Långliggare i hallen.

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Långliggare i hallen.

Postby nomolas » Thu 02 Mar, 2017 12:25

Spelar ingen fråga är för dum kortet. Jag klurar på nyare MB och har hittat ett par som är riktiga långliggare i bilhallen. De ser ok ut både på presentationssidorna och när man kollar CarFax.
Men, som ni anar kommer misstankarna att något är inte helt ok med dem. Jag kanske kommer se det/känna det när jag tittar på de i verkligheten, men jag skulle vilja ha lite av era funderingar med, hur kan jag snoka bättre, vad skall man titta på etc. Framför allt är det W/S212 och W/S204/5 som tittas på och båda har jag förstått är i grunden verkligen stabila modeller. Tankar?
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Långliggare i hallen.

Postby torake » Thu 02 Mar, 2017 15:58

Kanske kan vara bilar som används för bait-and-switch-taktik. De annonserar dem till okej pris och när presumtiva köpare kommer och tittar erbjuder de en finansiering på nya bilar som ger en till synes jämförbar månadskostnad med den utannonserade. Trixar med restvärden och löptider. Så gjorde Mercedes i Akalla när jag köpte bil där 2005. Tre år gammal bil - 3500kr/mån. Ny lagerbil - också 3500kr/mån. Givetvis stor skillnad på restvärdet...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Långliggare i hallen.

Postby jarlh » Thu 02 Mar, 2017 22:35

Är det inte rekordförsäljning av fabriksnya bilar nu?

Då nybilsförsäljningen går bra brukar det bli överskott på begagnade bilar, med sjunkande priser som följd.

Dessutom är w212/s212 inte nuvarande modell längre iom w213/s213, vilket även det borde påverka priset nedåt.

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Långliggare i hallen.

Postby Karlie » Fri 03 Mar, 2017 08:52

Pm:a mig chassie eller regnummer på bilarna du är intresserad av så kan jag kontrollera historiken.
Behöver inte vara några konstigheter för att dem blivit långliggare i hallen. Finns många företag som har flera hundra bilar att omsätta, vilket ibland kan göra att vissa kommer i kläm och blir ståendes ett bra tag innan dem kommer ut på marknaden. Behöver ju inte vara så i just det här fallet, men jag tog det bara som ett exempel.

En god vän till mig köpte en 211:a förra året som stått hos en bilhandlare i två år. Helt fantastisk bil som fungerat perfekt under det året dem haft den nu. Var nog tyvärr bara en bil som kom i kläm, och sedan när den väl stått ett tag har folk dragit åt sig öronen just för att den stått ett år, och gått vidare.
Vi kände också att det skulle varit något konstigt med den, men efter undersökning var det absolut inga konstigheter. :-)
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
nomolas
Proffs
Proffs
Posts: 238
Joined: Mon 07 Mar, 2011 17:35
Location: Hägersten (ibland:Katrineholm)

Re: Långliggare i hallen.

Postby nomolas » Fri 03 Mar, 2017 19:43

Tack för inputen, kommer det vara en bait and switch kommer jag vara verkligen besviken. Det är en firma som ser verkligen seriös ut och MRFanslutning, lite mer seriöst i min bok samt får inte skumma träffar när jag googlar de. Men som sagt, har en bil stått ett tag så blir man lite fundersam.

@Karlie - Du har PM.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests