Vinterdäck c-däck eller för små?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: Vinterdäck c-däck eller för små?

Postby skaunejohan » Mon 15 Feb, 2016 09:01

sorgligt att komfortabla högprofildäck nästan e borta :shock: :evil:
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vinterdäck c-däck eller för små?

Postby Marie » Mon 15 Feb, 2016 12:05

skaunejohan wrote:du har pm :wink:

ps. jag har ALDRIG behövt dubbadäck i skåneland(skåne blekinge halland) men vad vet jag som yrkeschaufför, dubbarna brukar va borta den dagen de behövs o det fallet är det meningslöst med dubbadäck, kanske mer meningen ifall man kör korta sträckor där det är konstant is :wink:


Jag håller med dig Johan!
Dubbdäck är ren överkurs. Det är väl kanske max 20 dagar per år med frost på morgonen. Bättre att ta det nätt de få dagarna, i synnerhet som Tyskland med sitt dubbförbud ligger så nära. Tre omgångar däck är ju ännu mera överkurs.

@ingemar:
Sen får jag ju säga att skotrar ser man sällan vintertid på vägarna. De brukar ju ställas undan i november och sällan plockas fram igen förrän i slutet av mars. Men visst är det härligt med en gammal Vespa eller Lambretta.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Vinterdäck c-däck eller för små?

Postby ingemar » Tue 16 Feb, 2016 16:25

:)
Här uppe heter skotrarna lynx, polaris mm och tyvärr har en del trafikvett som en ren.
Visst är det tråkig utvckling att högprofildäcken försvinner. På ett vinterdäck finns det ingen som helst anledning att ha något annat än ett smalt däck med mycket gummi. Däremot tycker jag att det är roligt att däcken är så bra, med ett premiumvinterdäck och en stabil bil så går vinterkörningen hur bra som helst. Har ett skräckminne av Hakkapelitta 1, däcken var 10 år gamla men mönster och dubb var som nya. De däcken var som att köra på sommardäck, helt bisarrt dåliga. Kändes som att man var tvungen att öppna dörren och sätta ner skon i backen för att få stopp på bilen. Det var underhållande att ha dem på sommaren istället, det tjöt hysteriskt i kurvorna trots att man inte körde så våldsamt. Däcken byttes till Gislaved Nord Frost II och plötsligt gick bilen hur bra som helst. En dag när det regnade på isen fick jag dra upp en SAAB ur diket och när jag kom in till stan och klev ur bilen gick det nästan inte att gå, men att köra var inga som helst problem. Samma sak med cykeln, förr var det otrevligt att cykla på isiga vägar. Sen jag köpte dubbdäck törs man ibland nästan inte kliva av cykeln för att det är så halkigt att gå, cykla är inte ens spännande.
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests