...sitter nu i faceliftade S-klass!
S350d: 286 hkr / 600 Nm (enkel-turbo)
S400d: 340 hkr / 700 Nm (dubbel-turbo)
De nya motorerna lär väl introduceras även i E-klassen så småningom gissar jag.
Nya raka bensin-sexorna är på gång också. Enligt vad jag läst tidigare så kommer de vara en slags "mildhybrid" utrustade med 48V batteri och liten elmotor integrerad i växellådan.
V8:orna får den nya 4-litersmotorn, och heter numera S560. 469 hkr och 700 Nm. Också S63 får nya lilla V8:an som sitter i bla E63, kopplad till en ny 9vxl dubbelkopplingslåda.
Nya raka diesel-sexorna...
Nya raka diesel-sexorna...
Last edited by JQ on Wed 28 Jun, 2017 15:16, edited 2 times in total.
Re: Nya raka diesel-sexorna...
Ser finfint ut på papperet Äntligen RAKA sexor igen!
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Nya raka diesel-sexorna...
AMG-version av nya bensin-sexan debuterar i kommande CLS (CLE?) 53 AMG, 435 hk+ 50kW (68 hk) elmotor.
Re: Nya raka diesel-sexorna...
JQ wrote:AMG-version av nya bensin-sexan debuterar i kommande CLS (CLE?) 53 AMG, 435 hk+ 50kW (68 hk) elmotor.
Ännu inte AMG. Men nya raka bensinsexan nu officiell i S 450:
Zylinderanordnung/-anzahl
R6
Hubraum (cm³)
2.987
Nennleistung (kW [PS] bei 1/min)
270 [367]/5.500–6.100
Nenndrehmoment (Nm bei 1/min)
500/1.600–4.000
Verdichtungsverhältnis
10,5 : 1
Beschleunigung 0–100 km/h (s)
5,1
Höchstgeschwindigkeit (km/h)
250, elektr. abgeregelt
Tankinhalt (optional)/davon Reserve (l)
70 (–)/8,0
Kraftstoffverbrauch innerorts (l/100 km)
9,2–8,9
Kraftstoffverbrauch außerorts (l/100 km)
5,7–5,3
Kraftstoffverbrauch kombiniert (l/100 km)
6,9–6,6
CO2-Emissionen kombiniert (g/km)
157–150
Stickoxid-(NOx-)Emissionen kombiniert (mg/km)
33,9
Getriebe
9G-TRONIC
Übersetzungen automatisch
5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,86/0,72/0,60/ R 4,80
Übersetzung Achsantrieb
2,82
Ser ju lovande ut Mäktigt med en lyxlimpa på 367 hk(plus 22 hk elmotor) ur tre liters cylindervolym och en(uppgiven) förbrukning på 6,9 liter vid blandad körning!
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Nya raka diesel-sexorna...
USA får även S500 som har en starkare version av bensin-sexan, 435 hkr och 520 Nm. Verkar vara samma motor som AMG-barianten i kommande CLS E53 AMG (samma hästkrafter i alla fall)?
Provkörning S500:
https://www.google.se/amp/www.motortren ... eview/amp/
I eco-mode har bilen en funktion där den i jämn fart slår av och på bensinmotorn och "seglar" med hjälp av elmotorn. Enligt provkörningen ovan går det inte ens att känna om motorn är av eller på.
"When cruising at a more or less constant, legal pace, the beltless engine constantly turns itself off and then on again. You know this is happening only because the tachometer needle drops to 0. Otherwise, the process is imperceptible. You cannot feel anything—I feel the need to stress this part, nothing—and because the S500 is a big, old luxo-barge S-Class in Eco mode, you can’t hear anything, either. It seems fake. "
Provkörning S500:
https://www.google.se/amp/www.motortren ... eview/amp/
I eco-mode har bilen en funktion där den i jämn fart slår av och på bensinmotorn och "seglar" med hjälp av elmotorn. Enligt provkörningen ovan går det inte ens att känna om motorn är av eller på.
"When cruising at a more or less constant, legal pace, the beltless engine constantly turns itself off and then on again. You know this is happening only because the tachometer needle drops to 0. Otherwise, the process is imperceptible. You cannot feel anything—I feel the need to stress this part, nothing—and because the S500 is a big, old luxo-barge S-Class in Eco mode, you can’t hear anything, either. It seems fake. "
Last edited by JQ on Sun 23 Jul, 2017 12:09, edited 2 times in total.
Re: Nya raka diesel-sexorna...
Undrar när 4-cyl bensin-versionen av nya motorfamiljen kommer i E-klass / C-klass, och om den kommer ha den integrerade elmotorn?
Re: Nya raka diesel-sexorna...
Nomenklaturen är dock fail. Sexorna på tre liter bör ju heta S300, V8:an på fyra liter S400 osv. S560? Var är logiken där? Nä fortsätter vi så här har vi snart en enlitersmotor som heter S860. Jag får inte ihop det iaf. :) Men jag är glad för att raksexan är tillbaka, det är fina grejer.
Re: Nya raka diesel-sexorna...
Man började frångå principen att basera modellbeteckningen på cylindervolym när man började med överladdade motorer (OK, fanns några undantag tidigare, tex 190-serien). Det funkar ju liksom inte längre när man tex har olika effektuttag ur motorer med samma cylindervolym. Dessutom vill man nog inte att en ny modell får en beteckning med lägre siffra när den är mycket starkare än tidigare. Samma fenomen gäller också BMW.
Nu får man helt enkelt se det som att högre siffra motsvarar starkare motor. Och för bensinarna kan man se det ungefär som att modellbeteckningen motsvarar kraften hos en sugmotor medmotsvarande cylindervolym.
Nu får man helt enkelt se det som att högre siffra motsvarar starkare motor. Och för bensinarna kan man se det ungefär som att modellbeteckningen motsvarar kraften hos en sugmotor medmotsvarande cylindervolym.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 51 guests