Köpa en gammal 190

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Köpa en gammal 190

Postby JQ » Thu 06 Sep, 2018 17:22

Tänkte köpa en billig manuell skattebefriad 190 för övningskörning. Några speciella saker att kolla på?

KOWALSKI 1

Re: Köpa en gammal 190

Postby KOWALSKI 1 » Thu 06 Sep, 2018 17:42

kolla så det inte är enkelkedja på motorn.
tidig modeller från 1983 --> hade enkelkedja som rasade motorn.

ska du ha en einspritz eller vergaser modell?

rosten på karossden är din värsta ovän

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Köpa en gammal 190

Postby JQ » Thu 06 Sep, 2018 18:07

Alltså jag är inte så kräsen vad det är för modell.Ska bara ha den till att övningsköra med (två barn som ska ta körkort) och jag har en annan Merca (automat dock). Tänkte att det är svårt att komma undan billigare än en skattebefriade (1988 eller äldre) med trafikförsäkring i 20,000kr-klassen. Nåt sånt här typ.
Mb 190E 2.3 Sv-Såld Veteran Skattefri https://www.blocket.se/vi/80912385.htm
S

Funderade på en första generationens Miata också men det är ju vinter snart och då är det nog skönare med en 190.

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Köpa en gammal 190

Postby Cpt Tuttle » Thu 06 Sep, 2018 18:16

KOWALSKI 1 wrote:kolla så det inte är enkelkedja på motorn.
tidig modeller från 1983 --> hade enkelkedja som rasade motorn.

ska du ha en einspritz eller vergaser modell?

rosten på karossden är din värsta ovän


Byts enkelkedjan med jämna mellanrum fungerar den. Vet inte varför folk är rädda för den men inte för kamrem?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

KOWALSKI 1

Re: Köpa en gammal 190

Postby KOWALSKI 1 » Thu 06 Sep, 2018 18:58

håller man koll på grejerna så är väl alles OK?
lyssna på slak kamkedjerazzel.

det fanns väl en anledning till att MB gick över till doppelkedja?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Köpa en gammal 190

Postby Fotografen » Thu 06 Sep, 2018 19:38

Som alltid med en gammal bil är skicket viktigare än milen och åldern.
Rost.
K-jetronic som fått spatt kan vara hopplöst att få ordning på.
Glapp spindelled fram kan hoppa isär.
Fjädrarna går av och är ett h-te att byta utan rätt spännare.

En frisk 190 är fortfarande en milslukare, åtminståne i framsätet. Baksätet är trångt.
De här bilarna är som de flesta mercor lite för bra för sitt eget bästa. De tål mycket stryck så när de är slut är de rejält slut.
Köp en frisk.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Köpa en gammal 190

Postby JQ » Thu 06 Sep, 2018 20:29

Som med alla gamla bilar så är ju skicket helt avgörande men vad tror ni om en w123? De verkar lite dyrare (om ej vrak) men det är en coolare bil (tycker jag själv i alla fall, barnen är inte bilintresserade så de tycker nog bättre om 190 för den ser inte riktigt lika antik ut).

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpa en gammal 190

Postby Marie » Thu 06 Sep, 2018 20:57

JQ wrote:Som med alla gamla bilar så är ju skicket helt avgörande men vad tror ni om en w123? De verkar lite dyrare (om ej vrak) men det är en coolare bil (tycker jag själv i alla fall, barnen är inte bilintresserade så de tycker nog bättre om 190 för den ser inte riktigt lika antik ut).


Till övningskörning har W201 en fördel jämfört med W123. Den har "vanlig handbromsspak" och inte pedalmanövrerad parkeringsbroms. Det är en klar fördel när man skall öva "start i backe" på egen bil och sedan köra upp på en "vanlig" bil lånad av trafikskola eller vägverket.

Dessutom har W123 82-85 samma enkelkedje-motor som W201, så på den punkten vinner man inte något.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Köpa en gammal 190

Postby JQ » Sat 08 Sep, 2018 11:07

Ska kolla på en 123:a i morgon. Känner mig lite "ringrostig" när det gäller gamla bilar, mer än 20 år sedan jag ägt eller mekat så gamla bilar. Så jag tänkte göra mig en komihåg-lista vad jag ska komma ihåg att kolla. Kanske inte att bilen klarar alla punkter men jag vill gärma ha så bra koll som möjligt på skicket ändå innan ett ev. köp (och prutning). Ser ni nåt jag missat? Det är en manuell 1985 200.

Motor: 
Jämn tomgång? 
Skrammel/rassel topplock? 
Färg olja OK? 
Torkade slangar? 
Rök avgaser? 
Oljeläckage? 
Läckage kylare? 
Annat läckage? 
Jämn gång vid segdragning från lågt varv? 
Varvar ur OK? 
Termostat OK? (blir varm rimligt snabbt och stannar vid rätt temp) 

Växellåda/drivning: 
Koppling tar vid rätt höjd? 
Jämnt dragläge? 
Alla växlar går i bra? 
Klonkljud bakaxel? (testa gas-släpp) 

Rost: 
Hitta gjorda lagningar 
Bubblor lack? 
Sparklådor 
Underrede 
Skärmar 
Under mattor 
Bagagelucka 
Reservhjulsbalja 
Fjädrar 
Länkarmar 
Bromsrör 
Bromsskivor 
Avgassystem (kolla även efter läckage skarvar) 

Karross: 
Jämn kaross? 
Jämna skarvar? 
Dörrar stänger bra? 

El: 
Alla ljus funkar? 
(Hel/halv/bak/blink/broms/varning) 
Alla instrument funkar? 
(Hastighet, bensin, temp) 
Inga varningslampor lyser? 
Elslinga bakruta funkar? 

Värme: 
Alla utblås funkar (defrost, fötter) 
Fläkt, olika hastighet OK? 
Värme OK? 
Kyla (ej varmluft i läge kallt)? 

Chassie: 
Styrning (spel runt nolläge, känsla vid sväng) 
Stötdämpare (returdämpning OK?) 
Vibrationer? 

Bromsar: 
Drar snett? 
Känsla pedal (bottnar ej) 
Tvärnit ok? 
Missljud? 

Inredning: 
Skick klädsel OK? 
Inga inredningsdetaljer saknas? 
Taket hänger inte? 
Dörrsidor och paneler tajta? 
Stolsfjädrar OK? 
Stolsjustering funkar? 
Gummilister dörrar (torra? Vindbrus från dörrar?)
Trädetaljer hela?
Ovansida instrumentpanel sprucken?

Övr: 
Vindrutetorkate + spolning OK? 
Centrallås OK? (dörr&bagage)
Skick krom-detaljer? 
Alla lister finns? 
Radio (ljud alla högtalare, FM-mottagning ok?) 
Backspeglar går att justera? 
Skick strålkastarinsatser? 
Skick fälgar (sommar/vinter) 
Skick däck (sommar/vinter) 
Reservhjul? 
Fönsterhissar fram OK?
Bakfönster kan vevas ner/upp? 
Skick/skador vindruta 
Tuta OK?

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Köpa en gammal 190

Postby JQ » Mon 10 Sep, 2018 09:26

Det blev en 123:a som övningskörningsbil! :-D
Image
En 1985 MB 200. Förra ägaren kallade honom Heinz så det gör jag också! :mrgreen:

Bilen går helt underbart. Inredningen är helt psom ny förutom ett par sprickor ovandel instrumentpanel!
Image
När jag fixat rosten (fick med två helt nya original framskärmar!) kommer Heinz att vara i princip i nyskick!

Ska nog även byta däcken. Även om kombinationen barockfälgar och däck med vit rand är tjusig känns det mer 70- än 80-tal och jag vill att den ska se ut som att den precis levererats från Philipsson 1985.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Köpa en gammal 190

Postby Mercafreaket » Mon 10 Sep, 2018 17:31

Grann kärra, där har du en pålitlig kompis många år framöver 8)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests