Älskar att nörda ned mig i sånt här skulle kunna tillbringa en hel dag med den där 240:n och bara utföra experiment haha
Ingemar:
Självfallet slår en riktig diffspärr gubbtrixet. Den låser ju till 100% i alla lägen. Iaf om det är den typen.
124:ans 4-matic är nog fortfarande oslagbart rent framkomlighetsmässigt pga detta.. även om man jämför mot senaste 4-matic i e-klass. För tror fortfarande man kör med 4:e generationens med 55/45 med lsd i mitten... + bromsarna.
Däremot lär det sista systemet ligga betydligt närmare det första 4-matic framkomlighetsmässigt jämfört med 2:a generationens som sitter i min bil iaf.
Visst 2:a generationen är ju självfallet överlägsen den bakhjulsdrivna versionen i framkonlighet. Men det finns en klar begränsning i hur hårt bromsarna kan nypas åt av systemet... av nån orsak. Att få framhjulen att spinna när man lägger i backen på snö tex är nästan omöjligt.. även om du skulle köra fast.
Då får man hjälpa till med p-bromsen.
Skulle säga att bromsarna kanske klarar av att föra över absolut max 60% av kraften till framhjulen som behövs för att spinna loss på snö. Men det gör den bara om du håller på att fastna och farten sjunker. Den driver ju med bara 35% av kraften fram i utgångsläget.
Men de senare versionerna av systemet kan bromsa hjulen mkt hårdare.
Men fördelen med dessa "bromsade" system är ju att de är långt, långt mindre komplicerade än den första generationen som krånglade en hel del.. såpass att en del i efterhand har kopplat ur skiten rent fysiskt på en del bilar vad jag hört.
Systemen väger inte mkt heller och kräver inte en massa komplicerade komponenter. Mkt billigare att tillverka.
Men visst.. jag personligen hade aldrig släppt iväg 2:a generationens system frivilligt För jag h-a-t-a-r när grejer inte fungerar hela vägen ut ..när de tillsynes ganska enkelt kunde ha gjort det med några få enkla förändringar. Kommer ihåg att Haldex-systemet i Volvo fick en hel del kritik på den tiden också.
Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Ett annat trix för oss som inte har fyrhjulsdrift är ju helt enkelt att koppla traktorn och slita.
Upplever att man kommer ganska långt om det är plan mark och djupsnö, är oftast markfrigången som sätter stopp. Man tar sig fram bättre nu när man alltid har familj och packning med. En fördel med diffspärr är att den är relativt billig och inte drar mer bränsle. Snökedjor som är lätta att montera vore inte heller fel, finns det?
Upplever att man kommer ganska långt om det är plan mark och djupsnö, är oftast markfrigången som sätter stopp. Man tar sig fram bättre nu när man alltid har familj och packning med. En fördel med diffspärr är att den är relativt billig och inte drar mer bränsle. Snökedjor som är lätta att montera vore inte heller fel, finns det?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
-
- Expert
- Posts: 406
- Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
- Location: Skauneland
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
finns till bra pris på biltema, många i min bekantskapskrets rekomenderar dom ifall behovet finnsingemar wrote: Snökedjor som är lätta att montera vore inte heller fel, finns det?
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Snökedjor är verkligen otroligt bra skit!
Men att stå på knä i snön med armarna i ett skitigt hjulhus och med stelfrusna fingrar försöka häkta i bygeln på insidan av hjulet... det är inte dagens höjdpunkt.
Men att stå på knä i snön med armarna i ett skitigt hjulhus och med stelfrusna fingrar försöka häkta i bygeln på insidan av hjulet... det är inte dagens höjdpunkt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
skaunejohan wrote:finns till bra pris på biltema, många i min bekantskapskrets rekomenderar dom ifall behovet finnsingemar wrote: Snökedjor som är lätta att montera vore inte heller fel, finns det?
Så "sörlänning" jag är, så ligger det snökedjor i kofferten på min bil. Inte från Biltema, utan rejälare grejer härifrån:
http://www.kedjanab.se/public/page/view/
Det är den eftergift jag gjort, eftersom jag har kontinentala dubbfria vinterdäck. Och då reder man sig med sommardäck även vid ett "Wintereinbruch" sommartid i Alperna.
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Man kanske skulle kunna ha två hjul med snökedjor och byta hela hjulet? Tror det är lättare än torakes klockrena beskrivning. Finns det piggkättingar för bilar? Borde kanske gå ta från fyrhjuling annars? Finns en sorts snökedjor som består av metallplattor som i reklamen är fantastiskt lätta att montera. I verkligheten är de helt värdelösa enligt de som köpt, plattorna faller isär och då står man där i snögloppet med 50 små metalldelar. En annan variant som finns är en kort kedjestump och ett band som man trär genom fälgen. Otroligt smidig att montera och man kan ju ha flera om man vill. Problemet är bara att det oftast är för trångt mot bromsoken så det inte ryms.
Man kanske skulle haft en oljefilteravdragare i storlek som ett hjul som man bara trär på och låser, då har man x antal pinnar som ligger mot däcket och hugger i snön. Vad tror ni om den idén?
Snökedjor är osannolikt bra i snö. Jag hakade en vägsladd bakom en vanlig Volvo 244 med vanliga snökedjor, det var några cm snö. Det tog inte stopp förrän jag hade en riktigt ordentlig snöhög på släp. En annan gång var jag och bärgade ved i skogen, snökedjor på en 245, ca 3 dm gammelsnö. Det började slira i en uppförsbacke och när jag skulle backa därifrån slirade det omotiverat mycket, det visade sig att det var kopplingen som gav upp. Kedjorna hade haft fäste hela tiden.
Man kanske skulle haft en oljefilteravdragare i storlek som ett hjul som man bara trär på och låser, då har man x antal pinnar som ligger mot däcket och hugger i snön. Vad tror ni om den idén?
Snökedjor är osannolikt bra i snö. Jag hakade en vägsladd bakom en vanlig Volvo 244 med vanliga snökedjor, det var några cm snö. Det tog inte stopp förrän jag hade en riktigt ordentlig snöhög på släp. En annan gång var jag och bärgade ved i skogen, snökedjor på en 245, ca 3 dm gammelsnö. Det började slira i en uppförsbacke och när jag skulle backa därifrån slirade det omotiverat mycket, det visade sig att det var kopplingen som gav upp. Kedjorna hade haft fäste hela tiden.
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Firman jag länkade ovan har snökedjor både med och utan broddar. Bara att välja.ingemar wrote:Finns det piggkättingar för bilar?
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Nu ser jag, de ser ju riktigt rejäla ut. Är de lätta att sätta på? Hittade ingen bild på låsanordningen, är det såna där camlock som det är på en del av lastbilskedjorna? Med broddkättingar borde man nästan bli ostoppbar.
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
ingemar wrote:
Man kanske skulle haft en oljefilteravdragare i storlek som ett hjul som man bara trär på och låser, då har man x antal pinnar som ligger mot däcket och hugger i snön. Vad tror ni om den idén?
"Snowgrip" heter dom. Annonserades flitigt om i "Vi Bilägare" förr i tiden. Går att hitta på tradera bl.a.
Tror de kan användas som björnfällor också.
ingemar wrote:Snökedjor är osannolikt bra i snö. Jag hakade en vägsladd bakom en vanlig Volvo 244 med vanliga snökedjor, det var några cm snö. Det tog inte stopp förrän jag hade en riktigt ordentlig snöhög på släp. En annan gång var jag och bärgade ved i skogen, snökedjor på en 245, ca 3 dm gammelsnö. Det började slira i en uppförsbacke och när jag skulle backa därifrån slirade det omotiverat mycket, det visade sig att det var kopplingen som gav upp. Kedjorna hade haft fäste hela tiden.
Man brukar ju skämta om att volvo är en traktor men ploga snö och hämta ved ... Ha ha ha. Inte konstigt att suvvar inte behövdes förr i tiden!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Jag såg en granne som satte på såna här när han stod och slirade mitt i backen, dom funkade bra; http://www.autosock.nu
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Någon som provat de olika sorterna? Den enda jag tycker verkar enkel i verkligheten är "oljefilteravdragaren, snowgrip". Men då är ju fortfarande frågan om de är rejäla och sitter fast ordentligt. Allra bäst borde Maries variant med brodd vara men mitt stora behov är att ta mig in 500 meter för att hämta traktorn. Är det för bökigt att montera kedjorna är det lättare att gå och hämta traktorn. Håller kedjorna att köra i 50 km/h i 7 km per gång kan jag tänka mig lite bökigare montering då jag ofta liks har tid över innan jag kör iväg. Måste ju vara riktigt bra klös i broddkättingar eller är bilen för lätt för att trycka ner broddarna i isen?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
Mina är inte broddkedjor, jag bara tipsade om att sådana fanns på samma firma, då frågan kom upp. Broddkedjor är inte tillåtna på allmän väg i Österrike, och jag har inte lust att komma på kant med österrikiska poliser, de är fullt tillräckligt trevliga ändå...
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
CE 36 wrote:Jag såg en granne som satte på såna här när han stod och slirade mitt i backen, dom funkade bra; http://www.autosock.nu
Autosock är inte så hållbara dock. Bra att ha med i bilen om man vet att behovet är sällsynt, men har man mer behov än enstaka tillfälle så hade jag satsat på riktiga kedjor. För övrigt är Julas (samma som Biltema men 50 kr billigare) väldigt vettiga för pengarna. Teknikens Värld testade i senaste numret och höll med!
Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?
ingemar wrote:Är kompaktklumpen mer besläktad med w126 än w116 och w107?
nej den har ju samma infästning som w114 w115 w123 w116 w126 gen1 , men det är ovanligt med diff på dessa även om det förekommer iaf på 126 med v8 och w116 med 6,9L v8
men w126 gen 2 har asd diff på många modeller. men då har man gjort om infästningen något, man kanske går att få till.
men bolt on lösning på en compakt är att hitta en från en w126 80-85 med v8 som har lamelldiff, jag har haft såna men dom är inte standard utan tillval.'
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 55 guests