Har tröttnat på Blocket...

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Har tröttnat på Blocket...

Postby Jojjet » Tue 07 Nov, 2017 20:58

Blir så trött på att Blocket krånglar hela tiden. Annonser flyter ihop, det krånglar med mailen etc etc. Borde de inte lägga manken till nu när facebook annonserna håller på att ta över? Tycker det blir färre och färre annonser på betalsidorna...
100% av gångerna jag har lagt ut en annons på sista tiden har det strulat. Känns som att de hankar sig fram på/med oss som inte kan med facebook... Ville bara skriva av mig lite....
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby Marie » Tue 07 Nov, 2017 22:04

Jojjet wrote:...de hankar sig fram på/med oss som inte kan med facebook... Ville bara skriva av mig lite....

Jag kan bara säga: "AMEN!"
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby doolar » Tue 07 Nov, 2017 22:35

Blocket är bara fullt med konstiga köpare numera också. Folk som inte vet vad fri förbehållsrätt är till exempel, som inte kan bete sig för fem öre osv.

Sist skulle jag sälja vår 5 år gamla firmabil som kamremmen kuggat på, så jag la priset lågt, väldigt lågt. Herrejösses säger jag bara. Det var hot, hat, prut, jag blev kallad rasist för att jag vägrade sälja till en utlänning som ville pruta 50%, skulle hämta folk på flygplatser och hitan och ditan. Helt galet, skulle skickat den franska skräpbilen till skroten där den hör hemma istället.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby torake » Tue 07 Nov, 2017 23:18

Schibsted ASA har de senaste tio åren varit mer intresserade av att blåkopiera blocketkonceptet till andra länder än att utveckla det. Till kontoret i Stockholm har de skickat diverse traineér helt utan erfarenhet och förmåga att åstadkomma något. När jag sade upp mig 2008 hade jag haft en dispyt med "head of business development" där, då jag upptäckte att hennes lösenord till huvudsystemet var detsamma som hennes användarnamn och tillika förnamn. Noll koll. :disgust:

Och allt eftersom upplevelsen som kund på blocket blivit sämre och sämre är det i princip bara de med total avsaknad av hyfs som fortfarande använder tjänsten. Lite trist tycker jag, för det hade ju kunnat bli en riktigt bra tjänst om de bara haft lite fingerspitzengefühl.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby doolar » Wed 08 Nov, 2017 10:37

Jag skulle önskat en Blocket-liknande tjänst med tvingande inloggning för både köpare och säljare, där man kan ge betyg båda hållen såsom Ebay eller Tradera. Det hade inte sållat bort allt bös, men mycket av det. Förslagsvis kan man se alla annonser oinloggad, men för att få kontaktuppgifter måste man logga in.

Det är synd att det är i princip bara finns en annonstjänst i Sverige. Jag kör lite Tradera numera, men den tjänsten har också sina nackdelar. Konkurrens hade inte gjort ont!
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby Cpt Tuttle » Wed 08 Nov, 2017 17:28

Nog föredrar jag Blocket framför dessa annonssidor på FB, där finns ju bara WT-kärringar som säljer trasiga spånplattemöbler från 1992 åt andra WT-kärringar för att få pengar till lådvin och smuggelcigarretter, och en och annan fjortis som tror att 200 kr och hans kraschade EU-moped är ett lämpligt utgångsbud på varenda annons där det pratas om högstbjudande. Har inte råkat ut för de värsta formerna av detta klientel när jag gjort affärer på Blocket i alla fall.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby andgus52 » Wed 08 Nov, 2017 18:01

doolar wrote:Jag skulle önskat en Blocket-liknande tjänst med tvingande inloggning för både köpare och säljare, där man kan ge betyg båda hållen såsom Ebay eller Tradera. Det hade inte sållat bort allt bös, men mycket av det. Förslagsvis kan man se alla annonser oinloggad, men för att få kontaktuppgifter måste man logga in.



Håller med om inloggning för att kunna köpa. Bra idé.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby Marie » Wed 08 Nov, 2017 21:05

andgus52 wrote:
doolar wrote:Jag skulle önskat en Blocket-liknande tjänst med tvingande inloggning för både köpare och säljare, där man kan ge betyg båda hållen såsom Ebay eller Tradera. Det hade inte sållat bort allt bös, men mycket av det. Förslagsvis kan man se alla annonser oinloggad, men för att få kontaktuppgifter måste man logga in.



Håller med om inloggning för att kunna köpa. Bra idé.
/Anders


Jag tycker tvärtom. Det är ett djäkla tramsande med inloggning på allt fler ställen. Jag har dumpat blocket sedan man började behöva logga in för att skicka meddelanden till säljare.
Jag hatar allt detta skitsnackande om lösenord, bytande av lösenord och komplicerade lösenord, som i synnerhet amerikanska sajter har dille på. Trygghetsnoja har blivit en folksjukdom.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby CE 36 » Wed 08 Nov, 2017 22:31

Marie wrote:
andgus52 wrote:
doolar wrote:Jag skulle önskat en Blocket-liknande tjänst med tvingande inloggning för både köpare och säljare, där man kan ge betyg båda hållen såsom Ebay eller Tradera. Det hade inte sållat bort allt bös, men mycket av det. Förslagsvis kan man se alla annonser oinloggad, men för att få kontaktuppgifter måste man logga in.



Håller med om inloggning för att kunna köpa. Bra idé.
/Anders


Jag tycker tvärtom. Det är ett djäkla tramsande med inloggning på allt fler ställen. Jag har dumpat blocket sedan man började behöva logga in för att skicka meddelanden till säljare.
Jag hatar allt detta skitsnackande om lösenord, bytande av lösenord och komplicerade lösenord, som i synnerhet amerikanska sajter har dille på. Trygghetsnoja har blivit en folksjukdom.


Jag tycker som Marie, Blocket har blivit mycket sämre med inloggningen. Precis som dagstidningarna tar död på sig själva med sina betalväggar, mångfalden på internet går mot enfald...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby torake » Thu 09 Nov, 2017 08:19

Inloggning, lösenord osv är nödvändiga enbart för att folk inte kan sköta sig. Egentligen är det en legitimation som krävs, "vem är det som försöker kontakta mig?". När folk kan maila med påhittad adress, ringa och SMSa med ett oreggat kontantkort undgår de helt konsekvenser av att bete sig som svin, kasta ur sig hotelser m.m. När mailen eller numret blivit svartlistat på de tjänster som finns för det, då är det bara att skaffa ett nytt och börja om.

Facebook tillhandahåller ett sådant system (vem är den här "Johan" egentligen?), det är därför det är så attraktivt för gemene man.

Om blocket istället för att hitta på ett eget undermåligt legitimationssystem hade integrerat facebook hade saken legat i ett helt annat läge.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby doolar » Thu 09 Nov, 2017 12:54

Jag håller generellt med om att inlogg överallt är ett gissel, på många siter handlar det bara om att få in användardata att göra pengar på.

Men på rätt ställe är det till gagn för säkerheten. Vill du ha din internetbank utan inloggning?

När det gäller dagspress så är det ju en vinstdrivande verksamhet, vill man läsa det som någon erbjuder får man väl betala för det? Folk vill väl ha betalt för sitt arbete? Ingenting är gratis. I Googles värld är din användardata produkten, därför är Googles tjänster i stort ”gratis”. Dagspressen kan inte tjäna pengar på det viset, och dras med kostnader från tiden då en prenumererad papperstidning fanns i de flesta hem.

Jag har sett att det finns en inloggning på Blocket, men den behövs ju inte för att kontakta någon. Jag har då aldrig loggat in där för det.

Anledningen till att siter kräver krångliga lösenord är för att folk väljer dåliga. För företagens del är det egentligen ett mindre problem, medan det blir ett större sådant för den enskilde som valt ”password” som lösen på alla sina inlogg. Det är ingen trygghetsnoja att ha unika lösenord för alla siter. Du har väl inte samma nyckel till alla dina lås? Varför inte? Jo, såklart för att om du tappar nyckeln passar den inte till allt. Samma sak med lösenord.

Skaffa en lösenordshanterare och ha ett svårt lösenord till den som bara används där. Problemet löst.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby Marie » Thu 09 Nov, 2017 14:32

doolar wrote:Du har väl inte samma nyckel till alla dina lås? Varför inte? Jo, såklart för att om du tappar nyckeln passar den inte till allt. Samma sak med lösenord.

Men det är just det jag har, och det har kostat en hel del. Samma nyckel till allt där det är tekniskt möjligt. Stugan, uthuset, entren, källardörren, garaget flera hänglås mm. Tyvärr har jag inte hittat låscylindrar av samma typ att montera i bilen :cry:
Allt för bekvämligheten.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Har tröttnat på Blocket...

Postby snepo » Thu 09 Nov, 2017 19:59

Jag slutade med att lägga ut mitt tfn nr på Blocket,för några år sen. Bara mail till att börja med. Men man får ju skambud ändå. Säljer inga bilar på Blocket längre. Byter in dom istället.La ut frugans mobil på Tradera,som auktion. Första mailet jag fick. Kan du ändra annonsen till köp nu. Sedan var hans bud bra mycket lägre än det jag hade som lägsta pris. Sålt en hel del prylar på Tradera i flera år. Har varit bra förr. Aldrig sålt en bil där. Har köpt en bil via Tradera.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests