Vi var idag inne en sväng på Mercedesverkstaden i Villach för att diskutera ett missljud med Meister. Jag hoppas att han och Mimmi tillsammans hittade orsaken, men det får framtiden utvisa. I så fall var det bromsskölden höger fram.
Eftersom det var nära arbetsdagens slut pratade vi lite. Man planerar att bygga om en del men givetvis skall den i år 80 år gamla verkstadslokalen stå kvar. Det är nästan lite svårt att inse att det reparerats Mercedesbilar så länge i samma lokal. Visserligen har ändringar och ombyggnader vidtagits under årens lopp, men ändå...
En intressant detalj visade han oss. En av takstolarna är reparerad. På den en ursprungliga takstolen i trä saknas en bit, och det är påskruvat förstärkningar på båda sidor om skadan och ändarna vid skadan är riktigt sönderflisade. Där slog en flygbomb igenom i slutet av kriget. Lyckligtvis en blindgångare, annars hade inget stått kvar av verkstaden. Villach är ju en viktig järnvägsknut vid en av de båda huvudbanorna till Italien och bombades hårt under kriget då de allierade avancerade upp genom Italien. Myckt stora delar av centrala staden blev i stort sett en grushög.
Historiens vingslag dånar...
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Historiens vingslag dånar...
Rätt häftigt ändå, om man nu kan använda sådana ord om det som involverat krig och elände, men det som hänt har hänt och jag tycker ju sådant här är spännande....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Historiens vingslag dånar...
Marie wrote:Vi var idag inne en sväng på Mercedesverkstaden i Villach för att diskutera ett missljud med Meister. Jag hoppas att han och Mimmi tillsammans hittade orsaken, men det får framtiden utvisa. I så fall var det bromsskölden höger fram.
Jag kan nu avge rapport. Det var INTE bromsskölden. Det var framhjulslager. Detta trots att ljudet inte var något typiskt lagerljud, och dessutom inte uppstod alltid vid kurvtagning. Det var beroende av dels utomhustemp men även av körd sträcka vid tillfället. Uppstod aldrig innan man kört sådär fem mil, och bara om det var mer än 30°C.
Orsaken till det förtida lagerhaveriet (130000 km) var att lagren ansatts *lite* för hårt vid bytet för sju år sedan. Slarv av en annars utmärkt Mercedesverkstad i södra Småland...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests