Defa-sladd

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Defa-sladd

Postby jarlh » Mon 27 Jan, 2014 13:53

Vad tror ni att en sådan här sladd kostar:
Image


























Runt 350 kr!!!

(Svågern undrade varför det låg en lång sladd och skräpade mellan svärmors garage och vår bil. Då han tänkte ställa iordning ryckte han ordentligt... :roll:)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Defa-sladd

Postby torake » Mon 27 Jan, 2014 14:30

Monopol är lönsamt.

... till dess en kinesisk firma upptäcker att det finns någon krona att tjäna på piratkopior. :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Tomas_B
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1085
Joined: Thu 16 Feb, 2006 22:41
Location: Pajala
Contact:

Re: Defa-sladd

Postby Tomas_B » Mon 27 Jan, 2014 14:47

finns de inte kopior på biltema?

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Defa-sladd

Postby MB_Star » Mon 27 Jan, 2014 14:47

bildemonteringen har hinkvis med såna.. 100kr/st om du är storförbrukare så kanske det är ett bra tips :lol:
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Defa-sladd

Postby Lasse-SL-500 » Mon 27 Jan, 2014 14:48

Tips: jag köpte några stycken på Upplands Bildemo för 50 kr styck.

Håller med om monopolsituationen - sladdarna kostar ju som om de vore gjorda av guld. Biltema började ju för ett par år sedan sälja samma/liknande motor/kupévärmare som DEFA/Calix för halva priset. Men de slutade ganska fort med det tyvärr. Man vet ju inte vad som ligger bakom att de upphörde, man kan bara spekulera.

Den som är lite slängd i teknik, som orkar lägga tid på att designa en bra kabelsats, värmare med cirkpump och kupévärmare, och sedan har orken och drivkraften att lägga ut detta på tillverkning i Kina - med tillhörande uppföljning att fabriken håller tillräckligt hög kvalitet, kan säkert bli miljonär fort. Om man t ex lyckas få Biltema eller Dyronomen som kund så kan det bli mycket pengar. Så stora marginaler verkar det finnas på just den marknaden tror jag. :shock:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Defa-sladd

Postby meki » Mon 27 Jan, 2014 19:56

Ha inte carteam universial?Så som funkar både calix o defa??
Ett hundratal mb

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Defa-sladd

Postby torake » Mon 27 Jan, 2014 20:21

universal och universal, defa äger calix, så numera är det samma kablage.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Defa-sladd

Postby meki » Mon 27 Jan, 2014 20:57

torake wrote:universal och universal, defa äger calix, så numera är det samma kablage.

Ja i allafall en jävulusisk skitkonstruktion,sånt skit kapar man bort o sätter dit en vanlig stickpropp :evil: en vanlig skarvsladd finns i regel överallt.
Ett hundratal mb

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Defa-sladd

Postby SL Jocke » Mon 27 Jan, 2014 21:24

torake wrote:universal och universal, defa äger calix, så numera är det samma kablage.


Det har jag aldrig sett, Defa har ju runda stift och Calix flata.

Eller är det en ny standard på g?
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Defa-sladd

Postby torake » Mon 27 Jan, 2014 22:12

nej givetvis är det två olika system som inte är kompatibla, men det är samma företag sedan defa köpte upp calix!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
prototypen
Expert
Expert
Posts: 589
Joined: Sat 09 Dec, 2006 16:49
Location: Göteborg

Re: Defa-sladd

Postby prototypen » Tue 28 Jan, 2014 14:16

torake wrote:nej givetvis är det två olika system som inte är kompatibla, men det är samma företag sedan defa köpte upp calix!


Jag tror att de flesta här har blandat ihop vad som är vad!!!
DEFA är ett Norskt bolag och representeras idag i Sverige av den själva (tidigare var det KG Knutson).
Calix är ett Svenskt bolag med fabrik i Eskilstuna och är största konkurrenten till DEFA, Calix representeras idag av KG Knutson!
Ang. kontakterna så är det liknande kontekter men inte samma!
Utöver dessa tillverkare av el bilvärme system så finns det PHILIPS by TAMRO som producerad i Canada som även de har en liknade rond kontakt men även de har sin egna utformning på den.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Defa-sladd

Postby torake » Tue 28 Jan, 2014 15:50

prototypen wrote:
torake wrote:nej givetvis är det två olika system som inte är kompatibla, men det är samma företag sedan defa köpte upp calix!


Jag tror att de flesta här har blandat ihop vad som är vad!!!
DEFA är ett Norskt bolag och representeras idag i Sverige av den själva (tidigare var det KG Knutson).
Calix är ett Svenskt bolag med fabrik i Eskilstuna och är största konkurrenten till DEFA, Calix representeras idag av KG Knutson!
Ang. kontakterna så är det liknande kontekter men inte samma!
Utöver dessa tillverkare av el bilvärme system så finns det PHILIPS by TAMRO som producerad i Canada som även de har en liknade rond kontakt men även de har sin egna utformning på den.


Mycket märkligt, jag var helt säker på att jag tidigare surfat in på Calix.se och blivit omdirigerad till DEFAs webbplats. När jag kollar nu via allabolag så ser ju Calix onekligen ut att vara svenskägt (Gunnar Bark).
Är det månne generalagenterna som fixat och trixat med domänerna vid något tidigare tillfälle?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
prototypen
Expert
Expert
Posts: 589
Joined: Sat 09 Dec, 2006 16:49
Location: Göteborg

Re: Defa-sladd

Postby prototypen » Wed 29 Jan, 2014 12:15

torake wrote:
prototypen wrote:
torake wrote:nej givetvis är det två olika system som inte är kompatibla, men det är samma företag sedan defa köpte upp calix!


Jag tror att de flesta här har blandat ihop vad som är vad!!!
DEFA är ett Norskt bolag och representeras idag i Sverige av den själva (tidigare var det KG Knutson).
Calix är ett Svenskt bolag med fabrik i Eskilstuna och är största konkurrenten till DEFA, Calix representeras idag av KG Knutson!
Ang. kontakterna så är det liknande kontekter men inte samma!
Utöver dessa tillverkare av el bilvärme system så finns det PHILIPS by TAMRO som producerad i Canada som även de har en liknade rond kontakt men även de har sin egna utformning på den.


Mycket märkligt, jag var helt säker på att jag tidigare surfat in på Calix.se och blivit omdirigerad till DEFAs webbplats. När jag kollar nu via allabolag så ser ju Calix onekligen ut att vara svenskägt (Gunnar Bark).
Är det månne generalagenterna som fixat och trixat med domänerna vid något tidigare tillfälle?



Nej det har aldrig varit något trixande och fixande mellan dessa tillverkare, jag kan bara säga att Calix och DEFA har alltid varit konkurrenter men det som har hänt är att KG Knutson (som tidigare var Generalagent för DEFA inte längre är det) de säljer idag Calix. KG Knutson är ägare av Autoexperten och använder den kedjan för sin försäljning till kund.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Defa-sladd

Postby Winis Mbsca » Sun 02 Feb, 2014 16:32

Biltema har inte längre. Jag sitter med en komplett uppsättning motorvärmare och kuprevärmare till E320 -94 UTOM just intags kabeln, för den var slut. Efter en månads väntan fick jag beskedet att det inte kommer heller, då Biltemas motorvärmarprylar utgår ur sortimentet. Givetvis fick jag inte heller lämna tillbaka de andra prylarna då.

Tydligen är det antingen Defa eller Calix so tillverkat åt Biltema, men i samband med nya ägare, så vägrade dom tillverka till Biltema längre.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Defa-sladd

Postby SL Jocke » Mon 03 Feb, 2014 00:19

Winis Mbsca wrote:Biltema har inte längre. Jag sitter med en komplett uppsättning motorvärmare och kuprevärmare till E320 -94 UTOM just intags kabeln, för den var slut. Efter en månads väntan fick jag beskedet att det inte kommer heller, då Biltemas motorvärmarprylar utgår ur sortimentet. Givetvis fick jag inte heller lämna tillbaka de andra prylarna då.

Tydligen är det antingen Defa eller Calix so tillverkat åt Biltema, men i samband med nya ägare, så vägrade dom tillverka till Biltema längre.


Men då borde du väl kunna köpa en passande kabel antingen av Defa eller Calix så att prylarna går att använda.
Eller tillverkade de unika saker till Biltema?
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests