Miljödårar sabbar

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Miljödårar sabbar

Postby s500lang » Tue 17 Jan, 2017 18:45

Nu har det kommit förslag från miljöpartiet att alla euro-4 bilar ska förbjudas i Stockholms innerstad. Enbart euro-5 (bensin) och euro-6 (diesel) ska få köra där.
Kan man bygga om en euro-4 till euro-5 (bensin)?

Enligt tyska wikipedia ligger de på samma värden, det enda som skiljer är att partikelhalten är begränsad i euro-5.

KOWALSKI 1

Re: Miljödårar sabbar

Postby KOWALSKI 1 » Tue 17 Jan, 2017 18:57

vikka bilar klassas som euro4?
från vikken årsmodell till vikken årsmodell jäller det?

alla har ju fattat att miljöfaschisterna i regeringen är ett bottennapp!
detta får Lövf'én att framstå som oduglig

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Miljödårar sabbar

Postby torake » Tue 17 Jan, 2017 19:35

Cirka 2000 blev bensinmercorna Euro-5.
Det vore bra om de fixade lite fler infartsparkeringar innan de började vifta med förbudsskyltar. Vi från de nordöstra regionerna har i princip noll möjligheter att parkera nära en tunnelbanestation.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Miljödårar sabbar

Postby KOWALSKI 1 » Tue 17 Jan, 2017 20:30

min C-klasse 99a är en euro-3.
då är den garanterat portförbjuden in i city

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Miljödårar sabbar

Postby Cpt Tuttle » Tue 17 Jan, 2017 20:42

torake wrote:Cirka 2000 blev bensinmercorna Euro-5.


Du menar inte Euro 4? Min C180 -01 var en Euro 4 och jag vet att den var flera år för gammal för att behöva uppfylla det.....vilket gjorde att jag åkte på straffskatt, mer eller mindre. :roll: Farsans ungefär lika tunga W124 var märkbart billigare i skatt.....

Euro 5 måste ju kommit senare?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Miljödårar sabbar

Postby torake » Wed 18 Jan, 2017 01:38

Ja ursäkta jag blandade ihop det med MK 2005. Euro 4 är det naturligtvis. Då får jag väl stanna hemma då! Eller vänta förresten jag har ju en elbil! :-D Kommer bli lätt att hitta parkering om förslaget får gehör...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Miljödårar sabbar

Postby MKE560 » Wed 18 Jan, 2017 08:29

Det första man kommer på när man tänker på Stockholm är hur svåra luftföroreningarna är där, eller?
Typisk svensk bror duktig mentalitet i miljöpartiet, visst finns det problem med luften även i Stockholm men att förbjuda vissa bilar är att gå långt över gränsen, inom ett antal år kommer de äldre "skitiga" bilarna försvinna av sig själva och ersättas med miljövänligare.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Miljödårar sabbar

Postby torake » Wed 18 Jan, 2017 08:51

Jag skulle vilja ställa frågan såhär till miljöpartiet: Stockholm har åtminstone de senaste 20 åren varit proppfullt med bilar, och för tjugo år sedan fanns en stor andel åttitalare utan katalysator. Dessutom var hastighetsgränserna högre och alla hade dubbdäck. Ändå gick det att leva där. Vad har förändrats som motiverar detta nya förslag?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Miljödårar sabbar

Postby CE 36 » Wed 18 Jan, 2017 11:15

torake wrote:Vad har förändrats som motiverar detta nya förslag?


Det började med "trafiksaneringen" då massor med gator stängdes av så att trafiken koncentrerades på vissa gator, som Hornsgatan. Och givetvis kunde man då mäta upp mer föroreningar där alla tvingades köra. Nu ska man bygga om Slussen så att det blir stans största trafikpropp, dvs man gör allting fel och skyller sen på bilisterna...

Hade man istället byggt enligt 60-talets planer så hade vi haft en ringled runt stan, med en fungerande Essingeled och en Österled via Lidingö och Bogesund så att restiden från Åkersberga till Sthlms city inte hade varit mer än 10-12 minuter! På den tiden hade vi dessutom fri fart utanför städerna... 8)
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Miljödårar sabbar

Postby MKE560 » Wed 18 Jan, 2017 19:48

torake wrote:Jag skulle vilja ställa frågan såhär till miljöpartiet: Stockholm har åtminstone de senaste 20 åren varit proppfullt med bilar, och för tjugo år sedan fanns en stor andel åttitalare utan katalysator. Dessutom var hastighetsgränserna högre och alla hade dubbdäck. Ändå gick det att leva där. Vad har förändrats som motiverar detta nya förslag?


Det kommer nog tyvärr inte att komma något logiskt svar på det.
Som bilägare är man per automatik en ond människa enligt miljömupparna och ska bara förväntas ta all skit som hittas på i diverse myndigheter och kommuner.
Detta oavsett att vi bilägare har bilar som blivit många, många gånger bättre ur miljösynpunkt än för 20 år sedan, accepterat inskränkningar i trafiken, betalar biltullar, tankar svindyrt bränsle som ger massor av skattekronor till staten, m.m.
Bilen kommer alltid vara det eviga hatobjektet bland vissa människor.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Miljödårar sabbar

Postby ingemar » Fri 20 Jan, 2017 17:52

En liten tanke: Dubbdäck jagas som om de vore rena döden, kan ju diskuteras. Men istället grusar man vägarna så fort det är lite halkigt. Gruset borde väl vara lika farligt på att riva upp? Gruskornen är ju ganska stora jämfört med dubbarnas utstick. Näe, mera dubb och mindre salt och skit tror jag på.

Sen som sagt, visst börjar storstäderna som Malmö, Göteborg och Stockholm ha större bekymmer än avgaser och dubbade däck?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Miljödårar sabbar

Postby torake » Fri 20 Jan, 2017 18:15

ingemar wrote:
Sen som sagt, visst börjar storstäderna som Malmö, Göteborg och Stockholm ha större bekymmer än avgaser och dubbade däck?


Göteborg och malmö vet jag inte men i Stockholm är ett större problem att det är för lite vägar i förhållande till bilmängden. Vi förslösar stora delar av våra liv med att sitta i bilköer på väg till och från våra arbeten. Kanske det här kan vara en lösning, eftersom bara de som har råd att köpa "miljövänliga" bilar får köra?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Miljödårar sabbar

Postby ingemar » Fri 20 Jan, 2017 18:39

Själv blir jag stressad om jag fastnar bakom dubbelplogen. Tur att det finns av och påfarter... Staden undviker jag helst. Har aldrig förstått tjusningen med att betala dyrt för att sitta i bilkö. :)
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Miljödårar sabbar

Postby Scorpio » Fri 20 Jan, 2017 19:44

torake wrote:
ingemar wrote:
Sen som sagt, visst börjar storstäderna som Malmö, Göteborg och Stockholm ha större bekymmer än avgaser och dubbade däck?


Göteborg och malmö vet jag inte men i Stockholm är ett större problem att det är för lite vägar i förhållande till bilmängden. Vi förslösar stora delar av våra liv med att sitta i bilköer på väg till och från våra arbeten. Kanske det här kan vara en lösning, eftersom bara de som har råd att köpa "miljövänliga" bilar får köra?


Jag kan försäkra att köerna för att ta sig till och från Västra Hamnen i Malmö i rusningstrafik inte är att leka med. Och som lök på laxen får man betala dryga tusenlappen skattade pengar i månaden för att få parkera bilen :-(

Har dock ännu inte fått vare sig kulkärvar eller granatsplitter i bilen(det har däremot passerat ett antal sådana bilar på skrivbordet på jobbet)..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Miljödårar sabbar

Postby snepo » Fri 20 Jan, 2017 23:18

MKE560 wrote:
torake wrote:Jag skulle vilja ställa frågan såhär till miljöpartiet: Stockholm har åtminstone de senaste 20 åren varit proppfullt med bilar, och för tjugo år sedan fanns en stor andel åttitalare utan katalysator. Dessutom var hastighetsgränserna högre och alla hade dubbdäck. Ändå gick det att leva där. Vad har förändrats som motiverar detta nya förslag?


Det kommer nog tyvärr inte att komma något logiskt svar på det.
Som bilägare är man per automatik en ond människa enligt miljömupparna och ska bara förväntas ta all skit som hittas på i diverse myndigheter och kommuner.
Detta oavsett att vi bilägare har bilar som blivit många, många gånger bättre ur miljösynpunkt än för 20 år sedan, accepterat inskränkningar i trafiken, betalar biltullar, tankar svindyrt bränsle som ger massor av skattekronor till staten, m.m.
Bilen kommer alltid vara det eviga hatobjektet bland vissa människor.
Javisst och bilägare kommer alltid att finnas,Och vi har svårt att göra nåt åt det. Demonstrera ställa bilen. Nej vi knyter näven i fickan ,gnäller på jobbet. Vi skulle kanske göra som fransmän.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests