Nu har ju politikerna bestämt sig för att ytterligare straffa oss som kör lite äldre, "miljöfarliga" bilar.
Jag har en W211 E220 CDI -2004. Denna köpte jag när jag pendlade och körde 3000-4000 mil per år och dieseln kostade under 10 kr/litern. Den är ju relativt snål för att vara en så stor och tung bil så enligt mina beräkningar när jag köpte den så skulle jag åka billigare än i motsvarande bensinare.
Minns inte vad skatten låg på när jag köpte den men den har höjts ett par gånger och med den senaste höjningen från 1 januari 2015 så ligger den på drygt 8000 kr!
Den höga skatten tillsammans med den dyra dieseln och servicekostnaderna (speciellt SBC-servicen) gör att det blir väldigt dyra mil i dagsläget. (Ca 1500 mil per år.)
Hur tänker ni andra som sitter i samma situation? På tre år har man alltså betalat 24 000 kr i skatt. På fem år har man betalat 40 000 kr i skatt... Det är ju orimligt. Och med tanke på vilket parti som sitter i regeringen nu så är det väl inte omöjligt att det blir ytterligare höjningar.
Talar för att behålla den:
- Det värt en del att åka bekvämt och säkert.
- Man får inte mycket för bilen vid en försäljning.
- "Känns bättre" att behålla den med tanke på hur mycket pengar man plöjt ner i den.
Talar för att sälja den:
- Även om den känns pålitlig så är den dyr att underhålla och serva.
- Det går trots allt att få ut någon krona för den vid försäljning, om 5 år kanske det bara är skrotvärdet kvar.
- Det finns inget som talar för att dieseln kommer att bli billigare den närmaste tiden, tvärtom.
Hur hade ni resonerat och prioriterat?
Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal dieselbil?
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Det var dyrt!
Kollade ett par E-klass (220, 280 & 320) nu och de flesta verkar ligga runt 6500:-.
En E400CDI kostade 8500:- såg jag! De lär ju sjunka snabbt i pris!
ML och G-wagen (diesel) kostar dryga 10750:-...
Kollade ett par E-klass (220, 280 & 320) nu och de flesta verkar ligga runt 6500:-.
En E400CDI kostade 8500:- såg jag! De lär ju sjunka snabbt i pris!
ML och G-wagen (diesel) kostar dryga 10750:-...
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Såg att de verkar ha blivit mycket lättare att regga om till LB nu. Tydligen är kravet på galler och öglor borta. Det enda som är krav är att baksätet är borta och att lastutrymmet är minst 170 cm långt, vilket det är på min bil om jag minns rätt.
Ska kolla upp detta med Bilprovningen. Har dock något minne av att skatten på LB "chockhöjdes" för något år sen, så det kanske inte lönar sig ändå.
Ska kolla upp detta med Bilprovningen. Har dock något minne av att skatten på LB "chockhöjdes" för något år sen, så det kanske inte lönar sig ändå.
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Bateman wrote:Såg att de verkar ha blivit mycket lättare att regga om till LB nu. Tydligen är kravet på galler och öglor borta. Det enda som är krav är att baksätet är borta och att lastutrymmet är minst 170 cm långt, vilket det är på min bil om jag minns rätt.
Ska kolla upp detta med Bilprovningen. Har dock något minne av att skatten på LB "chockhöjdes" för något år sen, så det kanske inte lönar sig ändå.
Våran lb-reggade Suburban ligger nu på 3713:- när man tittar på transportstyrelsens sida. Vet ej varför den inte är reggad som flexfuel men antagligen vinner man inget på det skattemässigt på en LB.
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Ser nu att vår E320CDI-04 gått upp från 6600 till 7375:- i skatt per år. Inte roligt men samtidigt så är det en riktigt fin motor med ett härligt vridmoment, det är ju värt en del.
Min E250TD har höjts från 6300:- till 6800:-
Tur att W123:an fortfarande är nollad
Min E250TD har höjts från 6300:- till 6800:-
Tur att W123:an fortfarande är nollad
CLS350CDI 4Matic
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Bateman wrote:Nu har ju politikerna bestämt sig för att ytterligare straffa oss som kör lite äldre, "miljöfarliga" bilar.
Jag har en W211 E220 CDI -2004. Denna köpte jag när jag pendlade och körde 3000-4000 mil per år och dieseln kostade under 10 kr/litern. Den är ju relativt snål för att vara en så stor och tung bil så enligt mina beräkningar när jag köpte den så skulle jag åka billigare än i motsvarande bensinare.
Minns inte vad skatten låg på när jag köpte den men den har höjts ett par gånger och med den senaste höjningen från 1 januari 2015 så ligger den på drygt 8000 kr!
Den höga skatten tillsammans med den dyra dieseln och servicekostnaderna (speciellt SBC-servicen) gör att det blir väldigt dyra mil i dagsläget. (Ca 1500 mil per år.)
Hur tänker ni andra som sitter i samma situation? På tre år har man alltså betalat 24 000 kr i skatt. På fem år har man betalat 40 000 kr i skatt... Det är ju orimligt. Och med tanke på vilket parti som sitter i regeringen nu så är det väl inte omöjligt att det blir ytterligare höjningar.
Talar för att behålla den:
- Det värt en del att åka bekvämt och säkert.
- Man får inte mycket för bilen vid en försäljning.
- "Känns bättre" att behålla den med tanke på hur mycket pengar man plöjt ner i den.
Talar för att sälja den:
- Även om den känns pålitlig så är den dyr att underhålla och serva.
- Det går trots allt att få ut någon krona för den vid försäljning, om 5 år kanske det bara är skrotvärdet kvar.
- Det finns inget som talar för att dieseln kommer att bli billigare den närmaste tiden, tvärtom.
Hur hade ni resonerat och prioriterat?
Om du är förtjust i modellen så är det väl bara att byta till en bensinare? Vår -07 E200 T automat kommer med de nya reglerna att få en skatt på c:a 2700 kr/år. Drar i genomsnitt c:a 0,15 liter/mil mer än 220 CDI.
Helst då en faceliftad. Och givetvis en dokumenterat välservad bil! Blir förstås lite pengar mellan men kan man skaka fram det så är det bara att slå till
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Bullmerca wrote:Ser nu att vår E320CDI-04 gått upp från 6600 till 7375:- i skatt per år. Inte roligt men samtidigt så är det en riktigt fin motor med ett härligt vridmoment, det är ju värt en del.
Min E250TD har höjts från 6300:- till 6800:-
Tur att W123:an fortfarande är nollad
Har du partikelfilter då? Annars är det ju konstigt om min E220 CDI 04 skulle vara dyrare, 7939 kr. Svensksåld.
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Bullmerca wrote:Ser nu att vår E320CDI-04 gått upp från 6600 till 7375:- i skatt per år. Inte roligt men samtidigt så är det en riktigt fin motor med ett härligt vridmoment, det är ju värt en del.
Min E250TD har höjts från 6300:- till 6800:-
Tur att W123:an fortfarande är nollad
Våran E270cdi -02 ligger nu på 7375:- så njut av din 320 och tänk på att du inte betalar ett öre mer än mot vår 270.
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Min w124 250TD lb-reg ligger nu på 3800kr jämfört med 3500, hoppas inte skattebefrielsen försvinner bara, skull kännas dystert för 123an som väntar på sommarn!
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
huklen wrote:Min w124 250TD lb-reg ligger nu på 3800kr jämfört med 3500, hoppas inte skattebefrielsen försvinner bara, skull kännas dystert för 123an som väntar på sommarn!
Den kan de inte ta bort för de bilar som redan är skattebefriade (eller i Sverige kan man tydligen göra hur som helst nu.) Men de kan ju stoppa 30 årsgränsen.
CLS350CDI 4Matic
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Min lilla Alfa med diesel kostar 6.160/år. Jag kör kanske 100 mil om året så det nöjet kostar 60 kr/mil i skatt och 80 kr/mil i försäkring...
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
CE 36 wrote:Min lilla Alfa med diesel kostar 6.160/år. Jag kör kanske 100 mil om året så det nöjet kostar 60 kr/mil i skatt och 80 kr/mil i försäkring...
Helt sjukt när det är riktigt snåla bilar vi pratar om.
CLS350CDI 4Matic
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
CE 36 wrote:Min lilla Alfa med diesel kostar 6.160/år. Jag kör kanske 100 mil om året så det nöjet kostar 60 kr/mil i skatt och 80 kr/mil i försäkring...
Men om det är en sommarbil så kan du ju ha den avställd när du inte använder den?
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Bateman wrote:CE 36 wrote:Min lilla Alfa med diesel kostar 6.160/år. Jag kör kanske 100 mil om året så det nöjet kostar 60 kr/mil i skatt och 80 kr/mil i försäkring...
Men om det är en sommarbil så kan du ju ha den avställd när du inte använder den?
Nej, jag har odubbade vinterdäck på nu om jag måste köra på Hornsgatan någon gång...
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: Ny höjning av fordonsskatten, vad göra med gammal diesel
Min V8 bensin kostar 2870 per år, mullrar mysigt, är varm och go. Drar 0.8 på långkörning, 1.15 blandat och 1.5 i stan.
Service gör jag själv, olja/filter/stift/belägg - mycket mer blir det inte. Har den trafikförsäkrad bara, eftersom jag aldrig gör bort mig i trafiken och eftersom jag inte vill subventionera varken försäkringsbolagens flotta kontor eller andra dårars framfart - det får de stå för själva.
Senast behövde jag byta framrutan. Ny ruta gick på 1400 ink lister verkstadspris och tog 45 minuter att byta själv.
Slutsats: din diesel blir nog ingen sparbössa. Men behåll den om du trivs med den ändå. Men 8000 i skatt / år ????????
Service gör jag själv, olja/filter/stift/belägg - mycket mer blir det inte. Har den trafikförsäkrad bara, eftersom jag aldrig gör bort mig i trafiken och eftersom jag inte vill subventionera varken försäkringsbolagens flotta kontor eller andra dårars framfart - det får de stå för själva.
Senast behövde jag byta framrutan. Ny ruta gick på 1400 ink lister verkstadspris och tog 45 minuter att byta själv.
Slutsats: din diesel blir nog ingen sparbössa. Men behåll den om du trivs med den ändå. Men 8000 i skatt / år ????????
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 47 guests