Page 3 of 3

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Posted: Sat 12 Jan, 2019 02:45
by Marie
snepo wrote:
Mercafreaket wrote:1,6-litersdieseln, är inte det en renaultprodukt efter samarbetet om kraftkällan i vito/viano upp t.o.m 111 cdi samt citan? Eller är jag ute och kör saab nu?


Dom kan väl inte stoppa en Renaultmotor i en Merca? Dessutom en liten 1,6:a. Vart är världen på väg?


Varför inte? Då skulle det ju som undantag och omväxling kanske råka bli några Mercedesbilar med BRA motorer?

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Posted: Sat 12 Jan, 2019 12:28
by Scorpio
Winis Mbsca wrote:Har ju hänt lite grann nu, sedan jag hämtade ut min.
Numera ingår ju SE-paketet även i den minsta E200d Fleet Edition :roll:

Dessutom hörde jag rykten om att det under året kommer en 1,6liters diesel i E200d på 160Hk.

Har själv kört 3100mil med min nu och är otroligt nöjd. Har blivit cirka 150-200 mil med 1800kg husvagn efter och trots det har slutförbrukningen på dessa 3000mil hamnat på exakt 0,6l/milen (Verklig förbrukning, ej färddator).

Det enda jag har att invända mot är däckförbrukningen. På dessa mil har en omgång bakdäck tagit slut. Ändå Continental däck. Förklaringen jag fick från däckfirman var tung bil i kombination med högt vridmoment. Sedan rekommenderade dom att man pytsade i ett halvt kilo mer i däcktryck än vad det står i tanklocket, då deras erfarenhet var att det är alldeles för lågt det som står där.

Är annars så pass nöjd att allt lutar åt att det blir en E-klass igen om 9000mil.


Ja, och förutom SE-edition har de i bilar byggda från 1:a december dessutom även sockrat erbjudandet med Widescreen Cockpit på förarplatsen och Dödvinkelassistent. Man blir ju inte mindre sugen..

Men det där med renaultmotorn har jag missat, det tycker jag inte är positivt :-( Ser att man nu ändrat tekniska data för E200 D på hemsidan också. Men inte på www.mercedes-benz.de (där man saluför E200 D som vanlig modell)? Har inte tyskarna uppdaterat hemsidan ännu eller är renaultmotorn en speciallösning för det svenska 7,5 bb-erbjudandet?

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Posted: Wed 16 Jan, 2019 19:11
by Moka
Winis Mbsca wrote:Dessutom hörde jag rykten om att det under året kommer en 1,6liters diesel i E200d på 160Hk.


Det är Mercedes egna motor där Renault motorn försvinner i dom nya generationens bilar A,B, C och E osv.
Finns mycket mer info på nätet om man letar.
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_654

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Posted: Fri 18 Jan, 2019 10:18
by Scorpio
Moka wrote:
Winis Mbsca wrote:Dessutom hörde jag rykten om att det under året kommer en 1,6liters diesel i E200d på 160Hk.


Det är Mercedes egna motor där Renault motorn försvinner i dom nya generationens bilar A,B, C och E osv.
Finns mycket mer info på nätet om man letar.
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_654


https://autohub.de/news/neuer-mercedes- ... r-leistung

Ahhh..det är alltså en "äkta" OM654 fast med mindre cylindervolym. "Renaultmotorn" OM626 fanns aldrig i E-klass men den ersätts också med 1.6-liters OM654.

Ser att koldioxidvärdet för E200 D kombi är sänkt från 129 till 121 g/km också vilket då innebär en lite lägre skatt :-)

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Posted: Mon 13 Jan, 2020 09:52
by Winis Mbsca
snepo wrote:
Mercafreaket wrote:1,6-litersdieseln, är inte det en renaultprodukt efter samarbetet om kraftkällan i vito/viano upp t.o.m 111 cdi samt citan? Eller är jag ute och kör saab nu?


Dom kan väl inte stoppa en Renaultmotor i en Merca? Dessutom en liten 1,6:a. Vart är världen på väg?


Nä, jag tror att Putte kör SAAB :-D

Största anledningen till att man valt en 1,6:a i E200d är för att kunna behålla den som en miljödiesel även efter WLTP (är den förklaring jag har hört iallafall)
Det är bara E200d som är miljöbil, E220 har aldrig varit det och den har fått behålla 2-liters motorn.

Märks dock att Mercedes plockar ut mer kraft ur 1,6:an än ur 2-liters motorn. GDM Performance har kommit med motoroptimering till 2-liters E200d W213 nu, dom höjer från 150hk och 360Nm till 210hk och 450Nm, medans 1,6:an "bara" gör en höjning från 160hk och 360Nm till 180hk och 400Nm. Mindre utrymme att plocka ur mer hästar med andra ord.