torake: Jag har nu scannat Blocket och sett att en Leaf är ganska överkomlig, sedan så har jag nu en stund kollat på YouTube, jag får säga att som en 2:a-bil i familjen skulle en sådan vara både kul, kanske förståndig och ekonomisk. Men ägare tenderar ju ofta till att högakta det de själva har, så handen på hjärtat, har du några negativa omdömen om din elbil?
Hur pass bra värme får du vintertid?, jag vill kunna elda på rätt bra.
Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
AMG108 wrote:torake: Jag har nu scannat Blocket och sett att en Leaf är ganska överkomlig, sedan så har jag nu en stund kollat på YouTube, jag får säga att som en 2:a-bil i familjen skulle en sådan vara både kul, kanske förståndig och ekonomisk. Men ägare tenderar ju ofta till att högakta det de själva har, så handen på hjärtat, har du några negativa omdömen om din elbil?
Hur pass bra värme får du vintertid?, jag vill kunna elda på rätt bra.
Det finns massor av negativa saker, kan på rak arm räkna upp minst ett tiotal riktiga dealbreakers om man förväntar sig att den skall ha alla fördelar som en elbil har, och samtidig ha alla goda egenskaper från en bensindriven bil. Men om du har ett eluttag som du kan ta 10A ur, där du parkerar på natten, har den som andrabil och inte tänker köra mer än 10 mil/dag på sommaren och 7 mil/dag på vintern då funkar den fint. Värmen är tillräcklig, så länge det finns kräm i batteriet.
Nu är ju jag lite så jag har ju den som förstabil och kör ofta över 20 mil/dag iförd långkalsonger men det behöver vi inte gå in på här.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Sannolikheten är stor att det blir en c:a 3 år gammal 212:a. Då rå motorgång och könlös karaktär är något som jag verkligen inte uppskattar så känns bensin som en självklarhet. Å andra sidan har förutsättningarna plötsligt förändrats, vi kör nu nästan dubbelt så mycket som tidigare. Det och att 9G-lådan bara finns i dieselmodellerna har fått mig att fundera tvärt emot mina egna värderingar. Men jag måste ändå vara ärlig mot mig själv och då är det nog ändå fortfarande bensin som gäller.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Jag bockade också i bensinvalet, även om jag har/har haft jobbarbilar med dieselmotorer, men de är mer av arbetshästkaraktär, och där gillar jag dem.
Men som personbil/Familjebil/Bruksbil vill jag ha en bensinare, kommer jag göra avsteg från det så bör el vara inblandat på något vis.
Men som personbil/Familjebil/Bruksbil vill jag ha en bensinare, kommer jag göra avsteg från det så bör el vara inblandat på något vis.
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Blir det aldrig typ trafikolyckor och sådant på vintern som stoppar upp trafiken? Så att man kan bli stående i kö i flera timmar, eller leds om till en längre väg? Inte så kul och sitta med barn i bilen och strömmen börjar försvinna antar jag....
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Jojjet wrote:Blir det aldrig typ trafikolyckor och sådant på vintern som stoppar upp trafiken? Så att man kan bli stående i kö i flera timmar, eller leds om till en längre väg? Inte så kul och sitta med barn i bilen och strömmen börjar försvinna antar jag....
Andrabil, som sagt, och max 7 mil vintertid. Pendla till jobbet, t.ex. Det är inget problem om man blir stående nån timme med värme på eller någon enstaka mils omväg.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
torake wrote:Jojjet wrote:Blir det aldrig typ trafikolyckor och sådant på vintern som stoppar upp trafiken? Så att man kan bli stående i kö i flera timmar, eller leds om till en längre väg? Inte så kul och sitta med barn i bilen och strömmen börjar försvinna antar jag....
Andrabil, som sagt, och max 7 mil vintertid. Pendla till jobbet, t.ex. Det är inget problem om man blir stående nån timme med värme på eller någon enstaka mils omväg.
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Det funkar bättre med ett sånt här:
Men håller man sig till 10 resp 7 mil behöver man varken tabletter eller laddkort.
Men håller man sig till 10 resp 7 mil behöver man varken tabletter eller laddkort.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Om jag skulle vara tvungen att skaffa en ny bil för egna pengar skulle det nog bli en bensinare. Men helst av allt tar jag inga sådana beslut de närmaste åren.
Jag kan dock tänka mig en elbil som tjänstebil.
Jag kan dock tänka mig en elbil som tjänstebil.
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
CE 36 wrote:torake wrote:Jojjet wrote:Blir det aldrig typ trafikolyckor och sådant på vintern som stoppar upp trafiken? Så att man kan bli stående i kö i flera timmar, eller leds om till en längre väg? Inte så kul och sitta med barn i bilen och strömmen börjar försvinna antar jag....
Andrabil, som sagt, och max 7 mil vintertid. Pendla till jobbet, t.ex. Det är inget problem om man blir stående nån timme med värme på eller någon enstaka mils omväg.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Elvedon har jag aldrig hört talas om, och jag hittar det inte i FASS heller, för den delen.
Däremot har vi en granne som heter Elvedin...
Däremot har vi en granne som heter Elvedin...
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Provkörde grannens Pasdat GTE (laddhybrid). Detta är framtiden (tills vi får överkomliga elbilar)! Plötsligt känded min W212 E350cdi väldigt omodern. Så skön lyxig känsla att köra på ren eldrift. Tyvärr så verkar Mercedes E350e inte vara helt lyckad tycker jag med både svagare elmotor och mindre batteri än Passaten.
Last edited by JQ on Sun 22 Apr, 2018 22:36, edited 1 time in total.
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
JQ wrote:Provkörde grannens Pasdat GTE (lafdhybrid). Detta är framtiden (tills vi får överkomliga elbilar)! Plötsligt känded min W212 E350cdi väldigt omodern. Så dkön lycig känsla att köra på ren eldrift. Tyvärr så verkar Mercedes E350e inte vara helt lyckad tycker jag med både svagare elmotor och mindre batteri än Passaten.
Volkswagen skulle jag akta mig för. Undantagsvis som förmånsbil eller nyköp med alla garantier, även om garanti inte hjälper dig när du står vid vägkanten.
Vi har tre Transporter på jobbet, som sköts bra och inte går hårt. En del konstiga småfel som känns märkligt på nya fordon. En liter motorolja per 500 mil får man tratta i tex. Jobbkompisen har en 4 år gammal Passat. Den är väl ok, men lite småfel där också, med dieselgate motor som lök på laxen.
Men VW säljer ju som smör, så det kanske bara är vi som har haft oflyt.
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Nej jag kommer aldrig köpa en VW, det är MB som gäller. Men synd bara att Merca inte ligger i framkant när det gälker laddhybrider, skulle passa mig perfekt annars så jag mest kör korta sträckor. Kanske kan bli en S500 laddhybrid dock som nästa bil, de måste bara bli lite billigare först.
56,000 € är billigaste med mindre än 10,000 mil just nu:
https://m.mobile.de/auto-inserat/merced ... ml?ref=srp
Men om ett par år så...
56,000 € är billigaste med mindre än 10,000 mil just nu:
https://m.mobile.de/auto-inserat/merced ... ml?ref=srp
Men om ett par år så...
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?
Ser tyvärr fortfarande inte elbilen som ett alternativ. Finns inga elbilar för oss som har husvagn eller drar tunga släp. Närmsta alternativ är Tesla Model X, den får dra 1600kg, som även det är för lite och dessutom halveras räckvidden vi körning med husvagn.
Problemet med dieselbilarna idag är inte deras utsläpp, utan problemet är politik och media.
Redan idag är där ett forskningsprojekt som har/håller på att ta patent på Addblue 2.0, som redan nu tart bort >90% av Nox och då är systemet inte ens intrimmat. Vad jag förstått skulle det till och med gå att uppgradera befintliga bilar med Addblue till 2.0 systemet med ganska enkla medel.
Tyvärr har media och politiker fått hybris på att dieselbilar är smutsiga. Likaså att förbjuda bilar beroende på vilken Euro klass de tillhör, det är ren idioti, då även hybrider och bensinbilar är Euroklassade. Det innebär att frugans Toyota Auris hybrid från 2014 inte får köra i miljözonerna, då det är en Euro 5 bil....
Nej hela detta hysteri är lika vansinnigt och idiotiskt som GDPR
Problemet med dieselbilarna idag är inte deras utsläpp, utan problemet är politik och media.
Redan idag är där ett forskningsprojekt som har/håller på att ta patent på Addblue 2.0, som redan nu tart bort >90% av Nox och då är systemet inte ens intrimmat. Vad jag förstått skulle det till och med gå att uppgradera befintliga bilar med Addblue till 2.0 systemet med ganska enkla medel.
Tyvärr har media och politiker fått hybris på att dieselbilar är smutsiga. Likaså att förbjuda bilar beroende på vilken Euro klass de tillhör, det är ren idioti, då även hybrider och bensinbilar är Euroklassade. Det innebär att frugans Toyota Auris hybrid från 2014 inte får köra i miljözonerna, då det är en Euro 5 bil....
Nej hela detta hysteri är lika vansinnigt och idiotiskt som GDPR
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests