bes precis min gamla opel från 80 talet fråga om hjullager

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

bes precis min gamla opel från 80 talet fråga om hjullager

Postby anderswien » Sun 05 Jun, 2016 15:42

Besiktningsmannen var ingen direkt social typ så jag höll mig i bakgrunden då han verkade vara allmänt fientlig mot äldre bilar som inte är i perfekt skick men dock helt ok o inte en rosthög. Han var tom ohövlig men det utelämnar jag här. Hursom han tyckte hjullgret fram lät konstigt men var osäker han kallade en polare till sig o dom dividerade om det där. Jag fick en 2a på det. Inga glapp dock men tyckte det lät nåt. Jag lyfte sen upp bilen själv o lyssnade o jämförde sidorna. Ingen vibration när jag tog på spiraltfjädern, testade först genom att bara snurra på hjulet för hand men även gasade upp däcket i 130 o stängde av motorn men kände inget i fjädern. Möjligen låter det aningens från det men ej märkbart knappt. Kan ju vara från växellådan ? Tog stetoskåp då kan man höra aningens mer från den sidan men ej mkt. Är det fel på lagret eller vad mer kan jag göra för att kolla? O

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: bes precis min gamla opel från 80 talet fråga om hjullager

Postby V70tdi » Sun 05 Jun, 2016 16:38

Dåligt insatt på Opel men det borde sitta ett tätat enhetslager på den. Brist på fett gör att det börjar låta och till sist skära av värmen. Går kanske att sprätta loss tätningen och trycka i lite fett men knappast lönt då du troligen måste loss med lagret för att komma åt och då är det lika bra att montera ett nytt på en gång.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: bes precis min gamla opel från 80 talet fråga om hjullager

Postby anderswien » Sun 05 Jun, 2016 16:42

jo det är ett tätat lager. Men det jag undrar över är om den egentligen behöver bytas?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: bes precis min gamla opel från 80 talet fråga om hjullager

Postby Marie » Sun 05 Jun, 2016 20:47

anderswien wrote:jo det är ett tätat lager. Men det jag undrar över är om den egentligen behöver bytas?


Det är väl inget att huttla med, utan bara att byta?...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: bes precis min gamla opel från 80 talet fråga om hjullager

Postby anderswien » Mon 06 Jun, 2016 19:42

Jag bytte det idag. Varför jag tvekade är att ibland har dom fel.Trist att byta fungerande saker helt enkelt. Ex Dom sa att spindelleden började bli dålig på min Jumpy 2010 sedan sa dom ingenting om den längre jag tom bad att dom skulle kolla den extra noga förra året ca 7000mil senare men han sa att det var inget fel på den. Hursom jag bytte det idag, aningens mindre ljud från den nu när jag frirullar hjulet så det var nog aningens på början att bli dåligt......

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: bes precis min gamla opel från 80 talet fråga om hjullager

Postby Paco » Mon 06 Jun, 2016 21:34

Det där beror nog på vilket humör dom är på.
Hade du åkt tillbaka och fått en annan person hade du säkert fått godkänt utan att byta lagret.

Ta kulleder .
På volvo lastvagnar tillåter vi 2mm glapp.
Det betyder ju inte att en besiktnings man/kvinna gör det.
Och mig veterligen så borde det där vara en anmärkan.

Men det är min åsikt..


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests