Tips på ljudsystem!

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Tips på ljudsystem!

Postby Feliks » Sun 01 Nov, 2015 21:58

Tjenare!

Ska köpa ett ljudsystem till TV:n/hemmet, vill även att detta ska gå att koppla in så man kan köra typ spotify genom telefonen. Är verkligen helt kass på dessa saker så skulle behöva lite råd innan jag kliver in i butiken och blir grundlurad :mrgreen:

Vad tror ni om detta?:
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_B ... langId=-16
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: Tips på ljudsystem!

Postby kimsababy » Sun 01 Nov, 2015 23:20

17lax :shock: de får du en fin 124 för ju :lol:
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Tips på ljudsystem!

Postby twostroke » Mon 02 Nov, 2015 10:31

Jag skulle skippat surroundsystem, bara en massa extra högtalare att dra kablar till.
Har sett folk som har liknande system och har ställt alla högtalarna fram! :shock:

Färre högtalare = mer pengar till högtalare och förstärkare/kanal.

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Tips på ljudsystem!

Postby andgus52 » Mon 02 Nov, 2015 17:05

Vill du kunna se på film och uppleva "surrounded" av ljudet så finns det ingen genväg. Numera är det väl 9 högtalarutgångar på de flesta receivrar/försteg.
Är det främst musik så kan det mycket väl räcka med tvåhögtalarsystem. Min lösning på det hela är en receiver med 5 högtalare + sub. (möjlighet till 9+ sub)
Vid musik så lyssnar jag uteslutande på tvåkanal med bypass. Separat slutsteg på frontarna är inte helt fel heller.
Vad gäller att kunna strömma från telefonen så borde det gå. Har inte behov av detta men kan mycket väl tänka mig att de flesta receivrar/försteg klarar det.
Lycka till!
Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Tips på ljudsystem!

Postby Feliks » Mon 02 Nov, 2015 19:26

Tack för tipsen! Pratade lite med min bror som är lite mer insatt än mig i ämnet och jag tror tyvärr inte att jag kommer ha någon glädje av Bose-systemet, dels för att jag bor i lägenhet vilket han påminde mig om :lol: :lol:
Så vi sänker ribban lite..

Vad tror ni om dessa?:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... ay-htb3580

Det jag gillar med den ovanstående är att högtalarna är stående som man slipper massa väggfästen!

Eller denna:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... 200w-svart
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Tips på ljudsystem!

Postby Fotografen » Mon 02 Nov, 2015 20:43

Kommer ge ljud i köksradioklass, fast surround...hur mycket ljudnörd är du?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Tips på ljudsystem!

Postby Feliks » Mon 02 Nov, 2015 21:49

Tror du att jag hade frågat här om jag var en riktig ljudnörd :wink: ? Men visst uppskattar jag bra ljud, sen köper jag hellre något man kan ha nytta av länge än nått halvdant.. Med det i bakhuvudet kanske man skulle slå till på det första systemet jag länkade.. Lär ju inte bo kvar där jag gör nu förevigt :-D

Men båda de där sista systemen jag länkade verkar ha fått bra omdömen, särskilt Sony-systemet. Är du verkligen säker på att de spelar i köksradioklass, mest nyfiken, betvivlar inte att du har rätt då man brukar få vad man betalar för :-D

*Haha lyckades skriva ett inlägg tre (!!!!!) gånger, inte helt överens med den "nya" layouten märker jag.....
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Tips på ljudsystem!

Postby Lasse-SL-500 » Mon 02 Nov, 2015 23:39

Det beror såklart på hur mycket ljudnörd man är -- om man är som farbror Barbro i Nile City som säger att "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet..." :mrgreen: -- eller kan nöja sig med lite enklare.

Jag tror att Bose-systemet blir alldeles för klent, och jag tror Philips-systemet blir klent också.

Jag är själv MYCKET nöjd med hur jag satt upp det; jag har en ny 65-tums Philips med ambilight som jag är mycket nöjd med -- mycket trevlig bild både för att se på film och för att se vanliga nyheter eller liknande. En Panasonic Bluray har jag också.

Till den har jag anslutit en Asus VivoPC, en sådan här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2912767

Jag har den enklaste VivoPC:n och den räcker utmärkt. Den har HDMI-utgång för bilden upp till TV:n och SP/DIF-utgång för 5.1-ljud.

Ljudet har jag kopplat till en äldre SONY STR-DB940 5.1-receiver. Mycket trevligt ljud ur den, och dessutom saknar den alla onödiga "finesser" som bara är förvirrande.

Som hägtalare har jag Audio Pro Black Diamond framhögtalare med Black Vector center, Image 11 som bakre surround och två subwoofers: B2.27 och B1.40.

Det trevliga med ljudet är att det är bra tyngd i det -- Sonys STR-DBx40-serie låter MYCKET bra och kraftfullt enligt mig.

Vivo-PCn har jag för att surfa, gå in här, Facebooka, lyssna på Spotify och se på Netflix med.

Om du vill koppla in telefonen (dock förstår jag inte varför, eftersom man redan har Spotify med Vivo-PC:n) så kan man koppla in den via Bluetooth. Det finns adaptrar för att koppla in Bluetooth även på äldre, feta receivers.

Om du vill ha riktigt high-end HiFi så skulle jag rekommendera Royd RR3 högtalare. Det är små, helt handbyggda högtalare (5.25-tums basar) som låter som stora högtalare. Dyra dock, 18 000 kr paret. Själv nöjer jag mig med Audio Pro-systemet. Det går att köpa begagnat för 5-6 000 kr.

https://www.google.se/search?q=royd+rr3 ... LAod1o8Lcg
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Tips på ljudsystem!

Postby twostroke » Tue 03 Nov, 2015 08:03

Grannarna blir nog inte mer störda av en bra ljudanläggning än av ett sibasystem! förutom när du bär in kartongen och grannen ser att du har bättre grejer än han/hon/hen! :-D

Jag använder en appletv som källa, spelar upp musik direkt från den eller strömmar till den.
Ibland använder jag min Lenco L75 skivspelare. (om någon råkar ha en till liggandes så är jag intresserad!)
Linn Majik 140 högtalare.
Harman/Kardon hk990 förstärkare.

Mycket nöjd med grejerna, men förstärkaren hade gärna fått vara lite mindre, lättare och utveckla mindre värme.

De flesta bose grejerna jag hört har låtit rätt bra, sjukt bra med tanke på hur små högtalarna är! Den här knaske också kan vara ett alternativ? https://www.bose.se/SE/sv/home-and-personal-audio/speakers/home-cinema/soundtouch-130-home-cinema-system/?dc=small&form_dc=wireless-demonstration

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Tips på ljudsystem!

Postby @ndreas » Tue 03 Nov, 2015 19:06

Jag har nyligen gått igenom detta med surroundljudsinstallation i hemmet. Flyttade ner en hylla i mediamöbeln, ställer in min Onkyo.....Hmmm, va f-n nu då?? Den sticker ut 95mm. Ser ut som en pundare bor här om jag ska köra på den varianten. Jaha, vad ska jag göra nu då? Letar efter ljudprodukter, började på prisjakt.nu. Hittade saker som ljudsockel, ljudlimpor... Fastnade på detta och letar fram bra recensioner på en Yamaha.

Jag handlade en Ljudlimpa/ Soundbar från Yamaha, YAS-152 om jag kommer ihåg rätt. Funkar förträffligt för mina nuvarande behov. Har dock inte hunnit testa igenom den ännu med alla olika funktioner, strömmning från mobilen, fjärrstyrning via mobilen osv. Låter f-n så mycket bättre som ljud till tv'n tycker jag iaf. Värt 1500kr för mig iaf.

Nu vet inte jag hur mycket ljud du är ute efter men kanske värt att kolla upp dessa varianter också innan beslutet tas.

Lycka till!

Vänligen Andreas

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Tips på ljudsystem!

Postby Feliks » Tue 03 Nov, 2015 22:00

Lasse-SL-500 wrote:Det beror såklart på hur mycket ljudnörd man är -- om man är som farbror Barbro i Nile City som säger att "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet..." :mrgreen: -- eller kan nöja sig med lite enklare.

Jag tror att Bose-systemet blir alldeles för klent, och jag tror Philips-systemet blir klent också.

Jag är själv MYCKET nöjd med hur jag satt upp det; jag har en ny 65-tums Philips med ambilight som jag är mycket nöjd med -- mycket trevlig bild både för att se på film och för att se vanliga nyheter eller liknande. En Panasonic Bluray har jag också.

Till den har jag anslutit en Asus VivoPC, en sådan här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2912767

Jag har den enklaste VivoPC:n och den räcker utmärkt. Den har HDMI-utgång för bilden upp till TV:n och SP/DIF-utgång för 5.1-ljud.

Ljudet har jag kopplat till en äldre SONY STR-DB940 5.1-receiver. Mycket trevligt ljud ur den, och dessutom saknar den alla onödiga "finesser" som bara är förvirrande.

Som hägtalare har jag Audio Pro Black Diamond framhögtalare med Black Vector center, Image 11 som bakre surround och två subwoofers: B2.27 och B1.40.

Det trevliga med ljudet är att det är bra tyngd i det -- Sonys STR-DBx40-serie låter MYCKET bra och kraftfullt enligt mig.

Vivo-PCn har jag för att surfa, gå in här, Facebooka, lyssna på Spotify och se på Netflix med.

Om du vill koppla in telefonen (dock förstår jag inte varför, eftersom man redan har Spotify med Vivo-PC:n) så kan man koppla in den via Bluetooth. Det finns adaptrar för att koppla in Bluetooth även på äldre, feta receivers.

Om du vill ha riktigt high-end HiFi så skulle jag rekommendera Royd RR3 högtalare. Det är små, helt handbyggda högtalare (5.25-tums basar) som låter som stora högtalare. Dyra dock, 18 000 kr paret. Själv nöjer jag mig med Audio Pro-systemet. Det går att köpa begagnat för 5-6 000 kr.

https://www.google.se/search?q=royd+rr3 ... LAod1o8Lcg


Ambilight är riktigt läckert, förstår att du är nöjd! Själv har jag Ambilight inbyggt i min sänggavel av alla j#$%&a ställen (Jensen) :mrgreen: :mrgreen: Låter bra med en receiver utan massa onödiga finesser, inget jag kommer förstå mig på ändå känns det som.
Tack så mycket för tipsen ska helt klart överväga dom, lät riktigt smidigt med den där VivoPC:n.
Annars har jag en alternativ idé som just nu bara fungerar i mitt huvud. Jag köper en ny Laptop med Miracast inbyggt, sen speglar jag bilden till min tv (och ljudet). Frågan är bara hur ljudet blir med denna trådlösa setup, om den ens fungerar, men tror att det skulle vara smidigt, man slipper ju tangentbord/mus samt en extra dator.

twostroke wrote:Grannarna blir nog inte mer störda av en bra ljudanläggning än av ett sibasystem! förutom när du bär in kartongen och grannen ser att du har bättre grejer än han/hon/hen! :-D

Jag använder en appletv som källa, spelar upp musik direkt från den eller strömmar till den.
Ibland använder jag min Lenco L75 skivspelare. (om någon råkar ha en till liggandes så är jag intresserad!)
Linn Majik 140 högtalare.
Harman/Kardon hk990 förstärkare.

Mycket nöjd med grejerna, men förstärkaren hade gärna fått vara lite mindre, lättare och utveckla mindre värme.

De flesta bose grejerna jag hört har låtit rätt bra, sjukt bra med tanke på hur små högtalarna är! Den här knaske också kan vara ett alternativ? https://www.bose.se/SE/sv/home-and-personal-audio/speakers/home-cinema/soundtouch-130-home-cinema-system/?dc=small&form_dc=wireless-demonstration

Haha nej det har du självklart helt rätt i, tänkte inte riktigt så långt :-D ! Appletv har en polare, ska kika lite närmare på det vid tillfälle, han är i alla fall inte sen att ösa beröm över den.
Ja men eller hur jag tycker också Bose-system spelar på fint, har bara haft positiva upplevelser så här långt (även i bilen :wink: ) Ja den du länkade kanske är bättre än den jag hade på lut i början av tråden..
Om jag nu köper den måste jag ju ändå ha någon sorts smidig styrning typ det Lasse nämnde eller ev Miracast.. Hmmmm
@ndreas wrote:Jag har nyligen gått igenom detta med surroundljudsinstallation i hemmet. Flyttade ner en hylla i mediamöbeln, ställer in min Onkyo.....Hmmm, va f-n nu då?? Den sticker ut 95mm. Ser ut som en pundare bor här om jag ska köra på den varianten. Jaha, vad ska jag göra nu då? Letar efter ljudprodukter, började på prisjakt.nu. Hittade saker som ljudsockel, ljudlimpor... Fastnade på detta och letar fram bra recensioner på en Yamaha.

Jag handlade en Ljudlimpa/ Soundbar från Yamaha, YAS-152 om jag kommer ihåg rätt. Funkar förträffligt för mina nuvarande behov. Har dock inte hunnit testa igenom den ännu med alla olika funktioner, strömmning från mobilen, fjärrstyrning via mobilen osv. Låter f-n så mycket bättre som ljud till tv'n tycker jag iaf. Värt 1500kr för mig iaf.

Nu vet inte jag hur mycket ljud du är ute efter men kanske värt att kolla upp dessa varianter också innan beslutet tas.

Lycka till!

Vänligen Andreas

Dyrt behöver ju inte alltid vara bäst, dock är den lösningen inte så jättelångt från det jag har idag (menar ljudmässigt). Har dragit en Aux-kabel (ca 13 meter) från Tv:n genom hela rummet utmed väggarna till en Sony rdp-xa900ipn (typ högtalardocka modell värre) som står i bokhyllan (eller spritskåpet inte så mycket böcker där :oops: )
Sedan har jag en Hdmi kabel på 10Meter som är dragen från Tv:n till soffan där jag ofta sitter med Laptopen. Allt är snyggt draget osv men ger ju inget vidare seriöst intryck haha :mrgreen:

Känns lagom proffsigt att behöva skicka runt datorn i soffan med en jäkla Hdmi kabel hemma när det ska väljas musik på Lördagskvällarna..

Aja rum för förbättringar finns helt klart :wink:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Tips på ljudsystem!

Postby Lasse-SL-500 » Wed 04 Nov, 2015 09:09

Jag har min VivoPC framme vid TVn, på en glashylla under TVn (1 meter HDMI), och trådlöst tangentbord och mus i soffan (ingår med VivoPCn). Logitech har ett fint trådlöst med bakbelysning så man ser knapparna i mörker, k810 tror jag det heter, kostar knappt 1000.

Om man inte vill ha en VivoPC kan man ställa laptopen med locket stängt framme vid TVn istället, och köra trådlöst tangentbord och mus mot den från soffan. 10 meter HDMI-kabel slipper du. :)

Om man har en Macbook Air/pro och vill ha samma fina trackpad i soffan, så kan man skaffa en Bamboo pad eller Logitech T650 trackpad.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Tips på ljudsystem!

Postby Feliks » Thu 05 Nov, 2015 19:25

Haha ja det tänkte jag inte på ens - att ställa laptopen framme vid tvn alltså. Dock tror jag att min nuvarande laptop stänger av sig om man slår igen locket :-( Men känns nog mer aktuellt med en Vivo isåfall, slipper man ställa fram och tillbaka datorn.
Bakgrundsbelysning är ju nästan ett måste, har jag på min nuvarande laptop och det är verkligen användbart!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
celberg
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 22 Oct, 2012 05:20
Location: Lund

Re: Tips på ljudsystem!

Postby celberg » Thu 05 Nov, 2015 21:37

Variationerna på detta är ju oändliga. Själv har jag en blandning av gammalt och nytt.
Grunden är en Yamaha receiver. http://se.yamaha.com/sv/products/audio- ... mode=model som jag kopplat in min Philips 46" TV med Ambilight. Dessutom en Lenovo G50-70 laptop och trådlöst tangentbord med styrplatta. Både TV och dator är kopplade med HDMI. Dessutom är alla kopplade med kabel på nätverk inklusive en NAS där alla filmer och (nedladdad)musik finns. Kan därför hämta och spela filmerna genom antingen datorn eller TVn. Musiken kan jag spela genom vilken maskin som jag tycker är smidigast att hantera.
Högtalare har jag bara två stycken (Quadral Aurum Altan VIII) trots att receivern är 7.1. Funkar hur bra som helst. I hyllan finns också vinylspelare (Kenwood KD-500) från 1975, cd-spelare/brännare (Pioneer PDR-555RW) från 1988, ganska ny blueray (Nån LG) samt kassettdäck (JVC KD-D30) från 1982.
Med det här systemet kan jag spela allt och det låter bra. Spotify via telefonen direkt in i receivern samt flera andra liknande tjänster. Airplay om man har äppleprodukter. Har satt ihop detta under senaste halvåret och letat på Blocket, Tradera och på loppisar efter delar. Viktigast är ju dock receivern och att det finns tillräckligt mycket in- och utgångar. Det har min.
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tips på ljudsystem!

Postby Marie » Fri 06 Nov, 2015 02:01

Fotografen wrote:Kommer ge ljud i köksradioklass, fast surround...hur mycket ljudnörd är du?


Hundan vad det måtte ha blivit bra ljud i köksradio på senare år....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests