97
Bmw X5 4,4 V8 -01
Mercedes E260 -91
Ford Focus ST -06
Saab 9000 2.0t Jubileum-97
Chevrolet Transsport -98
Ford Fiesta -89
Citroen C2 Vtr -04
Volvo 740 Glt -90
Volvo 245 -79
Volvo V40 -99
Volvo 740 Gl -88
Volvo 740 Gle -84
Saab 9000 Turbo -85
Peugeot 206 -02
Volvo 140 Cab -75
Saab 9-3 SC Aero V6 -09
Volvo 945 2,3s -95
Tidigare:
Mercedes E240 Avantgarde -03
Volvo V70 Glt -97
Bmw X5 4,4 V8 -01
Mercedes E260 -91
Ford Focus ST -06
Saab 9000 2.0t Jubileum-97
Chevrolet Transsport -98
Ford Fiesta -89
Citroen C2 Vtr -04
Volvo 740 Glt -90
Volvo 245 -79
Volvo V40 -99
Volvo 740 Gl -88
Volvo 740 Gle -84
Saab 9000 Turbo -85
Peugeot 206 -02
Volvo 140 Cab -75
- anderswien
- Proffs
- Posts: 281
- Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Marie wrote:Jag skulle då gärna montera stänkskydd, både vid fram- och bakhjul, för att minska "blästringen" av tröskel och bakre stötfångarsidor. Och jag var med på den tiden då "det begav sig" och har då aldrig upplevt stänkskydden som något negativt, utan tvärtom som en mycket bra särregel vi hade i Sverige, liksom jag upplevde strålkastartorkarna som en bra särregel.
Nja där häller jag inte med dig. Vilket strul det var att få strålkastartorkarna att funka innan besiktning. Nä bättre att manuellt gå ut o rengöra själv då o då. Var i ofs bara nåt år innan lagen försvann då ja började köra bil. Men hann bes ngra bilar o strul med detta.
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
anderswien wrote:Nja där häller jag inte med dig. Vilket strul det var att få strålkastartorkarna att funka innan besiktning. Nä bättre att manuellt gå ut o rengöra själv då o då. Var i ofs bara nåt år innan lagen försvann då ja började köra bil. Men hann bes ngra bilar o strul med detta.
Och jag hade bil redan före den lagen kom och under hela lagens giltighetstid (säkert 15 år) och jag hade aldrig någonsin en anmärkning på strålkastartorkare eller stänkskydd, trots att jag besiktigade flera bilar varje år.
Förstår då inte det, eftersom jag aldrig behövde reparera någon strålkastartorkare heller under de åren, heller...
Fast jag bytte nog två eller tre stänkskydd.
- anderswien
- Proffs
- Posts: 281
- Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Marie wrote:anderswien wrote:Nja där häller jag inte med dig. Vilket strul det var att få strålkastartorkarna att funka innan besiktning. Nä bättre att manuellt gå ut o rengöra själv då o då. Var i ofs bara nåt år innan lagen försvann då ja började köra bil. Men hann bes ngra bilar o strul med detta.
Och jag hade bil redan före den lagen kom och under hela lagens giltighetstid (säkert 15 år) och jag hade aldrig någonsin en anmärkning på strålkastartorkare eller stänkskydd, trots att jag besiktigade flera bilar varje år.
Förstår då inte det, eftersom jag aldrig behövde reparera någon strålkastartorkare heller under de åren, heller...
Fast jag bytte nog två eller tre stänkskydd.
Då hade jag väl otur men efter jag hade fixat strålkastar spolarna så var det inte så länge dem fungerade efter besiktningen heller. Det var iofs en honda civik, nissan bluebird o en golf. Golfens höll längst har jag för mig...
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Hej!
Även jag har i princip enbart bra erfarenheter av strålkastartorkare. Jag har haft bil i över fyrtio år nu, så det är många med sådana torkare jag har ägt. Dock var det stor skillnad på dessa, somliga biltillverkare lade inte ner så stor möda på strålkastartorkarna. Helt problemfria har nog enbart högtrycksspolningen varit.
Beträffande stänkskydd så är jag av den åsikten att moderna bilar med breda hjul/däck där speciellt framhjulen går något utanför karossen, skärmen, är i högsta grad i behov av stänkskydd. Detta för att undvika att dörrsidornas nederkanter och trösklarna blir blästrade av den grus och sand som finns på våra gator och vägar på vintern.
Är de bara vettigt monterade och att man vid tvättning noga spolar rent vid stänkskyddet så har jag inte märkt några problem med rost. Inte ens min förra bil, en Micra K11 -00 (uttagen -99) visade några som helst rostangrepp när jag bytte bort den vid 11½ års ålder.
Även jag har i princip enbart bra erfarenheter av strålkastartorkare. Jag har haft bil i över fyrtio år nu, så det är många med sådana torkare jag har ägt. Dock var det stor skillnad på dessa, somliga biltillverkare lade inte ner så stor möda på strålkastartorkarna. Helt problemfria har nog enbart högtrycksspolningen varit.
Beträffande stänkskydd så är jag av den åsikten att moderna bilar med breda hjul/däck där speciellt framhjulen går något utanför karossen, skärmen, är i högsta grad i behov av stänkskydd. Detta för att undvika att dörrsidornas nederkanter och trösklarna blir blästrade av den grus och sand som finns på våra gator och vägar på vintern.
Är de bara vettigt monterade och att man vid tvättning noga spolar rent vid stänkskyddet så har jag inte märkt några problem med rost. Inte ens min förra bil, en Micra K11 -00 (uttagen -99) visade några som helst rostangrepp när jag bytte bort den vid 11½ års ålder.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Stänkskydd, mer skada än nytta?
Det viktiga med strålkastartorkare var att bara använda dom vid plusgrader (och vid besiktningen). I minusgrader frös dom oftast fast och pajade...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 33 guests