Var är alla medlemmar?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Var är alla medlemmar?

Postby amgen » Tue 18 Feb, 2020 00:04

Läser här så gott som dagligen! :arrow:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
190-90
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 361
Joined: Sun 16 May, 2004 22:59

Re: Var är alla medlemmar?

Postby 190-90 » Tue 18 Feb, 2020 01:44

amgen wrote:Läser här så gott som dagligen! :arrow:


Samma här!
_____
C180CGI -12

G.
Expert
Expert
Posts: 405
Joined: Sun 10 Sep, 2006 20:25
Location: Stockholm.

Re: Var är alla medlemmar?

Postby G. » Tue 18 Feb, 2020 11:44

amgen wrote:Läser här så gott som dagligen! :arrow:

Samma här.

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Var är alla medlemmar?

Postby snepo » Fri 21 Feb, 2020 19:31

Är inne varje dag i princip,men inte så mycket nytt att läsa. Är även med i mercedes.egetforum,och mb forum. Ungefär lika dött på dom också,tyvärr

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Var är alla medlemmar?

Postby Bullmerca » Fri 21 Feb, 2020 20:21

Finns Mb forum där Torake var väldigt aktiv kvar?
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Var är alla medlemmar?

Postby Mercafreaket » Fri 21 Feb, 2020 20:28

Bullmerca wrote:Finns Mb forum där Torake var väldigt aktiv kvar?

Finns, men med väldigt kraschad databas.
Sista inlägg för ca 2 år sen...
Väldigt dött mao.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Var är alla medlemmar?

Postby Marie » Sat 22 Feb, 2020 05:29

Mercafreaket wrote:
Bullmerca wrote:Finns Mb forum där Torake var väldigt aktiv kvar?

Finns, men med väldigt kraschad databas.
Sista inlägg för ca 2 år sen...
Väldigt dött mao.

Väldigt dött håller jag gärna med om, men det har varit en handfull inlägg där efter årsskiftet, så två år är en grov överdrift.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Var är alla medlemmar?

Postby snepo » Sat 22 Feb, 2020 18:03

Marie wrote:
Mercafreaket wrote:
Bullmerca wrote:Finns Mb forum där Torake var väldigt aktiv kvar?

Finns, men med väldigt kraschad databas.
Sista inlägg för ca 2 år sen...
Väldigt dött mao.

Väldigt dött håller jag gärna med om, men det har varit en handfull inlägg där efter årsskiftet, så två år är en grov överdrift.

senaste är nog 15:e februari i år

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Var är alla medlemmar?

Postby Jojjet » Sat 22 Feb, 2020 23:52

Har fortfarande mbsca som startsida. Haft det sedan jag reggade mig för ett antal år sedan. Möjligt att jag har haft ngt annat en mkt kort sväng men mbsca har varit "hemma" i många många år.
:mrgreen:
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Var är alla medlemmar?

Postby Mercafreaket » Sun 23 Feb, 2020 22:18

Sen, i egenskap som admin, har jag märkt av att det kommer till en del nyregistreringar av användare sedan vi gjorde hela forumet läsbart för gäster.

Kul att folk fortsätter att strömma in :-)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Var är alla medlemmar?

Postby Bateman » Tue 25 Feb, 2020 02:22

230E-85 wrote:Jag kör med förtjusning sedan många år enbart MB från åttiotalet och har inte någon annan bil. Min 230CE går 3000 mil per år och min 280SL går ca 700 mil per år.

Jag trivs utmärkt med det och förundras över hur många vänner lägger stora slantar på service, värdeminskning och skatt på nyare bilar. Min syn på de nya bilarna är att de drabbats av elefantiasis, med hysteriskt tävlande med onödig utrustning, som oftast bara förvirrar föraren och egentligen bara gagnar tillverkarna.

När jag ibland får frågan om jag inte har någon "riktig bil", så blir jag så förvånad. Tja, smaken är som baken.


Du kan ju inte mena att valet mellan en W124:a och en nyare W213 handlar om smak...

Jag gillar verkligen mercor från 80-talet men skulle inte med gott samvete kunna köra runt min familj i en sådan.
Jag har haft körkort länge och aldrig orsakat en olycka. Men vad hjälper det när det kör runt lastbilschaufförer som är så fulla att de inte kan stå? Och det väller in afrikaner som löser ut (tillfälliga) svenska körkort trots att de kanske aldrig har kört en bil och definitivt inte förstår de svenska trafikreglerna? Och underhållet av vägarna bara blir sämre och man knappt bygger vajerräcken längre för att det är för dyrt...

Säkerhetssystemen i nya bilar är så otroligt utvecklade, köper du en ny liten Opel är den garanterat många, många gånger säkrare än en W124 som började utvecklas för snart 50 år sen.

Skulle utrustning som ESP, airbags, krockgardiner, autobroms, trötthetsvarnare, vingelvarnare, kollisionsvarnare, radar och kameror som känner av fotgängare, cyklister och vilt osv osv bara gynna tillverkarna?

Hur tror du olycksstatistiken skulle se ut om alla körde runt i W123:or och W124:or?

Det är absolut en speciell känsla att köra en W140 eller en W124. Men jag förstår verkligen att många tycker att det känns skönt att veta att man själv och familjen åker i en hyfsat säker bil.

Det är väl få tillfällen där vi utsätter oss själva och andra för så stora risker som i trafiken, så varför är det så konstigt om folk tycker att säkerhet och trygghet kan få kosta lite?

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: Var är alla medlemmar?

Postby skaunejohan » Tue 25 Feb, 2020 22:12

Bateman wrote:
Skulle utrustning som ESP, airbags, krockgardiner, autobroms, trötthetsvarnare, vingelvarnare, kollisionsvarnare, radar och kameror som känner av fotgängare, cyklister och vilt osv osv bara gynna tillverkarna?

Hur tror du olycksstatistiken skulle se ut om alla körde runt i W123:or och W124:or?


folk skulle nog snabbt sluta att rattsurfa och köra i 140km/h när det är snöstorm eftersom de själva var tvungna att köra bilen istället för att lita 100% på sina datorer med esp, datastyrd 4hjulsdrift och vingelvarnare, i min erfarenhet är det just "tryggheten" från moderna bilar med sina datorer som gör att folk kör som idioter, folk tänker ju att det e ingen fara att jag rattsurfar eller ligger långt upp i bakändan på andra för bilen fixar allt, skulle jag ha oturen att krocka så e bilen ju krocksäker... :evil:

finns gott om passiv säkerhet i de gamla bilarna, ett tydligt exempel är a-stolpe som rent faktiskt går att se runtom, moderna bilars a-stolpar kan ju täcka både en och två lastbilar :roll:

förstår att folk utan intresse för att köra föredrar moderna datorer, det e bara att gasa och hamnar man upp i röven på någon annan som plötsligt vill bromsa så bromsar bilen automatiskt
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Var är alla medlemmar?

Postby Mercafreaket » Tue 25 Feb, 2020 23:53

skaunejohan wrote:
folk skulle nog snabbt sluta att rattsurfa och köra i 140km/h när det är snöstorm eftersom de själva var tvungna att köra bilen istället för att lita 100% på sina datorer med esp, datastyrd 4hjulsdrift och vingelvarnare, i min erfarenhet är det just "tryggheten" från moderna bilar med sina datorer som gör att folk kör som idioter, folk tänker ju att det e ingen fara att jag rattsurfar eller ligger långt upp i bakändan på andra för bilen fixar allt, skulle jag ha oturen att krocka så e bilen ju krocksäker... :evil:

finns gott om passiv säkerhet i de gamla bilarna, ett tydligt exempel är a-stolpe som rent faktiskt går att se runtom, moderna bilars a-stolpar kan ju täcka både en och två lastbilar :roll:

förstår att folk utan intresse för att köra föredrar moderna datorer, det e bara att gasa och hamnar man upp i röven på någon annan som plötsligt vill bromsa så bromsar bilen automatiskt


+1 på den!
Jag jobbar som hantverkare (kylmontör) och är rätt mycket ute efter vägarna, och har iakttagit detta beteende allt mer bland mina mottrafikanter. Majoriteten har noll koll på framförandet av sina fordon och lägger hellre mer tid på att titta sig i sminkspegeln, rattsurfa eller läsa tidningen än att verkligen KÖRA bil.

Vet inte hur många ggr det börjat koka för mig när jag råkat ut för dylika fenomen i vardagen. Där även vissa situationer har varit nära att det smällt pga bristande uppmärksamhet från "förarna", rötäggen upplever jag vara majoriteten DKW samt VW-förare.

Men nu var ju inte detta huvudfrågan i ämnet, utan vars alla medlemmar höll hus så låt oss gärna fortsätta där!?!
Oavsett så är det lite charmigt hur vi kan spåra ur på dette viset :mrgreen: :lol:
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Var är alla medlemmar?

Postby Bateman » Wed 26 Feb, 2020 00:05

Mercafreaket wrote:
+1 på den!
Jag jobbar som hantverkare (kylmontör) och är rätt mycket ute efter vägarna, och har iakttagit detta beteende allt mer bland mina mottrafikanter. Majoriteten har noll koll på framförandet av sina fordon och lägger hellre mer tid på att titta sig i sminkspegeln, rattsurfa eller läsa tidningen än att verkligen KÖRA bil.

Vet inte hur många ggr det börjat koka för mig när jag råkat ut för dylika fenomen i vardagen. Där även vissa situationer har varit nära att det smällt pga bristande uppmärksamhet från "förarna", rötäggen upplever jag vara majoriteten DKW samt VW-förare.


Det var ju lite det som var min poäng... :wink: Det finns så många odugliga/ouppmärksamma förare så ibland känns det som att det bara är en tidsfråga innan det smäller och då vill jag att familjen sitter i en hyfsat säker bil. Eller ännu hellre att rattsurfarens bil bromsar av sig själv innan det ens blir en krock. :-)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Var är alla medlemmar?

Postby Marie » Wed 26 Feb, 2020 04:45

Bateman wrote:Men jag förstår verkligen att många tycker att det känns skönt att veta att man själv och familjen åker i en hyfsat säker bil.

Det är väl få tillfällen där vi utsätter oss själva och andra för så stora risker som i trafiken, så varför är det så konstigt om folk tycker att säkerhet och trygghet kan få kosta lite?


Det där resonemanget hänger jag inte alls med på. En W123 var fullt tillräckligt säker och det med råge, när mina barn var små. Själv växte jag upp med Volvo PV444 och Saab 96 kortnos, och åkte en hel del med farfar i hans 30-tals Ford, Jag har överlevt trots det, så sååå riskabla kan de då inte ha varit.

Jag känner då för egen del inget behov av större säkerhet än så. Säkerhet och trygghet har aldrig haft någon hög prioritet i min värld, och det är inget jag känner mig beredd att betala några större summor för.

Men det må var och en själv besluta hur man vill prioritera.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests