Nu har jag blivit med SAAB :)

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Håkan J » Fri 29 Dec, 2017 01:44

Ja nu har jag svikit Mercedes, åtminstone delvis :wink:
Tröttnade på min W163 ML efter allt krångel med den. Har väl reparerat för nästan 20k
bara i år. Bytt oljekylare,vibrationsdämpare,vevaxeltätning,vevaxelgivare m.m och nu senast så är
det nåt paj med styväxeln (kuggstången). Trodde först det var pumpen men icke då. Råmar som f-n.
Skulle kosta ytterligare minst c:a 15k att fixa och då fick det vara nog. Ingen idé att plöja ner dom
pengarna i en bil som kanske är värd 25k. Dessutom är den rostig i skärmar och dörrar.
Så den gick iväg för en billig penning, glad att bli av med den bara.

Jag gillar ju lite ovanliga bilar så istället nu så har jag slagit till på en SAAB 9-7X ! Är väl till 90% Cheva Trailblazer
och 10% SAAB men både känns och ser betydligt modernare ut än en Trailblazer. Sjukt skön bil måste jag säga !
En riktig pärla med få ägare. Årsmodell 2006 med 8700 mil på mätaren och fullstämplad servicebok.
Gott om utrustning som jag f.ö nu håller på att lära mig hur allt funkar :-)
Under huven sitter en 5,3L V8 på 300hk och det är bra pulver i den. Har testat lite :lol: Räcker att dra iväg 2,2 ton
från 0-100 på drygt 7 sekunder.

Har ju bara haft den i nån dag ännu men tror jag kommer att trivas bra med den här !
Så här ser den ut iaf.. Lånade lite bilder från firman :wink:

Image

Image

Image
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby twostroke » Fri 29 Dec, 2017 10:59

Spännande! Verkar finnas 140 9-7x i sverige, kan nog säga att jag aldrig sett en i verkligheten eller knappt på blocket för den delen heller! :shock:

Var själv inne på att köpa en Saab efter min Ml men bestämde mig för att köra passat fram till sommaren iallafall.

På Mlen jag hade fick jag också problem med råmande styrning, det var så enkelt att oljebehållaren behövde bytas. Tydligen ett vanligt problem att den börjar läcka och när nivån blir låg så går något nät inne i behållaren sönder och det börjar låta. Kollade aldrig efter något när där inne men styrningen blev tyst efter den operationen iallafall! :-D

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby CE 36 » Fri 29 Dec, 2017 12:40

Grattis Håkan! Den bilen platsar dessutom som entusiastbil, såg den här svarta på Nifsta i augusti. Vi har en silverfärgad här i stan också...

Image
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Jim Profit » Fri 29 Dec, 2017 15:15

Supersnygg, älskar färgen! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Marie » Fri 29 Dec, 2017 17:39

Hej!

Stackars djäkel...
Har du drabbats av nåt slags bilmasochism?
SAAB är väl det enda som är värre att ha än Mercedes? :wink:
Och du har ju haft både W163 och W140 som ju båda gjort sig berömda som riktiga huvudvärksgeneratorer...

Styrväxlar på ML är väl inte direkt okänt. Förra sommaren berättade "gamle Meister" nere i Villach att han köpt var sin ML till döttrarna och styrväxlarna var inte så halleluja. Tyvärr var de som reservdel just då "nicht lieferbar" hos Mercedes och han hade fått leta ett bra tag innan han hittade två begagnade friska...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Fotografen » Fri 29 Dec, 2017 18:58

Jaså var det du som nöp den...har lite funderingar på att byta ut min ML men vet inte till vad, har läst annonser så ögona går i kors och har sett denna. Funderat på Infiniti FX också men den verkar vara mer sport-suv, w163 mer robust och det gillar jag.

Annars, ang råmande servo läs min råmandeservo-tråd i 163-avdelningen, de är svårluftade.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Fotografen » Fri 29 Dec, 2017 19:01

Marie wrote:Och du har ju haft både W163 och W140 som ju båda gjort sig berömda som riktiga huvudvärksgeneratorer...


Tja, min 163 har inte genererat sådär värst mycket huvudvärk, låt vara att den står f tf pga att generatorn tog semester juldagen, tog mig knappt hem. Å andra sidan missunnar jag den egentligen inte lite julledigt efter drygt 42 000 mil.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Fotografen » Fri 29 Dec, 2017 19:03

Grattis till nyförvärvet förresten, återkom gärna med en recension.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Cpt Tuttle » Sun 31 Dec, 2017 02:39

Känns lite som att bilarna är mer närbesläktade än man kan tro.... Båda är ju rambyggda SUVar, made in USA, kamouflerade till européer.... :wink:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Jojjet » Sun 31 Dec, 2017 12:30

Trevligt med ny bil. Grattis Håkan. Funderade fram och åter vi med innan vi köpte 4wd, för oss föll valet på en GLK. Nöjda änsålänge.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Håkan J » Mon 01 Jan, 2018 22:57

twostroke wrote:Spännande! Verkar finnas 140 9-7x i sverige, kan nog säga att jag aldrig sett en i verkligheten eller knappt på blocket för den delen heller! :shock:

Var själv inne på att köpa en Saab efter min Ml men bestämde mig för att köra passat fram till sommaren iallafall.

På Mlen jag hade fick jag också problem med råmande styrning, det var så enkelt att oljebehållaren behövde bytas. Tydligen ett vanligt problem att den börjar läcka och när nivån blir låg så går något nät inne i behållaren sönder och det börjar låta. Kollade aldrig efter något när där inne men styrningen blev tyst efter den operationen iallafall! :-D


Nä dom här är inte så vanliga. Inget man ser varje dag iaf !
Felet på min ML fick jag veta efter att ha haft den inne på felsökning då hade dom konstaterat att det
var ett väldigt övertryck i systemet pga otäta o-ringar i styrväxeln vilket då i sin tur gjorde att det nästa skrek
så fort jag vred på ratten.
Jag var ju hos en erkänt skicklig MB verkstad så jag utgår ju från att dom även kollat upp oljebehållaren också
men dom har ju haft fel förr när det gäller den här bilen så man vet ju aldrig....
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Håkan J » Mon 01 Jan, 2018 23:02

CE 36 wrote:Grattis Håkan! Den bilen platsar dessutom som entusiastbil, såg den här svarta på Nifsta i augusti. Vi har en silverfärgad här i stan också...


Tack ! :-)
Jag kommer garanterat dyka upp på Nivsta med den här..
Har lite planer på snygga fälgar m.m framåt vårkanten så det blir spännande !
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Håkan J » Mon 01 Jan, 2018 23:19

Fotografen wrote:Jaså var det du som nöp den...har lite funderingar på att byta ut min ML men vet inte till vad, har läst annonser så ögona går i kors och har sett denna. Funderat på Infiniti FX också men den verkar vara mer sport-suv, w163 mer robust och det gillar jag.

Annars, ang råmande servo läs min råmandeservo-tråd i 163-avdelningen, de är svårluftade.


Ahh var du också sugen på den här ?
Jag höll också på och velade lite fram och tillbaka och visste inte vad jag ville ha var inne på Jeep som jag haft förut
men så ringde JimProfit och tipsade om denna och några dar senare var jag och provkörde. Sen åkte jag hem och funderade
ett par dar innan jag slog till. Och nu står den här :-)

Bra tråd ! Jag testade att byta olja och lufta som du skrev där men det blev tyvärr ingen skillnad. Köpte 2 liter olja och
nästan allt gick åt innan oljan var klar och fin. Nån luft verkade det inte ha varit för jag såg inga bubblor komma upp.
Börjar ju med det enklaste och hade ju hoppats på att det skulle hjälpa med det så det var efter det jag lämnade in den på felsökning
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Håkan J » Mon 01 Jan, 2018 23:24

Jojjet wrote:Trevligt med ny bil. Grattis Håkan. Funderade fram och åter vi med innan vi köpte 4wd, för oss föll valet på en GLK. Nöjda änsålänge.

Grattis själv !
Jag skulle också vilja ha en GLK tycker dom är väldigt fina men tyvärr är jag lite "dieselallergiker"
och verkar knappt finnas nån bensinare. Så EN på blocket tror jag. Skulle ju va fint med en GLK 500 t.ex :-)
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Nu har jag blivit med SAAB :)

Postby Fotografen » Tue 02 Jan, 2018 00:03

Håkan J wrote:
twostroke wrote:S
Felet på min ML fick jag veta efter att ha haft den inne på felsökning då hade dom konstaterat att det
var ett väldigt övertryck i systemet pga otäta o-ringar i styrväxeln vilket då i sin tur gjorde att det nästa skrek
så fort jag vred på ratten.

Intressant, min kan råma till någon gång med är för det mesta tyst. Jag har sett att det finns packningssatser till sytrväxeln, undrar hur bökigt det är att packa om den?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests