Köptips 230e

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Köptips 230e

Postby pasi » Thu 29 Dec, 2016 10:11

Undrar hur 230 motorn är som sitter i 210 serien
M111.. bilen i fråga har gått 21000mil..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Köptips 230e

Postby MB S-KLASSE » Fri 30 Dec, 2016 09:56

Bra motor utan ngra egentliga svagheter har jag hört.
Dubbelkamkedja är ett plus.
Men lite törstigare än den nyare E200 kompressor.
Haft en bekant som hade en E230 1997 som bara gick och gick , det var kaross rosten
som till slut satte stopp för vidare körning efter 37000 mil.
21000 mil låter inte mycket..... många mil kvar här.
W212, W204, W169

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Köptips 230e

Postby twostroke » Fri 30 Dec, 2016 10:48

Enda jag har hört talas om och varit med om är att topplockspackningen börjar släppa ut vatten ur motorn. på min började det rinna ut vid sidan av blocket, ny packning sen var det bara att köra igen. Det var en 200k.

Brorsan har en c180 som börjar närma sig 40k utan några större problem. Samma motor i grunden. M111

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Köptips 230e

Postby Scorpio » Fri 30 Dec, 2016 20:33

Jämfört med samtida(1995) maskiner var den relativt pigg och snål. I tester då det begav sig kommer jag ihåg att det mättes upp mer effekt än vad Mercedes uppgav med knappt 160 hk. Det var märkbar skillnad jämfört med M111 220 som den baserades på trots att effekten på papperet var densamma. Och M111 230 är avsevärt snålare än M112 240 som den ersattes av.

Utan att veta med säkerhet så betvivlar jag ändå att M111 200 kompressor är snålare.
Last edited by Scorpio on Fri 30 Dec, 2016 22:48, edited 1 time in total.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
jox
Expert
Expert
Posts: 621
Joined: Tue 16 May, 2006 12:05
Location: Torsby
Contact:

Re: Köptips 230e

Postby jox » Fri 30 Dec, 2016 21:36

Även jag instämmer i lovorden, har en c200 som gått 38500 och går hur fint som helst
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98



--http://www.garaget.org/jox--

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Köptips 230e

Postby Scorpio » Fri 30 Dec, 2016 22:57

Vad jag har förstått så har inte 220/230 samma problem med databoxen som 200. Och kabelstammarna var väl vid det laget bättre. Men det variabla drevet på insugskammen kan bråka om man har otur vilket kan vara dyrt.

Gångkulturen kan givetvis inte matcha de mjuka raka sexorna men i övrigt en fin maskin anser jag.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Köptips 230e

Postby Feliks » Sat 31 Dec, 2016 00:52

Den motorn är nog en av de mest driftsäkra som Mercedes tillverkat, min bror hade nyligen en kombi (-97:a) som rullat cirka 49 000 mil - gick som ny i motorn ändå :-D Nästan bara hört gott om den moroten om man ser till driftsäkerheten..
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köptips 230e

Postby Marie » Sat 31 Dec, 2016 01:53

MB S-KLASSE wrote:21000 mil låter inte mycket..... många mil kvar här.

Miltalet har väldigt liten koppling till rostens utbredning, och som du själv skriver några rader högre upp är det vanligen rosten som blir en 210:as bane.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Köptips 230e

Postby Jojjet » Sat 31 Dec, 2016 12:31

Håller med den stora skaran. Min personliga erfarenhet så är den motorn på topp 3 av mina favoriter hos mb.. :-D
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Köptips 230e

Postby Mercafreaket » Sun 01 Jan, 2017 14:44

M111. Skottsäker utan dess like.
Farsans W210 E230 -96 (som nu brorsan rallar runt i) har gått snart 40k mil utan handpåläggning annat än ren service.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Köptips 230e

Postby M116 » Wed 04 Jan, 2017 08:30

Min erfarenhet av M111 är att de är slitstarka, snåla och effektiva. Tycker att transmissionen 722.6 är dess största akilleshäl, undvik PMS sprutet och se upp med dessa åkommor:

- Läckande topplockspackning
- Oljeläckage i främre vevaxelpackbox
- Trasiga tändspolar
- Kallödningar i styrdon
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests