Privatleasing.

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Privatleasing.

Postby Marie » Mon 20 Jul, 2015 23:31

Jo skulle jag lyckas lura av nån båögd djäkel 20 papp för den, så skulle milkostnaden sjunka till 47,55 kr/mil, men det är ju en försumbar skillnad. Bättre då att fortsätta att köra den och fortsätta att budgetera sådär 50.000 på reparationskontot varje år.
Då åker man ju i alla fall S-klass i stället för CLA..... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Privatleasing.

Postby torake » Mon 20 Jul, 2015 23:39

När topparna och förångaren är bytta måste den väl för f-n gå ett år utan att behöva reparationer för 50'?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Privatleasing.

Postby Marie » Mon 20 Jul, 2015 23:48

Det hörs att du aldrig haft en W140.... :wink:

Jag har redan beställt två framskärmar (inte för att mer än den ena har någon liten rostblemma), och de behöver även lack. Sen skulle en ny bakruta också sitta fint, medan de fortfarande finns att få.
Har tjing på en beg Webasto från en W140, och en beg styrväxel att lägga på förråd. Bakhjulslager kan också snart vara dags....
Och 400.000 km närmar sig i oroväckande fart, så en tomatlåderenovering kanske kan närma sig?

Har man ambitionen att allt skall vara perfekt oavsett ålder och mil så kostar gamla lyxbilar pengar.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Privatleasing.

Postby torake » Tue 21 Jul, 2015 09:15

Nästan allt på en bil måste hållas perfekt annars leder det oundvikligen till följdfel och till slut skroten. Så du gör ju helt rätt. En CLA skulle kosta lika mycket om man använde bara aukt verkstad och originaldelar vid reparation.
För oss snåla finns ju som tur är te-taxiteile :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Privatleasing.

Postby Cpt Tuttle » Tue 21 Jul, 2015 15:22

En CLA har man ju förhoppningsvis garanti på förvisso. :wink:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Privatleasing.

Postby torake » Tue 21 Jul, 2015 15:52

Cpt Tuttle wrote:En CLA har man ju förhoppningsvis garanti på förvisso. :wink:

Inte mot slitage, väl?

EDIT
Svarar själv - för 4-5000kr/år kan man köpa nånslags försäkring som ska täcka "allt" upp till 5år/20000 mil.
http://www.mercedes-benz.se/content/swe ... vance.html

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Privatleasing.

Postby Cpt Tuttle » Tue 21 Jul, 2015 16:01

Nej, det är ju nu sant.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Privatleasing.

Postby s500lang » Tue 21 Jul, 2015 16:09

Marie wrote:Jo skulle jag lyckas lura av nån båögd djäkel 20 papp för den, så skulle milkostnaden sjunka till 47,55 kr/mil, men det är ju en försumbar skillnad. Bättre då att fortsätta att köra den och fortsätta att budgetera sådär 50.000 på reparationskontot varje år.
Då åker man ju i alla fall S-klass i stället för CLA..... :wink:


Det viktigaste är att hålla sig borta från verkstäder dvs fixa så mycket som möjligt själv. Min bil har inte varit inne på verkstad sedan 2010 då vattenpumpen byttes (8500 kr). Ett svårt jobb som kräver specialverktyg. Som Marie skriver är det ointressant om man får bilen såld för 20' eller 40', i det stora hela är det småpengar.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Privatleasing.

Postby Cpt Tuttle » Tue 21 Jul, 2015 16:27

Jag har förresten inte räknat med inköpet, jag tänkte att jag räknar värdeminskningen den dagen den avyttras i stället....så visst är milkostnaden så här långt egentligen för lågt räknad.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Privatleasing.

Postby torake » Tue 21 Jul, 2015 22:16

Cpt Tuttle wrote:Jag har förresten inte räknat med inköpet, jag tänkte att jag räknar värdeminskningen den dagen den avyttras i stället....så visst är milkostnaden så här långt egentligen för lågt räknad.

Du lägger för lite mil tror jag. Hade jag haft din milkostnad hade det betytt att jag behövt reparera min S203:a för 430.000kr, men där är jag inte riktigt än. När karossen rostat bort och jag köpt en ny kanske... as if!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Privatleasing.

Postby Winis Mbsca » Tue 28 Jul, 2015 13:11

zoddri wrote:Jag tror det är smart om du behöver bil för en begränsad tid och verkligen inte orkar/vill göra annat än tanka och köra.

Men att betala 126000kr under 3 år bara för att få använda en bil känns inte ekonomiskt försvarbart nånstans.


Beror ju på hur man ser det...
126.000kr på tre år det är 42.000kr om året. Det är ju ungefär vad du har I värdeminskning om du cashat bilen och säljer den efter 3år. Då har du ju ändå "ingenting" när det gått 3år?
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Privatleasing.

Postby Winis Mbsca » Tue 28 Jul, 2015 13:20

Jag tittade innan på privatleasing och det som alltid blev en "show-stopper" för mig var miltalet per år.
Jag kör drygt 3000mil per år, då blir det inte ekonomiskt försvarbart längre.
Min förra arbetsgivare hade förmånsbil (företags leasing) som möjlighet, dock ett dåligt avtal.

Min nuvarande arbetsgivare har dock ett riktigt bra avtal, vilket gjorde att jag nappade.
Min A4:a kostar mig 4900kr brutto I leasingkostnad, utöver detta skall ju Löfven ha sin månadspeng, så jag får betala ytterliggare 5100kr I förmånsskatt :roll: (brutto).
Vilket resulterar I drygt 5000kr mindre I lön ut (Netto).
Då ingår allt utom drivmedel.
Service, däck, försäkring, skatt, spolarvätska, tvätt & standing.
Detta avtal löper på 4år eller 12.000mil, beroende på vilket som inträffar först. Jag kan inte välja att köpa loss den efter 4år, utan vill jag ha just den bilen, så får jag gå till KVD och buda på den precis som alla andra. Å andra sidan behöver jag överhuvudtaget inte bry mig om andrahandsvärdet och riskerar inte att behöva slanta upp pengar för att den är i sämre skick än vad någon värderare anser rimligt.

Visst är det mycket pengar, men jag resonerar som så att om jag köper en ny bil för 355.000kr kontant och har den i 4år/12.000mil och sedan säljer den, så länge värdeminskningen inte är under 60.000kr per år, så har jag faktiskt gjort en ren vinst på bilen. Och då har jag inte ens räknat in service, försäkring, skatt osv om jag skulle köpt bilen kontant.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Privatleasing.

Postby SUMO » Thu 30 Jul, 2015 03:34

Winis Mbsca wrote:Min nuvarande arbetsgivare har dock ett riktigt bra avtal, vilket gjorde att jag nappade.
Min A4:a kostar mig 4900kr brutto I leasingkostnad, utöver detta skall ju Löfven ha sin månadspeng, så jag får betala ytterliggare 5100kr I förmånsskatt :roll: (brutto).


Riktigt bra avtal..? Jämför du då enbart med din tidigare arbetsgivares (ännu sämre) avtal? :shock:

Av summorna du nämner så ser det ut som du har en sk personalbil. Dvs Du får bära hela kostnaden för bilen själv (om än med bruttopengar), medan "förmånen" är kostnadsneutral för arbetsgivaren (och därmed inte inte belastar vederbörande med en krona).. Det blir naturligtvis billigare att som privatperson betala med bruttopengar, men ord som "riktigt bra avtal" känns inte riktig relevant.

Ditt riktigt braiga avtal är exakt vad tex LeasePlan, AutoPlan, VW Finans, Audi Finans etc, etc, etc har som affärsidé (och tjänar stora pengar på)..! Nästan vem som helst, som har ett jobb och en någorlunda läskunnig och vettig arbetsgivare har (åtminstone i teorin) en reell möjlighet till personalbil.

Leasegivaren ju står för all administration och bilen kostar fortfarande inte arbetsgivaren en krona!!
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Privatleasing.

Postby Winis Mbsca » Thu 30 Jul, 2015 13:10

SUMO wrote:
Winis Mbsca wrote:Min nuvarande arbetsgivare har dock ett riktigt bra avtal, vilket gjorde att jag nappade.
Min A4:a kostar mig 4900kr brutto I leasingkostnad, utöver detta skall ju Löfven ha sin månadspeng, så jag får betala ytterliggare 5100kr I förmånsskatt :roll: (brutto).


Riktigt bra avtal..? Jämför du då enbart med din tidigare arbetsgivares (ännu sämre) avtal? :shock:

Av summorna du nämner så ser det ut som du har en sk personalbil. Dvs Du får bära hela kostnaden för bilen själv (om än med bruttopengar), medan "förmånen" är kostnadsneutral för arbetsgivaren (och därmed inte inte belastar vederbörande med en krona).. Det blir naturligtvis billigare att som privatperson betala med bruttopengar, men ord som "riktigt bra avtal" känns inte riktig relevant.

Ditt riktigt braiga avtal är exakt vad tex LeasePlan, AutoPlan, VW Finans, Audi Finans etc, etc, etc har som affärsidé (och tjänar stora pengar på)..! Nästan vem som helst, som har ett jobb och en någorlunda läskunnig och vettig arbetsgivare har (åtminstone i teorin) en reell möjlighet till personalbil.

Leasegivaren ju står för all administration och bilen kostar fortfarande inte arbetsgivaren en krona!!


Ja, det är en såkallad personalbil. Och avtalet jämnför jag med andra arbetsgivare jag har haft och som jag har hört andra berätta om. Och I förhållande till dessa så är vårt bra. Finns kanske andra som har bättre, det vet jag inte och det var inte poängen.
Fördelen med detta avtal är att jag inte behöver bry mig om något annat än att tanka.
De andra avtal jag sett/hört så efter 3år kommer en värderare och kollar skicket och sedan beroende på bade skick och andrahandsvärde så kollar man om detta motsvarar det restvärdet på bilen. Vet flera som mer eller mindre blivit tvingade att lösa ut bilen, annars åkt på att betala femsiffriga belopp för att andrahandsvärdet inte motsvarat restvärdet, och hur kul är det?

Visst tjänar leasingbolaget pengar på detta, annars hade dom inte gjort det. Men jag vet vad jag betalar för bilen varje månad och behöver inte vara orolig för extra utgifter.
Jämnför jag sedan med frugans Audi A6:a 05:a och vad den kostar att äga, så känns det ännu bättre. På det år vi har haft den bilen, så förrutom skatt och försäkring, så åkte vi på att byta däck, då tidigare ägare satt på några skit däck som slets ner på insidan av däcket, på mindre än 6 månader. Vi fick byta batteri, nytt Audi batteri kostade 3000kr, köpte dock ett Bosh på Mekonomen för 1700kr. Samt en service vid 15.000mil som kostade 7800kr. Skatten på den är 6000kr om året och försäkringen lika så.
Springer ganska snabbt iväg och även om bilen inte tappar lika mycket värde, så rasar ju även andrahands värdet på en sådan bil.

Så, jo riktigt bra avtal tycker åtminstonde jag att det är, för inte blir det "bättre" om du cashar upp till bilen, det är bara bättre för staten.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Privatleasing.

Postby snowman » Thu 30 Jul, 2015 22:42

s500lang wrote:
torake wrote:Men försäljningen är väl inte inräknad?
Den slutliga milkostnaden framträder normalt först när man gjort sig av med bilen...



Det är i princip omöjligt att hitta köpare till gamla lyxbilar som gått mer än 35000 mil.......


Skulle den bilen bli till salu så skulle jag inte tveka för Marie äger nog nordens mest välskötta 140, det är mil på den men den får den omvårdnad den kräver.
Allt hänger på historiken.
Hellre än välskött långmilare än nån 20 000 mila bil som bara gått kortvändor och dom senaste 5 åren med en chipsunge bakom ratten.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests