Friktionskoefficient över 1.0

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Friktionskoefficient över 1.0

Postby ingemar » Sun 07 Feb, 2016 11:07

Jag försökte övertala mina studiekamrater att friktionskoefficienten kan vara över ett, av hela klassen var det bara en som trodde mig. Det var nog till stor del för att han var min kompis dessutom. Vad säger ni?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby torake » Sun 07 Feb, 2016 13:41

Varför skulle den inte kunna vara över ett? 1,0 betyder bara att lika mycket kraft kan ansättas längs planet som ortogonalt mot planet.

Ta med två brädstumpar med grovt sandpapper på till klassen och gör lite praktisk demonstration (lägg dem mot varandra och visa att lutningen är mer än 45° innan de börjar glida)

Sedan tar du fram räknestickan och beräknar hur mycket friktion en dragracingbil behöver för att accelerera så som de faktiskt gör.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby ingemar » Sun 07 Feb, 2016 14:31

Precis, du har förstått hur det fungerar.
Jag använde exemplet dragracingbil. "Det räknas inte, de lägger lim på asfalten ". Jag hade massor med exempel men det var stört omöjligt att få dem att förstå. Jag bad en lärare förklara men det var lönlöst, tror inte ens han förstod. Det var i princip omöjligt att bevisa att det kunde vara över 1.0. Vad tror ni utbildningen var, barn och fritid?
Nix, maskiningenjör. ](*,)
Detta var över tio år sedan men så frustrerande att jag inte släppt det än. :-P
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby torake » Sun 07 Feb, 2016 14:42

Ha ha. Dessa s.k. maskiningenjörer fick nog ett uppvaknande på sitt första jobb. Om det var ett maskiningenjörsjobb och inte ett hamburgarvändarjobb alltså.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby Henrik » Mon 08 Feb, 2016 19:40

"Det räknas inte, de lägger lim på asfalten " Hahaha :-D Ja.. just en av huvudorsakerna till att friktionskoeff. just blir så mkt över 1 för f-n :lol:
Har råkat ut för liknande grejer. Bla när det gäller den där endimensionella utsagan om att en lastbils bromssträcka blir så lång.. "bara för att den är så mkt tyngre än en vanlig bil". Men det är ju inte tyngden i sig som gör att bromssträckan blir längre utan att bromsarna och annat egentligen inte klarar av tyngden. Men det vägrade en del att fatta för det hade med vikten i sig att göra på nåt magiskt sätt. Hjälpte inte att man körde den där formeln med bromskraften F=ma där F blir m*g.. så att m kan förkortas bort..
Har slutat med att folk blivit rent förbannade t.o.m :-D O det har handlat om ingenjörer även för mig. Spelar ingen roll för en del ens om man lägger det framför näsan på dem. Alla är ju inte sånna.. men det är nåt skumt tillstånd en del befinner sig i.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby ingemar » Mon 08 Feb, 2016 21:15

När du säger förbannade:
Detta var också på skolan. Läraren visade en laser med en viss våglängd, man såg den röda pricken på väggen. Sedan satte han på en laser med samma våglängd men fasförskjuten. Då syntes inte pricken längre (om jag minns rätt, kan ha varit teoretiskt bara). Då undrade jag om väggen ändå blev varm där de båda strålarna träffade väggen. "Näe, strålarna tar ut varandra. " Då frågade jag hur det är möjligt att båda lasrarna skickar ut energi men att den bara försvinner. "Om du nu vet allt kan du väl ta över lektionen." Han gick och kom inte tillbaka (minns inte om han kom tillbaka till den lektionen ens, men han var iallafall borta länge). Tror du vi blev något paff? :-o
Något svar på hur det låg till fick jag aldrig så det vet jag fortfarande inte.
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby ingemar » Mon 08 Feb, 2016 21:47

Det finns många saker som kan bli fel. En klassiker är ju: Om två exakt likadana bilar frontalkrockar när båda bilarna håller 50 km/h, vad motsvarar det om en bil skulle fronta en vägg? 100, 75 eller 50?

Angående lastbilen så är det väl som du säger att däcken och bromsarna inte mäktar med (jag tänker att det mest är däcken som skjuvas av). Ibland tror jag att lastbilen kan få stopp snabbare än en bil då den tar sig ner genom det lösa underlaget och biter fast i det hårda (aldrig kört lastbil så det är bara vad jag gissar).

En annan favorit är ABS-bromsar. Jag anser att det är ganska enkelt att bromsa snabbare utan ABS även om man låser, släpper, låser. På en del underlag är ABS:en rent dålig på att få stopp. När jag körde på lös blötsnö hände det nästan ingenting när jag bromsade med ABS, då drog jag i handbromsen och fick stopp nästan direkt eftersom det var ren asfalt under. Det optimala tycker jag vore om man hade en knapp på ratten för att koppla ur, är man så kall att man trycker in knappen är man så kall att man släpper bromsen om den låser.
Ett annat lustigt fenomen med ABS är att man ska bromsa så hårt som möjligt även om det är ishalkigt. Om man bromsar försiktigt kommer ändå hjulen att låsa, släppa, låsa osv eftersom det är snorhalt. Då kan man ju tycka att det inte löns trycka hårdare på bromsen då det ändå låser. Så är det dock inte, man får markant kortare bromssträcka om man klämmer till allt vad man kan. Alla ABS påståenden gäller 940 och S124, jag har inte erfarenhet av andra bilars ABS i så stor utsträckning att jag kan garantera att det är lika på dem men det borde vara så för såvitt jag vet har det inte varit någon superrevolution inom ABS -tekniken? För övrigt tycker jag att 940 :ns ABS är ganska bra, den låser ganska elakt innan den släpper och det gillar jag.
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby Henrik » Fri 12 Feb, 2016 22:19

Hehe det var ett moget beteende.. helt otroligt. Man ska inte lägga för mkt av sin identitet i att tro sig veta allt för då blir man bara besviken :lol:

Det där med lasern var inte helt lätt att försöka föreställa sig :-) Men energi förstörs ju aldrig iaf.
Googlade lite.. verkar som att om lasern tar ut sig själv så blir det värme i apparaten istället... för ljuset skapas aldrig i det läget.. Att laserstrålen uppstår är bara det mest troliga resultatet eller nåt sånt där sjukt.. Men i det där läget så skapas alltså aldrig ljuset.. utan bara värme. Det är iaf nåt i den stilen jag fattade det som.
Lasern vet på nåt sätt i förväg att den bara kommer ta ut sig själv o då skiter den i att åka iväg från första början. Den uppstår inte ens. Det blir massa skumma grejer när man ska snacka ljus så vanliga logik brukar inte funka :-)
Då är det lättare att försöka förklara varför den där p-bromsmetoden funkar :-D
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby ingemar » Sat 13 Feb, 2016 00:58

Då får vi säga som min kemilärare alltid sa när vi frågade hur saker gick till. "Det bara är så."

Lät ju som en intressant teori att lasern aldrig lämnar maskinen. I det temat har jag en fundering på strömmen, hur rör sig strömmen innan det blir kontakt, dvs hur går strömmen i vägguttaget innan man stoppar in en förbrukare? Vandrar den i kablarna beredd eller måste den starta från kraftverket när jag sätter in sladden?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby torake » Sat 13 Feb, 2016 09:10

Det är precis som vattenkranen! Vattnet står stilla i ledningen, men under tryck (spänningen) och när du öppnar kranen då pressas vattnet (elektronerna) som ligger precis bakom kranen (kontakten) ut.

Alla elkablar är proppfulla med elektroner, de bara ligger och väntar på att det skall bli lite spänning så de kan börja vandra!

Fundera hellre på hur magnetism fungerar! Tänk om två vattenslangar som låg bredvid varandra men en bit ifrån kunde påverka varandra som elektromagnetismen gör med elektriska ledare :o

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby ingemar » Sat 13 Feb, 2016 09:57

Tycker ändå att det är lite svårt att förstå med växelström. Fallet med vattenslangen tycker jag stämmer in bättre på likström. Sen tillförs ju en massa elektroner när det går ström i kabeln. En fråga på detta tema: Kan man ha en elledning som är så lång att den är längre än ljusets hastighet /50? Alltså måste potentialen hinna till kraftverket eller kan den vara förskjuten likt en våg på vattnet?

Magnetfält är lättare tycker jag, det är hittepåpartiklar som drar. Likadant med gravitation, det är en annan slags hittepå. Finns ju formel på det och tydligt exempel med tidvatten men vad är det? Mig veterligen är det ingen som vet.

Enligt många så är ju dessutom ovanstående frågor lättare att besvara än att förstå sig på kvinnor. ;-)
Så nog finns det saker att grubbla på.

Kom på en sak till som jag aldrig kan lära mig: Hur kommer det sig att rutan inte blir isig om den står under tak (inga väggar)?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby torake » Sat 13 Feb, 2016 11:55

Nej, det tillförs inte elektroner när det går ström. Generatorn vid kraftverket bara puttar iväg en elektron åt vänster och strax därpå hoppar en annan elektron in från höger. Du köper inte elektronerna du bara hyr dem, varenda en måste lämnas tillbaka. I samma ögonblick du slutar lämna tillbaka elektroner så upphör strömmen. (Kretsen är bruten)

Längden på kabeln märker man när man börjar ta ut elektroner, det tar en stund innan man kommer upp i full fart, dock mycket mycket kortare tid än vad perioden på växelspänning är. Potentialen är en vågrörelse som rör sig i rätt nära ljusets hastighet. Gällande kablarnas längd, om du sitter i ena änden av en 300mil lång kabel och kraftverket i andra ändan försöker skicka växelström till dig med 50Hz vad skulle hända då? Jag gissar på inget alls! För stor fasförskjutning för att generatorn skall kunna leverera något till dig. En HVDC-koppling från ABB klarar nog den biten bättre.

Gällande kvinnor - vet ej!

Rutan och taket finns det så många som förklarar bättre än jag, bara att googla! Men det har att göra med hur värme överförs - det är både direkt från molekyl till molekyl (de knuffar på varandra) och strålning (infrarött ljus, allt som är varmare än noll Kelvin "lyser" med infrarött ljus). Under carporten "skiner" taket nästan lika starkt med sitt infraröda ljus på bilrutan som bilrutan "lyser" på taket, så energiförlusten genom strålning är mindre.
Tar man bort taket och det är molnfritt, då "lyser" glaset bara rakt upp i himlen. Luften ovanför är så tunn (långt mellan molekylerna) att även om den vore jättevarm (vilket den inte är) så lyser den väldigt väldigt svagt tillbaka på glaset. Eftersom energin tas från glaset så svalnar det, och så fort det blir lite kallare än luften då börjar vattenmolekylerna i luften kondensera på det, och processen fortgår (mera kondens, kondensen fryser) ända till dess en jämvikt nås mellan hur mycket energi som strålas ut och hur mycket som tillförs.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Friktionskoefficient över 1.0

Postby ingemar » Sat 13 Feb, 2016 13:48

Nu kopplar det. :-)
Att ta ut effekt blir som att sätta en vattenturbin på slangen, kraftverket får tillbaka allt vatten men det går tungt att trycka det genom turbinen och ju högre flöde desto större förlust i ledningen. Liknelsen blir lite mer likström men man kan tänka sig en våggenerator och en bassäng med vågor, då blir det mer likt växelström.

Bra beskrivning av isen, har aldrig fattat varför förr.
Tack för det. :-)
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests