Några campare här numera?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Några campare här numera?

Postby Jojjet » Mon 15 Aug, 2016 14:24

Marie wrote:Om jag skall vara helt ärlig så vete fanken om jag hade satsat på en Hobby, i synnerhet inte en begagnad.

Det handlar ju om värsta sortens tysk smäck, jag tror inte ens att VW når sådana bottennoteringar. Vi tillbringar ju 4 månader per år på en camping I Österrike, så en del ser man ju. Hobby är så veka att när de skall rangeras får man ENDAST ta i handtagen. Rör man något annat går det sönder eller blir buckligt. Och att gå uppe på taket är bara att glömma. Till och med tyska campare skrattar åt den usla kvaliteten. En tysk räknar med en livslängd om 5 till absolut max 10 år på en Hobby.
Satsa hellre på en begagnad svensk kvalitetsvagn. Helst en Cabby men även Polar och Kabe lirar i en kvalitetsdivision skyhögt över Hobby.
Vintern 2012-2013 var här 180 cm blötsnö (myndigheterna påstod att det hade motsvarat 430 kg/kvadratmeter). Vår då 21 år gamla Cabby var den enda vagnen på hela campingen som klarade den pärsen helt utan skador (utan skottning). Ett par Hobby hade karossen släppt från bottenplattan och stod direkt på marken. På Tabbertar hade taken bucklat in så att överskåpen lossnat.

Finns förresten Hobby att få med vattenburen värme? Luftburen är ärligt talat ingen höjdare...


Ajdå. För vår del så blir det enbart sommarcamping, och på vintern står den inne i värmen. Har en polar nu, och den är i kanonskick, trots 30 år på nacken. En hobby är ca 100000 kr billigare är motsvarande polar. Och vill man ha en dubbelaxlad så måste man upp i sådan storlek på vagnen att den blir för tung. Polar har bara den planlösning vi vill ha på deras bkx modell mellan 2004-2006, och de gjorde inte många av dem...
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Några campare här numera?

Postby torake » Mon 15 Aug, 2016 15:42

För att få frugan på lite bättre humör angående rishögen till husbil jag köpte in skulle jag vilja åka första åkturen till någon affär som har mycket husbil/husvagn "pimp my ride" junk man kan handla, typ köksattiraljer, tallrikar, glas, små blomkrukor med sugkoppar etc. Känner ni till någon sådan butik? Gärna en bit från stockholm men inte längre än vad man hinner på en helg.

Finns det något sådant?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Några campare här numera?

Postby Marie » Mon 15 Aug, 2016 17:12

Ja, jag vet ju inte hur det är idag, men för sådär 28 år sedan hade Kabe en för den tidens mått väldigt välsorterad butik invid fabriken i Tenhult mellan Jönköping och Nässjö. Borde väl vara lagom avstånd när du fixat kamremmen? Annars är det nog campingmässa på Elmia i Jönköping i början av september (edit: 7-11 septenber såg jag nu), och där lär man hitta både det möjliga och omöjliga....

Vill du hitta riktigt stora campingbutiker så kan jag rekommendera Fritz Berger i Neudorf några mil sydost Nürnberg, eller Falle i Villach (där jag brukar botanisera ett par gånger per år), men då blir det kanske lite tufft att fixa det över ett veckoslut från Stockholm :mrgreen: .....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Några campare här numera?

Postby torake » Mon 15 Aug, 2016 20:25

Verkar som Kabe Tenhult köpt/gått samman med Öggestorp Caravan, som i sin tur verkar fokusera på postorder, www.fritidstillbehor.se

En av internets baksidor det här, att man inte behöver åka nånstans längre. Och åker man nånstans är det ingen vits att ta bilder längre. Bara googla så hittar man semesterbilder från jordens alla hörn.

Kanske var ett felköp det här, skulle köpt några läsplattor med internetabonnemang till familjen istället... så hade de kunnat åka på resa i google streetview istället.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Några campare här numera?

Postby twostroke » Mon 15 Aug, 2016 23:12

Här kommer en "live" bild, Befinner mig just nu på Lyngvaer strax väster om Svolvaer på Lofoten med en lånad Hobby 560 kmfe de luxe från 2007.
Har ställt upp vagnen här och vi kommer att göra dagsutflykter härifrån.
Hittils har jag bara haft problem men en sak och det är värmen. Fick byta säkring till cirkulationspumpen, men det kan man nog inte beskylla hobby för utan det får alde stå för. (Vattenburen värme)

ImageLyngvaer by Johannes Nutti, on Flickr

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Några campare här numera?

Postby Jojjet » Tue 16 Aug, 2016 18:36

Stiligt. Det är ju typ kmfe inredningen vi är ute efter. Fast då en 650, så sängarna hamnar längs med vagnen och man får en till soffgrupp. Och 650n är dubbelaxlad, så den kanske är stabilare? Fast efter att ha läst runt lite så är vi inne på en Polar ändå.
Hur var den att dra? Tänkte på enkel v.s dubbelaxlat...
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Några campare här numera?

Postby twostroke » Tue 16 Aug, 2016 21:55

Vet inte vad jag tycker om inredningen i den här. Det blir svårare att ställa upp vagnen med bra utsikt när soffgruppen är i mitten. Nu lyckades vi hitta en plats där vi kunde ställa upp vagnen på tvären. Har man soffa fram eller bak så har du fönster åt tre håll, alltid är det något fönster som blir rätt. Sedan brukar sofforna vara rymligare när dom är i änden av vagnen tycker den här soffan är en aning trång.

Tyckte att vagnen inte kändes sådär jättemycket bakom bilen när jag satte fjädringen i hårdaste läget (sport).

Jag har aldrig dragit husvagn förut så jag kan inte uttala mig om skillnaderna mellan enkel/dubbelaxlad.

Men jag skulle nog ändå välja en vagn som är dubbelaxlad. Nackdelen med dubbelaxel är väl om man behöver dra runt på vagnen för hand. Men den största delen av tiden hänger den bakom bilen och då kan jag tänka mig att det är mycket trevligare & tryggare med boggi.

Skulle nog också valt en 650 eller där i kring eller mer, har man körkort och bil som klarar stor vagn så varför inte? Tror inte en 650 är så mycket jobbigare att dra direkt.

det hade varit kul att testa en polar kabe eller solifer också för att se skillnaderna.

Får se vad man tycker om husvagnslivet om några dagar. Hittils är det toppen!

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Några campare här numera?

Postby Jojjet » Thu 18 Aug, 2016 11:23

Vi har helt uteslutit enkelaxlade vagnar. Dessvärre så börjar de flesta tillverkarna att ha enkelaxlat upp i storlekarna ganska rejält.. Och skall vi köpa en Polar så måste vi ha en ganska stor vagn, och då drar de iväg med tyngden.. Jag får dra 1890 med vår 211, men de flesta 680/730 väger in på 1900kg.. :|

Såhär såg förresten dragbilen ut i måndags... Så den står på verkstan och kostar pengar som vanligt... Image
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Några campare här numera?

Postby Marie » Thu 18 Aug, 2016 12:23

Varför utesluta enkelaxel? Det är inga större fördelar med boggivagn numera. En enkelaxlad med stabiliseringskoppling är väl så stadig, men mycket smidigare både vid rangering och kurvtagning, och dessutom billigare i underhåll och lite rymligare.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Några campare här numera?

Postby Jojjet » Thu 18 Aug, 2016 13:31

Har fått för mig att en boggi är stabilare när man kör. Och blir inte lika känslig för hur man lastar.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: Några campare här numera?

Postby DieselThomsen » Thu 18 Aug, 2016 16:49

Jojjet wrote:Såhär såg förresten dragbilen ut i måndags... Så den står på verkstan och kostar pengar som vanligt...


De tycker jag nog inte du skall vara så ledsen över, väl värt som slantarna att få den lika låg ifram :mrgreen: (duckar och springer :-D )
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Några campare här numera?

Postby Jojjet » Thu 18 Aug, 2016 17:38

DieselThomsen wrote:
Jojjet wrote:Såhär såg förresten dragbilen ut i måndags... Så den står på verkstan och kostar pengar som vanligt...


De tycker jag nog inte du skall vara så ledsen över, väl värt som slantarna att få den lika låg ifram :mrgreen: (duckar och springer :-D )


Haha. Kanske lite i lägsta laget.. Fast å andra sidan är den ju lite för hög fram nu. :mrgreen: Hursomhelst så är den hemma igen nu med ny kompressor.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Några campare här numera?

Postby snowman » Fri 19 Aug, 2016 21:16

Enkel eller dubbelaxel.

Jag har fått för mig att det kan vara en fördel med dubbel om olyckan skulle vara framme i form av punktering.
Dvs att det fortfarande finns ett hjul som bär upp så inte vagnen går i marken.

Jag har personligen ingen som helst erfarenhet av husvagnar eller campingliv utan läser tråden med intresse :-)
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Några campare här numera?

Postby torake » Wed 24 Aug, 2016 22:16

Jojjet wrote:Härligt! Givetvis vill vi se nån bild på skapelsen oxå. Blir det ett vinterprojekt av den så att den blir klar till våren? Ni andra som släpar runt på bohaget på semestern får gärna lägga upp nån bild på era ekipage oxå.


Nu har jag tvättat bort möglet och insekterna, samt gått över den med polermaskinen så nu kan man visa en bild på den.
Image

Tanken är att den skall bli beboelig innan vintern. Eller - den är hyfsat beboelig redan, är lite smågrejer i inredningen som är lösa och ett fönster som man inte vågar öppna för att det finns sprickor man inte vill skall växa. Har gjort oljeservice och kamrem är på ingång innan helgen. Har varit ute och provcampat i helgen och spisen, toaletten, varm- och kallvatten var funktionsdugligt, luftvärmen, "trauma" eller vad den heter verkar vara funkis med. Kylen tände inte på gasol, men den hade jag isär brännaren på igår, och justerade lite, så nu verkar den funka med.

Vinterprojekt får det inte bli, jag har ingenstans där jag kan ta in bilen, den är typ 1,5m för hög för min garageport, så allt måste ske ute i det fria.

Det har uppstått något krasande ljud när man svänger svagt vänster, det är väl något som måste undersökas, annars verkar Fiat Ducaton vara skottsäker. Trivs bäst på motorvägen, runt 100 knyck på mätaren.

Men måste säga - så jäkla smidigt att resa med små barn, jämfört med alla alternativ! Jag bara kliver upp, sätter på kaffe, tar en dusch, käkar en liten frukost vid köksbänken, langar ut nån macka till familjemedlemmarna som inte orkat kliva upp ännu, sedan får de omlokalisera sig till platser där det finns bälten, och så sätter jag mig bakom ratten och så drar vi iväg. 8) Man behöver inte ens sätta på sig tofflorna. Bara när det skall fyllas på mat, vatten, gasol eller diesel behöver man öppna dörren och gå ut. :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Några campare här numera?

Postby Marie » Thu 25 Aug, 2016 10:51

torake wrote:Men måste säga - så jäkla smidigt att resa med små barn, jämfört med alla alternativ! Jag bara kliver upp, sätter på kaffe, tar en dusch, käkar en liten frukost vid köksbänken, langar ut nån macka till familjemedlemmarna som inte orkat kliva upp ännu, sedan får de omlokalisera sig till platser där det finns bälten, och så sätter jag mig bakom ratten och så drar vi iväg. 8) Man behöver inte ens sätta på sig tofflorna. Bara när det skall fyllas på mat, vatten, gasol eller diesel behöver man öppna dörren och gå ut. :lol:


Exakt orsaken till att jag hade husbil medan barnen var små, 1986-2007. Nackdelen blir du klar över tids nog, när du hittat ett ställe där du vill stanna nån vecka. Då lär du skaffa åtminstone en cykelhållare så att du kan åka och handla utan att behöva göra bilen körbar...

Ett annat tips är att köpa en kassettmarkis så att du får ett enklare uterum under tak. Jag tror att jag vill klassa det som det bästa tillbehöret jag nånsin köpt. Skorna kan stå ute torrt, liksom utemöbler och en del av barnens leksaker. Man drar in mycket mindre skit i bilen också. Se bara till att du får med fästen till markisens ben så att du kan fästa dem mot karossidans nederkant. Underbart om du står där marken är så hård att det är svårt att spika fast benen i underlaget. Och glöm inte att fästa benen i underlaget (eller karossen) *VARJE* gång du vevar ut markisen! Det kan komma en vindil och knäcka upp markisen över taket när du minst anar det. Fråga inte hur jag vet... Sådana tillbehör brukar förresten vara påtagligt billigare i Tyskland om du skall hitåt. Jag hittade min som öppningserbjudande i en campingbutik söder om Garmisch till ett pris jag inte kunde motstå. Lyckligtvis hade jag borrmaskin och verktygslåda i packningen så att jag kunde montera den direkt, sådana pjäser är ju lite otympliga att transportera - om man vill uttrycka sig försiktigt. ;-)
En sak jag däremot avråder från är husbilsförtält. Jag köpte ett sådant direkt jag byggt min andra husbil. Det användes EN gång. Alldeles för bökigt. Finns till salu billigt, 27 år gammalt, men bara använt en vecka i Südtirol 1989.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests