Några campare här numera?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Några campare här numera?

Postby Winis Mbsca » Thu 25 Aug, 2016 11:24

Har fram tills I somras rullat med denna vagn I nästan sex år.
Är en Kabe Tellus 590 från 94:a. En av de första renodlade barnkammarvagnarna.
Image

Har fungeratr kanon. Det enda vi kännt var att det var jobbigt att bädda upp/ner vår sang hela tiden. Vi saknade en riktig fast dubbelsäng.
Så I somras slog vi till och köpte en rent ny Adria Adora 593 UK Platinum Edition.
Image

Älskar verkligen panoramafönstret I froten. Har inte blivit jättemånga turer än, men vi var en vecka I Björkängens Havsbad vid Varberg.

Image

Saknar dock vår S211 som dragbil, den var outstanding där. Blir kanske en S212 diesel så småningom, eller kanske en W213.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Några campare här numera?

Postby torake » Thu 25 Aug, 2016 12:13

Marie wrote:En sak jag däremot avråder från är husbilsförtält. Jag köpte ett sådant direkt jag byggt min andra husbil. Det användes EN gång. Alldeles för bökigt. Finns till salu billigt, 27 år gammalt, men bara använt en vecka i Südtirol 1989.

Någon tidigare ägare har satt några lister/fästen för förtält på bilen, men förtältet är som tur är redan bortrationaliserat. Skulle aldrig komma på tanken att börja slå upp ett förtält!
En markis kanske kan komma till senare, men det duger med ett parasoll och brassestolar så länge :-)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: Några campare här numera?

Postby kimsababy » Thu 25 Aug, 2016 12:18

Jäklar vilken flådig vagn winis! Ser mysigt ut som f-n. Blir husvagn för oss också när våran bebis blir lite äldre:D
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Några campare här numera?

Postby Marie » Thu 25 Aug, 2016 14:56

torake wrote:Någon tidigare ägare har satt några lister/fästen för förtält på bilen, men förtältet är som tur är redan bortrationaliserat. Skulle aldrig komma på tanken att börja slå upp ett förtält!
En markis kanske kan komma till senare, men det duger med ett parasoll och brassestolar så länge :-)


Brassestolar kan väl vara OK, men parasoll?
Parasoll och fot är skrymmande, och foten är tung och bökig att hantera. Vi har av en slump en granne just nu som har markis av den typ jag föreslår med möjlighet att fästa benen mot karossen. Ett stormstag som håller markisen utpressad mellan de vikbara armarna är också bra. Blir stabilt och bra då.


Image
Last edited by Marie on Thu 25 Aug, 2016 15:09, edited 3 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Några campare här numera?

Postby Marie » Thu 25 Aug, 2016 15:01

Felaktigt
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Några campare här numera?

Postby Winis Mbsca » Thu 25 Aug, 2016 15:42

Marie wrote:
torake wrote:Någon tidigare ägare har satt några lister/fästen för förtält på bilen, men förtältet är som tur är redan bortrationaliserat. Skulle aldrig komma på tanken att börja slå upp ett förtält!
En markis kanske kan komma till senare, men det duger med ett parasoll och brassestolar så länge :-)


Brassestolar kan väl vara OK, men parasoll?
Parasoll och fot är skrymmande, och foten är tung och bökig att hantera. Vi har av en slump en granne just nu som har markis av den typ jag föreslår med möjlighet att fästa benen mot karossen. Ett stormstag som håller markisen utpressad mellan de vikbara armarna är också bra. Blir stabilt och bra då.


Vi har bade Markis och tält. Sager som så, skulle aldrig ha en vagn utan tält. Vi kör som så att ligger vi mer än 1-2 nätter på samma ställe, så kör vi tält. Tar circa 30min att slå upp tältet. Stannar vi bara en natt eller kanske två, så blir det markis.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Några campare här numera?

Postby Winis Mbsca » Thu 25 Aug, 2016 15:50

kimsababy wrote:Jäklar vilken flådig vagn winis! Ser mysigt ut som f-n. Blir husvagn för oss också när våran bebis blir lite äldre:D


Tack!

Kalle, vår son var en vecka gammal när han campade första gången ;-) Fungerade utmärkt. Nu är han fem och dottern 10 och dom gillar det verkligen.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Några campare här numera?

Postby Marie » Thu 25 Aug, 2016 17:17

Ja, mina 4 hängde med tills de kom upp i övre tonåren. Och sen var även husbil nr 2 finito. Fick körförbud av österrikisk polis även med tämligen färskt godkännande hos SBP.
Efter den blev det husvagn eftersom jag hittat en favoritplats där jag numera bor 4 månader per sommar.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Några campare här numera?

Postby twostroke » Thu 25 Aug, 2016 20:29

torake wrote:Nu har jag tvättat bort möglet och insekterna, samt gått över den med polermaskinen så nu kan man visa en bild på den.
Image



Såg fräsch ut!
Du har ingen bild på innan du tvättade upp den?

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Några campare här numera?

Postby twostroke » Thu 25 Aug, 2016 20:34

Winis Mbsca wrote:Älskar verkligen panoramafönstret I froten. Har inte blivit jättemånga turer än, men vi var en vecka I Björkängens Havsbad vid Varberg.

Image



Panoramafönstret är nog extra fint när det börjat bli riktigt mörkt och stjärnklart på nätterna!

Har din vagn barnsängarna och dubbelsängen bredvid varandra i längsgående riktning? Känns som en vettig planlösning.

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Några campare här numera?

Postby twostroke » Thu 25 Aug, 2016 20:40

Ml:en var en fantastisk dragbil, stark som en oxe och stabil som ett lok! bränsleförbrukningen låg på 1,5 liter/mil, inte alls farligt med tanke på att lofoten erbjöd konstant växling i hastighet mellan 50 och 80 km/h i kombination med långa branta backar. Normalt sett ligger förbrukningen på mellan 1,2 - 1,3 men på sådana vägar hade den nog legat på 1,3 snarare än 1,2.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Några campare här numera?

Postby Winis Mbsca » Thu 25 Aug, 2016 21:26

twostroke wrote:
Winis Mbsca wrote:Älskar verkligen panoramafönstret I froten. Har inte blivit jättemånga turer än, men vi var en vecka I Björkängens Havsbad vid Varberg.




Panoramafönstret är nog extra fint när det börjat bli riktigt mörkt och stjärnklart på nätterna!

Har din vagn barnsängarna och dubbelsängen bredvid varandra i längsgående riktning? Känns som en vettig planlösning.



Japp, planlösningen ser ut så här där bak.
Image
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Några campare här numera?

Postby torake » Thu 25 Aug, 2016 21:47

Marie wrote:Brassestolar kan väl vara OK, men parasoll?
Parasoll och fot är skrymmande, och foten är tung och bökig att hantera. Vi har av en slump en granne just nu som har markis av den typ jag föreslår med möjlighet att fästa benen mot karossen. Ett stormstag som håller markisen utpressad mellan de vikbara armarna är också bra. Blir stabilt och bra då.


Ha ha, jag inser att man med parasoll oftast menar ett sånt stort som vi har på altanen, jag menade ett litet strandparasoll, som man sticker ned i marken. Det ryms i bagageutrymmet på sidan av bilen.

Winis Mbsca wrote:Vi har bade Markis och tält. Sager som så, skulle aldrig ha en vagn utan tält. Vi kör som så att ligger vi mer än 1-2 nätter på samma ställe, så kör vi tält. Tar circa 30min att slå upp tältet. Stannar vi bara en natt eller kanske två, så blir det markis.


Till husvagn är ju en lite annan grej, den står ju där den står om man så vill. Husbilen åker man ju omkring i. För övrigt tror jag inte campingar och dylikt är min grej, inte just nu med två ohängda barn. Sitta och koppla av i förtältet, kanske med ett glas vin, och prata med andra vuxna :shock: är uteslutet när man har en treåring och ett äldre barn och de ständigt triggar varandra till att springa runt och bråka.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Några campare här numera?

Postby torake » Thu 25 Aug, 2016 21:53

twostroke wrote:
torake wrote:Nu har jag tvättat bort möglet och insekterna, samt gått över den med polermaskinen så nu kan man visa en bild på den.


Såg fräsch ut!
Du har ingen bild på innan du tvättade upp den?


Vissa saker bör inte finnas bildbevis på... :lol: Helt matt, svarta algprickar överallt, och så några kilo döda myggor över hela fronten som kronan på verket. Tror inte den har tvättats alls på åtminstone två säsonger.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Några campare här numera?

Postby torake » Thu 25 Aug, 2016 22:16

Winis Mbsca wrote:Så I somras slog vi till och köpte en rent ny Adria Adora 593 UK Platinum Edition.

Image


Tycker ljussättningen är så jäkla snygg i nya vagnar, ser mycket större och luftigare ut när inte ljuspunkterna bara är flämtande halogenspottar här och där. Är det något jag ser som ett måste vid en ev renovering så är det att få in dimbara ledlister i massor så man får ljust och fräscht.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests