Tänk om...

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Tänk om...

Postby Winis Mbsca » Tue 10 May, 2016 20:52

Jag gillar verkligen Mercedes, dom har en gedigenhet och känsla som är svår att slå. Dom enda som kommer i närheten är Audi och BMW, i mitt tycke. Men Merca är ändå strået vassare.
Dock gillar jag inte hur ansvarslösa Mercedes har blivit och att dom inte gör det minsta lilla "extra" för sina kunder. Det var just ansvarslösheten som gjorde att det blev två stycken Audi istället för två stycken Mercedes på uppfarten. Att en 10 år gammal bil som inte ens rullat 16.000mil drabbas av ett motorras, trots väldokumenterad service, varav alla utom sista (oljebytet) utförts på auktoriserad verkstad, det är inte okej. Framförallt inte när det sedan framkommer att detta är ett känna problem och att man är inne på fjärde generationens kamprev på både insug och avgas sidan, men trots detta vägrar stå för någon form av goodwill alls, det är absolut inte okej. Att man dessutom har mage att stå och försvara denna inställning med att bilen inte varit fullservad hos auktoriserad verkstad och om den hade varit det, så hade dom sannolikt upptäckt detta innan haveriet, det anser jag vara en grov förolämpning av kundens intelligens.
När jag då bad versraden bekräfta att dom lyfter ventilkåpan vid varje service för att inspektera kamprev och kedja, så förstod dom att denna kund är ju insatt i hur bilen och service fungerar....
Någon ursäkt? Nä, absolut inte.

Sen det här med det lilla extra?
Tja, oavsett om det är fruns A6:a från 2005 eller min A4:a från 2014, så när domer på service så ingår alltid lånebil, utan extra kostnad, och det är alltid nya fina bilar, som oftast inte rullat mer än ett par tusen mil, på sin höjd.
Detta förekommer inte på den lokala Mercedes-verkstaden.
Likaså, igår blev man för andra året på raken inbjuden att delta i Audi Sport Tour och utan kostnad under en förmiddag få ratta en hel uppsjö S och RS-bilar på Sturup Raceway. Allt från Audi TTS och Audi RS3 Sportback till Audi S8 Plus och Audi R8 plus.

Tänk om Mercedes bjudit in till något liknande med AMG-bilar?

Behöver jag ens nämna att jag hade ett fånigt leende på läpparna hela eftermiddagen igår? :-D

Dock lutar det ändå åt Mercedes igen nästa gång jag byter tjänstebil, för jag lär ju tyvärr inte hitta någon lämplig Audi med samma utrustning som den jag har, under 8 prisbasbelopp. Men jag är dock duktigt sugen på den nya E-klassen och ser fram emot när kombin skall lanseras.

Bjuder på min favorit från testet, Audi S8 Plus, en riktig Sleeper med 605HK och 700Nm i vrid, Dubbelturbo V8:a
Attachments
thumb_IMG_3763_1024.jpg
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Tänk om...

Postby Scorpio » Wed 11 May, 2016 10:28

Håller med om M271/272/273-motorerna och Mercedes hantering av detta problem. Har haft massvis av dessa på skrivbordet och vissa med så låga miltal som 4-5000 mil :-( Själva har vi bytt kamkedja i förebyggande syfte men hur många är det som vet att detta är en nödvändighet? Och får ta smällen när det havererar..

Kan dock också nämnas att Audi inte är bättre vad gäller bensinarna i samma generation. V-sexornas kamkedjehaverier och fyrornas omåttliga oljetörst och motorhaverier är lika omfattande. Och Audi är lika ovilliga som Mercedes att ta ansvar för sitt konstruktionsfel :-(


Trots detta, klart du ska ha nya E-klass! 8) För egen del får vi nog nöja oss med en begagnad 212:a av senare modell. Men det dröjer något år till.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Tänk om...

Postby Hynboholm » Wed 11 May, 2016 11:04

Sprickande galonklädsel är såklart inte lika kostsamt som ett kamkedjeras,
men likväl något som enligt mig inte borde förekomma på en premiumbil som en lågmilad Mercedes av nyare modell!

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Tänk om...

Postby Winis Mbsca » Wed 11 May, 2016 17:41

hynboholm: jotack det råkade vi också ut för vid 9000mil, ingen goodwill där heller. Dock tyckte verkstan att det var ju inte så dyrt att fixa, själva klädseln kostade bara 1600kr. Sen att det tagit verkstaden 8 timmar gånger 1200kr för jobbet tänkte dom inte på. Tackade bestämt nej till det "erbjudandet"

Scorpio:
Jo, därför blev det en A6-diesel med kamrem, den byter man iallafall på intervall.
Audis 3,2 liter sexa med kamkedja innuti mitten av blocket är en tragisk historia.

Generellt har både MB, VAG och BMW dessa problem när man kör mycket korta sträckor. Värsta jag hört var en VW Bora som bara rullat 4000mil när den rasade.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Tänk om...

Postby Jojjet » Wed 11 May, 2016 22:08

Mb tog hela kostnaden på vår bil för byte av sbc enheten. Vår bil har gått 17500 mil och är från 2003. Tycker det känns som att de har bra goodwill om bilen är skött enl deras rekommendationer.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: Tänk om...

Postby kimsababy » Wed 11 May, 2016 22:34

Köp en toyota. Rasar motorn lämnar du in bilen å får motorn bytt.. DEN SKA INTE rasa, varsågod vi bjuder 8)


Världens tråkigaste bil dock
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Tänk om...

Postby Winis Mbsca » Wed 11 May, 2016 23:05

Jojjet wrote:Mb tog hela kostnaden på vår bil för byte av sbc enheten. Vår bil har gått 17500 mil och är från 2003. Tycker det känns som att de har bra goodwill om bilen är skött enl deras rekommendationer.


Där hade dom nog inte mycket val. Största anledningen till att SBC-enheten ger upp är ju att man överskridit maximalt antal bromsningar. Detta skall ju programmeras om vid service. Så dom har förmodligen inte gjort vad dom skulle vid servicen :wink:
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Tänk om...

Postby andgus52 » Thu 12 May, 2016 06:50

kimsababy wrote:Köp en toyota. Rasar motorn lämnar du in bilen å får motorn bytt.. DEN SKA INTE rasa, varsågod vi bjuder 8)


Världens tråkigaste bil dock


Finns ju Toyota de lux = Lexus

Andas kvalite rakt igenom och är definitivt mindre tråkig! :wink:
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Tänk om...

Postby psycho » Thu 12 May, 2016 09:21

Mycket ansvar skjuts ner på verkstäderna, som många gånger inte är så bra med kundrelationer. Men om man på MB vill reklamera ska man be att dom gör en prövning av ärendet till MB-centralt/Tyskland. Det inbegriper nämligen en del pappersarbete och många verkstäder "orkar" (Språket) eller kan inte göra det utan avfärdar kundens reklamation i stället.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Tänk om...

Postby Hynboholm » Thu 12 May, 2016 10:58

psycho wrote:Mycket ansvar skjuts ner på verkstäderna, som många gånger inte är så bra med kundrelationer. Men om man på MB vill reklamera ska man be att dom gör en prövning av ärendet till MB-centralt/Tyskland. Det inbegriper nämligen en del pappersarbete och många verkstäder "orkar" (Språket) eller kan inte göra det utan avfärdar kundens reklamation i stället.

Psycho


Stämmer säkert, men jämför man igen med Toyota så lär ju inte det vara lättare... :wink:

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Tänk om...

Postby Scorpio » Thu 12 May, 2016 17:15

Hynboholm wrote:Sprickande galonklädsel är såklart inte lika kostsamt som ett kamkedjeras,
men likväl något som enligt mig inte borde förekomma på en premiumbil som en lågmilad Mercedes av nyare modell!


+2

Fick inte en spänn på goodwill trots att bilen servats oavbrutet på märkesverkstad sedan ny :-(
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: Tänk om...

Postby jabbal » Fri 13 May, 2016 17:47

kimsababy wrote:Köp en toyota. Rasar motorn lämnar du in bilen å får motorn bytt.. DEN SKA INTE rasa, varsågod vi bjuder 8)


Världens tråkigaste bil dock

Det har vi gjort, köpt Toyota alltså, den perfekta bilen för en hustru som inte är bilintresserad för fem öre. På förra Toyotan, som redan då var tio år och hade gått långt fick vi hem ett brev i vilket vi bjöds in till kostnadsfri uppgradering av isoleringen (?) vilket resulterade i en tystare bil, helt otroligt på en begagnad bil vi köpt för 20.000kr!
FD; S320

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Tänk om...

Postby Mimmi » Fri 13 May, 2016 21:01

Hej!

Att MB är väldigt njugga med att åtgärda fel är helt naturligt och i linje med tysk mentalitet. En tysk kan inte göra fel, således finns inte det några fel på tyska produkter. Detta oavsett om tillverkaren råkar heta Audi, BMW, Mercedes eller VW.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Tänk om...

Postby snepo » Sun 15 May, 2016 00:11

Mimmi wrote:Hej!

Att MB är väldigt njugga med att åtgärda fel är helt naturligt och i linje med tysk mentalitet. En tysk kan inte göra fel, således finns inte det några fel på tyska produkter. Detta oavsett om tillverkaren råkar heta Audi, BMW, Mercedes eller VW.


Åker Volvo nu,av vad jag utläser i volvoforum,så är det miljoner småfel på nya volvo -15-16 årsm.Jag själv upplever att min gamla 05:a w211:a var tusen gånger bättre ihopskruvad,än min nuvarande S80 -10.Kan ju inte säga hur en Merca -10 är i kvalitet.Men visst f- är det skillnad.Okey det skiljer nästan 100 tusen i pris volvo-merca samma årsm liknande motor.Men det är det värt tycker jag.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Tänk om...

Postby Cpt Tuttle » Mon 16 May, 2016 19:03

Jag missunnar dig inte nu att vara nöjd med din bil, jättebra att du är det snarare.....

Men det känns väl kanske inte som att en steroidpassat heller är det rätta valet om man vill slippa bekymmer och reparationskostnader, dessa verkar ju definitivt ha sin beskärda del av den kakan, är man ute efter det så får man nog snarare sikta österut, ännu längre österut än Lada.

Mest en reflektion, tycker man hör många säga "MB har så mycket problem, jag köper Audi" eller "Jag köper BMW" men det känns väl snarare som att köpa sig andra bekymmer. Absolut ingen bitterhet eller missunsamhet, så ta det inte så.

Låter säkert likadant om deras respektive märke på Audi och BMW-forum förvisso. :wink:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests