Forumet jagrullar.se

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Forumet jagrullar.se

Postby snepo » Sat 14 Jan, 2017 00:47

Akta er för att säga nåt negativt om Volvo. Då blir man inte mycket värd. På detta forum acceptererar ni att man klankar ner på Mercedes. Men ajaj inte klanka på VOLVO

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Forumet jagrullar.se

Postby Marie » Sat 14 Jan, 2017 04:03

snepo wrote:Akta er för att säga nåt negativt om Volvo. Då blir man inte mycket värd. På detta forum acceptererar ni att man klankar ner på Mercedes. Men ajaj inte klanka på VOLVO


Varför skulle man klanka på Volvo?
Till och med tyskar har den största respekt för Volvos livslängd och kvalitet.

Vill man ha en själlös traktor som bara går och går så skall man definitivt köpa en Volvo. Mina fyra söner är ju uppvuxna med Mercedes, och tre av dem har själva Volvo idag, den fjärde har inget motorfordon alls. De är alltså effektivt botade från Mercedesbacillen.

Kan man däremot tänka sig något som kombinerar rostskyddet från Alfasud, kvalitetskänslan från Fiat 126p, teknisk komplexitet från Citroën SM med teutonisk kinesanpassad design så skall man köpa en Mercedes av nyare snitt. Önskar man till detta komforten hos en oxkärra så ligger en AMG-variant mycket bra till... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Forumet jagrullar.se

Postby Jojjet » Sat 14 Jan, 2017 09:11

Efter 211an var det på millimetern att även jag skulle köpa en Volvo, trots löftet till mig själv för ca 15 år sedan att "aldrig mer". Men efter att ha hört och sett hur kollegornas Volvos kostar och klatrar så valde vi bort volvo oxå. Vi köpte en 210a som gått i inlandet istället. Minimalt med rost, men mycket stenskott.. Har dinitrolbehandlat den och skall lacka om huv och skärmar där stenskotten är. Räknar kallt med att ha den länge, och om det dyker upp en till fin 210 så köper jag den och magasinerar till den nuvarande tar slut.. Jag bröt förresten mitt volvo-löfte ifjol, köpte tillbaka min morfars volvo och gav den till min mor. Den hade inte varit i trafik sedan den lämnade familjen efter morfars bortgång. Mormor hade inget körkort. Så det var bara morfar och hans barn som har kört den. Han köpte den ny 1969, och han som tog över den efter oss körde den aldrig, utan han har bara gjort iordning den. Men den bilen är ju min mors, så jag räknar det ju egentligen inte som att jag har köpt en Volvo... :mrgreen:
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Forumet jagrullar.se

Postby Gelgamesh » Sat 14 Jan, 2017 12:51

Svårt det där med märkesreligion. Själv har jag genom historien lovat och svurit att jag aldrig mer skall äga vare sig Volvo, Citroën eller Mercedes.

Gick ju bra...

Har anv.konto på Citroënakuten, 200-klubben, Jag Rullar och förstås här. Gården svämmar över av framförallt gamla Cittror men även en W140 och två st Volvo 240.

Folk varnade mig även för detta forumet just av anledningen att man lätt skulle bli utmobbad om man sa något fel om Mercedes. Inte för att jag sagt så mycket illa om Mercedes, men jag tycker ändå att tonen är väldigt god här. På de båda Volvo-forumen likaså. På Citroënakuten är nog märkeselitismen allra värst. Men där har jag dels varit med sedan starten 1998, och dessutom är Citroënister lite excentriska och lättretade då märket alltid bemötts med fördomar i Sverige. Och bilarna är ju i många avséenden väldigt mycket bättre än vad de flesta tror.

Personligen gillar jag känslan och dynamiken i hur utvecklande det är att delta i så olika diskussioner som blir på så olika forum.

Och som vanligt krävs det förstås att man är öppen, förstående och respektfull med andras åsikter. För tjugo år sedan hade jag säkert skrivit långa tirader här om vilket tekniskt försprång Citroën DS har gentemot ungefär allt. Men det sägs ju att även f-n själv blir helig med tiden. Kanske har jag blivit gammal nog att ta det lite lugnt.

Mycket roligare att ta alla russinen ur alla kakorna. Idag diggar jag både Mercedes, Citroën och Volvo för deras olika kvaliteter. Klart roligast så.

Min viktigaste resa var att inse att inte allt utan gashydraulik var "skräp". Så även jag har varit "religiös". Och sådana människor går tyvärr oftast inte att vända. Kan vara bra att veta. Man har oftast roligast när man får lära sig om sådant man förr kanske "hatade" eller tyckte var meningslöst.

Tänk om man kunde kombinerat komforten hos Citroën DS med komforten från en W140 och adderat det trevligt lättmekade och okomplicerade med nallebjörnen Volvo 240.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Forumet jagrullar.se

Postby torake » Sat 14 Jan, 2017 13:54

Gelgamesh wrote:Tänk om man kunde kombinerat komforten hos Citroën DS med komforten från en W140 och adderat det trevligt lättmekade och okomplicerade med nallebjörnen Volvo 240.

Visst kan man det! Den heter W126 (med gashydraulik runt om) :mrgreen:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Forumet jagrullar.se

Postby snepo » Sun 15 Jan, 2017 09:00

Marie wrote:
snepo wrote:Akta er för att säga nåt negativt om Volvo. Då blir man inte mycket värd. På detta forum acceptererar ni att man klankar ner på Mercedes. Men ajaj inte klanka på VOLVO


Varför skulle man klanka på Volvo?
Till och med tyskar har den största respekt för Volvos livslängd och kvalitet.

Vill man ha en själlös traktor som bara går och går så skall man definitivt köpa en Volvo. Mina fyra söner är ju uppvuxna med Mercedes, och tre av dem har själva Volvo idag, den fjärde har inget motorfordon alls. De är alltså effektivt botade från Mercedesbacillen. Efter min senaste Volvo så,kan jag inte hålla med om bara går och går. Bland det sämsta jag ägt av,och det var det nyaste jag haft. (2010) års modell. Men kanske var ett måndagsex.

Kan man däremot tänka sig något som kombinerar rostskyddet från Alfasud, kvalitetskänslan från Fiat 126p, teknisk komplexitet från Citroën SM med teutonisk kinesanpassad design så skall man köpa en Mercedes av nyare snitt. Önskar man till detta komforten hos en oxkärra så ligger en AMG-variant mycket bra till... :mrgreen:


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests