Lars bil är ju inte original, och har inte ägts av en frimärkssamlare som samlat alla familjekombins kvitton från OKs GDS i en pärm.
Men den är ovanligt lyckad - något alldeles extra. Många tycker om den. Åtminstone tillräckligt många för att Lars fick 550 tusen för den när han sålde den 2009.
Det är inte så enkelt att världen är svart /vit och att det finns någon originalregel som ALLA måste rätta sig efter. De som uppskattar modellen och vet vad hans modifieringar är, och har kostat - de kommer nog att fortsätta uppskatta den. Själv föredrar jag den framför en tråkig originalbil. Andra uppskattar den inte - de föredrar en mer praktisk bil, kanske en kombi med diesel? Vad jag säger är att folk är olika, och det gäller att hitta rätt köpare. Gör man det så vet man vad bilen är värd - för den är värd exakt så mcyket som någon är beredd att betala för den, varken mer eller mindre.
Dock - jag håller med om att CL55:orna egentligen är trevligare i grund och botten. T ex inredningen (som redan är fin i CL) är stråt vassare med AMG-stolarna t ex. Och faceliftmodellen har en större comand. Och V12:orna står lite högre eftersom de är ovanligare.
Jag uppskattar priserna så här:
Fälgar & nya däck ca 30 000:- (men de är nästan omöjliga att få tag i)
Lack 20-40 000:- beroende på hur mycket du gör själv och om det ska vara mellanslipning för extra slät yta etc
Motoruppgradering (kompressor, grenrör, avgas etc) 100 000 ? (jag har ingen aning - är inte intresserad av att trimma motorerna i dessa glidare :)
Bromsar 20 000:- (stämmer nog)
Övrigt, som t.ex. faceliftupdateringar etc. ca. 50 000:- (Kleeman-bakdelarna, fronten och sidokjolarna är 20 000 kr, faceliftstålkastare 15 000, facelift bak 4 000, sidolister med positionsljus 4 000, sänkning allt mellan 1000 och 5000 kr beroende på om du gör det själv eller lämnar in), solfilm (som hans bil har - även på framrutorna, hade i varje fall) 5000 kr
Han har dessutom en uppdaterad interiör med CF-lister istället för trä (och de ser äkta ut - inget fusk) och en stoooor skärm (ej original comand) vilket förmodligen är 20 000 kr till.
Jim: skaffa en! Det är väldigt fina bilar, och det är våldsamt överdrivet att det skulle vara SÅ dyrt och SÅ komplicerade bilar. Sanningen är att de är helt vanliga bilar, fast mycket snyggare än de flesta andra, mycket bekvämare och mycket finare material. Och en del dyrare om något går sänder, visst.
Jag kan inte säga något om priset - annat än att många som har gott om pengar är statusmedvetna. De vet inte alltid så mycket om bilar, men de vill ha en som ser dyr ut av senaste årsmodellen att ställa på garageuppfarten att blänka för att imponera på grannarna. Och då ligger inte C215 hetast till, eftersom det är en äldre modell (trots att den är snyggare än de nya).
Jag köpte min för att ha som hobby över vintern och hade tänkt sälja den sen. Men den har vuxit på mig - är så fin i material och allt, så "känslan" infinner sig. Jag har ändrat mig, tänker behålla min ett tag till. Tänker utveckla den lite till (min bil har ju fortfarande inte facelift klarglas fram - något som verkligen förhöjer bilen anser jag).
Avslutningsvis: vad bilen är värd? Den är värd så mycket som den går att sälja för.
En standard CL500 i hyfsat bruksskick verkar ligga kring 100 eller strax därunder. LarsK:s bil har blivit lite mytomspunnen och har tom diskuterats på forum i USA. Och den har en hel del extra utrustning. Så helt klart är den värd mer än en standard CL, men svårt att svara på hur mycket. Bilen har extra utrustning för ungefär 250 000 - saker som inte en standard har. Om det skulle vara värt en tredjedel av vad det en gång var värt, så 80 k mer än en standard?