Däck med Mercedesmärkning (MO)

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby JQ » Sun 12 Mar, 2017 23:25

Nån som vet vad skillnaden är för de varianter av en däckmodell som har MO-märkning och sitter originalutrustade på nya Mercedes? Däckonlin verkar oftast ha alla olika modeller vad gäller lastindex, hastighetsklass och eventuella märkesspecifika varianter, men svenska handlare har oftast bara en variant av en viss modell i en given dimension.

KOWALSKI 1

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby KOWALSKI 1 » Sun 12 Mar, 2017 23:48

jag brukar köpa mina däck från tyska däckshopen Fipio reifen.
dom har bra priser samt grosse utbud

dom finns även på tyska Fleabay

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby Bullmerca » Mon 13 Mar, 2017 20:30

KOWALSKI 1 wrote:jag brukar köpa mina däck från tyska däckshopen Fipio reifen.
dom har bra priser samt grosse utbud

dom finns även på tyska Fleabay


har du nån www-adress till Fipio?
CLS350CDI 4Matic

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby JQ » Mon 13 Mar, 2017 21:21

Det jag funderade över var om det är någon reell skillnad mellan de MO-märkta däcken och de vanliga (med exakt samma klassning vad gäller hastighet och last-index).

Efter lite Googlande hittade jag följande tråd på ett engelskt MB-forum:
http://www.mbclub.co.uk/forums/wheels-t ... -last.html

På en fråga vad som skiljer däcken åt fick han följande svar från Continental:
Thank you for your recent query.

Essentially, at this level of tyre, there is no difference. The MO (Mercedes Original) is the OE marking they require for tyres fitted from factory but they can be fitted to other vehicles as well as standard tyres fittted to these vehicles with no consequence.

In larger sizes - fitted to the more powerful variants of their vehicles - there may be a slight change to suit the particular vehicle they are fitted to..

Regards

Craig Sterry

Product Support Engineer

KOWALSKI 1

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby KOWALSKI 1 » Wed 15 Mar, 2017 15:32

Bullmerca wrote:
KOWALSKI 1 wrote:jag brukar köpa mina däck från tyska däckshopen Fipio reifen.
dom har bra priser samt grosse utbud

dom finns även på tyska Fleabay


har du nån www-adress till Fipio?


Fipio reifen har nog lagt ned verksamheten, det finns ingen hemsida från dom längre.

2nd best solution är att handla från tyska Fleabay då det finns meget bra och låga priser från flera säljare.
det är annat det jämfört med Sveriges hästhandlare som kränger däkk till hutlöst dyra priser!

däkken som handlarna säljer i Tyskland får ju inte vara mer än 2 år gamla enligt tyska stenhåda lagar.
vad gäller i Sverige för däkk?
det finns väl inga bäst före datum för vad man får sälja i Sverige?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby Marie » Wed 15 Mar, 2017 15:52

KOWALSKI 1 wrote:det är annat det jämfört med Sveriges hästhandlare som kränger däkk till hutlöst dyra priser!


Nu är du orättvis. Jag betalade igår här i Kinna 900 kr plus moms per styck för Hankook Ventus Prime2 K115 i dimension 235/60R16 100W monterat och balanserat. Det tror jag att du har ganska svårt att klå med frakt från Tyskland, montering och balansering.

Det finns alltså svenska gumminasare som lärt sig läxan.

Dessutom måste jag korrigera dig.
Ett däck får enligt rättsfall i Tyskland vara upp till tre år gammalt och ändå kallas nytt. Detta är alltså enligt rättsfall, det finns inte ens i Tyskland någon explicit gräns i lagtexten. Min källa är i detta fall den stora tyska bilklubben ADAC, och deras jurister bör ju veta.
Last edited by Marie on Wed 15 Mar, 2017 16:37, edited 3 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby KOWALSKI 1 » Wed 15 Mar, 2017 16:03

men 16 tummare är väl billiga vart man än handlar idag, Svedala eller utomlands?
Hängkock är ju inte något super märke på däck, dom är säkerligen bra för sitt pris.

18 zoll breit qualität reifen oder hohe/grossere zoll är ju svindyra i Sverige, då är Tyskland meget bättre när det gäller priser inkl. frakt.

när jag köpte mina Conti sportkontakt 3 för cirka 7 år sedan vart totalpriset inkl. frakt mykket lägre än i Sverige.
jag kör fortfarande på dessa däck med min bil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby Marie » Wed 15 Mar, 2017 16:24

16 tummare i den bredden och profilen hittar du inte billigt när hastighetsindex är W, varken i Sverige eller i Tyskland. Dessutom köper inte ens tyskar ett sådant skitdäck som Conti till en W140, de vill ju inte köra på åttakantiga däck. På så tunga bilar får ofta Conti ståplattor som inte går bort igen redan på mindre än en vecka. I just den dimensionen är Hankook det bästa du kan få för några pengar sedan Michelin slutade tillverka däck med så hög hastighetsklass i den dimensionen.

Och att ta till en sådan överdimension som 18 tum finns det alla skäl att undvika på en bil som är tänkt att gå komfortabelt. Då förstör man ju komforten helt. Ingen vill väl åka runt med komfort som på en gammal oxkärra?

Är din erfarenhet av prisnivån hos svenska gummigubbar sju år gammal skall du inte yttra dig alls. På de åren har det hänt mycket.
Last edited by Marie on Wed 15 Mar, 2017 16:42, edited 2 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby KOWALSKI 1 » Wed 15 Mar, 2017 16:32

jag håller bara kåll på priser när jag skall inhandla nya grejer, därimellan skiter jag totalt i vad däkken kåstar.

om Conti skulle vara skitdäck varför är dessa original på många MB?
är det för att MB fick köpa dom till ÖoB priser som man monterar dom på fabriken?

jag hade GY Eagle F1 däck på min bil med V-mönster, snakka om ett bullrigt skitdäck på svenska vägar.
kanske funkar det bättre på Ottobahn i Tyskland med eventuell tystare beläggning?

BTW!
Tyst kand du vara själv!
Om du tar en chill pill så kommer det att funka bättre mellan dig och folket på forumet.
Ta inte illa upp men du kan vara väldigt taskig i dina kommentarer många gånger det är något att tänka på.
Jag vet inte vad det beror på att du är stygg ibland?
Skål ta mig faen. :drinking:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby Marie » Wed 15 Mar, 2017 16:49

KOWALSKI 1 wrote:jag håller bara kåll på priser när jag skall inhandla nya grejer, därimellan skiter jag totalt i vad däkken kåstar.


Och då kanske man inte skall slå vitt och brett omkring sig när uppgifterna man lämnar är minst sagt mossbelupna?

Som sagt har svensk däckhandel lärt sig en del på de åren. För sju år sedan hade jag hållit med dig fullständigt, men det gör jag inte idag.

Stygg blir jag lätt när någon är både orättvis och far med osanning.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby KOWALSKI 1 » Wed 15 Mar, 2017 17:53

vi kan tacka Herr Bankdirektör Stefan Ingves för att han pissat ner värdet på svenska kronan!
alla som handlar utomlands får punga ut med mera kronor för att svenska valutan bajsar på sig varje gång vindarna börjar blåsa på Wall Street.

Tyskland kommer alltid i det stora hela erbjuda ett större utbud till konkurentkraftiga priser som Sverige aldrig kan matcha pga dålig och usel konkureens som driver upp priserna till kartellliknande maffiaverksamhet.
Har jag rätt eller fel i detta?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby Marie » Wed 15 Mar, 2017 23:32

KOWALSKI 1 wrote:vi kan tacka Herr Bankdirektör Stefan Ingves för att han pissat ner värdet på svenska kronan!
alla som handlar utomlands får punga ut med mera kronor för att svenska valutan bajsar på sig varje gång vindarna börjar blåsa på Wall Street.

Tyskland kommer alltid i det stora hela erbjuda ett större utbud till konkurentkraftiga priser som Sverige aldrig kan matcha pga dålig och usel konkureens som driver upp priserna till kartellliknande maffiaverksamhet.
Har jag rätt eller fel i detta?


Där har du i det stora hela rätt, men du pissade tidigare idag på en bransch som faktiskt gjort en stor uppryckning.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Däck med Mercedesmärkning (MO)

Postby Scorpio » Thu 16 Mar, 2017 19:17

Vi har en däckkrängare i grannbyn som inte idiotförklarar kunder som kommer med däck köpta på annat håll. Han ser ingen skillnad på deras pengar och de som köpt däcken av honom, hans vinst på arbetskostnaden blir densamma.

Sist jag var dit hade jag med mig Michelindäck från Däckonline vilket inte var något hinder. Dock frågade han vänligt vad jag betalat för dem. Och tipsade om att han sålde likadana däck till likvärdigt(t.o.m några kronor billigare) pris. Kommer utan tvekan att handla av honom nästa gång :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests