Page 1 of 1

Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Tue 08 Nov, 2016 22:43
by JQ
Har inte haft min 2014 E350cdi så länge men har noterat att när motorn är kall så ligger lådan på mycket högre växlar (högre varvtal). Ska det vara så? Det verkar som att den går över till normalt växelprogram efter ett tag när motorn blir varm men idag när det var strax under nollan så låg den på låga växlar hela tiden (körde ca tio minuter).

Det känns lite irriterande för den ligger på tvåan upp till dryga 40 km/t, i normala fall lägger den i trean innan 30 km/t när man accelererar långsamt. Och på landsvägen ligger den på femman trots att jag kör i 90 km/t. Jag kör hela tiden med växlingsprogram E (inte S).

Det finns en ECO-indikering under hastighetsmätaren, finns det något samband mellan denna och växlingen? När motorn är kall står ECO i gult och efter ett tag blir den grön (dock inte idag). Förra turen så tyckte jag att det verkade som att lådan började växla normalt samtidigt som ECO blev grönt. Men kanske bara en tillfällighet?

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Tue 08 Nov, 2016 23:19
by Feliks
Min 7G-tronic verkar också ha någon sorts kallstarts läge, den sitter dock i en 211:a 420 CDI. Håller med om att det är sjukt irriterande, dock håller inte detta otyg på så länge i min bil som det verkar göra i din (kör med dieselvärmare nu och det kanske inverkar???). Har börjat märka av detta nu när det är frysgrader, håller på i cirka 2-3 minuter på min och märks bara i lägre farter då den vill ligga kvar på 2:an betydligt längre än vad jag vill.

Känns om sagt lite dumt, är det någon gång man inte vill ligga kvar och varva på växlarna så är det ju när motorn är kall. Kanske går att programmera bort detta otyg??

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Tue 08 Nov, 2016 23:26
by Marie
Den egenheten har funnits i åtminstone ett kvartssekel. Det är för att katalysatorn skall värmas upp snabbare, så att avgasreningen blir effektiv så snabbt som möjligt. Finns alltså redan på min W140 byggd sommaren 1991. Eftersom det finns en massa avgasreningsapparatur (katalysator och partikelfilter) på moderna dieslar så är det sannolikt precis samma förklaring där som på gamla katrenade bensinare

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Tue 08 Nov, 2016 23:36
by JQ
OK verkar "normalt" alltså. Min 2011 220cdi med 5G tyckte jag ickså drog lite extra på växlarna när den var kall, men inte alls lika extremt. Kanske någon VW-variant att optimera avgastestet? Vet inte exakt hur protokollet ser ut när man testar men har för mig att motorn varmkörs i x minuter från en given temperatur innan testet börjar?

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Wed 09 Nov, 2016 09:49
by andgus52
Likadant på min 210:a från -99. (220 CDI)
/Anders

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Mon 21 Nov, 2016 10:21
by TheMPG
Jag tycker att funktionen är bra, man får värme snabbare i bilen.

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Sun 08 Jan, 2017 19:30
by JQ
Jag tycker detta är mycket irriterande! Kallstartsläget verkar gå igång när det är under ca +2 grader och den går inte tillbaka i normalläge förrän vattentemperaturen är precis under mitt-läget. Vilket betyder ca 15 min körning när det är några minusgrader ute. Och den drar verkligen låååångt på växlarna, lägger tex i fyran först i dryga 50 km/t (i vanliga fall ca 35 km/t).

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Tue 10 Jan, 2017 16:21
by TheMPG
JQ wrote:Jag tycker detta är mycket irriterande! Kallstartsläget verkar gå igång när det är under ca +2 grader och den går inte tillbaka i normalläge förrän vattentemperaturen är precis under mitt-läget. Vilket betyder ca 15 min körning när det är några minusgrader ute. Och den drar verkligen låååångt på växlarna, lägger tex i fyran först i dryga 50 km/t (i vanliga fall ca 35 km/t).


Är det inte skönt med snabb värme då?

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Tue 10 Jan, 2017 17:33
by JQ
Jag vet inte hur mycket snabbare det går men jag skulle nog offra någon minuts snabbare uppvärmning mot att slippa ligga på så höga varv i ca tio eller femton minuter. I vanliga fall hörs knappt motorn och växlingarna sker utan att man märker det men i kallstartsläge är det ett konstant surr från motorn och man bara väntar på att den ska växla upp så att varvtalet sjunker. Man har ju en sexa för att få komfort liksom... Men jag skulle köpa det om det bara varade ett par tre minuter men nu dröjer det tills motorn är helt varm innan den börjar växla normalt.

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Tue 10 Jan, 2017 18:16
by Jojjet
Ska den inte "ge sig" vid en viss temp på katalysatorn typ? Tror aldrig jag varit med om att de ska upp i arbetstemp.. Kanske inte har tänkt på det iof...

Re: Kallstartsläge på 7G-tronic?

Posted: Tue 10 Jan, 2017 18:42
by JQ
Jo jag undrar om det inte kan vara något fel på min bil. Tidigare bilar (5G-tronic) har bara legat i kallstartsläge en kortare stund. Men jag hittar ingen information hur det ska fungera.

Jag kör mycket 40-sträckor och det är då det märks som mest för det blir surrigt när man kör långsam och ligger på dryga 2000 varv. Om man ligger på landsväg på 5:an i stället för 7:an märker man knappt om man inte tittar på varvräknaren.