W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
PolePosition
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 337
Joined: Tue 16 Jan, 2007 20:19
Location: Piteå

W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby PolePosition » Sat 18 Mar, 2017 09:46

Kanske lite fel ute men provar med en tråd för lätt beggade stora kombis.

Jag har tidigare haft flera gamla mercor och skulle vilja prova en modern. Tänker att en w212 med 200/220 diesel skulle vara perfekt för oss med snart två barn, barnvagnar, resesängar och allt annat man kör runt med. Bilen kommer att gå 3300-3500 mil per år.

Nu kör jag en V70 II 2,4D och med den gillar jag att den är billig att äga och köra. Verkar som att grejerna håller ihop och skulle det gå sönder något är det förhållandevis billigt att repa. Bäst hade kanske varit att behålla den men den har snurrat på närmare 26k mil och jag skulle gärna ha en 4-8 000 milare istället och något "roligare" än Volvo.

Vill ha en tyst bil med bra ljudanläggning (kör mkt själv i jobbet och till och från jobbet). I övrigt räcker det med basutrustning och gärna manuell låda. Luftfjädring och annat som är dyrt att repa klarar jag mig bra utan.

Finns w212 utan luftfjädring bak?
Är en enkelt utrustad w212 en hyfsat billig bil att äga?
Vad finns det för vettiga alternativ? Har tittat på Superb och man verkar ju få mycket för pengarna men för mig är VAG synonymt med blinkande motorlampor och ständiga småfel..?
w123 220D 1977, 24 600 mil

Bakom mig: två 123:or och fyra 124:or

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Scorpio » Sat 18 Mar, 2017 12:10

Dessa bilar är ovanliga med manuell växellåda. Av förståeliga skäl :wink: Men du behöver inte vara rädd för automatlådan förutsatt att servicen är skött som den ska.

Alla 212 kombi har nivåreglering med luft på bakaxeln, det går inte att välja bort.

Vi som har två småbarn i barnstolar, barnvagnar, resesängar mm mm är oerhört glada för den rymliga bilen med det gigantiska lastutrymmet(40 liter mindre än 212 men ändå klart större än de andra) och nivåregleringen :-D Det skulle nog vara jobbigt att kliva ner till en "vanlig" kombibil såsom V70 & co..

Om man i princip sk-ter i bilen som sådan och kan leva med mer standardbetonade utrymmen så nog det bästa valet Avensis kombi. Tryggt och driftsäkert :-) Men gäääsp :|

Klart ni ska ha en 212 kombi. Inom något år börjar det komma ut lite 213 på marknaden varför priserna på nyare 212 kommer att sjunka i motsvarande takt :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Jojjet » Sat 18 Mar, 2017 12:17

Intressant frågeställning. Var själv i samma sits för ett år sedan. E klassen gick bort, läste lite om den och det gick iskalla "211-kårar" längs ryggen. Hade både Volvo och Passat som hyrbil under förra våren. Folkan var bra, men volvon bättre. Kollegan hade en skoda superb som han var mycket nöjd med. Dock bytte han till 212a och är väl nöjd, trots endel småfel. (som inte fanns på skodan). Var inne på c klass ett tag, de verkar vara bättre än e klassen när det gäller kvalitet och även om man räknar LCC. Får dock ej dra husvagnen med en c klass. Hursomhelst så verkade alla nya bilar vara mer eller mindre behäftade med fel, så vi köpte en fin 210a istället och lade pengarna på att byta husvagn istället.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Marie » Sat 18 Mar, 2017 12:30

Jag för min del hade ju utan minsta tvekan hellre köpt en V70 II.

Jojjet wrote:Får dock ej dra husvagnen med en c klass.
Har C-klass mycket lägre dragvikt?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Jojjet » Sat 18 Mar, 2017 12:41

Marie wrote:Jag för min del hade ju utan minsta tvekan hellre köpt en V70 II.

Jojjet wrote:Får dock ej dra husvagnen med en c klass.
Har C-klass mycket lägre dragvikt?


De vi kollade på hade 1500kg som mest.. Vagnen har en totalvikt på 1740kg.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby JQ » Tue 21 Mar, 2017 00:35

W212 är en fin bil med hög kvalitet. Vanligast är 220cdi, Jag skulle undvika 200cdi som är onödigt slö. Allra tystast och bekvämast går är den med 16" hjul (de flesta bilarna i Sverige har dock 17"). Luftfjädring bak är standard på kombi (dock en enklare variant jämfört med de bilar som är utrustade mef Airmatic). Faceliften (årsmodell 2014 och framåt) är förbättrad på en rad punkter och är en ännu bättre bil (styrning, väghållning, ljudkomfort mm). Men lite dyrate förstås eftersom nyare bil. 7G-tronic (kom halvägs in i 2011 ungefär) är mycket trevligare växellåda än 5G. Manuell svår att få tag i som sagt (men varför vill man köra manuell om man inte har barn som ska övningsköra?).

Ljudanläggningen är rätt sopig (tunnt ljud) om bilen inte är extrautrustad med Harman Kardon. Men det är en ovanlig option på 200 och 220. Tidiga årsmodeller (fram till facelift?) har inte ens aux-ingång eller BT-streaming.

Jag tycker servicen är rätt så dyr (om den görs på märkesverkstad). Jag kör bara 1200 mil/år men måste ändå serva varje år. Men kör man längre är det ca 2500 mils-intervaller tror jag och då kansle det känns mer prisvärt.

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Gelgamesh » Tue 21 Mar, 2017 08:03

Förstår om detta uppfattas som väldigt långt från vad artikelförfattaren frågar efter. Men i korthet iaf.

Varför inte försöka leta upp en lågmilad och frisk Citroën XM Break? Jag vet att nyare bilar efterfrågas, men dessa bilar (byggdes 90-00) är oerhört kompetenta. Mest lastkapabla kombin som troligen går att hitta, och ljusår mer modern är sina samtida konkurrenter. De är som sagt gamla nu men mil är de helt okänsliga för, så hittar man bara en som är frisk nog så är man på rätt väg. De är väldigt bra rostmässigt. Glöm Mercedes 90-tal om man säger så... De kan vara nästan helt perfekta efter 25 saltvintrar om de hållits oskadade. En av mina som nu skall skrotas ner pga att den ger mig mer som delar har precis fått sin första rostanmärkning jag någonsin sett på en XM. Men då har den också gått som bruksbil i alla år och havsnära och mil efter mil på dålig gruväg dagligen. Och dessutom har den ca 50000 mil bakom sig.

Bara en tanke. Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst om det visar sig att någon skulle vara intresserad. Finns ingen mer underskattad bil än Citroën XM. Jag vet att många har fördomar mot Citroën men kombi är de bane mig världsbäst på i mina ögon. Och jag har ändå skruvat med dem i 25 år.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Scorpio » Tue 21 Mar, 2017 19:25

Lastar XM Break verkligen mer än 212 kombi?

695/1950 liter är svårslaget. Och automatisk nivåreglering är också standardutrustning på alla 212 kombi. Maxlast varierar lite med motor osv men 600+ kg är inte lite.

Att utrymmet i baksätet är bättre än exempelvis V70 är också ett plus för småbarnsfamiljer med barnstolar osv.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby JQ » Wed 22 Mar, 2017 00:43

Om du nu nödvändigtvis vill ha manuell växellåda så finns denna 2014 (=facelift) E220cdi kombi på blocket.
http://www.blocket.se/vi/71863715.htm
Bra pris tycker jag.

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Gelgamesh » Fri 24 Mar, 2017 06:35

Scorpio wrote:Lastar XM Break verkligen mer än 212 kombi?

695/1950 liter är svårslaget. Och automatisk nivåreglering är också standardutrustning på alla 212 kombi. Maxlast varierar lite med motor osv men 600+ kg är inte lite.

Att utrymmet i baksätet är bättre än exempelvis V70 är också ett plus för småbarnsfamiljer med barnstolar osv.


Har faktisk ingen koll på XM´s siffror där. Men jag har 2st kombisar stående om du vill att jag skall mäta något. Jag går bara på egna erfarenheter. Just kombi hade Citroën (förr) en väldigt speciell syn på. Man har genom åren både haft takhöjningar och förlängda hjulbaser jämfört med sedanerna. Sen har man ju inte bara gashydraulikens fördelar. Bakvagnen tar oerhört lite plats vilket gjort lasthöjden väldigt god.

Med risk för att låta luddig: Jag kör just ju en gammal Volvo 245 (skämskudde). Och den lastade jag allt vad som gick häromdagen. Och förutom saknaden av riktig fjädring så slogs jag av känslan "är det redan fullt"?

Och benutrymmet bak i en XM är i en klass för sig.


...sen, om man inte har något emot att köra veteranbil (inget för vinterslasket) så har vi ju Citroën CX Break. Där är alla diskussioner över. Jag har för mig att Teknikens värld fick in typ femton backar mer än i Volvo, Granada och Mercedes W123. Paddan i kombiutförande var inte heller helt oäven. Jag har faktiskt en DS Familiale där de lyckats bygga en mycket rymlig riktig sjusitsig MPV av en personbilskombi.

Jag vet att jag kanske är lite "out there", men eftersom jag har några av dessa bilar och brukskört de i 25 år så ser ju inte jag något konstig med det. Överväger att ta "paddakombin" i stället för 245:an nästa gång jag skall lasta. Och 2004 flyttade jag hela mitt bohag från en sexrummare i en CX-Break. Ja, i omgångar naturligtvis, men oj vad många flyttlådor man kunde stapla. En liten hint om CX där: Med förarstol i bakersta läget öppnar man bakdörren och lyfter sittdynan för att fälla som vanligt. Skillnaden är här att benutrymmet bak alltid tillåter att man fäller utan att fippla med framsätet. Men värst av allt är kanske att man inte bara fäller "upp" bakre sittdynan i stående läge som på alla andra kombimodeller. Här fäller man bakre sittdynan ett halvt varv så dynan blir upp och ner. Ungefär där förstår man vad dessa bilar går för. Och även om XM inte når upp till samma kapacitet så är den oerhört stor.

Som erfaren blandmissbrukare bör jag passa på att påpeka att dessa bilar håller långt högre kvalitet och driftsäkerhet än vad just vi i Sverige har fått för oss. (tror det har något med jantelagen att göra)

User avatar
masi
Expert
Expert
Posts: 529
Joined: Sun 17 Feb, 2008 16:30
Location: Östergötland

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby masi » Fri 24 Mar, 2017 07:14

A6 har för litet bagage?
Den går riktigt tyst och fint. Väljer man bort s-line så är den bekvämt fjädrad med. Betydligt vanligare med manuell än s212.
Kan faktiskt tänka mig en sådan när min s211 tar slut...
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Scorpio » Fri 24 Mar, 2017 07:33

Gelgamesh wrote:
Scorpio wrote:Lastar XM Break verkligen mer än 212 kombi?

695/1950 liter är svårslaget. Och automatisk nivåreglering är också standardutrustning på alla 212 kombi. Maxlast varierar lite med motor osv men 600+ kg är inte lite.

Att utrymmet i baksätet är bättre än exempelvis V70 är också ett plus för småbarnsfamiljer med barnstolar osv.


Har faktisk ingen koll på XM´s siffror där. Men jag har 2st kombisar stående om du vill att jag skall mäta något. Jag går bara på egna erfarenheter. Just kombi hade Citroën (förr) en väldigt speciell syn på. Man har genom åren både haft takhöjningar och förlängda hjulbaser jämfört med sedanerna. Sen har man ju inte bara gashydraulikens fördelar. Bakvagnen tar oerhört lite plats vilket gjort lasthöjden väldigt god.

Med risk för att låta luddig: Jag kör just ju en gammal Volvo 245 (skämskudde). Och den lastade jag allt vad som gick häromdagen. Och förutom saknaden av riktig fjädring så slogs jag av känslan "är det redan fullt"?

Och benutrymmet bak i en XM är i en klass för sig.


...sen, om man inte har något emot att köra veteranbil (inget för vinterslasket) så har vi ju Citroën CX Break. Där är alla diskussioner över. Jag har för mig att Teknikens värld fick in typ femton backar mer än i Volvo, Granada och Mercedes W123. Paddan i kombiutförande var inte heller helt oäven. Jag har faktiskt en DS Familiale där de lyckats bygga en mycket rymlig riktig sjusitsig MPV av en personbilskombi.

Jag vet att jag kanske är lite "out there", men eftersom jag har några av dessa bilar och brukskört de i 25 år så ser ju inte jag något konstig med det. Överväger att ta "paddakombin" i stället för 245:an nästa gång jag skall lasta. Och 2004 flyttade jag hela mitt bohag från en sexrummare i en CX-Break. Ja, i omgångar naturligtvis, men oj vad många flyttlådor man kunde stapla. En liten hint om CX där: Med förarstol i bakersta läget öppnar man bakdörren och lyfter sittdynan för att fälla som vanligt. Skillnaden är här att benutrymmet bak alltid tillåter att man fäller utan att fippla med framsätet. Men värst av allt är kanske att man inte bara fäller "upp" bakre sittdynan i stående läge som på alla andra kombimodeller. Här fäller man bakre sittdynan ett halvt varv så dynan blir upp och ner. Ungefär där förstår man vad dessa bilar går för. Och även om XM inte når upp till samma kapacitet så är den oerhört stor.

Som erfaren blandmissbrukare bör jag passa på att påpeka att dessa bilar håller långt högre kvalitet och driftsäkerhet än vad just vi i Sverige har fått för oss. (tror det har något med jantelagen att göra)


Ja oavsett hur det ligger till med XM Break så är i alla fall CX Break i en egen liga, om 212 kombi har ett gigantiskt lastutrymme så vet jag inte vilka superlativer vi kan använda på CX Break..utomjordiskt kanske! 8)

Men då pratar vi entusiastbil vilket sannolikt är väldigt långt ifrån vad TS frågade efter.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Gelgamesh » Fri 24 Mar, 2017 09:39

Så sant. Jag skulle gärna ta en CX som bruksbil 2017. De klarar mil som en MB 123:a. Men det var ju detta med gammal bil. Min bästa hade gått 45000mil och var perfekt. Den var även rostfri då den hade rullat i Kiruna. Men det hade troligen räckt med en enda saltvinter för att det skulle sagt "POFF!" och allt skulle vara borta.

Nä, man får vara lite tokig för att bruksa veteranbil, det har jag bevisat många gånger. Men det är samtidigt väldigt härligt för min knasiga hjärna. Man behöver aldrig oroa sig för "Felkod XX = obskyr del för 12500kr. Kanske är reservdelsletandet lite mer utmamande, men i fallet med gamla Cittror finns allt nytillverkat då dessa bilar blivit väldigt värdefulla längre söderut. Och jag har ju på allvar valt en 245:a som bruks numera och gett sambon en 244 i födelsedagspresent. Allt för att jag skall slippa få ångest när hennes C5 Exclusive utvecklar ev. sjukdomssymptom. Skratten man utstöter när man möter problem i en gammal 240 är klart mer hälsosamma än de psykotiska flin man får när Citroën vill ha 26000kr för ett (av två) grenrör till en XM V6.24 eller när Hedin vill ha 35800kr för en C-låspump till W140.

Jag kanske inte borde få delta i sådana här diskussioner efter två muggar kaffe... Utnämner mig själv frivilligt till forumets hovnarr om det behövs. :bday:

Bör dock på fullaste allvar påpekas hur många beröringspunkter det faktiskt finns mellan gamla Citroëner och Mercedes. Som blandmissbrukare så har det varit kul att prata Merca med Citroënfolk och vice versa. De två tillverkarna har många gånger visat tecken på samma ambitioner och mål, och sen förstås gjort det på varsitt sätt. Men diggbart är det hursomhelst från de båda.

User avatar
PolePosition
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 337
Joined: Tue 16 Jan, 2007 20:19
Location: Piteå

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby PolePosition » Sat 01 Apr, 2017 06:20

Kul med svaren och intressant Citroenkuriosa! Jag ska svara ordentligt när jag sitter vid en dator.
w123 220D 1977, 24 600 mil

Bakom mig: två 123:or och fyra 124:or

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W212 eller annan stor kombi? (Eller vag?)

Postby Cpt Tuttle » Sat 13 May, 2017 20:05

Vet inte om jag sett en CX i trafik på 10 år....första kriteriet är väl att det skall gå att hitta bilen över huvud taget.... :lol:
Dock är det alldeles säkert en angenäm bekantskap, det säger jag inget om. :-)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests