Har slängt ut krokar både här o där men det verkar ju omöjligt. Har fått lite hugg på avställningshallar med mekmöjligheter dock inte svets pga försäkring. Känns dels olustigt att behöva åka över tre mil enkel, ha "sitt garage" på en liten plätt i en jättehall samtidigt som det oftast bara är säsongsvis höst/vinter. Fattar inte hur det kan vara så svårt att hyra in sig med ett gäng schyssta grabbar o tjejer o bara ha sin egna plats i en gemensam gemenskap! Bästa alternativet nu är gratis men en jäkla massa krångel med flytt av bilen o fyra mil hemifrån.
Hur fasen löser ni det?
Är mekgarage hårdvaluta?
Är mekgarage hårdvaluta?
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Är mekgarage hårdvaluta?
Problemet i en stad är ju att det måste finnas "överblivna" kommersiella fastigheter att tillgå för att kunna skapa hyggliga mekgarage, antingen ett företag som vuxit ur sina lokaler eller kånkat, samt att det inte finns andra företag redo att flytta in.
Skall man som privatmekare konkurrera med företag om samma lokaler då blir det för dyrt per kvadratmeter.
En möjlighet är ju om man gör en deal med någon som har en jordbruksfastighet utanför detaljplanelagt område, då är det tillåtet att slå upp byggnader utan bygglov, t.ex. för att meka i. Eller anpassa en befintlig byggnad t.ex. en lada eller maskinhall. Det är ju inte gratis det heller, men för säg 100.000 kommer man en bit om man är några grabbar och tjejer som gör arbetet själv, och rätt deal med bonden så kan det bli en hygglig månadskostnad.
Skall man som privatmekare konkurrera med företag om samma lokaler då blir det för dyrt per kvadratmeter.
En möjlighet är ju om man gör en deal med någon som har en jordbruksfastighet utanför detaljplanelagt område, då är det tillåtet att slå upp byggnader utan bygglov, t.ex. för att meka i. Eller anpassa en befintlig byggnad t.ex. en lada eller maskinhall. Det är ju inte gratis det heller, men för säg 100.000 kommer man en bit om man är några grabbar och tjejer som gör arbetet själv, och rätt deal med bonden så kan det bli en hygglig månadskostnad.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Är mekgarage hårdvaluta?
Det enkla svaret är ja, de är tyvärr hårdvaluta.
De flesta kommersiella fastighetsägare är väldigt negativt inställda till meckgarage i sina lokaler, och även om verksamheten som sådan skulle vara ok är hyran ofta alldeles för hög för att det sak vara hållbart för en hobbymeckare.
Man kan ju resonera som så att "det är ju bättre om fastighetsägaren får hyra ut, än att det står tomt" men ofta kan det vara lönsamt att vänta på en "riktig" hyresgäst.
De flesta kommersiella fastighetsägare är väldigt negativt inställda till meckgarage i sina lokaler, och även om verksamheten som sådan skulle vara ok är hyran ofta alldeles för hög för att det sak vara hållbart för en hobbymeckare.
Man kan ju resonera som så att "det är ju bättre om fastighetsägaren får hyra ut, än att det står tomt" men ofta kan det vara lönsamt att vänta på en "riktig" hyresgäst.
FD; S320
Re: Är mekgarage hårdvaluta?
Finns det ingen bilklubb där du bor som du kan bli medlem i t.ex ?
Tänkte på att många av dom har ju lokaler med vinter och mekplatser
som dom brukar hyra ut till sina medlemmar inte alltför dyrt.
Eller var det kanske nåt sånt du menade med mekhallar ?
Bara ett tips annars !
Tänkte på att många av dom har ju lokaler med vinter och mekplatser
som dom brukar hyra ut till sina medlemmar inte alltför dyrt.
Eller var det kanske nåt sånt du menade med mekhallar ?
Bara ett tips annars !
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Är mekgarage hårdvaluta?
Börja leta hus Johan, då får du ett eget garage och kan göra vad du vill samt att du får en egen gård där du kan ställa upp både de ena och de andra, donatorbilar osv...
Friheten med hus är gudomligt skön och värt pengarna!
Blir fort dyrt om du ska betala hyra/avgift på lägenheten samt lyckas hyra ett garage som är så pass stort att du kan meka på vettigt sätt samt få svetsa & kapa.
Friheten med hus är gudomligt skön och värt pengarna!
Blir fort dyrt om du ska betala hyra/avgift på lägenheten samt lyckas hyra ett garage som är så pass stort att du kan meka på vettigt sätt samt få svetsa & kapa.
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Re: Är mekgarage hårdvaluta?
Hus hade varit det ultimata men jag är just nu för bekväm av mig för att hålla på o dona men det är klart att vi kanske blir trångbodda i framtiden....
Jag har beslutat mig för att använda päronas företag till "bilfix" som kräver svets, slip, förvaring etc. så får 500ingen stå kvar i varmgaraget nära. Där kan jag iaf. fixa det jag vill på den o då kommer jag undan med 600:- i månaden för förvaring åt två bilar samt två garage. Tyvärr så är det ena ca 3 mil bort men med bra kommunikation så går det rätt fort att åka dit o där har jag möjligheter till slipning, svetsning, blästring, tvättmöjligheter, förvaring, en gigantisk kompressor, rinnande vatten, duschar, verktyg etc. o det är gratis. Har börjat titta på om jag, så småningom kan köpa loss lokalen. Isf. kan jag använda större ytor samt hyra ut till intresserade men det är på ett par års sikt.
Jag har beslutat mig för att använda päronas företag till "bilfix" som kräver svets, slip, förvaring etc. så får 500ingen stå kvar i varmgaraget nära. Där kan jag iaf. fixa det jag vill på den o då kommer jag undan med 600:- i månaden för förvaring åt två bilar samt två garage. Tyvärr så är det ena ca 3 mil bort men med bra kommunikation så går det rätt fort att åka dit o där har jag möjligheter till slipning, svetsning, blästring, tvättmöjligheter, förvaring, en gigantisk kompressor, rinnande vatten, duschar, verktyg etc. o det är gratis. Har börjat titta på om jag, så småningom kan köpa loss lokalen. Isf. kan jag använda större ytor samt hyra ut till intresserade men det är på ett par års sikt.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Re: Är mekgarage hårdvaluta?
Vad är det för fel på den stora maskinhallen med det blå taket? Idag bytte jag främre ok med bromsslang och rör utomhus i ett avskilt industriområde. Det gäller bara att dubbelkolla så att alla verktyg och delar är med och ha alternativa planer ifall något någon del kärvar etc.
Re: Är mekgarage hårdvaluta?
s500lang wrote:Vad är det för fel på den stora maskinhallen med det blå taket? Idag bytte jag främre ok med bromsslang och rör utomhus i ett avskilt industriområde. Det gäller bara att dubbelkolla så att alla verktyg och delar är med och ha alternativa planer ifall något någon del kärvar etc.
Det har väl hänt att jag vid dåligt väder åkt till parkeringsgaraget under Hemköp och gjort reparationsjobb där. Nu senast bytt multiribbremmen, och gången före fördelarlock+rotorer och tändkablar. Lite torrare och varmare där vid denna årstid än i "maskinhallen med det blå taket".
Nu råkar vi bo granne med, och känna fastighetsägaren, så det är inte så äventyrligt som det låter...
Re: Är mekgarage hårdvaluta?
Rallyintresset är väl ganska stort i Gävleområdet?
Varför inte kontakta någon rallyklubb via Svenska Bilsportförbundet och den vägen
nosa upp något lokalt garage?
Varför inte kontakta någon rallyklubb via Svenska Bilsportförbundet och den vägen
nosa upp något lokalt garage?
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 49 guests