Page 1 of 3

Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 17:01
by AMG108
Det finns en del att välja och våndas emellan, är dieselköp en risk? är bensin förlegat? Kommer bilen ha något andrahandsvärde om jag väljer fel?

Hur tänker ni inför de närmsta åren?
Omröstningsalternativen avser vad jag uppfattar som de vanligaste varianterna.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 17:31
by CE 36
Diesel kommer säkert att finnas kvar länge, men jag föredrar bensin och hoppas att vi slipper få den utspädd med en massa grönt... Hybrider är ju som regel samma sak, dom laddas av diesel- eller bensinmotorer.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 19:24
by AMG108
Få som röstat än så länge, men Diesel verkar populärt.
Ni såg att frågan gäller personbil?

Jag känner oro för att det inom kort kan komma att bli väldigt dyrt att ha en diesel, något mindre dyrt med bensin, men ändå löjligt dyrt. Detta inom 5-6 års tid.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 19:45
by torake
Kommer inte att köpa en personbil med förbränningsmotor igen. Möjligen om jag plötsligt skulle behöva köra mer än 20 mil om dagen, varje dag, men det håller jag inte för troligt. Andra människor har dock andra behov, det har jag full respekt för.

Pluginhybriderna är en miljöbubbla - säljs i mängder i Sverige enbart för att de har låga förmånsvärden. Ägarna kör på bensin iallafall, precis som de gjorde med etanolbilarna på sin tid.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 19:58
by AMG108
Jag har aldrig åkt i en elbil, men jag misstänker att jag skulle älska det. Sedan har jag svårt att se mig ha en elbil som "skötebarn" och hobbyfordon, men det frågade jag ju heller inte om.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 21:35
by torake
AMG108 wrote:Jag har aldrig åkt i en elbil, men jag misstänker att jag skulle älska det. Sedan har jag svårt att se mig ha en elbil som "skötebarn" och hobbyfordon, men det frågade jag ju heller inte om.


Jag tror att när du provat äga en elbil ett tag så kommer du att se det som en helt vanlig bil, för det är ju precis det det är. Motorn låter lite annorlunda.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 21:53
by doolar
Bensin för mig. Aldrig gillat diesel, varken förr eller nu. Elbil lockar inte, åtminstone inte tills laddningsproblemet är löst. Det ska gå lika fort att ladda upp sin bil, som det gör att fylla en tank bensin. Max fem minuter. Sen får tillverkarna gärna göra en snygg elbil, men det kommer väl. Alla hittills tycker jag ser fördjävliga ut. Det är väl möjligtvis Tesla då (även om dom också är fula i mina ögon), men varför skulle jag vilja lägga 1000000 kr på en bruksbil? Jag tjänar blott 500000 per år ju, före skatt. Stora lån är okul på konsumtionsvaror, särskilt skitdyra sådana.

Alltså, bensin fram till dess att jag kan köpa en tre år gammal bil som inte ser ut som stryk, som jag kan ladda på några minuter, och som inte kostar 600000 kr begagnad. Brum brum! :mrgreen:

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 21:57
by Marie
Jag har ju inte direkt planerat att köpa nån nyare bil de närmsta tjugo åren, men skulle det bli nödvändigt pga olycka->lösen=skräckscenario så blir det en till W140 men då en 500... alltså en bensinare.

Näää förresten, det skulle nog attan bli en Bentley i stället. Turbo R, Turbo RT eller Turbo S. Bensinare, det finns lyckligtvis inget annat.

Problemet med elhybrider är ju dragvikten som i alla fall jag känner till är minimal eller obefintlig. Problemet med elbilar är otillräcklig räckvidd.

Jag har ingen avsikt att ha flera bilar utan den jag har skall vara duglig till allt från att slänga in kombidunk och Husqvarna i skuffen och dra ut i skogen till att dra rejält släp till och från Österrike utan att behöva övernatta söder om färjan.
Dessutom köper jag begagnat så att nån annan fått ta värdeminskningen, för skuldsätter mig, det gör jag inte. Har man lyckats bli helt skuldfri så skall det förbanne mig så förbli.

Diesel finns ju bara inte på kartan, det har jag plågats av tillräckligt i mitt liv.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 22:26
by torake
Hursomhelst är det en spännande tid framöver. Förutom några elektroniska detaljer har ju drivlinan på personbilar knappt utvecklats alls sedan 60-talet, nu händer det helt plötsligt väldigt mycket.

Inte bara bilar som skall få ny kraftlagring utan hela transport- och delar av energisektorn. Det är en ny chans för Sverige som industrination tror jag, om korten spelas väl. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... iken-ligga

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 22:43
by CE 36
torake wrote:Det är en ny chans för Sverige som industrination tror jag, om korten spelas väl. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... iken-ligga


Det verkar inte mer seriöst än etanoltillverkningen, dom har ju inte ens utvecklat något eget eller unikt batteri? Låter mest som lycksökare eller bidragsfiskare tycker jag...

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 22:55
by torake
CE 36 wrote:
torake wrote:Det är en ny chans för Sverige som industrination tror jag, om korten spelas väl. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... iken-ligga


Det verkar inte mer seriöst än etanoltillverkningen, dom har ju inte ens utvecklat något eget eller unikt batteri? Låter mest som lycksökare eller bidragsfiskare tycker jag...


Håller med om att det vid ett första påseende verkar lite för djärvt. Men de skall inte primärt utveckla batterier, lika lite som Tesla utvecklar batterier, de skall tillverka dem. Det finns ett enormt behov av batterier framöver, antingen så låter vi sydkoreanerna tillverka dem, eller så sätter vi upp egna fabriker. Några år senare kommer nästa grej, och det är att återvinna alla dessa batterier. Just nu är den rimligaste planen att köra fabriken "baklänges", istället för att krossa och bränna upp batterierna (pyrolys), men det finns inte tillräckliga mängder av batterier att återvinna ännu, så det blir också spännande att se.

Etanol- och metanoltillverkningen uppfattar jag inte som oseriöst eller bidragsfiske, det var väl bara det att man misslyckades att göra det kommersiellt gångbart, det fanns de som kunde tillverka billigare. Givetvis kan det vara så även i detta fall, men om man inte provar får man inte reda på om det bär. Lönsam affärsverksamhet är inte riskfri.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 23:01
by CE 36
torake wrote: Lönsam affärsverksamhet är inte riskfri.


Nej, men här bollar man med andras pengar, 40 miljarder, kanske våra pensionspengar som försvinner igen...

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 23:10
by torake
CE 36 wrote:
torake wrote: Lönsam affärsverksamhet är inte riskfri.


Nej, men här bollar man med andras pengar, 40 miljarder, kanske våra pensionspengar som försvinner igen...

Först och främst är ju inte finansieringen klar, annat än småpengar, så det går ju inte att säga vems pengar det är.

Sedan tillhör det ju spelets regler att om man investerar pengar kan man förlora dem, och nu har det en gång bestämts att våra pensionspengar skall investeras i många olika verksamheter. Denna affärsidén är sund, men 99% ligger ju som vanligt i exekveringen.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Fri 20 Oct, 2017 01:15
by amgen
Högkompad stor bensinmotor utan överladdning för min del. Begagnad.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Fri 20 Oct, 2017 18:22
by AMG108
Jag gjorde så att det går att ändra sitt svar ifall man vill.