Kallstartsläge på 7G-tronic?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby JQ » Tue 08 Nov, 2016 22:43

Har inte haft min 2014 E350cdi så länge men har noterat att när motorn är kall så ligger lådan på mycket högre växlar (högre varvtal). Ska det vara så? Det verkar som att den går över till normalt växelprogram efter ett tag när motorn blir varm men idag när det var strax under nollan så låg den på låga växlar hela tiden (körde ca tio minuter).

Det känns lite irriterande för den ligger på tvåan upp till dryga 40 km/t, i normala fall lägger den i trean innan 30 km/t när man accelererar långsamt. Och på landsvägen ligger den på femman trots att jag kör i 90 km/t. Jag kör hela tiden med växlingsprogram E (inte S).

Det finns en ECO-indikering under hastighetsmätaren, finns det något samband mellan denna och växlingen? När motorn är kall står ECO i gult och efter ett tag blir den grön (dock inte idag). Förra turen så tyckte jag att det verkade som att lådan började växla normalt samtidigt som ECO blev grönt. Men kanske bara en tillfällighet?

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby Feliks » Tue 08 Nov, 2016 23:19

Min 7G-tronic verkar också ha någon sorts kallstarts läge, den sitter dock i en 211:a 420 CDI. Håller med om att det är sjukt irriterande, dock håller inte detta otyg på så länge i min bil som det verkar göra i din (kör med dieselvärmare nu och det kanske inverkar???). Har börjat märka av detta nu när det är frysgrader, håller på i cirka 2-3 minuter på min och märks bara i lägre farter då den vill ligga kvar på 2:an betydligt längre än vad jag vill.

Känns om sagt lite dumt, är det någon gång man inte vill ligga kvar och varva på växlarna så är det ju när motorn är kall. Kanske går att programmera bort detta otyg??
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby Marie » Tue 08 Nov, 2016 23:26

Den egenheten har funnits i åtminstone ett kvartssekel. Det är för att katalysatorn skall värmas upp snabbare, så att avgasreningen blir effektiv så snabbt som möjligt. Finns alltså redan på min W140 byggd sommaren 1991. Eftersom det finns en massa avgasreningsapparatur (katalysator och partikelfilter) på moderna dieslar så är det sannolikt precis samma förklaring där som på gamla katrenade bensinare
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby JQ » Tue 08 Nov, 2016 23:36

OK verkar "normalt" alltså. Min 2011 220cdi med 5G tyckte jag ickså drog lite extra på växlarna när den var kall, men inte alls lika extremt. Kanske någon VW-variant att optimera avgastestet? Vet inte exakt hur protokollet ser ut när man testar men har för mig att motorn varmkörs i x minuter från en given temperatur innan testet börjar?

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby andgus52 » Wed 09 Nov, 2016 09:49

Likadant på min 210:a från -99. (220 CDI)
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby TheMPG » Mon 21 Nov, 2016 10:21

Jag tycker att funktionen är bra, man får värme snabbare i bilen.
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby JQ » Sun 08 Jan, 2017 19:30

Jag tycker detta är mycket irriterande! Kallstartsläget verkar gå igång när det är under ca +2 grader och den går inte tillbaka i normalläge förrän vattentemperaturen är precis under mitt-läget. Vilket betyder ca 15 min körning när det är några minusgrader ute. Och den drar verkligen låååångt på växlarna, lägger tex i fyran först i dryga 50 km/t (i vanliga fall ca 35 km/t).

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby TheMPG » Tue 10 Jan, 2017 16:21

JQ wrote:Jag tycker detta är mycket irriterande! Kallstartsläget verkar gå igång när det är under ca +2 grader och den går inte tillbaka i normalläge förrän vattentemperaturen är precis under mitt-läget. Vilket betyder ca 15 min körning när det är några minusgrader ute. Och den drar verkligen låååångt på växlarna, lägger tex i fyran först i dryga 50 km/t (i vanliga fall ca 35 km/t).


Är det inte skönt med snabb värme då?
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby JQ » Tue 10 Jan, 2017 17:33

Jag vet inte hur mycket snabbare det går men jag skulle nog offra någon minuts snabbare uppvärmning mot att slippa ligga på så höga varv i ca tio eller femton minuter. I vanliga fall hörs knappt motorn och växlingarna sker utan att man märker det men i kallstartsläge är det ett konstant surr från motorn och man bara väntar på att den ska växla upp så att varvtalet sjunker. Man har ju en sexa för att få komfort liksom... Men jag skulle köpa det om det bara varade ett par tre minuter men nu dröjer det tills motorn är helt varm innan den börjar växla normalt.
Last edited by JQ on Tue 10 Jan, 2017 19:02, edited 1 time in total.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby Jojjet » Tue 10 Jan, 2017 18:16

Ska den inte "ge sig" vid en viss temp på katalysatorn typ? Tror aldrig jag varit med om att de ska upp i arbetstemp.. Kanske inte har tänkt på det iof...
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Postby JQ » Tue 10 Jan, 2017 18:42

Jo jag undrar om det inte kan vara något fel på min bil. Tidigare bilar (5G-tronic) har bara legat i kallstartsläge en kortare stund. Men jag hittar ingen information hur det ska fungera.

Jag kör mycket 40-sträckor och det är då det märks som mest för det blir surrigt när man kör långsam och ligger på dryga 2000 varv. Om man ligger på landsväg på 5:an i stället för 7:an märker man knappt om man inte tittar på varvräknaren.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests