Blivit med Yaris!

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Blivit med Yaris!

Postby torake » Thu 04 Jun, 2015 22:41

Om det bara sitter en etikett där som säger att systemet är fyllt med tätningsmedel, då ser jag inget problem med det.

Problemet uppkommer om jag, ovetandes, tar min nyinköpta bil till David ("TheMPG") för att fylla (hans maskin suger först för att mäta hur mycket gas där är, och att kolla om systemet håller vakuum) och det visar sig att nån stolle har fyllt med tätningsmedel i lönndom...

Med blocketjepparna som säljer gas och klegg så får man ju hädanefter vara rädd för det. Eller hitta på något sätt att ta reda på vad som är i systemet.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Blivit med Yaris!

Postby SL Jocke » Thu 04 Jun, 2015 22:44

THHO wrote:
SL Jocke wrote:Fulgasen är gasol med tätningsmedel som jag hoppas blir förbjudet snarast. Brandfarlig gas som förstör
seriösa AC verkstäders påfyllningsmaskiner när tätningsmedlet kommer in vid tömmning. Att labba med
dessa gaser är inte sunt om tex bilen börjar brinna.

Vissa saker ska man inte göra om man inte har koll på vad man pysslar med, så är det bara.

Snart kommer väl bromsvätska med tätningsmedel för spruckna bromsledningar.


Drog iväg ett mail till firman med dina kommentarer. Här är deras svar:

"Hej Thomas. Vi skickar med en etikett som man bör montera i motorrummet. Den visar vilken gas som finns i systemet. Tyvärr går det mycket rykten och snack. Det är ingen fulgas. Gasen är av hög kvalitet. Den blir kallare och är effektivare än R134a. De flesta ryktena kommer från Ac-verkstäderna. Då dom förlorar pengar på att folk fyller själva. Gasen är brandfarlig men det är nya gasen R1234yf också. Den gasen finns i alla nya bilar. Sen har man endast 170-250 gram gas i systemet. Det är väldigt lite.

Mvh Magnus"


Det är klart att han försvarar det han säljer och han kan ju skicka med vilken etikett som helst. Tyvärr så vet de inget om sina produkter utan vill bara tjäna pengar på
folks okunskap. Fråga honom varför han inte säljer R134a gas för som AC verkstäderna, nä för den är dyrare än gasol så förtjänsten blir sämre. Sen kan man ju undra
varför inte biltillverkarna använder denna "gas" som kyler bättre och kräver mindre mängd. Det gjorde freon också men det är förbjudet.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Blivit med Yaris!

Postby Mercafreaket » Thu 04 Jun, 2015 22:45

R600a/R290 är betydligt mer brandfarlig. R600a är tändargas (iso-butan), R290 propan, tillsammans blir dessa GASOL.

Och med tanke på en halverad fyllnadsmängd mot original (ja naturgaserna väger c:a hälften mot vanliga köldmedium i förhållande till volym) så får jag tankarna osökt till en kolväteblandning som motsvarar på ett ungefär R134a:s mättnadstryck/temperaturer.

R1234yf visst den är brandfarlig men inte i närheten lika brandfarlig som Kolväteblandningarna är.


Och som yrkesman inom kyla så blir jag bara irriterad på alla "Mr. Handyman" som är i farten och ska "laga själv" med tvivelaktiga resultat som följd. Det blir jobbigare för oss att reda upp, och dyrare för kunden pga mer åtgången tid att reda upp alla fulmek.

MEN... Du kan enkelt läcksöka en anläggning själv med dina bara ögon genom att kolla efter mörkare ställen (oljekladd) på t.ex kondensor, känna med fingrar runt kopplingar etc om det är torrt eller kladdigt. Detta ger en helt ok första anblick om hur systemet mår.
Och nej det är inte oringarna i kopplingarna som primärt torkar ut, utan det är packboxen i kompressorn som torkar ihop om den inte får gå, men får den lite olja och rotation så kommer den igång och tätar igen.

Tätguckan f.ö... Kan lika gärna sabba kompressoroljans smörjande egenskaper med oväntat drivremshaveri för dig som följd när kompressorn skär ihop, och när det händer kontamineras hela anläggningen med metallflis om man har otur.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Blivit med Yaris!

Postby SL Jocke » Thu 04 Jun, 2015 22:48

torake wrote:Om det bara sitter en etikett där som säger att systemet är fyllt med tätningsmedel, då ser jag inget problem med det.

Problemet uppkommer om jag, ovetandes, tar min nyinköpta bil till David ("TheMPG") för att fylla (hans maskin suger först för att mäta hur mycket gas där är, och att kolla om systemet håller vakuum) och det visar sig att nån stolle har fyllt med tätningsmedel i lönndom...

Med blocketjepparna som säljer gas och klegg så får man ju hädanefter vara rädd för det. Eller hitta på något sätt att ta reda på vad som är i systemet.


Efter tätningsmedlet intåg i Sverige har det nu kommit ett filter att sätta på AC maskin som ser till att det inte kommer in i maskinen. Jag antar att de
flesta som köper fulgas inte basunerar ut detta med dekaler i motorummet, det är ju inte direkt en värdehöjare. Och de bryr väl sig inte om hur det går
för AC verkstädernas maskiner eftersom de aldrig kommer att anlita de.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Fri 05 Jun, 2015 00:38

torake wrote:Om det bara sitter en etikett där som säger att systemet är fyllt med tätningsmedel, då ser jag inget problem med det.

Problemet uppkommer om jag, ovetandes, tar min nyinköpta bil till David ("TheMPG") för att fylla (hans maskin suger först för att mäta hur mycket gas där är, och att kolla om systemet håller vakuum) och det visar sig att nån stolle har fyllt med tätningsmedel i lönndom...

Med blocketjepparna som säljer gas och klegg så får man ju hädanefter vara rädd för det. Eller hitta på något sätt att ta reda på vad som är i systemet.


Ja det har du ju rätt i så klart.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Fri 05 Jun, 2015 00:44

SL Jocke wrote:
THHO wrote:
SL Jocke wrote:Fulgasen är gasol med tätningsmedel som jag hoppas blir förbjudet snarast. Brandfarlig gas som förstör
seriösa AC verkstäders påfyllningsmaskiner när tätningsmedlet kommer in vid tömmning. Att labba med
dessa gaser är inte sunt om tex bilen börjar brinna.

Vissa saker ska man inte göra om man inte har koll på vad man pysslar med, så är det bara.

Snart kommer väl bromsvätska med tätningsmedel för spruckna bromsledningar.


Drog iväg ett mail till firman med dina kommentarer. Här är deras svar:

"Hej Thomas. Vi skickar med en etikett som man bör montera i motorrummet. Den visar vilken gas som finns i systemet. Tyvärr går det mycket rykten och snack. Det är ingen fulgas. Gasen är av hög kvalitet. Den blir kallare och är effektivare än R134a. De flesta ryktena kommer från Ac-verkstäderna. Då dom förlorar pengar på att folk fyller själva. Gasen är brandfarlig men det är nya gasen R1234yf också. Den gasen finns i alla nya bilar. Sen har man endast 170-250 gram gas i systemet. Det är väldigt lite.

Mvh Magnus"


Det är klart att han försvarar det han säljer och han kan ju skicka med vilken etikett som helst. Tyvärr så vet de inget om sina produkter utan vill bara tjäna pengar på
folks okunskap. Fråga honom varför han inte säljer R134a gas för som AC verkstäderna, nä för den är dyrare än gasol så förtjänsten blir sämre. Sen kan man ju undra
varför inte biltillverkarna använder denna "gas" som kyler bättre och kräver mindre mängd. Det gjorde freon också men det är förbjudet.


Ja jag är som sagt inte AC-kunnig så jag kan inte värdera hans information. Jag bara vidarebefordrade den. Sen ska man väl inte sticka under stol med att AC-firmorna har ett intresse av att försvara sin business. Uppenbarligen finns det bra marginaler i den verksamheten. Gasen i sig är nog inte det dom tjänar sina pengar på så prisskillnaden lär inte spela så stor roll.

Killen jag mailade på "fulföretaget" verkade dock väl så kunnig. Det kändes inte som nån fjunig tonåring som köpt prylarna på Alibaba för att tjäna lite snabba pengar. Men vad vet jag. Kyler gör det i alla fall.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Fri 05 Jun, 2015 00:50

Mercafreaket wrote:R600a/R290 är betydligt mer brandfarlig. R600a är tändargas (iso-butan), R290 propan, tillsammans blir dessa GASOL.

Och med tanke på en halverad fyllnadsmängd mot original (ja naturgaserna väger c:a hälften mot vanliga köldmedium i förhållande till volym) så får jag tankarna osökt till en kolväteblandning som motsvarar på ett ungefär R134a:s mättnadstryck/temperaturer.

R1234yf visst den är brandfarlig men inte i närheten lika brandfarlig som Kolväteblandningarna är.


Och som yrkesman inom kyla så blir jag bara irriterad på alla "Mr. Handyman" som är i farten och ska "laga själv" med tvivelaktiga resultat som följd. Det blir jobbigare för oss att reda upp, och dyrare för kunden pga mer åtgången tid att reda upp alla fulmek.

MEN... Du kan enkelt läcksöka en anläggning själv med dina bara ögon genom att kolla efter mörkare ställen (oljekladd) på t.ex kondensor, känna med fingrar runt kopplingar etc om det är torrt eller kladdigt. Detta ger en helt ok första anblick om hur systemet mår.
Och nej det är inte oringarna i kopplingarna som primärt torkar ut, utan det är packboxen i kompressorn som torkar ihop om den inte får gå, men får den lite olja och rotation så kommer den igång och tätar igen.

Tätguckan f.ö... Kan lika gärna sabba kompressoroljans smörjande egenskaper med oväntat drivremshaveri för dig som följd när kompressorn skär ihop, och när det händer kontamineras hela anläggningen med metallflis om man har otur.


Du har säkert rätt och det där med o-ringarna var min egen tolkning av vad felet kunde vara. Jag kollade faktiskt ganska noga efter mörkare fläckar, gärna med dammsmuts på men hittade inga.

Någon yrkesman kommer dock inte att behöva reda upp detta. Det är inte ekonomiskt försvarbart att lämna in bilen till en AC-firma.

Tack i alla fall alla som svarat. Nu vet jag lite mer.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Fri 05 Jun, 2015 01:19

Nu blev jag ju så nyfiken så jag var tvungen att gå ut i bilen och kolla och visst är det R290-R600 som iofs är kompatibelt med både mineraloljor och den syntetiska PAG-oljan.

Googlade lite och HC-gasen gör samma jobb som R134a, men med den skillnaden att kompressorn drar mindre energi om den får pumpa HC. Greenpeace förordar HC för övrigt HC.

Brandfarligheten ska jag inte uttala mig om men nån överhängande risk lär det knappast vara.

Återstår då guckan som iofs kanske inte behövdes om nu packningarna kan självläka.

Ja då har jag lärt mig nåt nytt idag och bilen är kall. Gott så.

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Blivit med Yaris!

Postby SL Jocke » Fri 05 Jun, 2015 03:35

Anledningen till att AC firmorna behöver ta betalt är för att följa lagar och förordningar krävs det investeringar i företaget.
Utrustning ska iförskaffas, personal ska utbildas och certifieras för att ha rätt att hantera de gaser som myndigheterna har
godkänt. Allt som har med miljön att göra kostar pengar vilket tyvärr inte alla vill vara med att bistå till.

De Burtlundare som importerar fulgaser är väl medvetna om vad de sysslar med och kommer förhoppningsvis att försvinna
från marknaden vad det lider eftersom det jobbas feblrilt i bakgunden med förbud att idka handel med dessa flaskor.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Fri 05 Jun, 2015 07:59

SL Jocke wrote:Anledningen till att AC firmorna behöver ta betalt är för att följa lagar och förordningar krävs det investeringar i företaget.
Utrustning ska iförskaffas, personal ska utbildas och certifieras för att ha rätt att hantera de gaser som myndigheterna har
godkänt. Allt som har med miljön att göra kostar pengar vilket tyvärr inte alla vill vara med att bistå till.

De Burtlundare som importerar fulgaser är väl medvetna om vad de sysslar med och kommer förhoppningsvis att försvinna
från marknaden vad det lider eftersom det jobbas feblrilt i bakgunden med förbud att idka handel med dessa flaskor.


Jo det kan jag tänka mig att dom vill ha förbud. De är ju konkurrenter. Vad gäller miljöaspekten är väl ändå HC bättre än den gas AC-firmorna använder.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Blivit med Yaris!

Postby pasi » Fri 05 Jun, 2015 08:12

THHO wrote:
SL Jocke wrote:Anledningen till att AC firmorna behöver ta betalt är för att följa lagar och förordningar krävs det investeringar i företaget.
Utrustning ska iförskaffas, personal ska utbildas och certifieras för att ha rätt att hantera de gaser som myndigheterna har
godkänt. Allt som har med miljön att göra kostar pengar vilket tyvärr inte alla vill vara med att bistå till.

De Burtlundare som importerar fulgaser är väl medvetna om vad de sysslar med och kommer förhoppningsvis att försvinna
från marknaden vad det lider eftersom det jobbas feblrilt i bakgunden med förbud att idka handel med dessa flaskor.


Jo det kan jag tänka mig att dom vill ha förbud. De är ju konkurrenter. Vad gäller miljöaspekten är väl ändå HC bättre än den gas AC-firmorna använder.

Om jag fattat det hela rätt så är det inte gasen som är problemet för ac verkstäderna utan tätningsmedlen?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Fri 05 Jun, 2015 08:30

pasi wrote:
THHO wrote:
SL Jocke wrote:Anledningen till att AC firmorna behöver ta betalt är för att följa lagar och förordningar krävs det investeringar i företaget.
Utrustning ska iförskaffas, personal ska utbildas och certifieras för att ha rätt att hantera de gaser som myndigheterna har
godkänt. Allt som har med miljön att göra kostar pengar vilket tyvärr inte alla vill vara med att bistå till.

De Burtlundare som importerar fulgaser är väl medvetna om vad de sysslar med och kommer förhoppningsvis att försvinna
från marknaden vad det lider eftersom det jobbas feblrilt i bakgunden med förbud att idka handel med dessa flaskor.


Jo det kan jag tänka mig att dom vill ha förbud. De är ju konkurrenter. Vad gäller miljöaspekten är väl ändå HC bättre än den gas AC-firmorna använder.

Om jag fattat det hela rätt så är det inte gasen som är problemet för ac verkstäderna utan tätningsmedlen?


Ja OCH konkurrensen.

Nu är det väl så att har man en bil som är värd 10-20 tusen så lämnar man inte in den för en 5-10-tusenkronorsreparation så konkurrensaspekten är ju inte särskilt reell. Mina "finare" bilar har jag aldrig haft AC-problem med men skulle jag få det så är det lättare att motivera en sån kostnad.

Hur går det med din Yaris förresten?

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Blivit med Yaris!

Postby pasi » Fri 05 Jun, 2015 09:07

[/quote]
Ja OCH konkurrensen.

Nu är det väl så att har man en bil som är värd 10-20 tusen så lämnar man inte in den för en 5-10-tusenkronorsreparation så konkurrensaspekten är ju inte särskilt reell. Mina "finare" bilar har jag aldrig haft AC-problem med men skulle jag få det så är det lättare att motivera en sån kostnad.

Hur går det med din Yaris förresten?[/quote]

Vi sålde våran Yaris pga strulande koppling. Vi bytte lamell,tryckplatta och urtramningslager på den i vintras men nu i våras började den slira igen.. svärmor köpte den (jag sa till om felet med kopplingen såklart). Vi fick såpass bra betalt för yarisen att vi hade kontantinsatsen till våran peugeot 508sw :mrgreen: :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Blivit med Yaris!

Postby THHO » Fri 05 Jun, 2015 09:27

pasi wrote:Vi sålde våran Yaris pga strulande koppling. Vi bytte lamell,tryckplatta och urtramningslager på den i vintras men nu i våras började den slira igen.. svärmor köpte den (jag sa till om felet med kopplingen såklart). Vi fick såpass bra betalt för yarisen att vi hade kontantinsatsen till våran peugeot 508sw :mrgreen:


Ok, jag dom har bra andrahandsvärde. Sa till killen jag fick den av att han skulle lägga ut den på Blocket men det orkade han inte. Han hade säkert fått 15-20 tusen eller mer för den då den var riktigt fin och bara gått 15000 mil. Enda egentliga felet var bromsarna men det var ju lätt fixat. Ja och AC:n då men AC:n "behöver fyllas" står det på hälften av annonserna i den prisklassen så det påverkar inte priset så hemskt mycket. Köparna ha vanligtvis ingen koll och tror avv det är en enkel sak att fixa. Vilket det kan vara iofs.
Last edited by THHO on Fri 05 Jun, 2015 09:30, edited 1 time in total.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Blivit med Yaris!

Postby pasi » Fri 05 Jun, 2015 09:29

THHO wrote:
pasi wrote:

Ja OCH konkurrensen.

Nu är det väl så att har man en bil som är värd 10-20 tusen så lämnar man inte in den för en 5-10-tusenkronorsreparation så konkurrensaspekten är ju inte särskilt reell. Mina "finare" bilar har jag aldrig haft AC-problem med men skulle jag få det så är det lättare att motivera en sån kostnad.

Hur går det med din Yaris förresten?


Vi sålde våran Yaris pga strulande koppling. Vi bytte lamell,tryckplatta och urtramningslager på den i vintras men nu i våras började den slira igen.. svärmor köpte den (jag sa till om felet med kopplingen såklart). Vi fick såpass bra betalt för yarisen att vi hade kontantinsatsen till våran peugeot 508sw :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

Ok, jag dom har bra andrahandsvärde. Sa till killen jag fick den av att han skulle lägga ut den på Blocket men det orkade han inte. Han hade säkert fått 15-20 tusen eller mer för den då den var riktigt fin och bara gått 15000 mil. Enda egentliga felet var bromsarna men det var ju lätt fixat.[/quote]

Ja dom ligger bra till i andrahandsvärdet, och 1,3:an är pigg och snål. Vi hade en 1,3:a också.. Enda rosten var runt bakrutetorkaraxeln..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests