Blivit med Yaris!

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Blivit med Yaris!

Postby THHO » Thu 04 Jun, 2015 12:50

Blev med Toyota Yaris mest av en slump. Fick en 2002:a med reparationsbehov som annars skulle skrotas, av en kompis. 15000 mil och i fint skick men reparationerna skulle ha överstigit bilens värde enligt honom. Service 4000kr, nya bromsar runt om 10000kr, rep AC ca 5-7000kr mm, mm enligt Toyotaverkstaden.

Mätte skivor och klotsar och dom håller säkert 2 år till så ingen fara. Filter tändstift mm till service en 5-hundring på Ebay. Olja hade jag hemma.

Beställde en AC-påfyllningssats med tätgucka för 350 spänn. Testade att fylla på för en vecka sedan och den kyler som f-n och håller trycket perfekt. REKOMMEDERAS!

Allt funkar, bilen är servad enligt servicebok på Toyota, drar ca 0,55 i blandad körning, nya sommardäck och vinterdäck körda en vinter, nyskattad, nybesiktigad, billig försäkring. Behöver en polering och en dammsugning och ev fixa en liten rostfläck på höger dörr. Ingen rost i övrigt. Koppling och stötdämpare runt om byttes på förra servicen. Annars är den som ny och går som ett skott. (86 hk 1.3 motorn.)

Totalt ca 750kr men bilen var fulltankad då jag fick den så det är väl värt en 500kr så netto 250kr då.

Vet bara inte vad jag ska ha den till?

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: Blivit med Yaris!

Postby nomolas » Thu 04 Jun, 2015 13:13

Ryggsäck till Mercan?
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Blivit med Yaris!

Postby Hynboholm » Thu 04 Jun, 2015 13:52

THHO wrote:Vet bara inte vad jag ska ha den till?


Grattis till alla härliga telefonsamtal du får när den väl hamnar på Blocket.... :mrgreen:

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Blivit med Yaris!

Postby Fotografen » Thu 04 Jun, 2015 13:57

En jobbarkompis kuskar land och rike kring i en sån där, så visst går det.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Blivit med Yaris!

Postby Paco » Thu 04 Jun, 2015 16:58

Ac-påfyllningssats med tätnings gucka?

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Thu 04 Jun, 2015 19:56

nomolas wrote:Ryggsäck till Mercan?


Haha, ja men kanske skulle kunna sätta axelremmar på den och ta denpå ryggen på T-banan. Inte kul med bil när man åker in till Sthlm City.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Thu 04 Jun, 2015 20:15

Hynboholm wrote:
THHO wrote:Vet bara inte vad jag ska ha den till?


Grattis till alla härliga telefonsamtal du får när den väl hamnar på Blocket.... :mrgreen:


Nej den den hamnar nog inte på Blocket. Har två systerdöttrar som behöver bil så jag ger nog bort bilen, ev efter att jag bytt dörren. Har en bevakning på Bildelsbasen efter en fin högerdörr i svart.

Min egen dotter fyller iofs 10 år om en vecka och har önskat sig en bil men jag tror hon är lite ung ännu och hon är mer inne på en Porsche Cab.

Har hört skräckhistorier om Blocket men har själv bara extremt goda erfarenheter. Faktum är dock att jag sålt fem bilar på blocket, i prisklassen från 150-320 tusen, de senaste två åren och alltid fått i princip utannonserat pris, en (1) skummis totalt som mailat, inga konstig telefonsamtal och i fyra av fem fall har jag sålt respektive bil till den första som tittat på den.

I fallet med en AUDI A6 som jag sålde förra sommaren ville den första som tittade köpa men hann inte fixa med banken innan spekulant två dök upp och löste betalning på plats så än så länge har jag nog haft rätt tur. Till saken hör att vi kört mellan 1000-3000 mil med varje bil (det är flera som använder dem i familjen) och sålt alla för mer än jag köpt dem för.

Ligger och kollar Blocket rätt ofta efter populära (lättsålda) fräscha bilar till underpris. När annonsören sen sänker priset redan efter några dagar (felprissatt eller i snabbt behov av pengar) brukar jag gå in med ett skambud. Ibland nappar säljarna och då slår jag till. Har ständigt ett 50-tal bilar på bevakning på Blocket.

Den enda bil jag sålt med "förlust" i modern tid är en w124 som jag iofs hade i sju år, tror jag, men vi pratar om en värdeminskning på 14000kr på 10000 mil så det är ändå rätt ok.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Thu 04 Jun, 2015 20:21

Fotografen wrote:En jobbarkompis kuskar land och rike kring i en sån där, så visst går det.


Ja det är inga problem och den har 86hk motorn så den går som ett skott....nåja!

Hade faktiskt en Yaris Verso (den med jättebagage) som extrabil (hundbil) i familjen precis då den kom och vi var otroligt nöjda. 35l tank och låg förbrukning gjorde att vi lätt kom 50-60 mil på en tankning. Som jämförelse hade vi samtidigt en Toyota LandCruiser 100 V8 med 100l tank. Bränslelampan kunde börja lysa redan efter mindre än 40 mil. Ibland tom vid ca 35 mil om man körde i stan/köer. Frugans samtida Landrover Discovery kom lite längre men det var ofta hårfint.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Thu 04 Jun, 2015 21:00

Paco wrote:Ac-påfyllningssats med tätnings gucka?


Ja precis. Snubblade av en slump in på en Blocketannons med medel för att fylla på AC:n. Eftersom Yarisens AC dömts ut av verkstaden med en bedömd reparationskostnad på minst 7000kr (Läckage/felsökning, vacumsugning, ny kondensor, påfyllning av kylmedium osv) tänke jag ursprungligen strunta i att fixa den. Vill inte lägga en krona i onödan på bilen.

Annonsen lät dock intressant s jag drog iväg ett mail med lite frågor. Fick svar direkt, kl 23 på kvällen :o)

Så här gick jag till väga:

Beställde ett Påfyllningskit från http://www.fylldinac.nu/19-fylla-pa-kit för 379 kr. Efter mailkontakt med en kille på företaget fick jag istället för slang med manometer och gas en en flaska som innehöll både tätningsgucka (för o-ringarna) och gas. Han trodde att gasen i flaskan skulle räcka även för påfyllning då Yarisens AC innehåller rätt lite gas. Paketet kom dan efter.

Utgångsläge: AC lampan tändes då jag tryckte in knappen men ingen kyla. Kollade i motorutrymmet om AC-kompressorn slog till men i ärlighetens namn kunde jag inte avgöra det. Kan inget om AC så jag skyller på det.

Hittade påfyllningsnippeln på lågtrycksledningen. Bara att följa röret från kondensorn framför kylaren, och skruvade av "hatten" märkt "L". Tog en skruvmejsel och tryckte på pinnen i ventilen och det pös ut gas så systemet var i alla fall inte helt tomt.

Till saken hör att den förra ägaren fyllde på gas ca 2008 och då byttes nån o-ring. Har kvitto på det. Men sen användes inte AC:n på vintrarna så jag gissar att dom torkat och läckte.

Tänkte först ta såpa i en blomspruta och spruta på kondensor och ledningar för att se om det var nån uppenbar läcka men jag orkade inte utan chansade på att det var o-ringarna.

Nästa steg:
*På med motor och AC på fullt.
*Satte fast slangen med manometern på flaskan, skakade om och snäppte fast slang/flaska på lågtrycksventilen.
*Höll flaskan upp och ner och öppnade flaskans ventil så gucka/gas kunde strömma in i systemet.
*Höll koll på manometern, beredd att stänga ventilen vid 35 psi men det behövdes inte. Då manometern kom upp i 35 psi var flaskan precis tom.
*Stängde av bilen, tog bort flaska/slang och satte på "hatten" på ventilen.
*Startade bilen och tralala - Iskall luft.
*Sen skulle man köra ca 45 minuter med AC på för att guckan skulle åka runt i systemet så det gjorde jag.

Det har nu gått en vecka och den kyler lika bra fortfarande. Beställde en extraflaska just in case så jag satte på manomenterslangen på den idag och anslöt den till ventilen på lågtryckssidan och trycket är fortfarande 35 psi så det verkar som det är hyfsat tätt.

Flaskan kan jag spara om det skulle behöva "toppas" under sommaren. Så länge slangen sitter på och ventilen på slangen är stängd kan den sparas hur länge som helst.

Det följde tom med en lapp att klistra i motorutrymmet med info om vilken gas som fyllts på, datom och mängd.

För 380kr ser jag det som en helt ok investering jämfört med verkstadens 7000kr.

Frågade iofs verkstaden (som ju gissade på kondensorn då dom inte hann felsöka) om vad dom trodde kunde vara fel och dom sa att det troligen är kondensorn då kompressorn sällan går sönder. I alla fall inte på Yaris.

Kollade för skojs skull på nätet och en ny kondensor från Tyskland (nån e-handelssite) skulle gå på ca 600kr-1200kr beroende på märke men då måste man vakumsuga systemet först. Eller måste, man kan ju släppa ut gasen i naturen men det känns lite sådär.

Dom som sålde gas/guckakitet hade även en vakumsug som gick på 1700-1800kr nånting så köper man en sån och byter kondesorn själv så klarar man sig på ca 2500kr inklusive en sats o-ringar, som dom också säljer.

Hittade en Youtube film om kondensorbyta på en liknande Toyota och det såg rätt lätt ut.

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Blivit med Yaris!

Postby SL Jocke » Thu 04 Jun, 2015 21:23

Fulgasen är gasol med tätningsmedel som jag hoppas blir förbjudet snarast. Brandfarlig gas som förstör
seriösa AC verkstäders påfyllningsmaskiner när tätningsmedlet kommer in vid tömmning. Att labba med
dessa gaser är inte sunt om tex bilen börjar brinna.

Vissa saker ska man inte göra om man inte har koll på vad man pysslar med, så är det bara.

Snart kommer väl bromsvätska med tätningsmedel för spruckna bromsledningar.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Blivit med Yaris!

Postby torake » Thu 04 Jun, 2015 21:47

Jag betalade 2000 för att en seriös ac-firma skulle läcksöka, byta en o-ring som läckte och fylla min w203. Kvitto och två års garanti på jobbet.
Jag betalade 1200kr för att david skulle läcksöka och fylla anläggningen på min w126a. Med kvitto!
Inte värt att kladda med egna burkar från blocket speciellt inte med något som sedan skulle fucka upp t.ex. Davids maskin.
Tycker jag.

7000Kr för att reparera en AC, då skall det fanimig vara förångarbyte för de pengarna!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Thu 04 Jun, 2015 21:57

Ja jag vet som sagt inget om AC och hade inte heller lust att lägga 500 kr på felsökning och sen ev byte av kondensorn, så det kanske var dumt men nu är det gjort. Ja firman uppskattade kostanden till ca 7000kr. Tror dom kan ta ganska bra betal den här tiden på året.

Någon seriös AC-firma kommer inte att använda någon maskin på denna bil. Det är helt enkelt inte värt det med tanke på bilens värde, så att nån maskin skulle ta skada är inte aktuellt. Skulle AC:n tappa trycker blir det nog nervevad ruta i fortsättningen.

Nu ska vi kanske inte heller överdriva riskerna. Det var ca 250 g köldmedium i flaskan, förutom guckan, och även om det är brandfarligt så bedömer jag att riskerna är små att det skulle ställa till med något vid en olycka.

Det är upp till var och en att bedöma. Jag berättade bara vad jag gjort och nu kyler det i alla fall.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Thu 04 Jun, 2015 22:12

SL Jocke wrote:Fulgasen är gasol med tätningsmedel som jag hoppas blir förbjudet snarast. Brandfarlig gas som förstör
seriösa AC verkstäders påfyllningsmaskiner när tätningsmedlet kommer in vid tömmning. Att labba med
dessa gaser är inte sunt om tex bilen börjar brinna.

Vissa saker ska man inte göra om man inte har koll på vad man pysslar med, så är det bara.

Snart kommer väl bromsvätska med tätningsmedel för spruckna bromsledningar.


Drog iväg ett mail till firman med dina kommentarer. Här är deras svar:

"Hej Thomas. Vi skickar med en etikett som man bör montera i motorrummet. Den visar vilken gas som finns i systemet. Tyvärr går det mycket rykten och snack. Det är ingen fulgas. Gasen är av hög kvalitet. Den blir kallare och är effektivare än R134a. De flesta ryktena kommer från Ac-verkstäderna. Då dom förlorar pengar på att folk fyller själva. Gasen är brandfarlig men det är nya gasen R1234yf också. Den gasen finns i alla nya bilar. Sen har man endast 170-250 gram gas i systemet. Det är väldigt lite.

Mvh Magnus"

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Blivit med Yaris!

Postby torake » Thu 04 Jun, 2015 22:20

Vad står det på etiketten?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Thu 04 Jun, 2015 22:31

torake wrote:Vad står det på etiketten?


Den har jag klistrat i motorutrymmet men jag kan kolla imorgon.

Jag är givetvis medveten om att detta är en billighetslösning men jag kör bilen på "lågbudget" då jag tänkte ge bort den så då blev det såhär. Jag kan givetvis veva ner rutan då det är varmt men för 380 kr tyckte jag att det var värt att chansa.

Tror säkert att guckan inte är så bra att få in i den utrustning som proffsen använder men den kommer å andra sidan aldrig att hamna hos ett proffs då den kostnaden är svår att försvara.

Jämfört med att köra med tex "kinadäck", som många kränger på av ekonomiska skäl, ser jag säkerhetskompromissen som minimal. Bromsarna skulle jag tex aldrig kompromissa med. Bromsprylarna som jag köpte begagnade hade bara gått ca 1000 mil och var som nya.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests