Bot från Tyskland

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Bot från Tyskland

Postby Feliks » Thu 14 Sep, 2017 20:08

Vet inte om detta är tillåtet men prövar ändå.

Blev för cirka en månad sedan stoppade i höjd med Hamburg av tyska Zoll. Vi kom från Polen och hade med oss en del sprit (cirka 12L per person). Detta var tydligen att jämföra med att smuggla knark om man utgår ifrån tullarnas beteende.

Vi blev stoppade vid en parkeringsficka på Autobahn och blev stående cirka 4-5timmar (!). Total genomsökning av allt bil/oss.

Dom var extremt otrevliga och var hela tiden tvugna att stå minst 2m bakom våran bil och fick inte kissa etc..

Slutade med att dom tog ALL sprit samt utöver detta gav oss böter på totalt 150euro (fick slutnotan hemskickad idag, självklart på tyska....)

Jag förstår för allt i världen inte varför dom ska bete sig såhär över en sådan här skitsak? Vi hade självklart inga ambitioner att sälja spriten vidare vilken Zoll av någon märklig anledning trodde.

jag tar detta ganska personligt då min släkt fick fly från Berlin under ww2 (vi ägde mycket fastigheter/affärer där) allt blev konfiskerat. Dom som överlevde flydde till Helsingfors och även där bombade tyskarna (finns en bild där min farmors flickrum träffats av en bomb) så då hamnade vi i Sverige.

Har senaste tiden tillbringat mycket tid i Polen och där är självfallet tyskarna inte populära, sitter massa banderoller i städerna om att polackerna aldrig kommer glömma alla miljoner som dödades under ww2. Var på ett museum i Warzawa (warzawa uprising museum), och man blir illamående över deras beteende mot polen & resten av världen.

Jag har absolut inga ambitioner att betala denna bot - tycker att dom ska betala mig cirka 10 miljarder euro i skadestånd istället.

Vad händer om jag inte betalar?
Last edited by Feliks on Thu 14 Sep, 2017 21:18, edited 2 times in total.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Fundering angående Tyskar

Postby Hynboholm » Thu 14 Sep, 2017 20:26

Beklagar det din släkt genomgått.
Men vad tycker du om det skulle komma tyskar hit och bryter mot våra lagar och sedan vägrar acceptera straff/böter?

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Fundering angående Tyskar

Postby Feliks » Thu 14 Sep, 2017 20:34

Klart man ska acceptera ett lands lagar men jag är övertygad om att tyskarna inte hade blivit behandlade på detta sätt i sverige.

Kändes helt ärligt som om vi mördat någon - så ofattbart otrevliga var dom - kanske hade vi otur som stötte på fel poliser vem vet?
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Fundering angående Tyskar

Postby Feliks » Thu 14 Sep, 2017 21:17

Blev lite upprörd när jag skrev inlägget - grundfrågan är vad som händer om man inte betalar en bot från en tysk myndighet som medborgare i Sverige :bday:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fundering angående Tyskar

Postby Marie » Thu 14 Sep, 2017 22:07

Feliks wrote:Blev lite upprörd när jag skrev inlägget - grundfrågan är vad som händer om man inte betalar en bot från en tysk myndighet som medborgare i Sverige :bday:

Att det inom EU finns en överenskommelse så att svenska myndigheter driver in de böter som utländska myndigheter ådömer dig.
Det händer alltså precis detsamma som om du inte betalar svenska böter.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Fundering angående Tyskar

Postby Feliks » Thu 14 Sep, 2017 22:16

Marie wrote:
Feliks wrote:Blev lite upprörd när jag skrev inlägget - grundfrågan är vad som händer om man inte betalar en bot från en tysk myndighet som medborgare i Sverige :bday:

Att det inom EU finns en överenskommelse så att svenska myndigheter driver in de böter som utländska myndigheter ådömer dig.
Det händer alltså precis detsamma som om du inte betalar svenska böter.

Ok bara att betala alltså, tack för svaret Marie. :wink:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Fundering angående Tyskar

Postby Feliks » Thu 14 Sep, 2017 22:18

Feliks wrote:
Marie wrote:
Feliks wrote:Blev lite upprörd när jag skrev inlägget - grundfrågan är vad som händer om man inte betalar en bot från en tysk myndighet som medborgare i Sverige :bday:

Att det inom EU finns en överenskommelse så att svenska myndigheter driver in de böter som utländska myndigheter ådömer dig.
Det händer alltså precis detsamma som om du inte betalar svenska böter.
Ok tyvärr bara att betala alltså, tack för svaret Marie. :wink:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Bot från Tyskland

Postby AMG108 » Thu 14 Sep, 2017 22:33

Varför hände detta? Polen, Tyskland och Sverige är alla EU-länder med frihandelsavtal. Att ha med 12 liter sprit över gränsen är väl inte straffbart? Eller har jag missat något här?

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Bot från Tyskland

Postby Feliks » Thu 14 Sep, 2017 22:57

AMG108 wrote:Varför hände detta? Polen, Tyskland och Sverige är alla EU-länder med frihandelsavtal. Att ha med 12 liter sprit över gränsen är väl inte straffbart? Eller har jag missat något här?

Det trodde jag också, särskilt med tanke på stt folk åker dagligen till Tyskland med skåpbilar och tar in offantligt mycker mer alkohol än vad vi gjorde.

Problemet var att vi åkte från Polen till Tyskland och dom tolkar lagen annorlunda än vad vi gör i Sverige. Allt över 10liter (obs sprit) måste deklareras vid gränsövergången och tysk moms måste betalas då spriten är billigare i Polen än i Tyskland (pga momsen enl tullarna).

Frihandeln är helt satt ur spel i detta läge.

Kan förstå om man verkligen smugglar sprit men i detta fall var det övertydligt att så inte var fallet med avsikt att sälja (finare märken av varierad sort).

Vi var även mycket trevliga mot zoll trots deras beteende och nämnde självklart inget om det jag pratade om ovan angående släkthistorian.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

koff
Expert
Expert
Posts: 532
Joined: Mon 03 Nov, 2003 01:00
Location: Metropolen i Sörmland

Re: Bot från Tyskland

Postby koff » Sat 16 Sep, 2017 23:24

Är nog bäst att betala ,fick själv fortkörnings bot från Österike dom va snabba bara 10 dagar efter att vi kom hem hela 30 eur
40 km/tim på 30 väg i Innsbruck skrivet på Svenska vilken service ,få se om det kommer nån mer blixtra till några gånger i Tyskland :-D
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests