Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.

Vad kommer er nästa personbil ni köper att drivas av för bränsle?

Diesel
18
34%
Bensin
25
47%
El
4
8%
Gas
0
No votes
Dieselhybrid
2
4%
Bensinhybrid
2
4%
Annat. Ange gärna vad.
2
4%
 
Total votes: 53

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby AMG108 » Thu 19 Oct, 2017 17:01

Det finns en del att välja och våndas emellan, är dieselköp en risk? är bensin förlegat? Kommer bilen ha något andrahandsvärde om jag väljer fel?

Hur tänker ni inför de närmsta åren?
Omröstningsalternativen avser vad jag uppfattar som de vanligaste varianterna.
Last edited by AMG108 on Fri 20 Oct, 2017 18:22, edited 1 time in total.

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby CE 36 » Thu 19 Oct, 2017 17:31

Diesel kommer säkert att finnas kvar länge, men jag föredrar bensin och hoppas att vi slipper få den utspädd med en massa grönt... Hybrider är ju som regel samma sak, dom laddas av diesel- eller bensinmotorer.
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby AMG108 » Thu 19 Oct, 2017 19:24

Få som röstat än så länge, men Diesel verkar populärt.
Ni såg att frågan gäller personbil?

Jag känner oro för att det inom kort kan komma att bli väldigt dyrt att ha en diesel, något mindre dyrt med bensin, men ändå löjligt dyrt. Detta inom 5-6 års tid.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby torake » Thu 19 Oct, 2017 19:45

Kommer inte att köpa en personbil med förbränningsmotor igen. Möjligen om jag plötsligt skulle behöva köra mer än 20 mil om dagen, varje dag, men det håller jag inte för troligt. Andra människor har dock andra behov, det har jag full respekt för.

Pluginhybriderna är en miljöbubbla - säljs i mängder i Sverige enbart för att de har låga förmånsvärden. Ägarna kör på bensin iallafall, precis som de gjorde med etanolbilarna på sin tid.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby AMG108 » Thu 19 Oct, 2017 19:58

Jag har aldrig åkt i en elbil, men jag misstänker att jag skulle älska det. Sedan har jag svårt att se mig ha en elbil som "skötebarn" och hobbyfordon, men det frågade jag ju heller inte om.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby torake » Thu 19 Oct, 2017 21:35

AMG108 wrote:Jag har aldrig åkt i en elbil, men jag misstänker att jag skulle älska det. Sedan har jag svårt att se mig ha en elbil som "skötebarn" och hobbyfordon, men det frågade jag ju heller inte om.


Jag tror att när du provat äga en elbil ett tag så kommer du att se det som en helt vanlig bil, för det är ju precis det det är. Motorn låter lite annorlunda.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby doolar » Thu 19 Oct, 2017 21:53

Bensin för mig. Aldrig gillat diesel, varken förr eller nu. Elbil lockar inte, åtminstone inte tills laddningsproblemet är löst. Det ska gå lika fort att ladda upp sin bil, som det gör att fylla en tank bensin. Max fem minuter. Sen får tillverkarna gärna göra en snygg elbil, men det kommer väl. Alla hittills tycker jag ser fördjävliga ut. Det är väl möjligtvis Tesla då (även om dom också är fula i mina ögon), men varför skulle jag vilja lägga 1000000 kr på en bruksbil? Jag tjänar blott 500000 per år ju, före skatt. Stora lån är okul på konsumtionsvaror, särskilt skitdyra sådana.

Alltså, bensin fram till dess att jag kan köpa en tre år gammal bil som inte ser ut som stryk, som jag kan ladda på några minuter, och som inte kostar 600000 kr begagnad. Brum brum! :mrgreen:
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby Marie » Thu 19 Oct, 2017 21:57

Jag har ju inte direkt planerat att köpa nån nyare bil de närmsta tjugo åren, men skulle det bli nödvändigt pga olycka->lösen=skräckscenario så blir det en till W140 men då en 500... alltså en bensinare.

Näää förresten, det skulle nog attan bli en Bentley i stället. Turbo R, Turbo RT eller Turbo S. Bensinare, det finns lyckligtvis inget annat.

Problemet med elhybrider är ju dragvikten som i alla fall jag känner till är minimal eller obefintlig. Problemet med elbilar är otillräcklig räckvidd.

Jag har ingen avsikt att ha flera bilar utan den jag har skall vara duglig till allt från att slänga in kombidunk och Husqvarna i skuffen och dra ut i skogen till att dra rejält släp till och från Österrike utan att behöva övernatta söder om färjan.
Dessutom köper jag begagnat så att nån annan fått ta värdeminskningen, för skuldsätter mig, det gör jag inte. Har man lyckats bli helt skuldfri så skall det förbanne mig så förbli.

Diesel finns ju bara inte på kartan, det har jag plågats av tillräckligt i mitt liv.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby torake » Thu 19 Oct, 2017 22:26

Hursomhelst är det en spännande tid framöver. Förutom några elektroniska detaljer har ju drivlinan på personbilar knappt utvecklats alls sedan 60-talet, nu händer det helt plötsligt väldigt mycket.

Inte bara bilar som skall få ny kraftlagring utan hela transport- och delar av energisektorn. Det är en ny chans för Sverige som industrination tror jag, om korten spelas väl. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... iken-ligga

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby CE 36 » Thu 19 Oct, 2017 22:43

torake wrote:Det är en ny chans för Sverige som industrination tror jag, om korten spelas väl. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... iken-ligga


Det verkar inte mer seriöst än etanoltillverkningen, dom har ju inte ens utvecklat något eget eller unikt batteri? Låter mest som lycksökare eller bidragsfiskare tycker jag...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby torake » Thu 19 Oct, 2017 22:55

CE 36 wrote:
torake wrote:Det är en ny chans för Sverige som industrination tror jag, om korten spelas väl. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... iken-ligga


Det verkar inte mer seriöst än etanoltillverkningen, dom har ju inte ens utvecklat något eget eller unikt batteri? Låter mest som lycksökare eller bidragsfiskare tycker jag...


Håller med om att det vid ett första påseende verkar lite för djärvt. Men de skall inte primärt utveckla batterier, lika lite som Tesla utvecklar batterier, de skall tillverka dem. Det finns ett enormt behov av batterier framöver, antingen så låter vi sydkoreanerna tillverka dem, eller så sätter vi upp egna fabriker. Några år senare kommer nästa grej, och det är att återvinna alla dessa batterier. Just nu är den rimligaste planen att köra fabriken "baklänges", istället för att krossa och bränna upp batterierna (pyrolys), men det finns inte tillräckliga mängder av batterier att återvinna ännu, så det blir också spännande att se.

Etanol- och metanoltillverkningen uppfattar jag inte som oseriöst eller bidragsfiske, det var väl bara det att man misslyckades att göra det kommersiellt gångbart, det fanns de som kunde tillverka billigare. Givetvis kan det vara så även i detta fall, men om man inte provar får man inte reda på om det bär. Lönsam affärsverksamhet är inte riskfri.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby CE 36 » Thu 19 Oct, 2017 23:01

torake wrote: Lönsam affärsverksamhet är inte riskfri.


Nej, men här bollar man med andras pengar, 40 miljarder, kanske våra pensionspengar som försvinner igen...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby torake » Thu 19 Oct, 2017 23:10

CE 36 wrote:
torake wrote: Lönsam affärsverksamhet är inte riskfri.


Nej, men här bollar man med andras pengar, 40 miljarder, kanske våra pensionspengar som försvinner igen...

Först och främst är ju inte finansieringen klar, annat än småpengar, så det går ju inte att säga vems pengar det är.

Sedan tillhör det ju spelets regler att om man investerar pengar kan man förlora dem, och nu har det en gång bestämts att våra pensionspengar skall investeras i många olika verksamheter. Denna affärsidén är sund, men 99% ligger ju som vanligt i exekveringen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby amgen » Fri 20 Oct, 2017 01:15

Högkompad stor bensinmotor utan överladdning för min del. Begagnad.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Postby AMG108 » Fri 20 Oct, 2017 18:22

Jag gjorde så att det går att ändra sitt svar ifall man vill.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests