Nu har det kommit förslag från miljöpartiet att alla euro-4 bilar ska förbjudas i Stockholms innerstad. Enbart euro-5 (bensin) och euro-6 (diesel) ska få köra där.
Kan man bygga om en euro-4 till euro-5 (bensin)?
Enligt tyska wikipedia ligger de på samma värden, det enda som skiljer är att partikelhalten är begränsad i euro-5.
Miljödårar sabbar
Re: Miljödårar sabbar
vikka bilar klassas som euro4?
från vikken årsmodell till vikken årsmodell jäller det?
alla har ju fattat att miljöfaschisterna i regeringen är ett bottennapp!
detta får Lövf'én att framstå som oduglig
från vikken årsmodell till vikken årsmodell jäller det?
alla har ju fattat att miljöfaschisterna i regeringen är ett bottennapp!
detta får Lövf'én att framstå som oduglig
Re: Miljödårar sabbar
Cirka 2000 blev bensinmercorna Euro-5.
Det vore bra om de fixade lite fler infartsparkeringar innan de började vifta med förbudsskyltar. Vi från de nordöstra regionerna har i princip noll möjligheter att parkera nära en tunnelbanestation.
Det vore bra om de fixade lite fler infartsparkeringar innan de började vifta med förbudsskyltar. Vi från de nordöstra regionerna har i princip noll möjligheter att parkera nära en tunnelbanestation.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Miljödårar sabbar
min C-klasse 99a är en euro-3.
då är den garanterat portförbjuden in i city
då är den garanterat portförbjuden in i city
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Miljödårar sabbar
torake wrote:Cirka 2000 blev bensinmercorna Euro-5.
Du menar inte Euro 4? Min C180 -01 var en Euro 4 och jag vet att den var flera år för gammal för att behöva uppfylla det.....vilket gjorde att jag åkte på straffskatt, mer eller mindre. Farsans ungefär lika tunga W124 var märkbart billigare i skatt.....
Euro 5 måste ju kommit senare?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Miljödårar sabbar
Ja ursäkta jag blandade ihop det med MK 2005. Euro 4 är det naturligtvis. Då får jag väl stanna hemma då! Eller vänta förresten jag har ju en elbil! Kommer bli lätt att hitta parkering om förslaget får gehör...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Miljödårar sabbar
Det första man kommer på när man tänker på Stockholm är hur svåra luftföroreningarna är där, eller?
Typisk svensk bror duktig mentalitet i miljöpartiet, visst finns det problem med luften även i Stockholm men att förbjuda vissa bilar är att gå långt över gränsen, inom ett antal år kommer de äldre "skitiga" bilarna försvinna av sig själva och ersättas med miljövänligare.
Typisk svensk bror duktig mentalitet i miljöpartiet, visst finns det problem med luften även i Stockholm men att förbjuda vissa bilar är att gå långt över gränsen, inom ett antal år kommer de äldre "skitiga" bilarna försvinna av sig själva och ersättas med miljövänligare.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Miljödårar sabbar
Jag skulle vilja ställa frågan såhär till miljöpartiet: Stockholm har åtminstone de senaste 20 åren varit proppfullt med bilar, och för tjugo år sedan fanns en stor andel åttitalare utan katalysator. Dessutom var hastighetsgränserna högre och alla hade dubbdäck. Ändå gick det att leva där. Vad har förändrats som motiverar detta nya förslag?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Miljödårar sabbar
torake wrote:Vad har förändrats som motiverar detta nya förslag?
Det började med "trafiksaneringen" då massor med gator stängdes av så att trafiken koncentrerades på vissa gator, som Hornsgatan. Och givetvis kunde man då mäta upp mer föroreningar där alla tvingades köra. Nu ska man bygga om Slussen så att det blir stans största trafikpropp, dvs man gör allting fel och skyller sen på bilisterna...
Hade man istället byggt enligt 60-talets planer så hade vi haft en ringled runt stan, med en fungerande Essingeled och en Österled via Lidingö och Bogesund så att restiden från Åkersberga till Sthlms city inte hade varit mer än 10-12 minuter! På den tiden hade vi dessutom fri fart utanför städerna...
Re: Miljödårar sabbar
torake wrote:Jag skulle vilja ställa frågan såhär till miljöpartiet: Stockholm har åtminstone de senaste 20 åren varit proppfullt med bilar, och för tjugo år sedan fanns en stor andel åttitalare utan katalysator. Dessutom var hastighetsgränserna högre och alla hade dubbdäck. Ändå gick det att leva där. Vad har förändrats som motiverar detta nya förslag?
Det kommer nog tyvärr inte att komma något logiskt svar på det.
Som bilägare är man per automatik en ond människa enligt miljömupparna och ska bara förväntas ta all skit som hittas på i diverse myndigheter och kommuner.
Detta oavsett att vi bilägare har bilar som blivit många, många gånger bättre ur miljösynpunkt än för 20 år sedan, accepterat inskränkningar i trafiken, betalar biltullar, tankar svindyrt bränsle som ger massor av skattekronor till staten, m.m.
Bilen kommer alltid vara det eviga hatobjektet bland vissa människor.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Miljödårar sabbar
En liten tanke: Dubbdäck jagas som om de vore rena döden, kan ju diskuteras. Men istället grusar man vägarna så fort det är lite halkigt. Gruset borde väl vara lika farligt på att riva upp? Gruskornen är ju ganska stora jämfört med dubbarnas utstick. Näe, mera dubb och mindre salt och skit tror jag på.
Sen som sagt, visst börjar storstäderna som Malmö, Göteborg och Stockholm ha större bekymmer än avgaser och dubbade däck?
Sen som sagt, visst börjar storstäderna som Malmö, Göteborg och Stockholm ha större bekymmer än avgaser och dubbade däck?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Re: Miljödårar sabbar
ingemar wrote:
Sen som sagt, visst börjar storstäderna som Malmö, Göteborg och Stockholm ha större bekymmer än avgaser och dubbade däck?
Göteborg och malmö vet jag inte men i Stockholm är ett större problem att det är för lite vägar i förhållande till bilmängden. Vi förslösar stora delar av våra liv med att sitta i bilköer på väg till och från våra arbeten. Kanske det här kan vara en lösning, eftersom bara de som har råd att köpa "miljövänliga" bilar får köra?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Miljödårar sabbar
Själv blir jag stressad om jag fastnar bakom dubbelplogen. Tur att det finns av och påfarter... Staden undviker jag helst. Har aldrig förstått tjusningen med att betala dyrt för att sitta i bilkö. :)
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo
Bm H10
Re: Miljödårar sabbar
torake wrote:ingemar wrote:
Sen som sagt, visst börjar storstäderna som Malmö, Göteborg och Stockholm ha större bekymmer än avgaser och dubbade däck?
Göteborg och malmö vet jag inte men i Stockholm är ett större problem att det är för lite vägar i förhållande till bilmängden. Vi förslösar stora delar av våra liv med att sitta i bilköer på väg till och från våra arbeten. Kanske det här kan vara en lösning, eftersom bara de som har råd att köpa "miljövänliga" bilar får köra?
Jag kan försäkra att köerna för att ta sig till och från Västra Hamnen i Malmö i rusningstrafik inte är att leka med. Och som lök på laxen får man betala dryga tusenlappen skattade pengar i månaden för att få parkera bilen
Har dock ännu inte fått vare sig kulkärvar eller granatsplitter i bilen(det har däremot passerat ett antal sådana bilar på skrivbordet på jobbet)..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Miljödårar sabbar
Javisst och bilägare kommer alltid att finnas,Och vi har svårt att göra nåt åt det. Demonstrera ställa bilen. Nej vi knyter näven i fickan ,gnäller på jobbet. Vi skulle kanske göra som fransmän.MKE560 wrote:torake wrote:Jag skulle vilja ställa frågan såhär till miljöpartiet: Stockholm har åtminstone de senaste 20 åren varit proppfullt med bilar, och för tjugo år sedan fanns en stor andel åttitalare utan katalysator. Dessutom var hastighetsgränserna högre och alla hade dubbdäck. Ändå gick det att leva där. Vad har förändrats som motiverar detta nya förslag?
Det kommer nog tyvärr inte att komma något logiskt svar på det.
Som bilägare är man per automatik en ond människa enligt miljömupparna och ska bara förväntas ta all skit som hittas på i diverse myndigheter och kommuner.
Detta oavsett att vi bilägare har bilar som blivit många, många gånger bättre ur miljösynpunkt än för 20 år sedan, accepterat inskränkningar i trafiken, betalar biltullar, tankar svindyrt bränsle som ger massor av skattekronor till staten, m.m.
Bilen kommer alltid vara det eviga hatobjektet bland vissa människor.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests