Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Scorpio » Wed 10 Jan, 2018 19:28

Marie wrote:
doolar wrote: Men samtidigt, har man rätt chassinummer och slår in det i EPC:n så får man ju rätt fjäder.


Jo, på en så ny som E200 tycker man ju att det skulle det.... men vad gäller gamla härken som min W140 så finns inget annat än att plocka fram datakort (och mitt fall även listan över eftermonterad SA) och poängtabell och sätta sig och handräkna. Efter ett otal fjäderbyten (som det ju brukar bli när man har Mercedes länge) har jag praktiskt nog idag rätt fjädernummer uppskrivna i servicehäftet. Jag minns inte på rak arm om det är 8 eller 10 fjädrar som gått åt...


Jag har en teori om hur det gått till när fel fjädrar monterats men den håller jag tills vidare för mig själv.. För att vara säker på att det nu skulle bli rätt plockade jag fram poängtabellen i EPC och räknade ut poängen. Det fanns bra många 211:or att välja bland, fritt ur minnet c:a 20-25 st. Till vår 211241 med kombinationen 954 Avantgarde UTAN någon av tillvalen 485 Komfortchassi, 486 Sportchassi, 489 Airmatic, 950 AMG Sportpaket eller 952 Sportpaket så fanns det tre fjädrar att välja på. Poängen 208 gav mellanfjädern med 1 grön/2 gul märkning.

Förhoppningsvis löser det sig imorgon. Stay tuned..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby doolar » Thu 11 Jan, 2018 00:33

Scorpio wrote:
Marie wrote:
doolar wrote: Men samtidigt, har man rätt chassinummer och slår in det i EPC:n så får man ju rätt fjäder.


Jo, på en så ny som E200 tycker man ju att det skulle det.... men vad gäller gamla härken som min W140 så finns inget annat än att plocka fram datakort (och mitt fall även listan över eftermonterad SA) och poängtabell och sätta sig och handräkna. Efter ett otal fjäderbyten (som det ju brukar bli när man har Mercedes länge) har jag praktiskt nog idag rätt fjädernummer uppskrivna i servicehäftet. Jag minns inte på rak arm om det är 8 eller 10 fjädrar som gått åt...


Jag har en teori om hur det gått till när fel fjädrar monterats men den håller jag tills vidare för mig själv.. För att vara säker på att det nu skulle bli rätt plockade jag fram poängtabellen i EPC och räknade ut poängen. Det fanns bra många 211:or att välja bland, fritt ur minnet c:a 20-25 st. Till vår 211241 med kombinationen 954 Avantgarde UTAN någon av tillvalen 485 Komfortchassi, 486 Sportchassi, 489 Airmatic, 950 AMG Sportpaket eller 952 Sportpaket så fanns det tre fjädrar att välja på. Poängen 208 gav mellanfjädern med 1 grön/2 gul märkning.

Förhoppningsvis löser det sig imorgon. Stay tuned..


Aha, har jag fått om bakfoten att man får fram rätt fjäder direkt på nyare bilar i EPC:n?
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Gelgamesh » Fri 12 Jan, 2018 18:47

Min inre Citroënentusiast gråter när jag läser om att hitta fjädrar. I den gashydrauliska världen är det så oerhört enkelt. Men jag kan trösta er med att gräset inte är grönare på andra sidan, möjligen gasklockorna, för de är väldigt gröna... Men vad gäller tillgång så är det rent tragiskt att se hur fort Citroën dödar tillgången på äldre bilar. Piratmarknaden är däremot både billig och tillgänglig, men ack så tråkig bilen blir.

Med det sagt, jag lär behöva psykologassistans när jag skall handla till min W140. Har för en tid sedan noterat de färger mina bef. fjädrar har, bara för att med hela internets övertygelse konstatera att de aldrig har tillverkats.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Bullmerca » Sun 14 Jan, 2018 19:24

Jag har de senaste gångerna när jag bytt fjädrar både på W211 och W140 skickat ner chassinumret till TE-Taxiteile och fått hem fina Bilstein fjädrar till rätt peng och bilarna har perfekt höjd.
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Marie » Sun 14 Jan, 2018 21:00

Bullmerca wrote:Jag har de senaste gångerna när jag bytt fjädrar både på W211 och W140 skickat ner chassinumret till TE-Taxiteile och fått hem fina Bilstein fjädrar till rätt peng och bilarna har perfekt höjd.


Hade jag skickat ner chassinumret hade det garanterat blivit fel fjädrar.

Jag har ju eftermonterat en hel del SA vilket medför att jag på bakaxeln har en annan fjäder än om man poängräknar utifrån datakortet. Med fjädrar och mellanlägg räknat enligt datakortet hängde Helmut påtagligt med "gumpen", ungefär som om man haft fjäderbrott bak.... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Scorpio » Tue 13 Feb, 2018 17:00

Scorpio wrote:
Marie wrote:
doolar wrote: Men samtidigt, har man rätt chassinummer och slår in det i EPC:n så får man ju rätt fjäder.


Jo, på en så ny som E200 tycker man ju att det skulle det.... men vad gäller gamla härken som min W140 så finns inget annat än att plocka fram datakort (och mitt fall även listan över eftermonterad SA) och poängtabell och sätta sig och handräkna. Efter ett otal fjäderbyten (som det ju brukar bli när man har Mercedes länge) har jag praktiskt nog idag rätt fjädernummer uppskrivna i servicehäftet. Jag minns inte på rak arm om det är 8 eller 10 fjädrar som gått åt...


Jag har en teori om hur det gått till när fel fjädrar monterats men den håller jag tills vidare för mig själv.. För att vara säker på att det nu skulle bli rätt plockade jag fram poängtabellen i EPC och räknade ut poängen. Det fanns bra många 211:or att välja bland, fritt ur minnet c:a 20-25 st. Till vår 211241 med kombinationen 954 Avantgarde UTAN någon av tillvalen 485 Komfortchassi, 486 Sportchassi, 489 Airmatic, 950 AMG Sportpaket eller 952 Sportpaket så fanns det tre fjädrar att välja på. Poängen 208 gav mellanfjädern med 1 grön/2 gul märkning.

Förhoppningsvis löser det sig imorgon. Stay tuned..


Fjädrar byttes, jag har både kollat och dubbelkollat artikelnummer och nu är det rätt :!: Det är också rätt färgmärkning på fjädrarna vilket innebär att det verkligen är monterat rätt artikelnummer på bilen också. Så långt är vi rätt på det :-)

Men. Bilen står fortfarande lite högt fram :-( Och det är inte bara subjektivt från min sida efter byte från 10 år gamla fjädrar, så högt ska inte en Avantgarde stå. Har också låtit en allmänt erkänd annan auktoriserad verkstad titta på det och de bekräftar också vad jag redan konstaterat, bilen är lite väl hög fram. Jag tänkte trots allt ge det en chans och avvakta lite för att se om det går till sig lite. Men nu har det gått drygt en månad sedan bytet och det har inte blivit någon skillnad alls. Jag fattar inte riktigt hur de har burit sig åt, det enda som ska vara bytt är fjädrarna och de är ju rätt? Förr fanns gummimellanlägg i olika tjocklekar att spela med men det finns ju inte till 211:an? Regleras inte höjden med olika fjädrar? Eller finns det någon form av justering i själva fjäderbenet?

Jag ringde i alla fall upp dem idag och påpekade att något har blivit fel. De var inne på att det nog handlar om att jag jämför med de 10 år gamla fjädrarna bak varvid jag flikade in att det inte finns några fjädrar bak, det är automatisk nivåreglering med luftbälgar.. :roll: Efter ett tämligen lönlöst försök från min sida att förklara på ett tekniskt plan fick jag till slut boka en timme nästa vecka med en mekaniker för att titta på bilen. Fick också information om att en eventuellt försenad ankomst bokas om :roll: Det ska bli intressant att se hur det mötet kommer att utveckla sig :-| Kanske skulle man göra en film om det hela? :mrgreen: Stay tuned..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Bateman » Tue 17 Jul, 2018 11:11

Scorpio wrote:Stay tuned..


Lite nyfiken på hur det gick? :-)

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Jojjet » Wed 18 Jul, 2018 08:45

Ja, hur går det?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Scorpio » Wed 18 Jul, 2018 19:04

Bateman wrote:
Scorpio wrote:Stay tuned..


Lite nyfiken på hur det gick? :-)


Jaa ni.. Svängde förbi på avtalad tid. Kundmottagaren var mer intresserad att berätta om sin shoppingrunda på sta´n för kollegorna än att ta emot kunderna som stod i kö :roll:

Men efter en stund blev det min tur. Hon lade då fram ett papper som hon ville att jag skulle skriva på som innebar att jag godkände att jag skulle betala för att de skulle titta på om bilen stod lite högt fram :shock: :shock: Aldrig i livet sade jag, som jag berättade när vi pratade om detta på telefon så gäller detta en reklamation!! :evil: Har du hört talas om konsumentköplagen? Nu förväntar jag mig att någon kommer ut och tittar på bilen som står utanför verkstadsporten! Efter att hon konsulterat med någon på telefon så gick det bra..

En av mekanikerna kom sedan ut och tittade på bilen och vi hade ett snack om det hela. Nu var diskussionen på en helt annan nivå, äntligen fick jag prata med någon som begriper något :-) Han bad en kollega som hade större erfarenhet av W211 att komma ut och titta också. De höll med om att det möjligen kunde vara lite hög markfrigång fram men att det var lite svårt att säga när de inte hade någon annan 211 Avantgarde att jämföra med. Jag berättade att jag haft bilen i 7 år och att jag har ett antal foton på den från hela denna period som skulle kunna vara lätt att jämföra med. Men samtliga foton är med original sommarhjulen som är 245/45-17 monterade, vid detta tillfälle var vinterdäcken som är 205/60-16 monterade. Vi kom överens om att jag skulle återkomma när jag monterat sommardäcken till våren så kunde vi titta på det tillsammans.

Nu har det gått 3 månader sedan jag monterade sommardäcken och jag har inte tagit tag i detta. Det syns inte lika tydligt med sommarhjulen på och bilen har nog satt sig någon millimeter också. Men det är inte 100% bra! Givetvis bör jag inte låta dem komma undan med detta men ärligt talat så innebär detta tjafs så mycket negativ energi att jag allvarligt överväga att skita i det hela :-( Vilket de kanske räknar med att många kunder gör..?

Komforten har i alla fall inte blivit lidande :-) Eller som jag sade till den RIKTIGA verkstaden, Motorcentrum i Markaryd, som jag normalt kör till: Jag skulle hellre höja bilen en aning bak för att matcha höjden än att sänka den fram :mrgreen:
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

KOWALSKI 1

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby KOWALSKI 1 » Mon 23 Jul, 2018 20:00

Gör en uppdatering av tråden om min FD-kompismek ä.k.s. lömske och manipulative gossen Ruda från Väne-Ryr.

Jag författade ett vackert skrivet mejl som jag skickade till Autoexpertens huvudkontor.
Jag skrev i mejlet att Gossen Ruda anammat ett lönande koncept och blåser kunder och kompisar på både pengar och delar i syfte att själv kunna komma åt kundens bättre begagnade och oslitna delar, på så sätt att gossen Ruda själv ska slippa betala för nya delar till familjens egna bilar.
En scammer på högsta nivå som sätter i system att luras genom bondfångeri.

Jag har inte fått något besked än, vi får se vad Autoexperten har att säga om detta?


Vid det här laget har nog dom flesta här på forumet efter att ha läst denna vämjeliga tråd, har nog dom flesta förstått att min FD-kompismek även känd som Judas the backstabber har stora problem med antisemitism och annan O-svensk problematik som att t.e.x. tycka illa om alla O-svenskar som bor i Sverige.
Då Ruda älskar att slå sig för bröstet och ofta propagerar för att han är av svensk härkomst och därmed 100% hederlig rimmar illa med att lura godtrogna människor på både pengar och reservdelar.
Enligt Rudas världsbild är det bara svenskar som är hederliga och O-svenskar ohederliga.
Dubbelmoral och skenhelighet passar nog bättre om man skall beskriva Rudas personlighet!


Härnäst kommer jag att göra ett besök på Autoexperten i Uddevalla och vidare till nästa anhalt..................... som kommer ta hus i helfvete!
Där kommer jag att söka upp ansvariga chefer och informera dom om Gossen Rudas fula hyss som han har för sig i sin egna bilverkstad inför lyckta dörrar när ingen annan ser vad som försiggår.

Jag kommer att göra en Jimmy Hoffa på Gossen Rudas rykte och heder!
Jag skall sänka hans lömska heder och rykte i havet med dubbla kättingar och betongblock!

Jag kan antingen vara din bästa polare eller så blir jag din vässta fiende efter att du blåst mig!
Gud kanske förlåter sådant här förräderi, I don't!
Backstabbing och blåsningar går inte att ursäkta, det finns inget utrymme i bibeln för att kunna förlåta högförräderi!

Gossen Ruda skulle gjort en riskanalys på planeringsstadiet när han kom på den lömska planen att blåsa sin kompis på delar och pengar.
Gossen Ruda skulle funderat en och två gånger innan vad som kunnat hända om han blev påkommen med fingrarna i syltburken och Ruda blev tillslut påkommen men alldeles försent!
Nu vet alla att Ruda är lika hederlig som en wessla!
Ni kan ju själva fundera över vad en bensinpumps-scam kan göra för skada på ens eget rykte som verkstadsägare?
Det tar åratal att bygga upp ett rykte som seriös när man driver Fordonsservice, men det tar inte ens en sekund att rasera sitt eget rykte som hästskojare.

Hittils vet dessa vad denne vidrige rasist haft för hyss för sig bakom ryggen på kompisar och kunder:

Glads Motortrim - arbetskamrat och mentor till gossen Ruda som känner till gossen Rudas fula hyss.

Den norske reservdelskillen på Hedin Bil i Uddevalla känner nu till gossen Rudas lömskheter.
Norrmannen är en mycket bra människa att ha att göra med! :-D

Min bilverkstad där jag servar bilen känner till gossen Rudas fula hyss.

Alla medlmmar på MBSCA känner till gossen Rudas fula hyss.

Mekonomen i 3-stad känner till gossen Rudas fula hyss.

AD-Bilverkstad i 3-stad känner till gossen Rudas fula hyss.

Jag kommer även att trycka upp flyers som jag kommer att lägga i grannarnas brevlådor på samma gata där gossen Ruda huserar så att grannarna oxå vet vilket j#$%&a svin som lurar i vassen!

Och fler framöver kommer att veta om vad gossen Ruda har för sig innanför lyckta dörrar.

Ingen människa förtjänar att bli blåst på pengar och delar när man i god tro lämnar sin bil på service.
Verkstadsskojare som gossen Ruda tjänar stora pengar på att blåsa godtrogna kunder och kompisar!

Fy faen vilket avskyvärt och vämjeligt kraek han är gossen Ruda!
Last edited by KOWALSKI 1 on Mon 23 Jul, 2018 20:36, edited 5 times in total.

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Bateman » Mon 23 Jul, 2018 20:10

KOWALSKI 1 wrote:Fy faen vilket avskyvärt och vämjeligt kraek han är gossen Ruda!


Förlåt, jag har läst tråden men förstår inte riktigt vad exakt det är som han har gjort?
Förolämpat dig på en verkstad och eventuellt bytt ut delar på din bil mot andra mer slitna delar?

Man får nästan intrycket av att han mördat en av dina familjemedlemmar eller dylikt.

KOWALSKI 1

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby KOWALSKI 1 » Mon 23 Jul, 2018 20:20

Bateman wrote:
KOWALSKI 1 wrote:Fy faen vilket avskyvärt och vämjeligt kraek han är gossen Ruda!


Förlåt, jag har läst tråden men förstår inte riktigt vad exakt det är som han har gjort?
Förolämpat dig på en verkstad och eventuellt bytt ut delar på din bil mot andra mer slitna delar?

Man får nästan intrycket av att han mördat en av dina familjemedlemmar eller dylikt.


min klåfingrige polare som visade sig inte alls vara någon bra polare lät mig tro att min b-pump var paj så jag fick lägga ut pengar på en ny pump när min gamla b-pump inte alls var trasig!!
samtidigt så flinade den jäveln när han sa att pumpen var trasig, vilket pumpen inte var!
vad tror du att Ruda skulle ha min bättre begagnade bensinpump till?
ha den som förgylld brevpess eller montera den i sin egen Cosworth 190a och sedan känna sig 100% nöjd över att Ruda lyckades lura en dum O-svensk som inte visste bättre?

sedan plockade han av friska delar från min bil som han sedan monterade i sin släkting slitna E55a på så sätt skulle släktingen slippa betala för nya delar när han istället kunde få GRATIS bättre begagnade lågmilade delar!
jag fick släktingens slitna delar monterade i min bil bakom ryggen på mig.
är inte detta fult gjort tycker du?

tycker du att det är OK att man gör såhär mot andra människor?
jag tycker inte det är OK att gå bakom ryggen och luras!

hur skulle du reagera på ett sådant svin som du litade på till 100%?
jag är övertygad om att du först skulle bli jaevligt besviken, sedan chockad och till slut j#$%&a ARGHH!! :evil: :evil:

vi kanske reagerar olika du och jag, eller :?:

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Bateman » Mon 23 Jul, 2018 20:44

KOWALSKI 1 wrote:vi kanske reagerar olika du och jag, eller :?:


Nej, jag förstår dig, jag hade också blivit förbannad. Men jag kanske inte hade varit så långsint, det känns som att vad du än gör så kommer du inte att få delar eller pengar tillbaka?

KOWALSKI 1

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby KOWALSKI 1 » Mon 23 Jul, 2018 21:10

Bateman wrote:
KOWALSKI 1 wrote:vi kanske reagerar olika du och jag, eller :?:


Nej, jag förstår dig, jag hade också blivit förbannad. Men jag kanske inte hade varit så långsint, det känns som att vad du än gör så kommer du inte att få delar eller pengar tillbaka?


du har rätt, pengar och delar är blåsta med vinden.

långsint det är jag verkligen mot gossen Ruda, för jag skulle ALDRIG - ALDRIG någonsin själv kunna göra så mot en god vän eller någon annan för den delen, att luras!
lågvattenmärke av värsta sort!
Ruda är lika usel som socialturisterna från EU som lurpassar på våra vägar och säljer kattguld till lättlurade svenskar.

hur trovärdig var gossen Ruda när han hela tiden flinade och samtidigt sa till mig i förbifarten " Förresten jag bytte ut din bensinpump" och så fortsätte RUDA att flina!!
vad ska man tro om människan?!
den dagen var det definitivt något lurt med gossen Ruda från Väne-Ryr.

som hängiven nynazist skäms inte Ruda när han beter sig illa mot andra, han anser sig stå über alles med sin narcissistiska personlighet och framtoning att üntermensche inget värde har!
enligt Ruda gäller kategorin üntermensch: judar, muslimer, somalier, apor, och alla andra O-svenskar som bland annat jag.

vikken rütten jaevel Ruda är!

Ruda kommer att gå till historien som en Judas backstabber, förr eller senare kommer han att få en första klass VIP biljett till historiens skräphög.
på skräphögen huserar redan gossen Rudas hjältar Adolf Hilti och company.
ingenting annat än vämjeliga och skamliga människor är vad dom är!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bilverkstäder som drivs av lömska typer, har ni gjort misstaget och servat hos sådana?

Postby Marie » Mon 23 Jul, 2018 23:20

Att du bara orkar. .. ???
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests