MB huvstjärna snart ett minne blott?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby henrikh » Mon 14 Nov, 2016 18:50

Någon klåfingrig typ har försökt ta min stjärna men bara lyckats bryta av fjädern under den.
Så nu när jag kör över 110km/h så ramlar stjärnan omkull. Osexigt :-(

När jag var på MB i Akalla/Sthlm senast gick jag runt och tafsade på bilarna och tyckte det var tråkigt
att emblemet i grillen kändes som plast. Betalar jag en halv miljon för en bil vill jag ha riktigt krom.
300E - 88
200 - 88 skrotad

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby Marie » Mon 14 Nov, 2016 20:10

Scorpio wrote:
CE 36 wrote:
Marie wrote:Finns inte "bombsiktet" på plats kan man lika gärna (eller ännu hellre) köpa en Volvo.


Precis..!

Image


123 GT? Kommer ihåg hur vi suktade efter vår lärares röda. Den hade rullat 66000 orenoverade mil men pinnade på bra fortfarande :-)


Vilken nostalgisk syn!

Farbror körde några år på 60-talet 123GT, bytte varje år till en ny röd och blank...
Den var dessutom försedd med dubbelkommando, för den rullade även som övningsbil i hans trafikskola...
Jag minns ännu den elektriska overdriven, och givetvis de dubbla SU-förgasarnas snörvlande.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby doolar » Mon 14 Nov, 2016 22:13

Läste den här rubriken och fick ångest, jag tänkte direkt att nu har det beslutats om att huvkråkor är trafikfarligt och de ska bort från alla bilar. Men som tur var inte (än). Jag gillar stjärnan på huven/grillen. Jag gillar att se huven också, det gör man inte på många nyare bilar heller.

Att det beställs tuffa AMG-paket med stenhårda chassin och miljövänlig (HAHAHAHAHHAHAHAHAH *andas in* HAHHAHAHAHHAH) diesel i Sverige är ju inget att göra åt.
Jag bryr mig egentligen inte nämnvärt, förutom när jag hamnar bakom en sån under kallgång i stan och får njuta av dieselmarinering i min kupe (thank god för kupecirkulation och modellnomenklatur på bakluckor), och att det blir svårare och svårare att hitta rätt begagnad bil för mig då jag för den som missat det, inte är så hejdundrande förtjust i diesel.

Fast å andra sidan så kanske värdet på de få kvarvarande bensinarna är lågt då alla ska ha just diesel? :mrgreen:
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby doolar » Mon 14 Nov, 2016 22:16

henrikh wrote:Någon klåfingrig typ har försökt ta min stjärna men bara lyckats bryta av fjädern under den.
Så nu när jag kör över 110km/h så ramlar stjärnan omkull. Osexigt :-(

När jag var på MB i Akalla/Sthlm senast gick jag runt och tafsade på bilarna och tyckte det var tråkigt
att emblemet i grillen kändes som plast. Betalar jag en halv miljon för en bil vill jag ha riktigt krom.


Inte för att låta mer än vanligt bitter, men det är plast nästan oavsett peng. Såg någon videorecension av en Bentley cab som var rätt full med smäckiga plastbitar från VAG. En tvåmiljoners bil. Sen är det ju skillnad på Dacia-plast och Mercedes-plast, det vet ju alla! :-D
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby Feliks » Mon 14 Nov, 2016 22:49

Håller med om att det är lite sorgligt att 99% (nåja) av Mercedes försäljning består av 220 CDI motorer med AMG-paket samt stenhårt chassi och avsaknad av STJÄRNAN på huven!!!!

Hade själv en CLA 220 CDI med "automatlåda" (någon dubbelkopplings historia helt vidrig), som lånebil nyligen och den var en grym besvikelse. Skulle lika gärna kunnat sitta i en Renault, avsaknaden av den där speciella Mercedes känslan var total.

Men känner mig dock tvungen att försvara dieselmotorerna lite haha. Har ni provat någon av de större (!) motorerna, typ 320 - 350 - 420? Har själv en 420 CDI (V8 diesel 314 hk / 730NM) och den går som ett skott - inte många bensinare som kan haka på upp till 250 km/h :mrgreen:
Mercedes är ju kända för sina dieselmotorer - vilka ju alltid lirat i en klass för sig både vad gäller hållbarhet och prestanda.

Lite synd att de gått ifrån V8-dieslarna bara, är en HELT annan gång i dessa motorer än dess mindre syskon (även om sexorna också funkar). Finns tyvärr ingen diesel med tillfredställande prestanda från MB just nu (pinsamt att de halkat efter rivalerna så mycket), men är tydligen lite på gång nästa år - alltid något!

Nu ska vi inte göra det här till någon diesel vs bensin tråd det kommer vi inget vart på..

En kompis till mig köpte nyligen en E 400 bensinare -2015 (lite osäker på årtalet), och den motorn verkar vara helt grym på prestanda vs förbrukning. Känns som om bensinbilarna börjar komma ikapp och snart är de väl lika snåla som dieslarna..
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby JQ » Mon 14 Nov, 2016 23:14

Jag skulle gärna prova en 420cdi, kan tänka mig att den är riktigt mysig att köra! Och det vore häftigt om Mercedes tog fram även en V8 i den kommande nya generationens dieslar. Med samma trimningsgrad som nya 220cdi så skulle den ha 388 hästar och 800 Nm!

Hur är det förressten med de kommande sexorna, är de V6:or eller raka sexor? Läste för ett par år sedan tror jag i nån motortidning att Mercedes skulle gå tillbaka till raka sexor. Stämmer det, och i så fall gäller det både diesel och bensinarna?

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby doolar » Tue 15 Nov, 2016 00:46

Alltså jag ogillar inte diesel i sig så mycket som jag ogillar att det framställs som ett miljöbränsle. Det är väl det som är min stora irritation, för att det vet (alla egentligen) att det är fel.

Bara för att man sparar partiklarna i ett filter så försvinner dom ju inte. Plus att det luktar illa, inget som förstör en morgontur till jobbet så mycket som när jag hamnar bakom en kall diesel som spyr ut. Går knappt att andas i bilen ju!

Nä, diesel är till för lastbilar och traktorer, där man verkligen behöver vridmomentet (vem behöver 400 Nm i en Passat, egentligen? I en bil som ska vara miljöfordon för persontransport från a till b?). Hyckleri kallar jag det. Vill man ha prestanda så är det ok och fullt förståeligt, men allt kostar någonstans, och det vill jag att man ska vara ärliga med.

Kort sagt, fram med gamla dieselskatten igen (och gamla dieselpriset), och skatta bort privatdieslarna för alla som inte kör så långt. Det var bättre förr på den fronten. Den som vill mysa med en fet V8-diesel har nog pengar till det ändå, och alla vanliga svenssons kan köra bensin igen, förutom dom i norr med långa körsträckor som kan räkna hem skattehöjningen i minskad bränsleförbrukning.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby Feliks » Tue 15 Nov, 2016 19:18

JQ wrote:Jag skulle gärna prova en 420cdi, kan tänka mig att den är riktigt mysig att köra! Och det vore häftigt om Mercedes tog fram även en V8 i den kommande nya generationens dieslar. Med samma trimningsgrad som nya 220cdi så skulle den ha 388 hästar och 800 Nm!

Hur är det förressten med de kommande sexorna, är de V6:or eller raka sexor? Läste för ett par år sedan tror jag i nån motortidning att Mercedes skulle gå tillbaka till raka sexor. Stämmer det, och i så fall gäller det både diesel och bensinarna?

Ja den är kanon, kraft saknas aldrig (perfekt att dra tunga släp med!!). Vill minnas att det skulle vara en rak sexa, måste bli någonstans norr om 300 hk för att någorlunda komma ikapp konkurrenterna. Själv föredrar jag faktiskt raka sexor över v6or så tror det kan bli rätt vettigt faktiskt :fadein:

doolar wrote:Alltså jag ogillar inte diesel i sig så mycket som jag ogillar att det framställs som ett miljöbränsle. Det är väl det som är min stora irritation, för att det vet (alla egentligen) att det är fel.

Bara för att man sparar partiklarna i ett filter så försvinner dom ju inte. Plus att det luktar illa, inget som förstör en morgontur till jobbet så mycket som när jag hamnar bakom en kall diesel som spyr ut. Går knappt att andas i bilen ju!

Nä, diesel är till för lastbilar och traktorer, där man verkligen behöver vridmomentet (vem behöver 400 Nm i en Passat, egentligen? I en bil som ska vara miljöfordon för persontransport från a till b?). Hyckleri kallar jag det. Vill man ha prestanda så är det ok och fullt förståeligt, men allt kostar någonstans, och det vill jag att man ska vara ärliga med.

Kort sagt, fram med gamla dieselskatten igen (och gamla dieselpriset), och skatta bort privatdieslarna för alla som inte kör så långt. Det var bättre förr på den fronten. Den som vill mysa med en fet V8-diesel har nog pengar till det ändå, och alla vanliga svenssons kan köra bensin igen, förutom dom i norr med långa körsträckor som kan räkna hem skattehöjningen i minskad bränsleförbrukning.


Herregud vad har du för ventilationssystem i din bil? Kör du möjligtvis nercabbat året runt :mrgreen: ? Jag kan helt ärligt säga att jag ALDRIG märkt av det där med att dieselbilar skulle lukta illa, när jag ligger i en bil bakom. Möjligtvis om man kör in snoken (näsan alltså, inget annat :mrgreen: :mrgreen: ) i avgasröret på en dieselbil - då lär det inte lukta mumma, men å andra sidan lär det inte göra de från en bensinbil heller.
Min bil som dock har partikelfilter luktar ingenting (nåja, när nog) från avgaserna varken varm eller kall.

Något som det däremot stinker om är gamla bensindrivna bilar utan katalysator, en sådan märks det verkligen om man hamnar bakom. Lägg sedan till att dessa as till bilar är skattebefriade och ironin blir total.

Ja men visst jag betalar endast 8400 :- per år för min så en skattehöjning vore verkligen på sin plats (obs ironi). Är det något vi absolut inte behöver mer av i detta avlånga land så är det skatter. Har haft en C 270 CDI och denna bil som snittade runt 0,6-0,7 L/mil kostade också en bra bit över 7000:- SEK per år i skatt. En gammal sunkig Volvo 740 som lätt drar över litern kostar väl inte mer än 2500 SEK om året.'
En BMW 740 bensin med V8 och en j***a förbrukning går på under 3"..

Nej tack dieslarna är redan straffskattade så det räcker.

Men alla är vi olika och tur är väl det :wink:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby doolar » Tue 15 Nov, 2016 19:40

Feliks wrote:
JQ wrote:Jag skulle gärna prova en 420cdi, kan tänka mig att den är riktigt mysig att köra! Och det vore häftigt om Mercedes tog fram även en V8 i den kommande nya generationens dieslar. Med samma trimningsgrad som nya 220cdi så skulle den ha 388 hästar och 800 Nm!

Hur är det förressten med de kommande sexorna, är de V6:or eller raka sexor? Läste för ett par år sedan tror jag i nån motortidning att Mercedes skulle gå tillbaka till raka sexor. Stämmer det, och i så fall gäller det både diesel och bensinarna?

Ja den är kanon, kraft saknas aldrig (perfekt att dra tunga släp med!!). Vill minnas att det skulle vara en rak sexa, måste bli någonstans norr om 300 hk för att någorlunda komma ikapp konkurrenterna. Själv föredrar jag faktiskt raka sexor över v6or så tror det kan bli rätt vettigt faktiskt :fadein:

doolar wrote:Alltså jag ogillar inte diesel i sig så mycket som jag ogillar att det framställs som ett miljöbränsle. Det är väl det som är min stora irritation, för att det vet (alla egentligen) att det är fel.

Bara för att man sparar partiklarna i ett filter så försvinner dom ju inte. Plus att det luktar illa, inget som förstör en morgontur till jobbet så mycket som när jag hamnar bakom en kall diesel som spyr ut. Går knappt att andas i bilen ju!

Nä, diesel är till för lastbilar och traktorer, där man verkligen behöver vridmomentet (vem behöver 400 Nm i en Passat, egentligen? I en bil som ska vara miljöfordon för persontransport från a till b?). Hyckleri kallar jag det. Vill man ha prestanda så är det ok och fullt förståeligt, men allt kostar någonstans, och det vill jag att man ska vara ärliga med.

Kort sagt, fram med gamla dieselskatten igen (och gamla dieselpriset), och skatta bort privatdieslarna för alla som inte kör så långt. Det var bättre förr på den fronten. Den som vill mysa med en fet V8-diesel har nog pengar till det ändå, och alla vanliga svenssons kan köra bensin igen, förutom dom i norr med långa körsträckor som kan räkna hem skattehöjningen i minskad bränsleförbrukning.


Herregud vad har du för ventilationssystem i din bil? Kör du möjligtvis nercabbat året runt :mrgreen: ? Jag kan helt ärligt säga att jag ALDRIG märkt av det där med att dieselbilar skulle lukta illa, när jag ligger i en bil bakom. Möjligtvis om man kör in snoken (näsan alltså, inget annat :mrgreen: :mrgreen: ) i avgasröret på en dieselbil - då lär det inte lukta mumma, men å andra sidan lär det inte göra de från en bensinbil heller.
Min bil som dock har partikelfilter luktar ingenting (nåja, när nog) från avgaserna varken varm eller kall.

Något som det däremot stinker om är gamla bensindrivna bilar utan katalysator, en sådan märks det verkligen om man hamnar bakom. Lägg sedan till att dessa as till bilar är skattebefriade och ironin blir total.

Ja men visst jag betalar endast 8400 :- per år för min så en skattehöjning vore verkligen på sin plats (obs ironi). Är det något vi absolut inte behöver mer av i detta avlånga land så är det skatter. Har haft en C 270 CDI och denna bil som snittade runt 0,6-0,7 L/mil kostade också en bra bit över 7000:- SEK per år i skatt. En gammal sunkig Volvo 740 som lätt drar över litern kostar väl inte mer än 2500 SEK om året.'
En BMW 740 bensin med V8 och en j***a förbrukning går på under 3"..

Nej tack dieslarna är redan straffskattade så det räcker.

Men alla är vi olika och tur är väl det :wink:


I bilkö luktar det när du hamnar bakom en i rusningstrafiken. :)

Håller med dig om gamla bensinare, men hur många är det? Det är ju årsmodell 87 och äldre, inte många av dem som rullar i vardagstrafiken. De som faktiskt har katalysator är f-n så mycket renare än diesel alla dagar.

Från The Telegraph:

http://www.telegraph.co.uk/news/earth/e ... ities.html

"Diesel car owners are likely to face more restrictions on driving in city centres, under Government plans to improve air quality.
London, Birmingham, Leeds, Nottingham, Derby and Southampton should all “consider the role of access restrictions for certain types of vehicles”, it says.

Currently 38 out of 43 geographical ‘zones’ in the UK are failing EU air quality standards due to high levels of nitrogen dioxide – the gas that is emitted by burning fuels, especially diesel."

Alltså jag betonar det igen - detta handlar om vardagsbilism, det är det jag pratar om. Den stora mängden trafik som är till och från arbetet osv, fram för allt i städerna. Som hobbybil kan man ha en kärnreaktordriven for all I care. :)

De dieselbilar du äger/ägt är "gamla". En modern diesel kostar inte några 8400 kr/år. En E220 CDI 2015 kostar 2615 kr/år, i mitt tycke för billigt. Jag gillar inte skatter heller, men som styrmedel är det grymt - särskilt när det straffar något man inte tror på. :D

Jag säger inte att jag har rätt - men så här tycker jag.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby CE 36 » Tue 15 Nov, 2016 20:03

doolar wrote:De dieselbilar du äger/ägt är "gamla". En modern diesel kostar inte några 8400 kr/år. En E220 CDI 2015 kostar 2615 kr/år, i mitt tycke för billigt. Jag gillar inte skatter heller, men som styrmedel är det grymt - särskilt när det straffar något man inte tror på. :D


Min Alfa från 2009 som drar 0,58 på landsväg och 0,79 blandad körning har en skatt på 6.160 kr per år. Det är en modern diesel med partikelfilter mm så jag vet inte varför skatten är så hög..? För mig som inte kör den mer än kanske 100 mil om året blir det 60 kr/mil i skatt...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby doolar » Tue 15 Nov, 2016 20:26

CE 36 wrote:
doolar wrote:De dieselbilar du äger/ägt är "gamla". En modern diesel kostar inte några 8400 kr/år. En E220 CDI 2015 kostar 2615 kr/år, i mitt tycke för billigt. Jag gillar inte skatter heller, men som styrmedel är det grymt - särskilt när det straffar något man inte tror på. :D


Min Alfa från 2009 som drar 0,58 på landsväg och 0,79 blandad körning har en skatt på 6.160 kr per år. Det är en modern diesel med partikelfilter mm så jag vet inte varför skatten är så hög..? För mig som inte kör den mer än kanske 100 mil om året blir det 60 kr/mil i skatt...


Det har nog med miljöklass / Euro 4, 5 osv att göra, samt koldioxidhalt den släpper ut. Uppfyller den inte ett visst krav så blir skatten hög, oavsett om den drar 0,1 eller 1.1. Kikar du i registreringsbeviset eller på Transportstyrelsens hemsida så klarnar det säkert.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby Marie » Tue 15 Nov, 2016 20:37

Även om jag själv brukar både vara blixtsnabb att klanka på oljebrännare, och dessutom har svårt att hålla mig till trådämnet, så tycker jag att vi börjar fastna i rent religiösa diskussioner nu (diesel kontra bensin är precis som motoroljeval nästintill religiösa diskussioner).

För att återgå till trådämnet så ser jag helst att stjärnan sitter uppe på kylarmaskeringsramen, och då allra helst att den sitter på ett (åtminstone imiterat) kylarlock som på W108 och W114/115.
Den S212 jag kört hade ju minimikravet att stjärnan sitter PÅ huven och inte i grillen uppfyllt, men de avrundade formerna på bilen gjorde ju att man inte såg hela stärnan från förarplats (bara 2/3) och det kändes väldigt ynkligt...

Sen måste jag säga att inte ens komfortchassi(?) som den bilen enligt datakortet påstås vara utrustad med är särskilt komfortabelt - hur är då avantgardechassina? Stenhårda som en oxkärra från mitten av 1800-talet? Bara det är ju ett fullgott skäl att undvika mercor med stjärnan i grillen...

Antagligen är jag orättvis eftersom jag är bortskämd av en W140 där hjulupphängningarna både fram och bak är helrenoverade. Flygande matta nästa (men troligen också lika luddig i vägegenskaperna som en flygande matta :mrgreen: ) ?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby CE 36 » Tue 15 Nov, 2016 20:44

doolar wrote:
CE 36 wrote:
doolar wrote:De dieselbilar du äger/ägt är "gamla". En modern diesel kostar inte några 8400 kr/år. En E220 CDI 2015 kostar 2615 kr/år, i mitt tycke för billigt. Jag gillar inte skatter heller, men som styrmedel är det grymt - särskilt när det straffar något man inte tror på. :D


Min Alfa från 2009 som drar 0,58 på landsväg och 0,79 blandad körning har en skatt på 6.160 kr per år. Det är en modern diesel med partikelfilter mm så jag vet inte varför skatten är så hög..? För mig som inte kör den mer än kanske 100 mil om året blir det 60 kr/mil i skatt...


Det har nog med miljöklass / Euro 4, 5 osv att göra, samt koldioxidhalt den släpper ut. Uppfyller den inte ett visst krav så blir skatten hög, oavsett om den drar 0,1 eller 1.1. Kikar du i registreringsbeviset eller på Transportstyrelsens hemsida så klarnar det säkert.


Den släpper inte ut särskilt mycket av någonting, men skatten borde ju alltid ligga på bränslet man förbränner och inte på en parkerad bil...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby doolar » Tue 15 Nov, 2016 20:52

CE 36 wrote:
doolar wrote:
CE 36 wrote:
Min Alfa från 2009 som drar 0,58 på landsväg och 0,79 blandad körning har en skatt på 6.160 kr per år. Det är en modern diesel med partikelfilter mm så jag vet inte varför skatten är så hög..? För mig som inte kör den mer än kanske 100 mil om året blir det 60 kr/mil i skatt...


Det har nog med miljöklass / Euro 4, 5 osv att göra, samt koldioxidhalt den släpper ut. Uppfyller den inte ett visst krav så blir skatten hög, oavsett om den drar 0,1 eller 1.1. Kikar du i registreringsbeviset eller på Transportstyrelsens hemsida så klarnar det säkert.


Den släpper inte ut särskilt mycket av någonting, men skatten borde ju alltid ligga på bränslet man förbränner och inte på en parkerad bil...


Det håller jag med om till 100%!
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: MB huvstjärna snart ett minne blott?

Postby CE 36 » Tue 15 Nov, 2016 20:58

JQ wrote:Läste för ett par år sedan tror jag i nån motortidning att Mercedes skulle gå tillbaka till raka sexor. Stämmer det, och i så fall gäller det både diesel och bensinarna?


Jag läste idag att S-klassen för 2018 får en rak sexa på över 400 hk..! "the new and tech-laden M256 3.0-liter straight-six, rated at “over 402 horsepower” and employing an electric turbocharger, a large exhaust turbocharger, and an integrated starter-generator"
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests