Undrar hur 230 motorn är som sitter i 210 serien
M111.. bilen i fråga har gått 21000mil..
Köptips 230e
Köptips 230e
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Köptips 230e
Bra motor utan ngra egentliga svagheter har jag hört.
Dubbelkamkedja är ett plus.
Men lite törstigare än den nyare E200 kompressor.
Haft en bekant som hade en E230 1997 som bara gick och gick , det var kaross rosten
som till slut satte stopp för vidare körning efter 37000 mil.
21000 mil låter inte mycket..... många mil kvar här.
Dubbelkamkedja är ett plus.
Men lite törstigare än den nyare E200 kompressor.
Haft en bekant som hade en E230 1997 som bara gick och gick , det var kaross rosten
som till slut satte stopp för vidare körning efter 37000 mil.
21000 mil låter inte mycket..... många mil kvar här.
W212, W204, W169
Re: Köptips 230e
Enda jag har hört talas om och varit med om är att topplockspackningen börjar släppa ut vatten ur motorn. på min började det rinna ut vid sidan av blocket, ny packning sen var det bara att köra igen. Det var en 200k.
Brorsan har en c180 som börjar närma sig 40k utan några större problem. Samma motor i grunden. M111
Brorsan har en c180 som börjar närma sig 40k utan några större problem. Samma motor i grunden. M111
Re: Köptips 230e
Jämfört med samtida(1995) maskiner var den relativt pigg och snål. I tester då det begav sig kommer jag ihåg att det mättes upp mer effekt än vad Mercedes uppgav med knappt 160 hk. Det var märkbar skillnad jämfört med M111 220 som den baserades på trots att effekten på papperet var densamma. Och M111 230 är avsevärt snålare än M112 240 som den ersattes av.
Utan att veta med säkerhet så betvivlar jag ändå att M111 200 kompressor är snålare.
Utan att veta med säkerhet så betvivlar jag ändå att M111 200 kompressor är snålare.
Last edited by Scorpio on Fri 30 Dec, 2016 22:48, edited 1 time in total.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Köptips 230e
Även jag instämmer i lovorden, har en c200 som gått 38500 och går hur fint som helst
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
Re: Köptips 230e
Vad jag har förstått så har inte 220/230 samma problem med databoxen som 200. Och kabelstammarna var väl vid det laget bättre. Men det variabla drevet på insugskammen kan bråka om man har otur vilket kan vara dyrt.
Gångkulturen kan givetvis inte matcha de mjuka raka sexorna men i övrigt en fin maskin anser jag.
Gångkulturen kan givetvis inte matcha de mjuka raka sexorna men i övrigt en fin maskin anser jag.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Köptips 230e
Den motorn är nog en av de mest driftsäkra som Mercedes tillverkat, min bror hade nyligen en kombi (-97:a) som rullat cirka 49 000 mil - gick som ny i motorn ändå Nästan bara hört gott om den moroten om man ser till driftsäkerheten..
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Köptips 230e
MB S-KLASSE wrote:21000 mil låter inte mycket..... många mil kvar här.
Miltalet har väldigt liten koppling till rostens utbredning, och som du själv skriver några rader högre upp är det vanligen rosten som blir en 210:as bane.
Re: Köptips 230e
Håller med den stora skaran. Min personliga erfarenhet så är den motorn på topp 3 av mina favoriter hos mb..
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Köptips 230e
M111. Skottsäker utan dess like.
Farsans W210 E230 -96 (som nu brorsan rallar runt i) har gått snart 40k mil utan handpåläggning annat än ren service.
Farsans W210 E230 -96 (som nu brorsan rallar runt i) har gått snart 40k mil utan handpåläggning annat än ren service.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Köptips 230e
Min erfarenhet av M111 är att de är slitstarka, snåla och effektiva. Tycker att transmissionen 722.6 är dess största akilleshäl, undvik PMS sprutet och se upp med dessa åkommor:
- Läckande topplockspackning
- Oljeläckage i främre vevaxelpackbox
- Trasiga tändspolar
- Kallödningar i styrdon
- Läckande topplockspackning
- Oljeläckage i främre vevaxelpackbox
- Trasiga tändspolar
- Kallödningar i styrdon
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 63 guests