Marie wrote:Om jag skall vara helt ärlig så vete fanken om jag hade satsat på en Hobby, i synnerhet inte en begagnad.
Det handlar ju om värsta sortens tysk smäck, jag tror inte ens att VW når sådana bottennoteringar. Vi tillbringar ju 4 månader per år på en camping I Österrike, så en del ser man ju. Hobby är så veka att när de skall rangeras får man ENDAST ta i handtagen. Rör man något annat går det sönder eller blir buckligt. Och att gå uppe på taket är bara att glömma. Till och med tyska campare skrattar åt den usla kvaliteten. En tysk räknar med en livslängd om 5 till absolut max 10 år på en Hobby.
Satsa hellre på en begagnad svensk kvalitetsvagn. Helst en Cabby men även Polar och Kabe lirar i en kvalitetsdivision skyhögt över Hobby.
Vintern 2012-2013 var här 180 cm blötsnö (myndigheterna påstod att det hade motsvarat 430 kg/kvadratmeter). Vår då 21 år gamla Cabby var den enda vagnen på hela campingen som klarade den pärsen helt utan skador (utan skottning). Ett par Hobby hade karossen släppt från bottenplattan och stod direkt på marken. På Tabbertar hade taken bucklat in så att överskåpen lossnat.
Finns förresten Hobby att få med vattenburen värme? Luftburen är ärligt talat ingen höjdare...
Ajdå. För vår del så blir det enbart sommarcamping, och på vintern står den inne i värmen. Har en polar nu, och den är i kanonskick, trots 30 år på nacken. En hobby är ca 100000 kr billigare är motsvarande polar. Och vill man ha en dubbelaxlad så måste man upp i sådan storlek på vagnen att den blir för tung. Polar har bara den planlösning vi vill ha på deras bkx modell mellan 2004-2006, och de gjorde inte många av dem...