Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.

Vad kommer er nästa personbil ni köper att drivas av för bränsle?

Diesel
18
34%
Bensin
25
47%
El
4
8%
Gas
0
No votes
Dieselhybrid
2
4%
Bensinhybrid
2
4%
Annat. Ange gärna vad.
2
4%
 
Total votes: 53

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby AMG108 » Fri 20 Oct, 2017 19:07

torake: Jag har nu scannat Blocket och sett att en Leaf är ganska överkomlig, sedan så har jag nu en stund kollat på YouTube, jag får säga att som en 2:a-bil i familjen skulle en sådan vara både kul, kanske förståndig och ekonomisk. Men ägare tenderar ju ofta till att högakta det de själva har, så handen på hjärtat, har du några negativa omdömen om din elbil?

Hur pass bra värme får du vintertid?, jag vill kunna elda på rätt bra.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby torake » Fri 20 Oct, 2017 21:12

AMG108 wrote:torake: Jag har nu scannat Blocket och sett att en Leaf är ganska överkomlig, sedan så har jag nu en stund kollat på YouTube, jag får säga att som en 2:a-bil i familjen skulle en sådan vara både kul, kanske förståndig och ekonomisk. Men ägare tenderar ju ofta till att högakta det de själva har, så handen på hjärtat, har du några negativa omdömen om din elbil?

Hur pass bra värme får du vintertid?, jag vill kunna elda på rätt bra.


Det finns massor av negativa saker, kan på rak arm räkna upp minst ett tiotal riktiga dealbreakers om man förväntar sig att den skall ha alla fördelar som en elbil har, och samtidig ha alla goda egenskaper från en bensindriven bil. Men om du har ett eluttag som du kan ta 10A ur, där du parkerar på natten, har den som andrabil och inte tänker köra mer än 10 mil/dag på sommaren och 7 mil/dag på vintern då funkar den fint. Värmen är tillräcklig, så länge det finns kräm i batteriet.

Nu är ju jag lite :tard: så jag har ju den som förstabil och kör ofta över 20 mil/dag iförd långkalsonger men det behöver vi inte gå in på här.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby Scorpio » Sat 21 Oct, 2017 07:36

Sannolikheten är stor att det blir en c:a 3 år gammal 212:a. Då rå motorgång och könlös karaktär är något som jag verkligen inte uppskattar så känns bensin som en självklarhet. Å andra sidan har förutsättningarna plötsligt förändrats, vi kör nu nästan dubbelt så mycket som tidigare. Det och att 9G-lådan bara finns i dieselmodellerna har fått mig att fundera tvärt emot mina egna värderingar. Men jag måste ändå vara ärlig mot mig själv och då är det nog ändå fortfarande bensin som gäller.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby AMG108 » Sat 21 Oct, 2017 08:03

Jag bockade också i bensinvalet, även om jag har/har haft jobbarbilar med dieselmotorer, men de är mer av arbetshästkaraktär, och där gillar jag dem.
Men som personbil/Familjebil/Bruksbil vill jag ha en bensinare, kommer jag göra avsteg från det så bör el vara inblandat på något vis.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby Jojjet » Sat 21 Oct, 2017 08:44

Blir det aldrig typ trafikolyckor och sådant på vintern som stoppar upp trafiken? Så att man kan bli stående i kö i flera timmar, eller leds om till en längre väg? Inte så kul och sitta med barn i bilen och strömmen börjar försvinna antar jag....
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby torake » Sat 21 Oct, 2017 10:04

Jojjet wrote:Blir det aldrig typ trafikolyckor och sådant på vintern som stoppar upp trafiken? Så att man kan bli stående i kö i flera timmar, eller leds om till en längre väg? Inte så kul och sitta med barn i bilen och strömmen börjar försvinna antar jag....

Andrabil, som sagt, och max 7 mil vintertid. Pendla till jobbet, t.ex. Det är inget problem om man blir stående nån timme med värme på eller någon enstaka mils omväg.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby CE 36 » Sat 21 Oct, 2017 10:12

torake wrote:
Jojjet wrote:Blir det aldrig typ trafikolyckor och sådant på vintern som stoppar upp trafiken? Så att man kan bli stående i kö i flera timmar, eller leds om till en längre väg? Inte så kul och sitta med barn i bilen och strömmen börjar försvinna antar jag....

Andrabil, som sagt, och max 7 mil vintertid. Pendla till jobbet, t.ex. Det är inget problem om man blir stående nån timme med värme på eller någon enstaka mils omväg.


Image
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby torake » Sat 21 Oct, 2017 11:03

Det funkar bättre med ett sånt här:
Image

Men håller man sig till 10 resp 7 mil behöver man varken tabletter eller laddkort.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby jarlh » Sat 21 Oct, 2017 23:13

Om jag skulle vara tvungen att skaffa en ny bil för egna pengar skulle det nog bli en bensinare. Men helst av allt tar jag inga sådana beslut de närmaste åren.

Jag kan dock tänka mig en elbil som tjänstebil.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby Scorpio » Sun 22 Oct, 2017 08:08

CE 36 wrote:
torake wrote:
Jojjet wrote:Blir det aldrig typ trafikolyckor och sådant på vintern som stoppar upp trafiken? Så att man kan bli stående i kö i flera timmar, eller leds om till en längre väg? Inte så kul och sitta med barn i bilen och strömmen börjar försvinna antar jag....

Andrabil, som sagt, och max 7 mil vintertid. Pendla till jobbet, t.ex. Det är inget problem om man blir stående nån timme med värme på eller någon enstaka mils omväg.


Image


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby Marie » Sun 22 Oct, 2017 12:30

Elvedon har jag aldrig hört talas om, och jag hittar det inte i FASS heller, för den delen.
Däremot har vi en granne som heter Elvedin... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby JQ » Sun 22 Apr, 2018 18:16

Provkörde grannens Pasdat GTE (laddhybrid). Detta är framtiden (tills vi får överkomliga elbilar)! Plötsligt känded min W212 E350cdi väldigt omodern. Så skön lyxig känsla att köra på ren eldrift. Tyvärr så verkar Mercedes E350e inte vara helt lyckad tycker jag med både svagare elmotor och mindre batteri än Passaten.
Last edited by JQ on Sun 22 Apr, 2018 22:36, edited 1 time in total.

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby doolar » Sun 22 Apr, 2018 21:10

JQ wrote:Provkörde grannens Pasdat GTE (lafdhybrid). Detta är framtiden (tills vi får överkomliga elbilar)! Plötsligt känded min W212 E350cdi väldigt omodern. Så dkön lycig känsla att köra på ren eldrift. Tyvärr så verkar Mercedes E350e inte vara helt lyckad tycker jag med både svagare elmotor och mindre batteri än Passaten.


Volkswagen skulle jag akta mig för. Undantagsvis som förmånsbil eller nyköp med alla garantier, även om garanti inte hjälper dig när du står vid vägkanten.

Vi har tre Transporter på jobbet, som sköts bra och inte går hårt. En del konstiga småfel som känns märkligt på nya fordon. En liter motorolja per 500 mil får man tratta i tex. Jobbkompisen har en 4 år gammal Passat. Den är väl ok, men lite småfel där också, med dieselgate motor som lök på laxen.

Men VW säljer ju som smör, så det kanske bara är vi som har haft oflyt.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby JQ » Sun 22 Apr, 2018 22:39

Nej jag kommer aldrig köpa en VW, det är MB som gäller. Men synd bara att Merca inte ligger i framkant när det gälker laddhybrider, skulle passa mig perfekt annars så jag mest kör korta sträckor. Kanske kan bli en S500 laddhybrid dock som nästa bil, de måste bara bli lite billigare först.

56,000 € är billigaste med mindre än 10,000 mil just nu:
https://m.mobile.de/auto-inserat/merced ... ml?ref=srp
Men om ett par år så...

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby Winis Mbsca » Thu 26 Apr, 2018 14:29

Ser tyvärr fortfarande inte elbilen som ett alternativ. Finns inga elbilar för oss som har husvagn eller drar tunga släp. Närmsta alternativ är Tesla Model X, den får dra 1600kg, som även det är för lite och dessutom halveras räckvidden vi körning med husvagn.

Problemet med dieselbilarna idag är inte deras utsläpp, utan problemet är politik och media.
Redan idag är där ett forskningsprojekt som har/håller på att ta patent på Addblue 2.0, som redan nu tart bort >90% av Nox och då är systemet inte ens intrimmat. Vad jag förstått skulle det till och med gå att uppgradera befintliga bilar med Addblue till 2.0 systemet med ganska enkla medel.

Tyvärr har media och politiker fått hybris på att dieselbilar är smutsiga. Likaså att förbjuda bilar beroende på vilken Euro klass de tillhör, det är ren idioti, då även hybrider och bensinbilar är Euroklassade. Det innebär att frugans Toyota Auris hybrid från 2014 inte får köra i miljözonerna, då det är en Euro 5 bil....

Nej hela detta hysteri är lika vansinnigt och idiotiskt som GDPR :evil:
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests