Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Jim Profit » Tue 28 Jul, 2015 11:18

Jag anser att Lars K's fina C215 bygge är den snyggaste jag sett. Bilen är så fin att den diskuterats flitigt i USA och andra länder via internationella MB forum. Även "under skalet" har den massa godbitar i form av uppdaterade bromsar, motor m.m.

Bilen verkar ha ägts av en samlare i Gävle en tid och har varit till salu för 275 000:- en tid. Jag anser att det är "mycket utställningsbil" för de pengarna men samtidigt är det extremt dyrt för en C215 årsmodell -00 (typ 3-4 ggr vad en original kostar..).

Jag skall erkänna att jag faktiskt är lite sugen att lägga ett bud på den men frågan är vad man skall buda i så fall? Vad tycker ni andra bilen är värd?

Länk:
http://www.blocket.se/gavleborg/Mercede ... 8.htm?sa=1

Image
Last edited by Jim Profit on Tue 28 Jul, 2015 14:28, edited 2 times in total.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby torake » Tue 28 Jul, 2015 12:25

Marknaden för denna bil är väl ett mycket litet fåtal, men det räcker ju med att det finns en stolle som vill ha en sån bil och har pengarna.

Men en grundregel är väl att den _maximalt_ är värd vad det skulle kosta att anskaffa en likvärdig. Du säger att man kan köpa en mekaniskt hyfsad original för 70', lägg blingblingfälgar för 20', en omlack för 50' och lite mekaniska uppdateringar för 30', förutsätter lite eget arbete och att man inte betalar listpris för grejerna, men så är det väl för de flesta entusiaster?

Då stannar vågen på 170', vilket är rätt mycket mindre än det utannonserade priset för den där. Men lasse-sl-500 kan ju bättre uttala sig i ämnet.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Jim Profit » Tue 28 Jul, 2015 14:26

Jag har räknat i samma banor som du men jag tror dina uppskattningar är lite i underkant. Jag skulle gissa något sånt här:

Fälgar & däck ca 50 000:-
Lack 50 000:-
Motoruppgradering (kompressor, grenrör, avgas etc) 100 000:- ?
Bromsar 20 000:-
Övrigt, som t.ex. faceliftupdateringar etc. ca. 20 000:-

Då landar summan runt 240 000:- Bilen i sig har ju inte gått så långt så kanske 100" är mer rimligt att tro man får betala för en CL med 9000 mil på mätaren? Nu är det ju som bekant så att man aldrig till fullo får igen sina utlägg för uppgraderingar, styling och trim tyvärr men något är det ju värt.

Jag spekulerar lite kring summor på 200-220 000:- för bilen. Ingen aning om ägaren accepterar det men det känns mer realistiskt och skulle kanske motivera mig till att bli den "stollen som vill ha bilen". :mrgreen:

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby torake » Tue 28 Jul, 2015 16:06

För under 200' får man en väldigt lågmilad CL55 AMG. Det skulle jag föredra framför oregistrerade motormodifieringar som kan leda till problem med både försäkringsbolag och bilprovning.

För 246' hittade jag en brabus 5,8 med 5600 mil på klockan. Också reggad med motoruppgraderingarna.

En AMG tror jag också är ett säkrare kort när det gäller framtida samlarvärde än en, ursäkta uttrycket, garagetrimmad 500.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Jim Profit » Wed 29 Jul, 2015 09:51

torake wrote:För under 200' får man en väldigt lågmilad CL55 AMG. Det skulle jag föredra framför oregistrerade motormodifieringar som kan leda till problem med både försäkringsbolag och bilprovning.

För 246' hittade jag en brabus 5,8 med 5600 mil på klockan. Också reggad med motoruppgraderingarna.

En AMG tror jag också är ett säkrare kort när det gäller framtida samlarvärde än en, ursäkta uttrycket, garagetrimmad 500.


Tror du har en hel del poänger där. Såg ett par Brabus bilar på mobile.de och de är bra referensobjekt helt klart.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Scorpio » Thu 30 Jul, 2015 06:59

torake wrote:För under 200' får man en väldigt lågmilad CL55 AMG. Det skulle jag föredra framför oregistrerade motormodifieringar som kan leda till problem med både försäkringsbolag och bilprovning.

För 246' hittade jag en brabus 5,8 med 5600 mil på klockan. Också reggad med motoruppgraderingarna.

En AMG tror jag också är ett säkrare kort när det gäller framtida samlarvärde än en, ursäkta uttrycket, garagetrimmad 500.

+1

Definitionen av "Världens finaste" är ju i allra högsta grad något subjektivt... Marknaden för denna typ av exemplar är extremt smal, det gäller verkligen att hitta rätt köpare för att kunna få någorlunda betalt.

Helt klart är som alltid att de bilar som är värda mest pengar är toppmodellerna i strikt originalskick med mycket låga miltal samt fullständig och DOKUMENTERAD servicehistorik. Om bilen har speciell provenens(dit räknas nog inte Lars K..) så ger det oftast extra pengar också.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Lasse-SL-500 » Thu 30 Jul, 2015 08:22

Lars bil är ju inte original, och har inte ägts av en frimärkssamlare som samlat alla familjekombins kvitton från OKs GDS i en pärm.

Men den är ovanligt lyckad - något alldeles extra. Många tycker om den. Åtminstone tillräckligt många för att Lars fick 550 tusen för den när han sålde den 2009.

Det är inte så enkelt att världen är svart /vit och att det finns någon originalregel som ALLA måste rätta sig efter. De som uppskattar modellen och vet vad hans modifieringar är, och har kostat - de kommer nog att fortsätta uppskatta den. Själv föredrar jag den framför en tråkig originalbil. Andra uppskattar den inte - de föredrar en mer praktisk bil, kanske en kombi med diesel? Vad jag säger är att folk är olika, och det gäller att hitta rätt köpare. Gör man det så vet man vad bilen är värd - för den är värd exakt så mcyket som någon är beredd att betala för den, varken mer eller mindre.

Dock - jag håller med om att CL55:orna egentligen är trevligare i grund och botten. T ex inredningen (som redan är fin i CL) är stråt vassare med AMG-stolarna t ex. Och faceliftmodellen har en större comand. Och V12:orna står lite högre eftersom de är ovanligare.

Jag uppskattar priserna så här:

Fälgar & nya däck ca 30 000:- (men de är nästan omöjliga att få tag i)
Lack 20-40 000:- beroende på hur mycket du gör själv och om det ska vara mellanslipning för extra slät yta etc
Motoruppgradering (kompressor, grenrör, avgas etc) 100 000 ? (jag har ingen aning - är inte intresserad av att trimma motorerna i dessa glidare :)
Bromsar 20 000:- (stämmer nog)
Övrigt, som t.ex. faceliftupdateringar etc. ca. 50 000:- (Kleeman-bakdelarna, fronten och sidokjolarna är 20 000 kr, faceliftstålkastare 15 000, facelift bak 4 000, sidolister med positionsljus 4 000, sänkning allt mellan 1000 och 5000 kr beroende på om du gör det själv eller lämnar in), solfilm (som hans bil har - även på framrutorna, hade i varje fall) 5000 kr

Han har dessutom en uppdaterad interiör med CF-lister istället för trä (och de ser äkta ut - inget fusk) och en stoooor skärm (ej original comand) vilket förmodligen är 20 000 kr till.

Jim: skaffa en! Det är väldigt fina bilar, och det är våldsamt överdrivet att det skulle vara SÅ dyrt och SÅ komplicerade bilar. Sanningen är att de är helt vanliga bilar, fast mycket snyggare än de flesta andra, mycket bekvämare och mycket finare material. Och en del dyrare om något går sänder, visst.

Jag kan inte säga något om priset - annat än att många som har gott om pengar är statusmedvetna. De vet inte alltid så mycket om bilar, men de vill ha en som ser dyr ut av senaste årsmodellen att ställa på garageuppfarten att blänka för att imponera på grannarna. Och då ligger inte C215 hetast till, eftersom det är en äldre modell (trots att den är snyggare än de nya).

Jag köpte min för att ha som hobby över vintern och hade tänkt sälja den sen. Men den har vuxit på mig - är så fin i material och allt, så "känslan" infinner sig. Jag har ändrat mig, tänker behålla min ett tag till. Tänker utveckla den lite till (min bil har ju fortfarande inte facelift klarglas fram - något som verkligen förhöjer bilen anser jag).

Avslutningsvis: vad bilen är värd? Den är värd så mycket som den går att sälja för. :-) En standard CL500 i hyfsat bruksskick verkar ligga kring 100 eller strax därunder. LarsK:s bil har blivit lite mytomspunnen och har tom diskuterats på forum i USA. Och den har en hel del extra utrustning. Så helt klart är den värd mer än en standard CL, men svårt att svara på hur mycket. Bilen har extra utrustning för ungefär 250 000 - saker som inte en standard har. Om det skulle vara värt en tredjedel av vad det en gång var värt, så 80 k mer än en standard?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Jim Profit » Thu 30 Jul, 2015 09:12

Hehe..rubriken "världens finaste." var mest för att väcka forumet till liv lite! :mrgreen: Klart det är väldigt subjektivt och svårt att säga, men fin det är den onekligen.

Intressant inlägg Lasse - Jag håller med dig om att det är en väldigt vacker modell C215, har alltid gillat dem sedan de kom.
Nu är det så i mitt fall att jag tyvärr konstaterat att den blir för stor för mitt garage varav ett köp inte längre är aktuellt för mig men om förutsättningarna funnits så hade jag nog kunnat tänka mig att betala runt 200' för den.

När jag bedömer värdet så inkluderar jag saker som jag tycker är värda mkt för mig och som man kanske ändå hade köpt/gjort själv senare.
Även om det innebär att man "köper över marknadspris eller för dyrt" så får man ju precis det man vill ha - något jag tycker är värt en del.

Ungefär som att sätta kryss i tillvalslistorna när man köper en ny bil - man vet att varje kryss är en stor förlustaffär för man får inget för det den dag man säljer men förhoppningsvis tillför det glädje under den tid man äger bilen. :-D

Vore kul om någon entusiast köper denna bil så man får se den på lite träffar framöver.

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Chris Mbsca » Thu 30 Jul, 2015 10:02

Jag hade ALDRIG betalat över 200. Man får ALDRIG betalt för mods. Inget du själv får igen sen heller, Fråga mig...Å jag tycker den är världens snyggaste 215..Utan konkurens..

Har har dock erbjudande på 200 plus en C140..
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby torake » Thu 30 Jul, 2015 10:29

Lasse-SL-500 wrote:Lars bil är ju inte original, och har inte ägts av en frimärkssamlare som samlat alla familjekombins kvitton från OKs GDS i en pärm.

Men den är ovanligt lyckad - något alldeles extra. Många tycker om den. Åtminstone tillräckligt många för att Lars fick 550 tusen för den när han sålde den 2009.

Det är inte så enkelt att världen är svart /vit och att det finns någon originalregel som ALLA måste rätta sig efter. De som uppskattar modellen och vet vad hans modifieringar är, och har kostat - de kommer nog att fortsätta uppskatta den.


Blocket är ju förvisso bra sätt att exponera det mesta man vill sälja, men tror nog att det är större chans att få pengar för bilen om man trailar runt den till några events och visar upp den, det var väl så Lars K gjorde en gång i tiden? Och så hoppas på att någon som plötsligt fått pengar över, typ arv, lottovinst etc är sugen på precis en sådan bil. Typ han som vann på tips och körde sin gamla saab 9000 till BSR och sa "sätt i allt ni har", för 350'.

Och så får man vara medveten om att den kommer fortsätta minska i värde. Vad skulle du betala för t.ex. en w108 coupé idag, lågmilad och i perfekt originalskick kontra en som den här:
Image
fast i coupéutförande då... (hittade ingen customiserad coupé, finns troligen inte så många kvar)

Edit nu blev jag faktiskt lite sugen, den var faktiskt rätt frän den 108:an :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Jim Profit » Thu 30 Jul, 2015 10:54

torake wrote:Edit nu blev jag faktiskt lite sugen, den var faktiskt rätt frän den 108:an :lol:


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Holländare
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 113
Joined: Wed 27 Apr, 2011 16:20

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Holländare » Thu 30 Jul, 2015 12:48

Jag skulle aldrig köpa en sån stylad bil.
När du köper den är det inte nån som säger -hej det är Jim med sin cl.
Man kör altid med -Lars sin gamla
Och hur kul är detta

Holländare

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Chris Mbsca » Thu 30 Jul, 2015 12:52

Holländare wrote:Jag skulle aldrig köpa en sån stylad bil.
När du köper den är det inte nån som säger -hej det är Jim med sin cl.
Man kör altid med -Lars sin gamla
Och hur kul är detta

Holländare


Ähhh!!! Så få som vet det egentligen. Bara vi insatta som gör.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Jim Profit » Thu 30 Jul, 2015 13:17

Man kan ju, om inte annat, reta folk med en "bought not build" dekal... :mrgreen:

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Vad är världens finaste C215 värd egentligen?

Postby Cpt Tuttle » Thu 30 Jul, 2015 20:29

Finns inga W108 coupéer.....menar du en W111?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests