Håller på att köpa en kåk med krypgrund och murad sockel, där en plint skjutit alt de andra har sjunkit. Mest troligt en sten som är på väg att krypa upp och skjuter upp golvet. Har inte kunnat inspektera än ordentligt då jag får tillträde runt juletider. Iallafall... Är det lönt att stämpa upp och frigöra den plint som kommit för högt och kapa av de felande centimetrarna och återmontera eller bör jag riva och rikta upp golvet inifrån mha nytt regelverk?
Farsan är nojig för att allting kan rasa om man gör fel, men det bör väl inte hända? Eller vad anser ni?
Hursom kommer krypgrunden att bli en varmgrund istället för att få bort lite golvdrag etc.
Byggahus-projekttråden https://www.byggahus.se/forum/socialt-p ... story.html
Ni som meckat på med krypgrunder?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Ni som meckat på med krypgrunder?
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Jag för min del skulle inte ha köpt kåken utan att först haft dit någon ordentligt kunnig byggnadsingenjör för att besiktiga den.
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Allt går att räta /lyfta!
Frågan är bara hur trångt du har där under... Men det finns firmor som har luftbälgar som de sätter under bjälken och lyfter till rätt nivå.
Sen är ju bara frågan om bjälken är skev och kan räddas eller måste bytas.Värsta fall får du såga upp golvet och göra om ytan inneifrån.
En krypgrund skall vara luftkyld som yttertemperaturen, om du skall ändra den funktionen får du riva ner all golvisolering och sätta dit nyare matrial som lämpar sig för "varm" grunder.
Men som sagt, du får nog mäta kolla hur skevt och på hur stor yta golvet har sjunkit.
Frågan är bara hur trångt du har där under... Men det finns firmor som har luftbälgar som de sätter under bjälken och lyfter till rätt nivå.
Sen är ju bara frågan om bjälken är skev och kan räddas eller måste bytas.Värsta fall får du såga upp golvet och göra om ytan inneifrån.
En krypgrund skall vara luftkyld som yttertemperaturen, om du skall ändra den funktionen får du riva ner all golvisolering och sätta dit nyare matrial som lämpar sig för "varm" grunder.
Men som sagt, du får nog mäta kolla hur skevt och på hur stor yta golvet har sjunkit.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Mercafreaket wrote:Håller på att köpa en kåk med krypgrund och murad sockel, där en plint skjutit alt de andra har sjunkit. Mest troligt en sten som är på väg att krypa upp och skjuter upp golvet. Har inte kunnat inspektera än ordentligt då jag får tillträde runt juletider. Iallafall... Är det lönt att stämpa upp och frigöra den plint som kommit för högt och kapa av de felande centimetrarna och återmontera eller bör jag riva och rikta upp golvet inifrån mha nytt regelverk?
Farsan är nojig för att allting kan rasa om man gör fel, men det bör väl inte hända? Eller vad anser ni?
Hursom kommer krypgrunden att bli en varmgrund istället för att få bort lite golvdrag etc.
Byggår? Har den använts som åretruntboende eller stuga? Tjälskjutning är ovanligt i hus som är varmhållna året runt. Betydligt vanligare på sommarstugor som står kallställda under vintern.
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Just rasrisk när man bänder på med domkrafter och tar bort plintar, finns den?
Byggår 1968, utbyggnad med sula c:a 10 år senare. Hon som bott där tidigare sen det byggdes, har haft krypgrundsdelen i princip kallställd vintertid och bott i den "varma"delen hur länge sen tillbaka vetefaen dock, men jag kommer ändra på det och köra allt varmt året om, därav varmgrundning mm.
Även nämnas bör: Murstock med 3 eldstäder finns i huset, således Torpargrund.
Marie: Haft med mig 2 grannar, som är snickare till yrket, dömde inte ut kåken utan ansåg det vara ett säkert köp. Sett till priserna runtomkring så är detta ett "kap"
Det är utifrån det resonemanget man får fuktproblem och röta. Vad händer när kallt möter varmt? Fukt fälls ut och kondenseras varvid organiskt material angrips.
Säg sommartid... Grunden är kall, det drar in varmluft, den innehåller gode mycket fukt, varvid det kondenseras av. Av det jag läst mig till så skall krypgrunden ha minimal ventilation för att undvika detta samt för att få en "luftkudde" som isolerar.
Finns 2 skolor på detta med vent alt ej vent., kommer hysta in en absorptionsavfuktare typ Munters för att bibehålla torr luft i grunden.
Byggår 1968, utbyggnad med sula c:a 10 år senare. Hon som bott där tidigare sen det byggdes, har haft krypgrundsdelen i princip kallställd vintertid och bott i den "varma"delen hur länge sen tillbaka vetefaen dock, men jag kommer ändra på det och köra allt varmt året om, därav varmgrundning mm.
Även nämnas bör: Murstock med 3 eldstäder finns i huset, således Torpargrund.
Marie: Haft med mig 2 grannar, som är snickare till yrket, dömde inte ut kåken utan ansåg det vara ett säkert köp. Sett till priserna runtomkring så är detta ett "kap"
Jovani wrote:
En krypgrund skall vara luftkyld som yttertemperaturen, om du skall ändra den funktionen får du riva ner all golvisolering och sätta dit nyare matrial som lämpar sig för "varm" grunder.
Det är utifrån det resonemanget man får fuktproblem och röta. Vad händer när kallt möter varmt? Fukt fälls ut och kondenseras varvid organiskt material angrips.
Säg sommartid... Grunden är kall, det drar in varmluft, den innehåller gode mycket fukt, varvid det kondenseras av. Av det jag läst mig till så skall krypgrunden ha minimal ventilation för att undvika detta samt för att få en "luftkudde" som isolerar.
Finns 2 skolor på detta med vent alt ej vent., kommer hysta in en absorptionsavfuktare typ Munters för att bibehålla torr luft i grunden.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Isolera grunden på insidan med frigolit och täta ventiler, sätt in en avfuktare och saken är löst. Om du kör kall grund kan det vara en idén att ta luften till eldstäderna från grunden, då slipper du stora tryckskillnader och du fåra behålla värmen i huset längre. Sen finns det dom som kör nått mellanting och isolerar och ändå tar luft till kaminer mm. Inte en helt ovanlig lösning i dag. Har själv torpavgrund och när jag byggde ut för några år sedan körde vi på med "torpavgrund. En besikningsman tyckte att man nog borde isolerat grunden inifrån och göra den sluten men det har jag inte gjort.
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Fått tillträde och kollat rentav ordentligt, missade att en av bjälkarna murknat sönder och fått stora delar av golvet att sätta sig.
Får riva upp hela golvet ovanifrån och bygga upp ny tross.
Får riva upp hela golvet ovanifrån och bygga upp ny tross.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Vad har du gått å köpt dig?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
snowman wrote:Vad har du gått å köpt dig?
Jo jag har gått o blitt husägare vettu Med sjönära läge dessutom
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Hej!
Det ser ju trevligare och bättre ut på insidan än på utsidan. Men är det "bara" bjälklaget som är dåligt? På översta bilden ser det ut som taket svankar ordentligt på den vänstra delen. Eller är det optiken på kameran som luras?
Har Du köpt det möblerat eller har Du redan flyttat in?
Hur som helst, grattis till husköpet!
Det ser ju trevligare och bättre ut på insidan än på utsidan. Men är det "bara" bjälklaget som är dåligt? På översta bilden ser det ut som taket svankar ordentligt på den vänstra delen. Eller är det optiken på kameran som luras?
Har Du köpt det möblerat eller har Du redan flyttat in?
Hur som helst, grattis till husköpet!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Grattis! Själv är jag inne på 3 kåken och nu har jag hittat rätt
Du vet väl att det går att ändra på precis allt (som kommunen godkänner) men inte på läget
Du vet väl att det går att ändra på precis allt (som kommunen godkänner) men inte på läget
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Mimmi wrote:Hej!
Det ser ju trevligare och bättre ut på insidan än på utsidan. Men är det "bara" bjälklaget som är dåligt? På översta bilden ser det ut som taket svankar ordentligt på den vänstra delen. Eller är det optiken på kameran som luras?
Har Du köpt det möblerat eller har Du redan flyttat in?
Hur som helst, grattis till husköpet!
Hej och tack Mimmi
Är nog en kombination. Taler ser rakt ut när man står på plats och tittar. Sen är det takåsar i just den delen med full takhöjd.
Köptes som det stod, har ägnat ett par kvällar åt att kasta skräp och skrot men det är bra mycket kvar.
snowman wrote:Grattis! Själv är jag inne på 3 kåken och nu har jag hittat rätt
Du vet väl att det går att ändra på precis allt (som kommunen godkänner) men inte på läget
Tack! :)
Helt sant Anton!
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Grattis!men var är garaget?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Jag får väl också säga GRATTIS till husköpet!
Ser väldigt trevligt ut, men även jag efterlyser garaget/verkstaden.
Ser väldigt trevligt ut, men även jag efterlyser garaget/verkstaden.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Ni som meckat på med krypgrunder?
Tyvärr så är det inte så mycket till garage, bara ett rasfärdigt skjul. Men en skaplig snickarbod står bredvid.
Länkar in tråden från byggahus-forumet. https://www.byggahus.se/forum/socialt-p ... story.html
Länkar in tråden från byggahus-forumet. https://www.byggahus.se/forum/socialt-p ... story.html
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 46 guests