När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil alltså?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby Marie » Sat 03 Jan, 2015 17:53

Cpt Tuttle wrote:Vad är det du inte förstår, du har ju lyckats svara på frågan så någonting måste du ju ha förstått?


Varför frågan öht kommit upp? Nöjeskört massor har man väl gjort alla år under de drygt 40 år som man haft körkort, och att sluta med den saken finns ju bara inte på kartan.
I varje fall inte så länge soppan kostar under 50 spänn litern.

Jag kan definitivt inte påstå att jag kört mindre nöjeskörning 2014 än jag gjorde 1974.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby Cpt Tuttle » Sat 03 Jan, 2015 17:55

Varför? Tja, frågor brukar väl komma upp för att folk undrar saker, är nyfikna, är det mer invecklat än så? :-)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby Mike Bike » Mon 05 Jan, 2015 07:16

Jag har hittat ett lastgaller till min G-wagen, men det finns i Linköping. Då kan man fråga sig, blir det nöjeskörning eller A - B för att hämta det. Jo det beror på inställningen och vad som händer på vägen. Jag tänkte att lite semester vore fint, (var ju bara ledig 4 dagar förra året, och året innan, och året innan) ja så ser mitt liv ut. Så varför inte dra upp till Stockholm, hälsa på lite vänner och kanske dra förbi någon bilfirma som har nåt vackert stående. Jag ska oxå förbi Norrköping där min nya Lotus (Lotus Evora -11) står. Så visst blir det nöjeskörning på denna resa. Och är det riktigt fint väder kanske jag tar Lotusen på en tur.

Det är väl så att har man brottom eller känner att man måste så blir det inte något vidare nöje. Man måste kunna ta sig tid och se det hela som semesterresa, även om det är en kortis.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

amgen
Expert
Expert
Posts: 803
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby amgen » Tue 06 Jan, 2015 00:52

Startade upp min idag efter några veckors stillastående pga väder och annat.

Oj, hade visst glömt av den silkeslena gången en V8 kan ge, och ljudet!!

När arbetstempen uppnåtts, styrdes kosan ut mot motorvägen och pedalen
sjönk successivt neråt och kraften gjorde sig påmind, allt mer ju högre
varvtalet steg. Stabilt och mjukt rullade den och jag blev IGEN påmind
varför jag valt en AMG för mer än fem år sedan.
Tog inte lång stund innan nyfikna nosade i häcken för att kolla, den
annars så diskreta vagnen ser lite uppkäftig ut bakifrån med sina breda
sulor och fyra pipor.

Det blev lite blandade vägar idag på den skånska slätten.

Motvilligt parkerade jag den och jag längtar redan till nästa tur!
:lol:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby Scorpio » Tue 06 Jan, 2015 13:28

Det bidde faktiskt en sväng idag då treåringen behövde vila en stund.. Sovande barn gav lugn körning vilket gav måttlig, om än inte rekordlåg, bränsleförbrukning.

Image

Vägarna här nere är för övrigt fantastiska, det bara kryllar av kurviga småvägar som nästan samtliga är asfalterade. Och tjälskott existerar ju inte alls.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby Mike Bike » Wed 07 Jan, 2015 00:28

Igår var det så bra väder och väglag att jag passade på att besiktiga min Stygging. Terminen böjade ju nu så varför inte ha det gjort innan våren e här. Och den rullade igenom utan anmärkning, riktigt kul. Så visst kändes det som nöjeskörning på hemresan.

Nu blir den nog stående tills i sommar. Om den inte hittar en ny ägare innan dess.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby Mike Bike » Sun 11 Jan, 2015 08:49

Nöjesåkning med en G-wagen kan vara väldigt annorlunda än med t ex: sportbilar. Så inatt när det stormade som värst tänkte jag att detta är ju perfekt väder att ta en tur med min G. På väg dit kollade jag ett ställe nere i hamnen där det ofta blir översvämning, och mycket riktigt så stod hela parkerningen under vatten. Tur att ingen bil tagit skada (hoppas jag), ingen stod i vattnet iaf.

Jag åkte vidare till garaget där G.n står. Öppnade, larmade av och skulle starta den, så ville den inte gå igång. Batteriet var nästan tomt. Det jobbigaste är att jag inte får upp huven om jag inte rullar bak den en meter. Och jag kände att om det inte fungerar så får jag putta tillbaka den själv, jobbigt.

Det var ju riktigt tråkigt, jag såg verkligen fram emot det. Och jag har ju planerat att åka till Linköping i veckan och hämta lastgalret, så det gjorde inget om jag ställde på den några dagar tidigare (skatt 11232:-/år + försäkring 6200:-/år). Helt otroligt hur värdelöst det kändes att inte kunna glida runt och kolla på alla nerfallna träd, nervälta skyltar och översvämmade gator mm. Men man får inte ge sig så lätt.

Så jag tog lille Colten på en runda.

Image

Image

Image

På denna bilden ser man hur djupt det är, om man kollar på betonggrisarna (den större sorten, även kallade Jersybarrier).
Image

Det var kanske inte en så bra idé. jag plöjde genom nära halvmetern djupa vattensamlingar. Och plötsligt började multiremmen tjuta, men det är ju bara att slå av ljuset nån sekund så slutar det. Och efter att jag forserat en jättepöl så började ABSlampan lysa. Någon givare som fått vatten på sig, men det gav sig ganska snart. Spännande iaf, inget vågat inget vunnet. Så lite av ett äventyr blev det ändå.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby Mike Bike » Fri 23 Jan, 2015 06:34

Ja då fick man äntligen åka lite G-wagen. Påställd och varit på verkstaden för lite småpill, kupévärmare, bakdörrslås mm. Och det var som vanligt superkul att sitta högt och rulla magestätiskt på gatorna. Så jag tog den upp mot Linköping för att hämta ett lastgaller hos Carfrigge, för att sedan hälsa på polare i Stockholm och ta en titt/sitt i min Lotus på vägen ner. Men... det blev inte riktigt så. Jag tog mig upp till Linköping utan problem, Carfrigge var tyvärr inte där, men jag fick mitt lastgaller iaf. Det var lite snöstorm på vägen upp, riktigt skönt att sitta i en G då. Kör man av vägen får man åka upp på den igen. Efter jag hämtat mitt galler, käkade jag på Andreas grill i Ryd, ett superställe. Sedan ringde jag till Olofsson auto i Norrköping, och de hade tråkiga nyheter. Min Lotus var flyttad till ett garage för att den är ju såld, min alltså. De bedyrade att det var larmat och varmt där så den mår fint. Ingen titt/sitt på/i den tyvärr. Sen ringde jag mina polare i storstan och det visade sig att en skulle jobba natt, och den andra skulle snart sova, för att stiga upp 05:30. Så är det när man åker mitt i veckan. Det kändes inte så givande att åka till Stockholm för att sitta själv på ett vandrarhem. Så jag vände hemåt igen, sparade vandrarhems kostnaden 220:- och diesel 17 mil upp och 17 mil tillbaka. Men det kändes lite hårt att köra tillbaka i snöstormen för att dra och jobba direkt när man kom hem. Körde totalt 75 mil det dygnet, och tyvärr kan jag inte säga att det blev någon vidare nöjeskörning. Riktigt jobbigt att inte se vägen, och hålla hårt i ratten när man ska köra om någon i det nyfallna snöslasket.

Men igår och idag har jag rullat lite till med min G. Och självklart har jag varit i min favoritdel av Göteborg. Arendals industriområde. Vet inte varför jag gillar det så. Först var det ett superställa att hojja bmx på, sedan har det mer blivit ett ställa att söka ro i själen på. Och jag tog lite bilder.

De eldar på bra vid ST1 raff ibland.
Image

Fint med nyfallen snö.
Image

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby @ndreas » Fri 23 Jan, 2015 07:27

Kul att du delar med dig! Jag själv är för gammal och somnar för tidigt för att få till såna bilder. ;-)
Känns det som åtminstonde. Kör på...

Ha det!

Vänligen Andreas

User avatar
2kenta
Proffs
Proffs
Posts: 241
Joined: Tue 03 Jan, 2006 22:45
Location: Tyresö, Stockholm

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby 2kenta » Sun 25 Jan, 2015 21:26

När jag hade min SLK-320 så hände det faktiskt att jag tog med frugan på en sväng bara för att "åka" bil. Gjorde det även själv vid ett antal tillfällen. Vet inte men det är inte lika intressant med E--classen. Kanske börjar man bli gammal ( 60 år 4/1-2015). Hoppas på en SL.
MVH//Kenta 1955
CLS 350 CDI 4-matic -12 Palladium Silver
E 350 CGI -08 Flint Grå Såld
SLK 320 -01 Brilliantsilver Såld
Image Image Image

G.
Expert
Expert
Posts: 405
Joined: Sun 10 Sep, 2006 20:25
Location: Stockholm.

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby G. » Sun 01 Feb, 2015 22:16

Tog just en extra sväng i halkan på väg hem ifrån garaget. Det är slående hur lättkontrollerad
201:an är om man roar sig med att köra med uppställ. Skulle säkert vara en utmärkt rallybil.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby Hynboholm » Sun 01 Feb, 2015 23:12

G. wrote:Skulle säkert vara en utmärkt rallybil.


Surfa in på tuben och sök på "Mats Lundholm 190".
Kvällen är räddad! :wink:

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: När tog du bilen på en sväng, bara för att köra bil allt

Postby johan h » Sun 15 Feb, 2015 21:20

Tog min C250TDT på tur häromkvällen med polaren. Vi skulle bara åka en liten bit men var borta i säkert 4h. Det var underbart att bara kuska på med bruksisen. Kommer bli många mil i 123an i sommar. Måste samla på lite pinnar :wink: .
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests