Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Thu 04 Feb, 2016 13:14

Ser att det går köpa en ny diffbroms till Volvon för 3500:-. Gör det stor skillnad? 940:n är löjligt dålig på att ta sig fram om man kör olastad. Oftast är den tungt lastad men harvar fast på vägen till stugan på grund av ganska djup snö i kombination med att skotrar kör längs vägen. Det är väldigt ofta jag tar mig ungefär halvvägs in och då kanske en diffspärr hjälpa? Jag brukar fuskdiffa om jag står still och inte tar mig iväg, det gör jättestor skillnad. Problemet är att det kostar mycket effekt och inget man vill köra flera hundra meter. Det jag kallar fuskdiffa är att helt enkelt dra åt parkeringsbromsen hårt. Då driver bilen på båda sidorna eftersom det går lika tungt. Det har ju hänt att man kört fast med båda hjulen slirandes men extremt ovanligt. Såg någon förklaring att kardanen vrider bilen och därför blir tyngre på ena sidan, säger inte emot. Det är ju samma anledning att en framhjulsdriven bil tappar marktrycket vid acceleration medan en bakhjulsdriven får mera tryck. Vad har ni för erfarenheter av diffspärr?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby Turre » Thu 04 Feb, 2016 13:42

skillnaden är stor. Nu har jag CL55 med kraft till båda hjulen, kör just nu riktigt dåliga dubbfria och bakvagnen är stabil och bra att köra. Kan naturligtvis inte rubba naturlagar, men bilen är stabilare och säkrare än CLK430 med bra dubbade däck. Nu hjälper elektroniken mycket, men clk är mycket mer dans sugen
Turre

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby Henrik » Thu 04 Feb, 2016 19:58

ingemar wrote: Jag brukar fuskdiffa om jag står still och inte tar mig iväg, det gör jättestor skillnad. Problemet är att det kostar mycket effekt och inget man vill köra flera hundra meter. Det jag kallar fuskdiffa är att helt enkelt dra åt parkeringsbromsen hårt. Då driver bilen på båda sidorna eftersom det går lika tungt.



Om du bara drar p-bromsen med en konstant kraft så blir det ungefär samma effekt som att starta på 2:an. Har ingen som helst effekt när det gäller att få nån "spärrverkan"... eftersom du med p-bromsen bromsar båda hjulen lika mkt. Ska det ha nån effekt så måste du bromsa det hjul som spinner, mer än det andra. Annars har det 0 effekt.. Eller ja.. det får samma effekt som att lägga i 2:an.. dvs bara mindre risk att du gasar för mkt så att hjulen tappar greppet pga det.

Det man däremot kan göra är att tillfälligt utnyttja det tröghetsmoment som krävs för att få det spinnande hjulet att rotera upp i fart från stillastående. Då får man dra p-bromsen så att hjulet stannar av eller iaf minskar sin hastighet.. och sen släppa p-bromsen igen. Det rotationsmoment som då går åt till att få igång det spinnande hjulet igen kommer då även att föras över till det andra hjulet.. vilken om du har tur räcker för att komma loss. Men då måste man som sagt pulsera bromsverkan. För så fort det spinnande hjulet är uppe i konstant hastighet igen så har det återigen 0 effekt att hålla i handbromsen.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby henrikh » Thu 04 Feb, 2016 20:25

Jag kan bara jämföra min gamla Volvo 960 och MB200 med min MB300E med ASD. 300an tar sig uppför isiga/moddiga backar överlägset mycket bättre. Tidigare fick jag backa och ta sats för att komma upp. Stannade jag till i halt uppförslut vid en korsning/rödljus kunde jag nästan bli stående där. Med ASD klättrar bilen fram bra och jag blev förvånad första vintern med den att systemet ens fungerade och det dessutom fungerade såpass bra.
300E - 88
200 - 88 skrotad

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Thu 04 Feb, 2016 20:53

Har du provat? Man måste ha väl fungerande parkeringsbroms och dra åt den hårt. Skillnaden är markant. Som exempel så fastnade jag med 280:n då ett träd hade blåst över vägen. Det var lite grus som stack upp längst ut i kanten men blöt is för andra hjulet. Då jag var tvungen att backa i uppförslut och en stor släp bakom så var jag helt chanslös, det spann innan man lagt i växeln nästan. Efter att trampat i parkeringsbromsen var det bara att backa. Jag var tvungen att backa långt så när jag var mitt på vägen och hade fått upp farten släppte jag bromsen. Det blev stopp direkt och bara att börja om med bromsen i. Bromsen måste ta hårt och jämnt och det gör att man måste ha lite pulver i motorn, 123:an orkar inte då den är för trött. Håller du med om att det driver lika mycket på båda hjulen om man kör rakt fram, samt att om det är precis lika halkigt för båda hjulen så kan båda slira även fast man inte har diffbroms? Det är det man nyttjar genom att dra åt bromsen kraften att få bilen i rullning blir så låg jämfört med att övervinna bromsen att den skillnaden inte får differentialen att snurra. Kanske har att göra med att när ett hjul slirar snurrar det dubbelt så fort som kardanens varv egentligen ger. Då blir det tyngre att driva det slirande hjulet och vips driver det som har fäste också. Eller hur det nu är men fungerar gör det definitivt. Men som sagt bara från stillastående eftersom man drar så hårt i bromsen att det är svårt att kompensera med gas. Prova så får ni se, har tagit mig lös många gånger tack vare detta trix som en taxichaufför lärde mig. Vi körde bakhjulsdrivna sprintrar som fastnade lite var som helst, en gång gick det inte ens köra ut från den helt plana taxiparkeringen, men med handbromsens hjälp behövde man inte sanda lika ofta. Snökedjor var helt otroliga, till och med sprintern tog sig fram bra med dem.
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Thu 04 Feb, 2016 20:57

Henrik H, tack det var precis det jag ville höra. Jag vill ha lite medhåll att en diffspärr gör skillnad så att jag kan motivera mig själv och frugan att köpa det till bilarna.

Är det möjligt i en kompakt? Fanns det någon bil som hade som man kan stjäla ifrån?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby MB_Star » Thu 04 Feb, 2016 22:59

w126 är väl den som är närmast besläktad, men ja tror det bara fanns asd på gen 2, och den diffen passar väl inte riktigt 100% , kanske går att flytta hela bakvagnsbryggan?
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Fri 05 Feb, 2016 01:12

Är kompaktklumpen mer besläktad med w126 än w116 och w107?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby Henrik » Fri 05 Feb, 2016 02:24

ingemar wrote:Har du provat? Man måste ha väl fungerande parkeringsbroms och dra åt den hårt. Skillnaden är markant. Som exempel så fastnade jag med 280:n då ett träd hade blåst över vägen. Det var lite grus som stack upp längst ut i kanten men blöt is för andra hjulet. Då jag var tvungen att backa i uppförslut och en stor släp bakom så var jag helt chanslös, det spann innan man lagt i växeln nästan. Efter att trampat i parkeringsbromsen var det bara att backa. Jag var tvungen att backa långt så när jag var mitt på vägen och hade fått upp farten släppte jag bromsen. Det blev stopp direkt och bara att börja om med bromsen i. Bromsen måste ta hårt och jämnt och det gör att man måste ha lite pulver i motorn, 123:an orkar inte då den är för trött. Håller du med om att det driver lika mycket på båda hjulen om man kör rakt fram, samt att om det är precis lika halkigt för båda hjulen så kan båda slira även fast man inte har diffbroms? Det är det man nyttjar genom att dra åt bromsen kraften att få bilen i rullning blir så låg jämfört med att övervinna bromsen att den skillnaden inte får differentialen att snurra. Kanske har att göra med att när ett hjul slirar snurrar det dubbelt så fort som kardanens varv egentligen ger. Då blir det tyngre att driva det slirande hjulet och vips driver det som har fäste också. Eller hur det nu är men fungerar gör det definitivt. Men som sagt bara från stillastående eftersom man drar så hårt i bromsen att det är svårt att kompensera med gas. Prova så får ni se, har tagit mig lös många gånger tack vare detta trix som en taxichaufför lärde mig. Vi körde bakhjulsdrivna sprintrar som fastnade lite var som helst, en gång gick det inte ens köra ut från den helt plana taxiparkeringen, men med handbromsens hjälp behövde man inte sanda lika ofta. Snökedjor var helt otroliga, till och med sprintern tog sig fram bra med dem.


Men det blir inte mer grepp för att du drar p-bromsen hårdare. Du bromsar ju det andra hjulet också.. Det tar ju emot lika mkt som du vinner på andra sidan...
Det enda du kan utnyttja är momentet som går till att få upp farten på ena hjulet som sagt. Annars är det bara precis som att lägga i 2:an. En del tycker också det blir lättare att komma igång då.

Vi hittar på ett scenario o säger att du kört fast med ena hjulet i en snöhög med is under som bara klarar att överföra en friktionskraft på 400N. Andra hjulet står fortfarande på asfalt och kan teoretiskt föra över en drivkraft ned till underlaget på 4000N. En öppen diff överför alltid samma moment till båda sidor.
Det betyder att när motorn överför en kraft motsvarande 800N till de båda drivhjulen tillsammans (400N till varje drivhjul) då tappar det hjulet som står på is greppet. Det blir då omöjligt att med en öppen diff överföra mer kraft än så även till det andra hjulet.

Det som ett vanligt antispinn gör i det läget är att bromsa det hjulet som står på is. Då ökar motsåndet på den hjulaxeln i diffen.. och ett högre moment från motorn kan då läggas på denna axel upp till det som motsvarar bromskraften + friktionskraften från underlaget. Säg att bromsen på denna axel lägger på motsvarande 1000N motstånd där. Då kan den axeln maximalt "ta emot" 400N (friktionen mot marken) plus 1000N (friktionen från bromsarna) = 1400N.
Det går dock fortfarande inte att föra över dessa extra 1000N till marken på det hjulet.. för markfriktionen sätter alltid gränsen. Och den är 400N. Så du kommer fortfarande ingen vart. Du bara "bromsar bort" motorkraften. Men det ligger oavsett nu 1400N på axeln mot tidigare 400N (innan bromsen grep in).

Så inne i diffen är det nu plötsligt 1400N i motstånd i den axeln.. pga kraften från bromsarna och friktionen från underlaget sammanlagt.
Eftersom diffen alltid överför samma kraft till båda sidor så kan nu plötsligt 1400N även överföras till den andra sidan med hjulet som står på asfalt.
Då får hjulet som står på asfalt plötsligt 1400N i dragkraft... och där finns ingen broms som tar emot så allt går där till underlaget... eftersom underlaget där klarar upp till 4000N. Detta gör att du förmodligen kommer iväg.

Men vad sker om du lägger på 1000N bromskraft på BÅDA hjulen via p-bromsen? Jo.. då kan kraften 400N (från isen) + 1000N (från bromsarna) överföras till den axel som går till isen. Precis som i första fallet. Men vad händer sen? Jo.. då ska samma kraft gå även till andra sidan.. till hjulet på asfalten... men där ligger nu plötsligt OCKSÅ 1000N.. och bromsar.... så de 1000N du skulle fått extra från is-sidan går nu istället bara åt till att övervinna bromskraften på 1000N där också..
Det blir alltså 1000N i extra drivkraft.. MINUS 1000N från bromsen = 0. Dvs ingen skillnad. Du står då fortfarande kvar med bara 400N till marken på varje hjul...

Jag vet att nån fysiker kommer skjuta mig nu för att jag blandade ihop N och Nm men det är bara för att illustrera lättare.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

G.
Expert
Expert
Posts: 405
Joined: Sun 10 Sep, 2006 20:25
Location: Stockholm.

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby G. » Fri 05 Feb, 2016 04:01

Jag har också provat handbromsmetoden när jag vinterkörde i en Amazon med sommardäck. Det hlälpte mig att komma fram flera gånger när jag satt fast. Det tricket kom jag på alldeles själv. Tilläggas bör att jag även provade att starta på 2:an och det gick inte.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby torake » Fri 05 Feb, 2016 10:16

Henrik wrote:...

Men vad sker om du lägger på 1000N bromskraft på BÅDA hjulen via p-bromsen? Jo.. då kan kraften 400N (från isen) + 1000N (från bromsarna) överföras till den axel som går till isen. Precis som i första fallet. Men vad händer sen? Jo.. då ska samma kraft gå även till andra sidan.. till hjulet på asfalten... men där ligger nu plötsligt OCKSÅ 1000N.. och bromsar.... så de 1000N du skulle fått extra från is-sidan går nu istället bara åt till att övervinna bromskraften på 1000N där också..
Det blir alltså 1000N i extra drivkraft.. MINUS 1000N från bromsen = 0. Dvs ingen skillnad. Du står då fortfarande kvar med bara 400N till marken på varje hjul...

Jag vet att nån fysiker kommer skjuta mig nu för att jag blandade ihop N och Nm men det är bara för att illustrera lättare.


Jag satte mig på händerna för att undvika att teoretisera kring detta, jag ville prova själv först. Men nu är ju anden ur flaskan! :lol: Såna här "gubbtrix" kan ha sina vetenskapliga förklaringar i saker man inte tänker på, t.ex. att den interna friktionen i diffen ökar vid högre belastning, eller att p-bromsens egenskaper (trumbroms) är sådan att ett snurrande hjul bromsas mer än ett stillastående hjul.

Underskatta inte gubbtrixxen!

Min fru provade ett "kärringtrick" som inte funkade, nämligen att göra samma sak på en framhjulsdriven bil med p-bromsen bak. Det gick inte alls, jag fick gå och hämta bilen (bara lossa p-bromsen och köra, med lätt gasfot). :o Det var faktiskt två "kärringar" i samarbete, den ena stod utanför bilen och sade "det verkar som det är något fel på bilen", bakhjulen är som "låsta". :lol: No shit sherlock! (japansk bil, lite stollig p-broms, man trampar på pedalen en gång för att ansätta p-bromsen och sedan trampar man en gång till fast lite hårdare för att lossa den!)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Fri 05 Feb, 2016 13:11

Teorin om att friktionen i differentialen ökar lät ju rimlig också. Jag garanterar att det fungerar men bromsen måste sitta åt hårt. Därför gick det extra bra med Mercan som har stor motor och automatisk växellåda. Men det fungerar även på 245, 945, Sprinter. Borde fungera på alla bakhjulsdrivna bilar samt eventuellt på SAAB 900 med handbromsen på framhjulen. Jag gissar att en diffspärr är bättre men detta sätt kan få en iväg i många fall. Fungerade ju även på en Amazon med sommardäck enligt ovan. Ju halkigare det är ju lättare är det att fuskdiffa.

Sen upplever jag att man kan accelerera bättre med vridmoment än effekt när det är halkigt, varför är det så? Jag påstår att om man skulle datorstyra gaspådraget så skulle bilen med högre växel i vinna. Alltså en bil som på ettan accelererar precis det som går har ingen chans mot samma bil som på tvåan accelererar precis det som går. Jag vet inte om det bara gäller bilar utan diffspärr och det är ett tyckande och inget jag har bevis på. Har ni upplevt samma sak?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby torake » Fri 05 Feb, 2016 13:23

Kan bero på att den roterande massan (vevaxlar, svänghjul) har ett högre rörelsemängdsmoment ju högre varvtalet är på motorn, så när det uppstår en liten gnutta fäste så kan inte ett slirande hjul "stanna upp" och gripa tag utan det bara snurrar på. Vilofriktion är oftast mycket större än glidfriktion.

Jämför med att försöka stoppa ett roterande cykelhjul genom att greppa tag i det med handen jämfört med att stoppa ett lite tyngre hjul från en bil. Även om de roterar lika snabbt så har bilhjulet ett större rörelsemängdsmoment, så skulle du lyckas greppa det så finns det risk att armen lossnar :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby Henrik » Fri 05 Feb, 2016 15:26

Hehe..nä man ska inte underskatta praktiska gubbtrix det håller jag med om.
Men frågan är som sagt varför det funkar. För den som kom på lösningen från början måste ju ändå ha tänkt fel :-D
Men det är väl som med många vetenskapliga experiment.. de bästa upptäckterna kommer ur misstag :-)

Friktionen mot bromsarna hade ju kunnat vara en faktor.. att friktionen möjligen ökar mot bromsen vid högre rotationshastighet pga värmen? Då skulle ju det spinnande hjulet bromsas mer än det andra även om man lägger på lika mkt bromstryck på båda sidor.

Det är det enda jag kan tänka mig.. förutom det där med det tillfälliga extramomentet som kan överföras till det greppande hjulet för att sätta det nedbromsade spinnhjulet i rotation igen när p-bromsen släpps.

Men det är nog inget snack om att en riktig diffspärr är överlägsen :-D
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Sat 06 Feb, 2016 13:25

Det var en farbror som påstod att en bil som gått väldigt långt tar sig fram bättre i djupsnö på grund av att differentialen är så sliten, tror exemplet var en 245 som gått över 50 000 mil. Bilen tuggar sig fram genom att driva växelvis höger vänster. Den diffspärrar alltså inte men tar sig ändå fram lite bättre eftersom att slirar ena så kanske det andra har bättre fäste. Traktorn kan ofta göra så i djupsnö men har aldrig sett fenomenet på någon bil. Vad har ni för erfarenheter? Eller är det bara svammel?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests